رواية حارستي الفصل العاشر بقلم شوشا عبدالله
رواية حارستي الفصل العاشر
يبدأ البارت على دخول عاصى العماره
عاصى:مساء الخير ياعم رجب
رجب حارس العماره:مساء النور يا عاصى هانم
عاصي: كام مره اقولك بلاش هانم دى أنا عاصى وبس صعبه دى
رجب:ميصحش يا هانم
عاصى :برضوا هانم اعمل ايه طيب
رجب يبتسم:ماشى يا ها
عاصى بتحزير:هااا يا ايه
رجب:يا عاصى
عاصى:مهو طالعه زى العسل يلا تصبح على خير
رجب :وانتى من اهلوا
تصعد عاصى للدور العاشر على قدميها فهيا لا تحب
استخدام المصاعد
عاصى تفق أمام شقتها وتضع يدها فى جيبها لاخراج مفتاح
لتقوم بفتح الشقه وتشعل النور ثم تتجه إلى غرفتها لتخرج
بيجامه نوم قصيره جداااا وتذهب للحمام لتاخذ دش وتخرج
بعد دقائق تجفف شعرها ثم تبحث عن الهاتف لتحدث امها
عاصى:اكيد ماما قلقانه عليه مكلمتهاش من امبارح
عاصى تتصل بأمها بعد ثوانى تجيب ياسمين
ياسمين باشتياق:الو ازيك ياعاصى ليه رنيتى متأخر أنا قلقت عليكى
عاصى:أنا بخير متقلقيش بس اتاخرت شويه فى الشغل
ياسمين:اخبار مستر عدلى معاكى ايه
عاصى:تمام بخير
ياسمين:بجد الحمد لله أنه هداكى ورحتى مصر عدلى ده كان
بيحب ابوكى جدا وابوكى الله كمان كان بيحبه جدااا
عاصى بحزن: الله يرحمه
ياسمين بخوف :انتى ما سويتى اى مشاكل صح
عاصى تتذكر عدد الرجال التى قامت بضربهم ثم تتحدث
بكذب:ايوه عائشه فى حالى من البيت للشغل ومن الشغل للبيت
ياسمين بارتياح : الحمد لله طيب خلى بالك من نفسك
ومتتخليش فى امر حد وابعدى عن المشاكل وعيسى حياتك فى امان
عاصى بممل :حاضر حاضر جاسم عامل ايه
ياسمين:لسه بيدور عليكى وجانى وهددنى وضغط عليه
علشان أقوله على طريقك بس معرفش حاجه
عاصى:حتى لو عرف أنا مش خايفه منه أنا هربت علشانك
انتى صممتى على كده لو عليه مكنتش سافرت
ياسمين:خلى بالك من نفسك هو لما ينسى أنا كمان هجيلك بس لما الأوضاع تستقر
عاصى:بجد هتنزلى مصر
ياسمين:ااه علشان اكون جنبك وأشوف بلد ابوكى كمان
عاصى بفرحه: ياااريت يا ماما بجد بلد جميله جدااا وفيها
كميه امان رهيبه تحسى كده أنها البلد إلى طول عمرى
متربيه فيها متحسيش بالغربه غربه ابداااا
ياسمين :ابوكى كان بيقولى كده
عاصى :هو انتوا معشتوش فى مصر ليه
ياسمين:ابوكى كان عاوزنى اعيش معاه بس أنا كنت عوزاه
يعيش معايا فى لبنان بس علشان المشاكل قررنا أننا نعيش
فى بلد ثالثه بعيده عن بلدى وبلده علشان محدش يحس بالظلم
عاصى :اااه ياريتكم كنتوا عشتوا فى مصر أو حتى لبنان
المهم بلد عربيه وخلاص وسط أهلنا أنا صحيت عشت عمرى
كله هناك بس عمرى محسيت أنها بلدى ابدا دائما كنت بحس بالغربه
ياسمين:هانت يا حبيبتى خلاص أن شاء الله اجيلك قريب ونعيش هناك
عاصى :تصبحى على خير
ياسمين:وانتى من أهل الخير
تغلق عاصى التلفون وتنظر لساعه تجدها الحاديه عشر
عاصي يدوب الحق انام تقوم بإغلاق النور وتعديل من وضع
المخدات وتنام
*************************************
عند قاسم كان يجلس فى سيارته إلى أن رأى نور شقه عاصى
اشتعل فأمر السائق بالعوده إلى القصر
قاسم يتذكر عاصى أثناء نومها فى جنينته ويتذكر قبلته
الوهميه ليبتسم بخفه متذكرا عندها وقوتها وما فعلته
بحراسه فلاش بالك
يخرج قاسم من القصر ليجد الحراس يجلسون بتالم
قاسم باستغراب:ايه إلى عمل فيكم كده
الحارس بتوتر:احنا كنا ثم ينظر لأرض بخجل
قاسم:ايه بعدين كنتوا ايه من إلى شلفط وشكم كده وانت
مين الى عطاك بوكس فى عينك
الحارس باحراج:دى الانسه الى كانت مع انسه شمس هانم
قاسم بزهول : قصدك عاصى
الحارس بهمس:ايوه
قاسم بزهول :عاصى هيا الى عملت فيكم كده بنت هيا الى
ضربتكم بالشكل ده ياعينى على الرجاله وهيا ضربتكم ليه
الحارس:علشان طلبت منها البطاقه
قاسم برفع حاجب :علشان كده بس
الحارس :لما قولتلها نجيبها بالذوق ولا استخدم العنف لاحت
ضحكت ضحكه صغير وبعد كده عينك متشوف إلى النور نزلت فينا ضرب
قاسم :هههههههه هههههههه لزمته مش مكسوفين من نفسكم
اتنين رجاله طول بعرض حتت بنت متجيش لغايه كتفكم
تعمل فيكم كده
الحارس بهمس: يوضع سره فى اضعف خلقه بصحيح
قاسم :طيب يلا ياخويا انت وهو روحوا شوفوا شغلكم
عوده للحاضر
السائق :وصلنا يافندم
قاسم ينزل من السياره ويدخل القصر ويتجه إلى مكان
النافوره ويجلس فى نفس مكان عاصى ويجلس مثلها وينظر للسماء
قاسم:مين كان يتخيل انى أعجب بوحده وكمان او صلها لغايه
بيتها واستنها لما تطلع ولا شغل المراهقين اااه ياخوفى
لتطلع مراهقه متاخره
قاسم يبتسم من تحليله :من اول معينى شفتها وانا انجذبت
ليها بس كدبت نفسى بس اهو اعجابى بيها بيزيد مش بيقل
ينام قاسم دون أن يشعر
عند شمس تنام فى غرفتها ثم تفيق لتجدها الساعه الثانيه عشر
شمس بتثاوب:اااه يالهوى الساعه لسه الثانيه عشر لسه الليل
بداء طيب ارجع أنام تانى والا ايه تنهض شمس وتخرج من
البلكونه لتجد شخص ما ناىم عند النافوره لتدقق النظر لتجد
هذا الشخص ليس إلا خوها قاسم
شمس باستغراب:ده بيكون قاسم ايه إلى منيمه كده انا هروح
اشوفه تنزل شمس إلى الجنينه وتذهب لمكان النافوره
شمس:تنزل لمستوى قاسم وتيقظه بخفه
شمس:قاسم قاسم
قاسم بنوم:اااممم
شمس:قاسم اصحى انت ايه إلى منيمك كده
قاسم يستيقظ:شمس فيه ايه مالك
شمس:أنا إلى فيه ايه انت إلى خليك تنام كده ولوضع ده
قاسم يتذكر ماحدث :لا ابدا المنظر حلو جدااا ونمت منغير
محس بنفسى
شمس بحنيه:طيب قوم نام فى جناحك
قاسم :انتى اخبار رجلك ايه
شمس:الحمد لله خفت وبقيت تمام التمام
قاسم :طيب الحمد لله انك بخير
شمس:يلا يلا اطلع نام
قاسم :وانتى
شمس:مش عارفه هحاول وان مقدرتش هقعد على النت واسلى نفسى
قاسم :لا متخفيش أنا روحى على السرير وجسمك هيقوم بالباقى
شمس:هههه ماشى يلا نطلع
قاسم :يلا
****"************""""""**********
فى الصباح تستيقظ عاصى على الساعه الخامسه صباحا
تذهب لتأخذ دش ثم تذهب للمطبخ لتحضير الفطار تفتح
التلاجه وتخرج ثلاث بيضات وعيش توست وتضعه فى
المحمصه ثم تضع الغلايه تحت الماء ثم نضعها فى الكهرباء
ثم تخرج المقلايه وتضع بها كميه من الزيت وتكسر البيض
بها ثم تفتح الثلاجه لاخراج الجبنه وتضعها فى طبق ثم
تخرج البيض وترش عليه الملح بكميه خفيفه ثم تضع
المقلايه فى الحوض وتقوم بغسلها ثم نضعها فى مكانها
ثم نحضر فنجانن وتحضر ظرف كابتشينوا وتضعه فى
الفنجان وتسكب عليه المياه السخنه وتقلبه وتضعه على
رخامه المطبخ وتخرج عيش التست وتبداء فى الفطور ثم
بعد ثوانى تنتهى من الفطار ثم ترتب المطبخ مثل ماكان فهيا
لا تأجل عمل اليوم إلى الغدا ابدا
ثم تخرج وتجلب مفاتيح شقتها وتنزل إلى الشارع وتركب
سيارتها وتذهب للعمل وتذهب لصاله التمارين وتبداء فى
التمارين ليتى أحد الموظفين
الموظف :عاصى المدير عاوزك
عاصى :عاوزنى أنا ليه
الموظف:معرفش هو قلى لما تيجى اندهلك
عاصى:اوك ادينى رايحه
تذهب عاصى للمدير وتطرق الباب
عدلى :ادخل
عاصى بابتسامه:صباح الخير
عدلى بابتسامه :صباح النور اتفضلى اقعدى
تجلس عاصى :خير حضرتك كنت عاوزنى ليه
عدلى :أنا هكلفك بشغل جديد
عاصى :شغل شغل ايه
عدلى:حراسه رجل اعمال كبير جداااا
عاصى باستغراب:وده ازى أنا قولت قبل كده أن محدش
هيرضى أن حارسته تكون بنت ولا ايه
عدلى:ده إلى كنت فاكره بس هو إلى طلبك بالاسم تكونى حارسه ليه
عاصى بزهول:وهو يعرفنى منين علشان يطلبنى أنا بقالى
اسبوع جايه من باريس
عدلى :معرفش عرفك منين بس هو مصمم انك تكونى حارسته
عاصى:طيب هو مين
عدلى:قاسم الاسيوطى
عاصى تبرق بعينيها:مين
عدلى :رجل الأعمال قاسم الاسيوطى
عاصى:اااه كده وضح الأمر
عدلى :انتى تعرفيه
عاصى:مش اوى أخته كانت بنتمرن عندى وشفته كام مره
عدلى:بتمنا انك ترفعى اسم الشركه وثقتى بيكى
عاصى بثقه :أن شاء الله اكون عند حسن ظنك
عدلى :أن شاء الله
عاصى :بعد اذنك
عدلى:اتفضلى
تخرج عاصى وتحدث نفسها
عاصى :ياترى عاوز منى ايه وايه إلى بيخطتله وعاوز يوصل ليه
****************************
يستيقظ قاسم يجد الساعه السادسه صباحا لينهض ويتجه
للحمام ثم يخرج بعد مده وهو يضع الفوطه على وسطه
ويتجه لغرفه ملابسه ويخرج بدله ثم يضعها مكانها ليخرج
منطلون جينز وتشيرت ويرتديهم وينظر لنفسه ليبتسم فهو
منذ زمن لم يرتدى ملابس كاجول
ثم يخرج ساعه ثم يرتدى كوتش اسود ويرتديه ويصفق
شعره بطريقه حديثه جذابه ثم يرش من عطره المفضل
ويخرج من غرفته ويهبط لاسفل لينظر له الخدم باستغراب من هيائته الجديده
قاسم الخدامه:ايه هتفضلى تبصيلى كتير اطلع صحى شمس
الخدامه:حاضر ثم تهمس:لسه زى مانت متغيرتش لسه
بتتحول
بعد دقائق تهبط شمس لتتفاجاء من هيئه قاسم الجديده
شمس بزهول:انت ايه إلى خلاك تلبس كاجول
قاسم ببرود :ليه وحش
شمس:يا عم وحش ايه انت احلى. من طوم كروز
انت عامل زى العارضين بجد طالع فى الكاجول موز الموزز
قاسم :طيب كويس امال متفاجاه ليه
شمس:لانك اول مره اشوفك لابس كاجول من ايام الكليه بتاعتك
قاسم :عادى قولت اغير ولقيت الموضوع عجبنى فقرر تنفذه
شمس:عين العقل
قاسم :طيب سلام علشان متاخرش
شمس:طيب استنا وصلنا معاك لغايه التدريب
قاسم :مهو مفيش تدريب خلاص
شمس:مفيش تدريب ليه
قاسم :علشان أنا طلبت حرس فالشركه بعتولى حارسه
شخصيه تقريبا هيا نفس المدرسه بتاعتك فأنا طلبت أنهم
يبعتولك مدرب تانى بس هتدربى هنا من فى الشركه
شمس:يعنى هما ملقيوش غير عاصى تبقى حرس ليك
قاسم :اهو حظها كده يلا سلام
شمس:سلام
يخرج قاسم ويركب سيارته ولاكن دون سائق
قاسم للسائق :خليك انت أنا هسوق لنفسى
السائق بتفاجاء:ليه حضرتك عملت حاجه غلط
قاسم :لا ابدا أنا بس هسوق لنفسى يركب قاسم السياره ويذهب لشركته
يدخل بهيبته المعتاده ليتفاجاء الموظفين من شكله الجديد
ليتهامس: الموظفين عليه وعلى جماله وعلى هيبته
أحد الموظفات: ينهار اسود ايه ده بقى مز اكتر مهوا مز اصلا
أحد الموظفات: يالهوى على الجمال ايه ده هيا دى الرجاله ولا بلاش الباقى يولع
قاسم يمشى يتباهى ليدخل مكتبه ثم يجلس عليه ليتابع عمله
ثم بعد دقائق تدخل عليه السكرتيره علاء
علاء:فيه وحده يافندم بتقول انها من شركه الحراسه
قاسم :دخليها فورا
تدخل عاصى للمكتب وهيا ترتدى منطلون اسود و بدى
بحملات اسود مكتوب عليه احرف بيضاء وتدتدى عليه
جاكيت اسود
قاسم يبتسم:اهلا اهلا من اولها تأخير
عاصى بنفاذ صبر:معلش اصلى الطريق زحمه
قاسم ينهض ليقف مقابل لها :أنا مبحبش الاعزار
عاصى بقوه:إن كان مش عاجبك غيرنى
قاسم :تؤ أنا هديلك فرصه تانيه علشان تسبتى نفسك
عاصى بزهق:شكرا لكرم اخلاقك
قاسم بابتسامه مستفزه:عفوا يلا إبداء شغلك
عاصى:اوك وتذهب ليوقفها قاسم
قاسم :انتى رايحه فين
عاصى بضيق:هروح اشوف شغلى
قاسم :أظن انى أنا شغلك ولا ايه
عاصى بنفاذ صبر:يعنى اعمل ايه
قاسم :تقفى هنا ويشاور جنب المكتب لغايه مخلص شغل
وبعدين تكونى معايا فى كل حته مفهوم
عاصى وهيا بتجز على سنانها بغيظ :مفهوم تقف عاصى
ليبتسم قاسم فى سره على شكلها
يتبع الفصل الحادي عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حارستي" اضغط على اسم الرواية