Ads by Google X

رواية البديلة الدائمة الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميدو

الصفحة الرئيسية

 رواية البديلة الدائمة الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميدو


رواية البديلة الدائمة الفصل الحادي عشر

فتحت عيونها مش مصدقة الهجوم الي اجتاح كيانها
اتحولت دقات قلبها لطبل
بلدي بطبل في ودانها حست ان الاوكسجين اختفى من صدرها ماعادتش قادرة تتنفس وهو فوقيها غايب عن الوجود متعمق بشفايفها حط ايده تحت راسها يثبته يمنعها من الحركة وايده التانية مسكت ايدها الي بتبعدو عنها
بعد ماانتبه انها عايزة تتنفس
سحب شفايفه عن شفايفها بالعافية وهو بياخد نفس طويل يهدي بيه مشاعره الي اشتعلت زي اللهب الي بتحرق اعصابه
اتكلم بهمس
بعد ما تنحنح لان مالقاش صوته الطبيعي
وقال بمكر الي حصل دلوقت عقاب ليكي على الي حصل في الجنينة
عشان سبتي السافل يقعد جنبك ويلمس جسمك بجسمه و ماقومتيش رزعتيه بالالم
ورجع اقتحم شفايفها بقوة اكتر وبعد شوية سحب شفايفه واتنهد بمتعة
كمل كلامه ودي عشان كان هايحضنك
كانت ورد زي المغيبة ما تخيلتش يتجرأ ويعمل كدا معاها
ولا يعترف بطريقة غير مباشرة بغيرته عليها
زادت ضربات قلبها المسكين بعد ما وصلت للتحليل دا وحست انه برفرف من الفرحة
ابتسم شهاب وهو ما زحش عنها ميل واحد ونزل يقتنص بوسة تالته
قدرت ورد تخلص ايدها من حصاره المحكم عليها ورفعت صوبعها على شفايفه تمنعه يسرق بوسه جديدة
واتكلمت بصوت هادي بيترعش من الخجل وبكلمات متقطعة من فرط مشاعرها هو ما عملش حاجة تانية
هز راسه علامة الرفض وهو مستمتع بالي بيحصل
وقال لا هو عمل مش كفاية ان بص عليك وكان هايكلك في عيونه
بعدت عيونها عن مرمى عيونه الي بتوترها وقالت هو كان يقصد دعاء
رجع حرك راسه باعتراض وقال بمكر بس الي كانت قاعدة مش دعاء كنتي انتي والعقاب ليكي انتي
ونزل بسرعة لشفايفها وكأنو شفايفه بقت عارفة الطريق الي قلبه بدلو عليها وسرحو عن العالم كله بمشاعر لامست قلوبهم لاول مرة
بعد عنها بعد فترة فضل باصص عليها
وقام بهدوء يعدل هدومه ولا كأنه فجر بركان من الاحاسيس ليه وليها
واتكلم بجمود انا خارج دلوقت البسي وحصليني على برا
احنا هانروح لعمر عشان اتناقش معاه بلي حصل
رمشتلو بعيونها علامة الموافقة
بعد ما خرج وقفل الباب رفعت صوبعها تحسس على شفايفها وابتسامه خفيفة ظهرت عليهم
غطت وشها بكفوفها واخدت نفس جامد وهي بتقول بضحك مش ممكن مش معقول ايه الي حصل
من شويه
ااااااه قلبي هايوقف
وقامت بسرعة للحمام عشان تلبس....
تحت في الصالة والكل متجمعين نزل شهاب بكل هيبته الي كانت ضايعة من شوية فاحضان ورد
وقال بصوت قوي هو وببص على عمته سمر براقب رد فعلها
استاذ امين بكرى من الصبح تروح الشركة وتدي عمر كل ملفات المشاريع الي ببن ايديك
وبعدها تروح لمحاسب الشركة عشان في نقص في ميزانية الشركة زي كل مرة بس المرادي النقص كبير وتقولولي وصلتو لأيه بص لامين بنظرة سريعة
ورجع لعمته تصوري يا عمتي الي بيلهف وبيسرق كان مكتفي بسرقات صغيرة وانا كنت عامل نفسي مش واخد بالي بس الاخ طمع وبقى بيلهف على كبير
التفت كلياً لامين وانت عارف طبعا يا استاذ امين انك مسؤول عن الارباح
وقف امين بارتباك وقال
ليه يا شهاب حصل ايه
على كلن ما تاكلش هم انا هاتابع الموضوع دا
ابتسم شهاب وقال ولا تابع ولا حاجة انت ادي عهدتك لعمر وهو هايعمل اللازم واياك تدخل المكتب قبله انا حاطت حراسة مشددة
ماتدخلش غير مع عمر
وقفت سمر وبصوت عالي الله يا شهاب انت بتتهم امين بالسرقة هيا حصلت
ايه يابابا انت سامع شهاب بقول ايه وساكتله يخبط بالكل مش هامه حد
بقى بعد اخلاص جوزي
وعمره الي قضاه بخدمة الشركة تتهمه بالسرقة يا شهاب
- قعد شهاب قدام جده بثقة
وقال الله يا ست سمر ومين اتهم جوز حضرتك بالسرقة
هو انا قلت حاجة غلط ولا كفرت اني اطلب مراجعة الحسابات دا انا بارجعها حتى على نفسي
ومدام جوزك وضعه بالسليم وامين ههههه زي اسمه خايفة ليه
رد محمد بهدوء تمام يا سمر زي ما بقول شهاب دي اجراءات طبيعية ما تخافيش يا بنتي
رد امين بتشجيع من وقف سمر بصفه
امال شهاب منعني ليه ادخل مكتبي لو مش شاكك بيا يا عمي
انا مش موافق على المهزلة دي
يرضيك يا عمي مظهري وموقفي ادام الموظفين وانا بتعامل بالطريقة دي هايقولو عليا ايه
التفت شهاب و وقف بسرعة وزم عيونه لما لمح ورد نازلة ولابسة جيبة بيضة قصيرة فوق الركبة بكتير
وفوقيها بضي بدون اكمام لون اسود بين صفاء بشرتها حط ايديه على خصره وبيتفحصها ما عجبهوش لبسها العريان الي يا ما اتخانق معاها عليه ودا كان احد الاسباب لجوازهم
بقى يبصلها بنظرة مختلفة على انها شيء يخصه ومن املاكه
بس ما قالش حاجة دلوقت عشان ما يشكوش بتغيره المفاجئ على وعد يرجع حشمتها زي زمان
ورجع التفت لامين وقال بحدة
انا اسف مش عشان مظهرك نتسرق ونسكت كفاية لحد كدا ومن بكرى المذنب هايتعاقب
والتسيب الي كان بمزاجي هايتوقف وهاتم مراقبة الكل حتى عمر هايمشي عليه نفس النظام

وصلت ورد ناحية شهاب و بابتسامة قالت انا جاهزة يا شهوبتي
ومشيت تبوس راس محمد وفاطمة ونادية وتجاهلت الباقي.....
يلا يا دعاء قالها شهاب بعصبية بعد
ما لاحظ نظرات امين لورد
مشيت ناحية وهي مكسوفة من الي حصل من شوية
يلا يا حبيبي
عايز حاجة ياجدو
ابتسم محمد بحب سلامتكم يا حبيبي
ما تتاخروش
وعند الباب فتح شهاب الباب عشان يخرجو شاف نيفين جاية وهدومها متقطعة و حالتها متبهدلة خالص
و وراها شاب عبس فيها وقال بلهفة مالك يا نيفين حالتك كدا ليه
ارتمت نيفين باحضان شهاب وابتدت نوبة بكاء جديده
والتفت للشاب وشاورت عليه
بص شهاب للشاب بحدة ساب نيفين ومشي ناحية الشاب انت مين وايه الي حصل
التفت شهاب لورد دعاء دخليها جوا
حضنتها ورد بحنان ومشيت معاها لجوا واتفاجئو الكل بمنظر نيفين
جريت سمر والكل على نيفين
سحبت سمر نيفين من حضن ورد
نيفين مالك يا حبيبتي حصلك ايه
ارتمت نيفين بحضن مامتها وعلي صوت عياطها
ابتسم الشاب لشهاب ومد ايده بالسلام
مد شهاب ايده وقال اتكلم قول حصل ايه
الشاب ما تخافش ما حصلش حاجة بس الاول سبني اعرفك بنفسي
احمد السويسي من السويس... وبدرس هنا
انت جاي تتعرف ما تنجز يا بني
ادايق احمد من تصرف شهاب بس عزره عشان البنت......كمل جايلك بالكلام
انا بدرس هنا وبشتغل عشان اصرف على نفسي في ديسكو .... بدي جار على الباب وشفت الانسة نيفين وانا اعرفها عشان بتتردد هناك كتير .... وشفت شاب ساحبها لبرا وهي بتعترض
سحبها غصب عنها لغاية العربية بتاعته
بس للاسف كانت متقلة في الشرب ماعرفتش تمنعه وانا كدا حسيت ان في شيء مش طبيعي وخصوصي
اني تقريباً بقت اعرف الي بيترددو كتير واعرف اصحاب الانسة نيفين كويس
المهم سبت مكاني ولحقتهم لما شفته زقها على العربية بتاعته ومشي بسرعة
وانا عندي موتوسيكل قدرت احصلهم ...
لقيته واخدها على خرابة وبحاول يعتدي عليها وهي بتصرخ و بتبعده لغاية ما فقدت الوعي ....دخلت وسحبته من عليها وضربته وشفيت غليلي منه سبته واخدت الانسة وجبتها هنا وهي الحمد لله سليمة ما حصلهاش حاجة
فجأة حضنه شهاب بقوة وربت على ضهرو انا متشكر قوي انت راجل شهم وجدع عشان حميتها اتفضل اتفضل جوا
رد احمد لا متشكر مافيش وقت... بس ارجوك تاخدو بالكم منها المرة دي الحمد لله قدرت انقذها بس مش كل مرة تلاقي حد ينقذها لاقدر الله ويحصل حاجة مش كويسة للانسة
ابتسم شهاب وقال والله لتدخل دا اقل واجب ودا حق الضيافة علينا
دخلو جوا وعرف شهاب جدو على احمد والحج محمد شكره ودموعه بتنزل
ان ربنا نجى حفيدته
الا قولي يا استاذ احمد انت بتدرس ايه
انا خريج كلية هندسة وبعمل دبلوم
طيب ايه رايك تشتغل بالشركة عندي وضحك شهاب هو وبكمل مع ان شغلك هناك كويس لانقاذ البنات
ضحك احمد وقال ان كنت بتعرض علبا الشغل عشان الي عملته فانا عملت واجبي تجاه اي بنت بمكان الانسة نيفين
لا لا ابدا والله انا بالفعل محتاج لمهندس كفؤ .... كان في مهندسة وانا طردتها وغمز لورد ومكانها فاضي لانها ... وقال بتاكيد مش هاترجع الشغل هي هاتشتغل ممثلة
وفقعت الضحكة مع شهاب هو وبيلمح تعابير وش ورد والمفاجئة عليه
ابتسمت ورد بحب هي وبتتوعد لشهاب
واتفقو ان احمد بكرى يروح الشركة واذا عجبته الوظيفة يبدا بالدوام
نزل امين بعد ماعرف الي حصل لنيفين وشكر احمد كا تأدية واجب مش اكتر
خرج احمد وشهاب ومعاهم ورد
وقبل احمد ما يبعد ناداه شهاب
اولا تعال اوصلك في سكتي وبعدين عايز اسم الكلب الي حاول يعتدي على بنت عمتي
مالوش لزوم تعرف مين الشاب لانه عايز اسبوع نقاهة بعد العلقة الي اديتهالو ههههه
وبالنسبة لتوصيلة انا معايا الموتوسيكل متشكر
كشر شهاب وقال انت جبت نيفين ع الموتوسيكل
ابتسم احمد لما افتكر حصل ايه وقال ايوا
وفقع شهاب من الضحك مش معقول كان نفسي اشوف نيفين هي وراكبة
استغرب احمد من كلام شهاب
بس شهاب قال ما تستغربش اصلها عندها يعني شوية تكبر وكدا
ابتسم احمد وقال هيا بصراحة مش شوية دا كتير
ضحكو التنين وسلمو على بعض واتفقو يتقابلو بكرى في الشركة
وفي السكة فضل الصمت ملازمهم نص الطريق
قرب شهاب على المسجلة ودور في المحطات على اي اغنية يكسر فيها الهدوء
وقبل ما يوقف بحث قالها بهزار مقصود
الاغنية الاولى الي هاتطلع قدامي هاتكون مني ليكي
ضحكت ورد بمناغشة وقالت ولو طلعت وحشة اعمل ايه
ابتسم وقال عشان العدل اهديها ليا انا كمان وصدح صوت الرائع محمد فؤاد واتكفلت الاغنية بالكلام عنهم
القلب الطيب قلب حنين
قلب قريب قلب كبير
زي البحر لما بيوفي ولما بيدي
بيدي كتير
ولاعمره بينقص
ولا عمرو بيخلص
دايماً مليان مليان
مليان بالخير
ولاعمرو بيقسى
ولا يعرف ينسا
دايماً بسامح بسامح
من غير تفكير
دا القلب الطيب الطيب
القلب الطيب
ابتسم بحب وقال على فكرة الاغنية وصفاكي تمام
اتكسفت ونزلت راسها وهمست وانا كنت بقول كدا كمان هي مناسبة ليك
ابتسمو لبعض
وسرحو بافكارهم وهما مستمتعين بالاغنية الدافية لغاية ما وصلو
في بيت عمر.... قاعدين شهاب وعمر في الصالة بيشربو الشاي وبيتكلمو بخصوص الشغل وامين واختلاسه
وعليا و ورد في اوضة النوم بتاعت عليا
و ورد بتحكي الي حصل لعليا الي فرحانلها جدا
ضحكت عليا ياجامد ياشهاب اهو دا العقاب ولا بلاش يا ريت عمر كل يوم يعاقبني كده
ابتسمت ورد وقالت بزعل مزيف هي وبتضرب عليا اخص عليكي يا منحرفة
انا كان هايغمى عليا صدقيني كان عقاب قاسي جداً
كان البيه بيحرق اعصابي وهو بارد كدا ولذيذ و هات يا عقاب ... اتوردت خدودها من الخجل وقالت انا خايفة ياعليا لان علاقتي وظروفي مع شهاب مختلفة عن علاقتك انتي وعمر او اي وحدة متجوزة
انا بصراحة اتسمت عليا جوازة وانا
لانا طايلة سما ولا ارض
وحاسة ان لو شهاب اتقرب مني فدا لأني شبه حبيبته مش اكتر... بس هو مايعرفش الي بيعملو معايا ببساطة بأثر على نفسيتي قد ايه
معلش يا حبيبتي خلاص الحكاية قربت تخلص وانتي بقا براحتك استمتعي بالعقاب هههههه
زقتها ورد وقالت بغيظ يا دمك
انا الي غلطانة عشان قولتلك
سمعت عليا صوت عمر بنادي خرجت هي و ورد وبيضحكو جات عين ورد على شهاب واحمرت خدودها واستنتج شهاب انها حكت لعليا الي حصل
و عليا بتبتسم بخبث وبتبدل نظراتها عليهم
ابتسم شهاب وقال يلا يا ورد.عشان نمشي قامت وقالت ماشي بعدين خبطت على دماغها ياااه انا نسيت خالص معلش يا استاذ شهاب استنا شوية
والتفت لعمر ممكن يا استاذ عمر تجيب اللاب توب بتاع حضرتك
عشان في حاجة مهمة لازم تشوفوها
وانت يا فالحة حضريلنا قهوة بسرعة عشان نمخمخ كدا واحنا بنتفرج
في قصر الدميري
عند نيفين متكومة على نفسها وسرحانة ودموعها مش بتبطل تنزل وبتفتكر الي حصل

في بيت احمد بعد ما ضربها بالالم حط ايدها على خدها مصدومة بيه
وهو بيتنفس بقوة.... انت ازاي تتجرا تمد.ايدك عليا
نزل احمد لمستواها زي ما حضرتك رفعتي ايدك عشان تضربيني
صرخت بقهر هيا وبتوقف ودموعها نازلة عشان انت هنتني و اتهمتني باخلاقي
هههه اخلاق ايه يا ام اخلاق وانتي شربانة وعريانة وكنتي سهرانة في مكان انا اخجل اني ادخله وتقوليلي اخلاق
انا حرة ملكش دعوة بيا انما تجيب سيرة اخلاقي ما سمحلكش
بعدين تعال هنا انت ازاي انقذتني ولحقت بينا لو ماكنتش في نفس المكان الي بتستعر منه
رد بعصبية ايوا انا كنت في الديسكو بس من برا عشان انا بشتغل واصرف على نفسي انا حارس الصالة على الباب الخارجي لو ما خدتيش بالك انما ولا مرة فكرت اشرب او حتى ادخل الا عشان نحل مشكلة او نطرد حد
بصت عليه باستفسار امال لحقتني ليه وايش عرغك بالي هايحصل
لاني يا ذكية ببساطة شفته هو و بيمسك بيكي وانت بتمانعيه وسحبك معاه ودخلك العربية بالغصب ..وكمان عشان عارف ان مش صديقك لان بقيت اعرف الزباين الي بتترد كتير وشاور عليها براسه
وعمري ما شفته معاكي... وشهامتي منعتني اقف اتفرج وانا شايف بنت مستهترة زيك شرفها هايبقى في الارض
اخرررس يا قليل الادب
مسك ايدها بعنف
وقال بحدة تعرفي انا الي غلطان عشان لحقتك وحلال الي كان هايتعمل فيكي امشي انجري البسي الجاكيتة بتاعتي داري جسمك عشان اوصلك وزي ما تحبي على بيتك او على الديسكو
مش لابسة حاجة وملاكش دعوة بيا انا هاخرج ومافيش شكرا
مشيت ناحية الباب شدها رجعها من ايدها بقوة وسحبها لبسها جاكيتته بالاجبار وسحبها فتح باب البيت بتاعه ونزلها بقوة ع السلم
معلش اصلك لا مؤاخزة بلبسك دا تعتبري شُبه ليا وانا انسان بخاف على نظرة الناس المحترمة ليه
وقف قدام موتوسكل ولبس الخوذة ركب و حط المفتاح بالمحرك وشغله عشان يحميه بص عليها لاقاها متفاجئة.... انت عايزني اركب الحاجة دي
ضحك باستفزاز ومالها الحاجة دي مش قد المقام ولا ايه سند كوعه على المقود وحط ايده على دقنه واتكلم كأنه بيقنعها
عارفة حاجة انتي قليلة ذوق غير انك مستهترة وواخدة الدنيا صياعة
عشان لحد دلوقت ماشكرتنيش ولا حسيت بعيونك انك ندمانة علي كان هايحصلك اركبي اركبي في ام الليلة دي الي مش هاتعدي
اتكلمت بضعف طيب اركب ازاي انا عمري ماركبتش موتوسيكل
تافف احمد بضجر منها لكن داخله ابتسم على برائتها الي ظهرت فجأة ... تحبي تركبي قدامي ولا ورايا
يعني ايه
قام بكل رجولة قلع قميصه وظهرت عضلات جسمه متحددة من التيشيرت الي فضل لابسه الله يجيبك يا طولة البال انا شايف لاخر الليلة هاقلع كل هدومي وضحك باستهزاء
سحب ايدها وركبها من قدام على الموتوسيكل بشكل جانبي ورمى القميص على رجليها ولف بوشه غطي رجليكي كويس
ركب بخفة على الموتوسيكل ومد ايديه عشان يمسك المقود وبقا قريب منها شهقت بسرعة ونزلت ايه ايه يا اخينا
انت هاتحضني
فتح عيونه بتفاجئ واتكتف الله طيب اسوق ازاي
مش عارفة خلاص انا هاركب من ورا
ركبت بصعوبة ولاول مرة في حياتها تستر رجليها
يلا اطلع
ايه اطلع دي على العموم تشكري يا ذوق
وشغل الموتوسيكل استنا استنا انا كدا هاقع اتمسك ازاي
ابتسم بغباء وقال مانا ركبتك قدام
كدا يا فالحة انتي الي هاتحضنيني
امسكي فيا خلينا نخلص
ومشي ما استناش رايها
صحيت من شرودها على دخول الحج محمد قعد جنبها حط ايده على خدها بحنان انتي كويسة يا حبيبتي..تحبي اخدك على المستشفى نطمن عليكي بصت عليه بحزن ورمت نفسها في حضنه وابتدت تشهق
حضنها بحب وفضل يمسح على شعرها عشان تهدا
انا هاموت يا جدي كنت هاضيع انا خلاص حرمت اروح اماكن زي دي
او اسهر برا او استهتر بنفسي وبسمعتي
ابتسم وبعدها عن حضنه وبص عليها برافو يا حبيبتي انك هاتغيري من نفسك
بس مش عايز اشوفك مكسورة عشان الي حصل
او حزينة الحمد لله عدت على خير

عند ورد فتحت تلفونها وعملت نسخ للاب توب عمر والكل ببص عليها ومتفاجئين
سال شهاب ايه دا يا ورد ابتسمت بثقة وقالت اتفرج وانت تعرف
شوية وشغلت الفيديو
كان فيديو قبل كتب الكتاب الي ورهولها امين
دعاء قاعدة وبتوقع على كمبيالات
وامين حامل مسدسه وسمر بتضحك بخبث وبتسحب الاوراق الي دعاء وقعت عليها وامين بيتكلم بمكر شاطرة يا دعاء انتي كدا بتتصرفي صح عشان مصلحتك ...و كدا انا اضمن انك ماترجعيش وانت هاتاخدي حبيب القلب
وبعد ما انتهت وسحبت سمر اخر ورقة سمعو صوت دقات على الباب ودخل
ادهم جوز دعاء والمأذون وبدأو بكتب الكتاب
قام شهاب وهو متعصب وبلف في الاوضة انا مش فاهم حاجة انا هاتجنن هي مخطوفة ولا هربانة سابت كل حاجة بارادتها ولا غصب عنها... وامين عرف ازاي بجوز دعاء
اتنهد عمر بياس هو وبيسند ضهرو على الكنبة الامور اتلخبطت ما بقتش عارف حاجة
كملت عليا حل اللغز دا عند امين هو لازم يعترف بكل عاميله
ردت ورد يا جماعة لا معضلة ولا اي شي الاكيد.ان دعاء اتخطفت دي حاجة ما فيهاش خلاف.... بس بنفس الوقت هي كانت ناوية تهرب مع جوزها وامين عرف ازاي انها بتحب عشان كان براقب كل تحركاتها
الحلقة المفقودة بقا هيا ليه اتنازلت عن حقها وورطت نفسها بكمبيالات
تأفف شهاب وقال دماغي هاتنفجر خلاص يا عمر احنا من بكرى ندور ع الزفت جوزها امين انكشف لينا ومعادش ليه لازمه نراقب تحركاته

في مكان بعيد عن القصر والمدينة كلها في منطقة سياحية
في وقت متاخر بتمشي بتعب
راجعة من الشغل بعد ساعات العمل الطويلة
وبتعرج على رجلها دخلت الشقة الصغيرة
فتحت عيونها على الاخر لما لقت جوزها حاضن وحدة وقاعدين على الكنبة هجمت عليه عشان تضربه
و صرخت فيه اه يا ندل يا سافل
سايبني بشتغل طول النهار والليل وبتسرق تعبي عشان تجيب الزبالة دي لبيتي
ما حستش غير بصفعة قوية جت على وشها رمتها على الارض.....
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا

google-playkhamsatmostaqltradent