رواية احببت قمر الصعيد البارت الحادي عشر 11 بقلم حنين محمد حنون
رواية احببت قمر الصعيد الفصل الحادي عشر 11
قمر : اه علي وجع قلبي بس لا خلاص يا قمر
خلاص....
وفضلت تفكر لحد ما غطست في النوم.....
على الجانب الآخر
اسر في البيت قاعد زي ما قمر سابته مابيردش علي حد لحد ما قام فضل رايح جاي في البيت.....
يفتكر وهي كانت واقفه في المطبخ بتعمل الاكل وهو كان بيخضها....
بيفتكر من شهرين لما قالتله بحبك وكانوا بيخططوا لحياتهم سوا وبداو يعيشوا مع بعض
بيفتكر لما كانت بتعمل مقالب فيه وهو يرد عليها
بيفتكر وهما قاعدين مع بعض بيتفرجوا علي TV..
ومبسوطين وبيضحكوا
بيفتكر قلبه كان بيدق ازاي وهو معاها لحد ما فاق من كل ده على خبط على باب الشقة....
اسر بلهفة : اكيد قمر حبيبتي راجعت قمر حبيبتي مستحيل تسبني انا كنت عارف
وراح فتح الباب بسرعة بس لقي لؤي.....
اسر ساب لؤي ودخل.......
لؤي : في ايه يا اسر مالك ؟!.... رنيت عليك كتير مش بترد قلقتني عليك يا اخي....
اسر ساكت ومبيقولش حاجة..
لؤي : في ايه يا اسر مالك ؟!..... في ايه يا صاحبي!؟!
انت شكلك مش هتقولي حاجة طب هنادي على قمر كدة.....مرات اخويا.... مرات اخويا.... هي مش بترد ليه نايمة ولا ايه ؟!
اسر سكت....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
لؤي بقلق : اسر متقلقنيش عليك اكتر من كدة في ايه يا اسر بس....
لؤي وهو بيتكلم لمح الصور على الارض
راح مسكها وهو مصدوم ويقول :
ايه ده ؟!!..... لا مش مصدق ؟!!!.... ايه ده يا اسر....
وبعدين لؤي قرب من اسر :
اسر قولي طيب ايه اللي حصل؟؟؟
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
اسر اترمي في حضن لؤي وبدات دموعه تنزل لا إراديا....
اسر : سابتني يا لؤي.... حتي هي سابتني زي ماما وبابا سابوني كلهم يا لؤي.... مش قادر يا لؤي.... قلبي واجعني اوي مش قادر....
لؤي : اهدي كدة يا صاحبي اهدي بس وفهمني وكل حاجة هتتحل......
اسر حكي للؤي كل حاجه....
لؤي : الزباله دي .....تارا دي عايزه تتربى.....
اسر : مارضيتش تسمعني حتى يا لؤي
ماسمعتنيش وسابتني.....سابتني....
لؤي : اهدي يا صاحبي.... اهدي كده وكل حاجه هتتحل.... طب هي راحت فين؟!
اسر : معرفش حتى هي راحت فين بس كانت بتقول انها تاخذ شقه جنب شغلها مش عارف اعمل ايه يا لؤي مش عارف.....
لؤي : طب اهدي كده يا صاحبي و كل حاجه هتتحل
ما تخافش هترجعلك يا اسر...
هترجعوا لبعض....
اسر : ماعتقدش يا لؤي ماعتقدش دي حتى مابصيتش في عينيا قبل ما تمشي يا لؤي
حسيت انها كرهتني
وانا فعلا استحق كل ده لاني كان لازم من الاول واصارحها بس ما قدرتش خوفت تضيع من بين يدي خوفت قوي واهو اللي خايف منه حصل
وحبيبتي راحت مني
و مشيت وسابتني يا لؤي .....مشيت وسابتني.......
لؤي : اهدا كده يا اسر ما تخافش يا صاحبي اهدا...
لؤي فضل يهدى فيه وبعدين لؤي مشي
واسر قعد شويه يفكر في قمر لحد ما غلبه النوم.....
جاء صباح يوم جديد
قمر صحيت اخذت شاور ولابست وجهزت
ولقت باب غرفتها بيخبط فتحت لقيت ريان.....
ريان بابتسامة : صباح الخير يا قمر....
قمر : صباح النور....
ريان : انا قولت اجي اوصلك على الشركه وبعدين اروح ادورلك على شقه تكوني خلصتي الشغل....
قمر : ما فيش داعي يا ريان انا هروح الشركه هي مش بعيده قوي يعني.....
ريان بهزار : يا ستي يلا هي كيميا يعني هوصلك واروح يلا بقى يا اختي..... بلاش سهوكة البنات دي......
قمر بضحك : حاضر ....
نزلت وركبت معاه ووصلها الشركه
وهو فعلا راح يدور على شقه
وهي بدات في الشغل..
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
على الجانب الاخر
اسر صحي من النوم ملامحه باهته وعينيه وارمه
من العياط بالليل لبس اي حاجه جاءت قدامه
ومافطرش
ونزل اول حاجه راح الجامعه علشان يشوف تارا.....
راح الجامعه وشافها واقفه مع صاحبتها راح لها
و شدها من ايديها لحد ما وصلوا لمكان يعني
مامفيهوش ناس بعض الشيء
وراح رازعها حتة قلم جاب اجلها..😂😂
اسر : يا حيوانه...... يا حيوانه .....
ونزل ماسكها من شعرها جامد:
مش قولت لك ماتقربيش من قمر قولت لك ولا لا وفضل يشد على شعرها اكثر لدرجه انه كان هيتقطع في يده......
تارا : اه.... اه.... سابني بقي يا اسر....
بس ايه رايك اهم حاجه انكم مش مع بعض انا كده اخذت حقي يا اسوري.....
اسر ضربها قلم تاني.....
اسر : انتي ايه والله ما هسيبك هوريكي النجوم في عز الظهر وافتكري كلامي كويس يا تارا. .....
وراح رماها على الارض وركب عربيته ومشي
ومش عارف يروح فين
ومش طايق نفسه اساسا
ولا طايق اي حاجه حواليه
ومش قادر يواجه قمر مش قادر و مش عارف يقول لها ايه حتى مش عارف حاجه ؟؟؟؟
بيلف بالعربيه وخلاص لحد ما نزل كده عند مقاعد كانت محطوطه في حديقه هاديه كده وراح قعد على مقعد منهم
وبيبص للسماء وسرحان وبس....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
بيفتكر هزارهم مع بعض ويضحك من غير سبب و يفتكر كل حاجه حصلت معاهم
وكل لحظه كانوا بيعشوها.....
وقمر قاعده في المكتب هي كمان مش عارفه تركز في الشغل بتتخيل اسر في كل حته اسر محتل تفكيرها قبل قلبها.....
استوب هنا...🖐
المخرج قال اقسملي الشاشه نصين كده نص اسر وهو باصص للسماء و بيفتكرها
والنصف الثاني قمر وهي بتفكر في اسر بقلبها قبل عقلها ومش عارفة تركز في الشغل
وكل الكلام ده على اغنية ناسيني ليه ( معلش هقرفكم بتامر حسني بس ده قلبي ده 😂❤)
أنا مقدرش أبعد ثانية🎶🎶
أنا بعدك مليش في الدنيا🎶🎶
يا أول حب عاش قلبي معاه🎶🎶
الأيام بقت مش هي🎶
ياريت ترجع وحشت عينيا🎶
حياتي في بعدك انت مش حياة🎶
ناسيني ليه؟🎼
بتتعب قلبي وياك🎼
ده ميهونش أبداً عليا أنساك، آه🎼
تعالى لومني ريح قلبي وارتاح🎼
تعالى ياللي نفسي في حضنك أرتاح🎶🎶
ناسيني ليه؟🎶
بتتعب قلبي وياك🎶
ده ميهونش أبداً عليا أنساك، آه🎶
تعالى لومني ريح قلبي وارتاح
تعالى ياللي نفسي في حضنك أرتاح🎶
أنا مقدرش أعيش مستني🎶
ده مش بإيدي غصب عني🎶
واحشني حبيبي🎶
قولي أنا أعمل إيه؟🎶
ماشوفتش حاجة ماللي حصلي🎶
وبسمع ناس كتير بتقولي🎶
زمانه نسيك وعاش
تفتكره ليه؟🎶
ناسيني ليه؟
بتتعب قلبي وياك
ده ميهونش أبداً عليا أنساك، آه🎶
تعالى لومني ريح قلبي وارتاح🎶
تعالى ياللي نفسي في حضنك أرتاح
ناسيني ليه؟
بتتعب قلبي وياك
ده ميهونش أبداً عليا أنساك، آه
تعالى لومني ريح قلبي وارتاح
تعالى ياللي نفسي في حضنك أرتاح🎶🎶🎶
يا جماعه انا في الاخراج والتأليف معنديش
ياما ارحميني تقولوش السبكي 😂😂
المهم المشهد اللذيذ ده خلص نرجع بقى لبطلنا ركب عربيته وفضل يلف بيها زي ما كان بيعمل لحد ما سمع صوت الاذان في المسجد قلبه ارتاح....
و راح يصلي دخل المسجد اتوضا وصلي
وبعد ما كل المصلين خلصوا ومشيوا هو فضل قاعد وبيعيط و بيدعي لربنا
جاء من وراه شيخ حط ايده على كتف وقال :
مالك يا ابني ايه اللي مزعلك؟!!
اسر : كل اللي بحبهم بيروحوا مني يا شيخنا حتي حبييتي ومراتي سابتني ومشيت.....
الشيخ : اهدي يا ابني واصبر وافتكر (لو كان خيرا لبقي)
احكيلي يا ابني ايه مشكلتك.. ؟!!
اسر حكاله كل حاجة :
ورفضت حتي تسمعني ....وانا اساسا مش قادر اروح اواجهها اخر كلمة قالتها لي كانت طلقني وانا مش هقدر استحمل يا شيخنا.....
الشيخ : اهدي يا ابني روح لمراتك واتكلم معاها
وقول اللي عايزه
وكل اللي عندك
وسيبها وهي تقرر بس لازم تواجهها يا ابني
وربك غفور رحيم فما بالك العبد بقى
روحلها يا ابني قبل مايفوت الاوان
وتتمنى بس انك تقول لها كلمه واحده......
اسر مسح دموعه :
بجد شكرا يا شيخنا على كلامك
وقام ومشي وقال:
انا هروح لقمر ايوه هروح لحبيبتي
واقولها كل حاجه واحكيلها واخليها تسمعني غصبا عنها مش برضاها هخليها تسمع كل حاجه
انا بحبها ومستحيل اخليها تروح مني
لا ....
قمر مش هتسيبني ....
مستحيل تسيبني ...
لا .....
يلا ....
وراح ركب عربيته وهو بيسوق ........
لؤي اتصل به......
لؤي : اسر انت مش في البيت ولا في الجامعة انت فين يا اسر ؟؟
اسر : انا رايح لقمر دلوقتي يا لؤي
رايح لحبيبتي.... لازم اقولها على كل حاجة....
لازم تسمع كل حاجة غصبا عنها.....
انا لازم اواجهها....
لؤي : روح يا صاحبي ربنا معاك انا واثق انها هترجعلك يا اسر ماتخافش يا صاحبي....
اسر : ايوه يا لؤي هترجع معايا ان شاء الله
يلا انا قربت اوصل باي انت بقى......
لؤي : ايوه يا عم حبيبة القلب بقى......
اسر : اقفل يا ولا
وقفل....
لؤي : ربنا يسعد قلبك يا صاحبي.....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
على الجانب الاخر.....
قمر خلصت شغلها بسرعه لانها مش قادره تركز استاذنت علشان تمشي
وجالها ريان
ريان : ايه يا قمر مالك؟!
قمر : مش قادره يا ريان مخنوقه شويه بس عايزه امشي.....
ريان : طب خلاص انا لقيتلك شقه
وبعثت واحده تنقل حاجاتك من الاوتيل للشقه....
قمر : بجد شكرا يا ريان مش عارفه اقولك ايه بجد انت حقيقي انسان كويس جدا......
ريان وبيحاول يهزر عشان يخرجها من مود الحزن.....
ريان : عيب كده..... بقى يا وليه يا مفتريه في شكر بين الاخوات ها.....
قمر ضحكت : لا طبعا....
ريان : يبقى خلاص يا اسطا.....
قمر : يا اسطا؟!!!
ريان : بلاش يا اسطا ؟؟؟؟
يا زميلي.....
قمر : يا زميلي....
ريان : انتي شكلك نارم و هتتعبيني معاكي.....
قمر بضحك : لا خلاص يا اسطا....
ريان : اوبا احنا بنقول يا اسطا اهو.....
قمر : اومال.....
وقعدوا يضحكوا مع بعض شوية....
مين بقي اللي شاف ده ؟!!
اسر اول ما وصل الشركة لقي قمر وريان واقفين قدام الشركه مع بعض.....
اسر بعصبية راحلها :
بتعملي ايه يا هانم؟!
قمر بتفاجئ: اسر.....
اسر بعصبية : ايوه اسر
ما انتي بعد ما سبتيني ماشيه على حل شعرك......صح ؟!..... بس انتي لسه مراتي يا هانم....
قمر : انت بتقول ايه يا اسر انت اتجننت ده ريان وده يبقى.....
اسر بعصبية : هو ده بقى الاستاذ ريان اه انا فاكره مش ده بتاع الكورس
اتاريكي سبتيني علشانه صح يا قمر صح؟!؟
قمر : انت مجنون ايه يا اسر ايه اللي انت بتقوله ده....
وفجاه اسر ضرب قمر بالقلم (اسر ضرب كتير اوي النهاردة 😂😂)
قمر اتفاجئت وريان قال بعصبيه:
انت مجنون يا جدع انت ازاي تعمل كده يا....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
قمر والدموع في عينيها مسكت ريان وقالت:
خلاص يا ريان......
وبعدين وجهت نظرها لاسر:
ايوه انا بحب ريان يا اسر و عمري ما حبيتك ولا هحبك حتى تمام كدة.....
اسر : وكمان بتقوليها في وشي يا خائنه بس انا مش هلوث ايدي باني اضرب واحده زيك.....
وبعدين غمض عيناه وقال :
قمر انتي طالق......
في اللحظة دي كل حاجه سكتت وحتى الزمن وقف
و القلوب دقاتها عليت
واللي بتتكلم بس نظرات عيونهم لبعض اللي جايز تبقى اخر مره تلتقي..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية احببت قمر الصعيد" اضغط على أسم الرواية