Ads by Google X

رواية فارس الحى الشعبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم اميرة أسامة

الصفحة الرئيسية

   رواية فارس الحى الشعبي الفصل  الحادي عشر بقلم اميرة أسامة 


رواية فارس الحى الشعبي  الفصل  الحادي عشر 

ابتدو يجهزو عشان ينزلو الشباب مع بعض يتعشو بره...
فارس.... لمدام رحمه...وادام الكل.. معلش قبل ما ننزل بس في حاجه كان المفروض اعملها ومعملتهاش الموقف اللي كان حاصل وكلام خدنا..
رحمه.. ايه هي..
فارس... مسك شنطه صغيره جمبه...تسمحيلي البس فريده شبكتها .
رحمه.. بفرح.. طبعا يافارس.. من غير ما تستأذن فريده بقت مراتك..
وفتح العلبه.. وطلع منها دبله شيك.. لبسهالها وطلع خاتم سوليتير ولبسهالها .. واداها دبلته وفريده لبستهاله..
ومسك اخر حاجه عقد سوليتير شيك جدا ..
فارس...بصوت واطي تسمحيلي...
فريده... بابتسامه جميله هزت راسها ولفت ضهرها..... وياريتها مالفت🙈🙈🙈🙈
مسكت فريده شعرها كله بايديها وجابته عالجنب...
فارس اول ما شاف ضهرها اللي باين.. ادامهم...كان شايط...
مسك شعرها تاني بايده.. ورجعه بسرعه علي ضهرها..ونزل ايديه من تحت شعرها ولبسها العقد ...واول ما ايده لمست رقبتها فريده... تاهت في دنيا تانيه... حتي فارس.. كان متعمد يلمس رقبتها.. كا ن نفسه يضمها لحضنه كان نفسه ميبقاش في حد حواليهم ويفترسها كان نفسي يخلي بوعده معاها...
واخيرا لبست شبكتها...
اما نجوي والبنات بقو يزغرطو وكانو مبسوطين...بعد فتره بسيطه... اتصل عمر... بفارس...
عمر... ايه ياعم ناوي تغير رأيك... يلا العربيات جاهزه.
فارس... نازلين حالا. قفل معاه..
فارس. موجه كلامه للبنات العربيات جاهزه..
قام الجد وعمه. ووالده.. يلا ياجماعه نروح عالبيت..
والكل استعد للنزول اما البنات...نزلو جري علي تحت ماصدقو هيخرجو .. ونزلت وراهم ريم...
ورحمه واقفه مع اهله ولسه فريده.. هتنزل ورا ريم..
فارس.. مسكها من ايديها..
فريده... في حاجه..
فارس... علي فين..
فريده... هنزل مش قولت يلا.
فارس... ناويه تنزلي كده ان شاء الله..
فريده.. كده ازاي..
فارس.. بصوت عالي شويه ليها حضرتك مش شايفه اللي انتي لبساه ولا ايه..
فريده... ماله..
فارس .. لا ابدا ملوش... مش شايفه ضهرك كله باين ازاي..
احمدي ربنا انا مشفتوش من اول ما شوفتك كنت دخلتك غيرتيه..
فريده... هو كل حاجه كده انا مش عايزه اغير..
فارس... فريده متعصبنيش بعد اذنك ياريت تدخلي تغيري بسرعه. من فضلك...
فريده... ولو مغيرتش يعني.
فارس... لا هتغيري وانا ميتقاليش كده وياريت متختبريش صبري عشان مزعلكيش..يلااااا اخلصي بسرعه..
فريده... مشيت تدب فاللرض زي الاطفال..
فارس... بضحك مجنونه بس بحبك.
نجوي... يلا يافارس.. مش نازلين ولا ايه.. يلا عشان اخد معانا مدام رحمه عشان متاعدش لوحدها..
فارس... حاضر يا امي فريده بتغير بس لبسها وهننزل بسرعه...
نجوي... خليتها غيرت ليه ما هي كانت قمر...
فارس... يلا يا امي الله يرضي عنك..
نجوي... بضحك هي ورحمه...علي طول خلقك في مناخيرك كده...
يابني ماكانت حلوه وبعدين مش هينفع انزل من غير ما اخد مدام رحمه في ايدي.انا عارفه هتتحرج تيجي لوحدها..
فارس... طيب يلا انزلي معاهم يامدام رحمه وانا كمان هنزل معاكم استناها تحت..وهي تقفل الشقه وتنزل .
رحمه... فريده تقفل الشقه لوحدنا ملقتش غير فريده تعتمد عليها.. عموما استناها انت ومتنزلش يافارس انت ناسي انك بقيت جوزها انا هروح مع ماما وانت متسبهاش لو سمحت لوحدها..
فارس... بس..
رحمه... بس ايه ما قولنا بقيت جوزها ولله.. وابتسمتله وبعدين انا واثقه في ابني الكبير..
فارس... ابتسملها ... وقري عليها وباس ايدها.. بكل رجوله.. وانا عمري ما هخذلك...
نزلت رحمه مع نجوي..
اما فارس.. ولع سيجاره.. وفضل مستنيها علي كرسي جمب الباب واعد يلعب برجله ومنزل راسه ...
ودقايق وفريده خرجت...
فريده...وكشره وشها زي الاطفال انا جاهزه..⁦☹️☹️⁩⁦☹️
رفع فارس راسه ... وابتسملها.. كانت لابسه فستان قصير لونه بينك .. وضيق عالصدر ونازل منفوش شويه زي فساتين الاطفال والحمالات بتاعته بتقع علي الكتفين..
فارس... بابتسامه... انتي متأكده انك كده جاهزه..
فريده... ايوه..في ايه تاني.
فارس... يابنتي انتي دماغك دي فيها ايه الفستان بردو عريان خالص..
فريده... طيب لما انت رافض الفستان ده كمان انت بتضحك علي ايه..
فارس... بضحك من همي بدل ما اتعصب ولله انتي بجد مش حاسه انه عريان شويه..
فريده.. وهي بتربع ايديها علي صدرها.. وبغضب طفولي.
لا مش عريان وبعدين لو مش عاجبك مش هغير تاني ومش عايزه اخرج خلاص..
فارس... انتي فاكره انك كده بتهدديني مثلا خلاص ياستي ولا تزعلي مفيش خروج..
فريده. اتصدمت.. بجد.
فارس... اه بجد هو لعب عيال ولا ايه مش انتي بتهدديني وانا بقي مبتهددش ومفيش خروج يافريده..
فريده.. بتلقائيه وتصرفات طفوليه راحت ناحيته..
ومن غير ماتحس حطت ايديها الاتنين علي كفه..
فارس... بليز عشان خاطري.. انا عايزه اخرج.. انا من يوم ما جيت مصر وانا شبه محبوسه ومصدقت اخرج حتي لو يوم واشوف فيه اي مكان في مصر.
فارس.. بص علي تصرفها التلقائي ومن جواه هيموت من لمستها..
فريده.. عشان خاطري.. يافارس .
فارس... بابتسامه حب.. حاضر هخرجك خلاص بس انا مش عايز حد يشوفك كده.
فريده.. مش هقوم من جمبك وهفضل اعده كمان عشان محدش يشوفني حلو كده ..
فارس... بابتسامه.. حلو اوي...
فريده.. بابتسامه جميله ..
طيب يلا .
فارس.. طيب هتفضلي ماسكه ايدي كده .
فريده.. انتبهت وسابت ايده بسرعه..
يلا
فارس.. ضحك عليها وخرجو وقفل الباب.. ونزل معاها ..
نزلو كان الشباب عاملين حافله بكلاكسات العربيه ومشغلين سماعات العربيات بالاغاني علي اخرها..
ادهم.. بمشاكسه.. كل ده ياعم ما بدري.
فارس... بصله بصه سكتته.
ادهم... ياساتر سكت ايه يلا
فارس... هتركبو ازاي..
عمر.. انا هركب مع ريم..
ادهم... وانا وزين وسمر وسما وياسمين هنركب سوا..وهنسيب عربيه زين.
فارس...تمام يلا اركبو..
فارس.. فتح الباب لفريده.
وركبت وانطلقو ورا بعض
فارس... حابب يكسر الصمت اللي هما فيه .ومش عارف يقول ايه.
فارس... تحبي تروحي مكان معين ..
فريده... حبت ترخم عليه.. علي اساس يعني اني اعرف حاجه في مصر اصلا.😒
فارس... تصدقي انا غلطان اني بسألك..
فريده... مش قصدي علي فكره.. بس فعلا انا معرفش حاجه هنا..
فارس... لو تحبي اعرفك..
فريده .. بجد..بس يعني مش عايزه اعطلك عن شغلك.
فارس... ياستي ولا يهمك .. وبعدين هو انتي مش مصريه ولا ايه..
فريده.. ايوه..
فارس.. طيب يعني لازم تعرفي بلدك.. وبعدين مرات فارس السيوفي لازم تروح كل مكان تشاور عليه...
فريده... ابتسمت واحمر وشها من الخجل علي لقبها الجديد.
بعد مده.. وصلو مكان شيك جدا. اقل ما يقال عنه انه خيال..
ركنو العربيات..
فريده.. لسه هتنزل ...
فارس... استني متنزليش ..ركن عربيته عدل ونزل وبخطوات تقتل لباب فريده فتحلها الباب..
فارس.. اتفضلي وبعدين متنسيش اتفاقك انك هتفضلي جمبي يعني مينفعش تنزلي وتقفس في وسط الشارع كده من غيري...
فريده... اووووف..
فارس... اعدلي وشك وبطلي تنفخي..
فريده... يعني ايه تنفخي..
فارس... 🤨🤨يعني لو سمعت اوووف دي تاني متزعليش من اللي هعمله😉
فريده.. حاضر..
ونزلت... واول مانزلت فارس.. من غير كلام مسك كف فريده اللي تايهه وسط كفه ..
فريده.. باخراج.. ممكن تسيب ايدي..
فارس... اشمعني...
فريده... يعني ... اصل عيب..
فارس... ليه ان شاء الله نسيتي اني جوزك..
فريده.. لا مش نسيت بس يعني..
فارس... يلا بلاش كلام كتير وسحبها من ايدها باتجاه باقي الشباب .ودخلو مع بعض..
اول مادخلو.. الويترات القو عليهم التحيه والترحيب..
واعدو عالتربيزه.
بعدها بشويه... جه مالك المطعم وشريكه.. وسلمو علي فارس وعمر وزين وادهم بحراره..
اما فربده... هو انت مفيش مكان تروحه غير لما تكون عارف اللي فيه. ولا ده كمان المكان ده بتاعك.
فارس... بغرور .. انتي نسيتي ولا ايه اني فارس المعز..
فريده... مغروووور..
فارس... ابتسم علي شكلها... مش غرور بس معروفه التاس مش حاجه وحشه يعني وبعدين ياستي ده مش مكاني..
دول معرفه وشباين جدعين اوي وكافحين.. جدااا ابتدو المطعم ده زمان عربيه صغيره فالشارع كان سنهم لسه مجبش العشرين .. وفضلو يجتهدو لحد المكان ما بقي بالشكل ده... وهما صحاب. جداااو قررو انهم ميسيبوش بعض ابدا...وانا اعرفهم من ساعت العربيه دي.. وبصراحه انا بحب المكان ده جداااا..يممن اكتر من اي مكان تاني.
فريده... طيب وبتاعك انت مش بتحبه..
فارس... لا بحبه طبعا... بس انا برتاح هنا جدا وكل ما احس اني محتاج افضي دماغي مبيجيش في بالي غير المكان ده..
فريده.... وانت عايز بقي تفضي دماغك من ايه....
فارس...ولا حاجه... بس حاسس اني مبسوط وحبيت اجي اكتر مكان بحبه..
فريده... ومبسوط ليه...
فارس... ينفع اجاوبك علي سؤالك ده بعدين .
فريده.. اشمعني...
فارس ... عادي يعني. بس لما اتأكد من حاجه كده..
فريده.. طيب...
فارس... ايه ياشبااااب مش ناوووين تاكلوو.
ادهممم... انا واقع..
ياسمين... وانا كمان.
عمر... كلنا واقعينن..
ريم... ازاي واقعين وانتو عالكراسي لسه...
الكل.....ضحككه ههههههههههه
ريم..بتضحكو علي ابه😏😏😏
سمر.... اصل انا هقولك واقع دي باللغه المصريه يعني جعانين...
ريم.... اه طيب انا كمان صراحه واقعه..
ضحك الكل عليها وعلي شقاوتها اللي بتوصلل للقلب ..وفي وقت قصير جدا بقت تضحك وتهزر مع المل كأنها تعرفهم من سنين..
ادهم... اهو كده انتي بقيتي مننا.😂😂😂😂
ياسمين... ريمو جميله اوي وعشريه جدا حاسه اني اعرفك من فتره كبيره مش من قريب..
فريده... واخيرا نطقت... وزعلت زي الاطفال ايه ده وانا لا
ياسمين... لا ياقلبي مقصدش انتي كده في حته تانيه لوحدك بتفكريني بالاطفال.. انما ريم تحسيها كده مانت عايشه في مصر😂😂😂
فريده.. يعني انا طفله😔😔
ادهم... يا ختااااااي وربنا انا اللي طفل يلا ياعم جعان وربنا.
عمر... ياض اهدي شويه يخربيتك مفجوع..
ريم... هو يعني ايه مفجوع🙄🙄
ادهم... لا وربنا مش وقتك خالص بام القاموس اللي اتفتح ده.. اقولك تعالي اعدي جمبي هنا وانا اوريكي لما الاكل يجي ازا هبقي مفجوع..
ريم... ولسه هتقوم.. بجد
عمر... مسكها من ايدها .. اعدي...وانت عدي ليلتك دي عشان مأكلكش بطريقتي..
ادهم... رفع ايده ببراءه لا وعلي ايه .
فارس... بضحك... جبان .
زين... ولله يا ادهم انت مالكش غير عمر وفارس هما اللي بيطرقعولك...
ادهم... لا وانت الصادق انا مليش غيرك ياعمرررري انت اللي بتسكتلي.
زين.... ما تسترج ياض...
الكل مره واحده ضحك...
فارس نده للويتر...
الويتر... أمرني يافارس باشا..
فارس... الانر لله معلش هنتعبك معانا يا محمد شوبه شوف هياكلو ايه..
الويتر... تعبكم راحه يا فندم... وابتدي ياخد الاورد من كل واحد... وجه عن فريده...أؤمريني...
فارس...هتاكلي ايه..
فريده... قربت منه بصراحه مش عارفه..
فارس تحبي اساعدك..
فريده.. ياريت
فارس...بصي لو بتحبي اللازانيا.. فالمكان هنا بيعملها حلوه جدا تحبي تجربيها...
فريده.. تمام انا بحبها اوي...
فارس.. بصوت واطي وبمشاكسه وهي كمان بتحبك اوي..
فريده.. تايهه في عنيه وفي البرفن بتاعه اللي متوهها هي مين..
فارس.. بابتسامه وغمزه.. اللازانيا...
فريده... بصوت واطي رخم..
فارس. سمعتك علي فكره..
وطلب فارس لازانيا ليهم هما الاتنين وطلب باقي الاوردر... وفارس شده عليه شويه يقوله حاجه بصوت واطي .. الويتر تحت امرك يا افندم... ومشي يجهز الاوردر ويجهز اللي طلبه منه...
ومر بعض الوقت عليهم مابين ضحك وهزار وكلام جانبي بين سمر وادهم وزين وسما وعمر وريم.. وشويه مشاكسه من فارس لفريده... وبعدها ابتدا الاكل ينزل وعدي وقت ما يقارب الساعه...
وفجأه نور المكان اتقفل واتسلط النور علي بوابه داخليه للمطعم..مع موسيقي رومانسيه وخرج منه اتنين ويتر معاهم تورته كبيره. ادوار.. وخرجو وسط زهول الكل .. وابتدا الويتر يقربو لحد ما وصلو لوسط المكان مع تسقيف كل اللي فالمكان وتصفيرهم..وصياحهم... وسمعو مالك المكان.. الف مبروك فارس باشا ربنا يتمملك بالف خير ودعاه انه يجي عالبيست فارس قام وقف وسط تسقيف الشباب وتصفيرهم ادهم... يلا قووووومو.. ريممم.. يلا يا ديدا...والكل بيشجعهم.. فارس.. مد. ايده.. لفريده.. فريده ..مخضوضه ومش مركزه... وفرحانه وتايهه وطايره من الفرحه...مدتله ايديها وقامت معاه لحد ما وصلو عالبيست وقفو ادام التورته وابتدو يقطعوها.. والكل بيسقف ومبسوطين... والويتر .. رفع الشوكه... ليهم.. وفريده في قمت الخجل وفارس.. بيهزلها راسه يطمنها وفجااه قربت فريده وقرب فارس... والويتر شال الشوكه... ولحظه واحده النور بقي اهدي اكتر وقرب منها فارس وانقض علي شفايفها.. وغابو تماما عن كل اللي حواليهم.. وفلحظه هي نسيت العند ونسيت الوعد وهو نسي العالم باللي فيه...وبعد دقيقه من الوضع ده ابتدا فارس يبعد عنها لما حس ان جسمها ابتدا يفقد توازنه.....وبعد فتره.. عدا الوقت والكل رجع لضحكه وهزاره تاني اما الشباب فا كانت لغه العيون هي اللي بتتكلم ادهم وزين وعمر يغمزو لفارس وفارس بيتوعدلهم.. والبنات تايهين وبيتمنو لحظه زي دي..وفريده هتموت من الاحراج...
وبعد وقت انصرفو عن المكان عشان تأخير الوقت.. والكل ركب..
فارس... بمشاكسه لفريده.. هتفضلي عامله كده..
فريده... باحراج... علي فكره انت قليل الادب واحرجتني..
فارس... بضحك.. وانا مالي
فريده.. انت اللي طلبت من الويتر يعمل كده..
فارس... هو من ناحيه انا اللي طلبت فا انا طلبت بس طلبت التورته بس حبيت افرحك .لاكن الباقي ده انا مليش دعوه الويتر السبب.
فريده.. ولله الويتر السبب. بردو... طيب وافقت لبه..
فارس.. يعني احرج الراجل..
فريده... لا احرجني انا...😔
فارس... وتتحرجي ليه مش انا جوزك بردو.
فريده... انت بتضايقني صح..
فارس.. بضحك طيب خلاص حقك عليا ومسك كف ايديها وباسه ... وهو باصص في عنيها اللي بتوهها..
فريده.. باحراج.. طيب خلاص سامحتك.. يلا ركز فالسواقه.
فارس... حاضر..
وبعد وقت وصلو البيت ورحمه نز لتلهم.. وفارس.. طلع وصلهم واطمن علبهم..
وانصرف الكل بعد يوم مميز للجميع وخصوصا علب ابطالهم

يتبع الفصل  الثاني عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent