رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل الحادي عشر بقلم أشجان
رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل الحادي عشر
مر الاسبوع على ابطالنا بالروتين اليومى لم يتغير سوى انتقال اريج للعيش مع حورية ولكن مازال سؤالها حول بابا التى مازالت تجهله حورية ولم تكن تعلم انه مالك .........
فى اليوم الموعود كانت التحضيرات على قدم وساق
حورية : والله ما عارفة اى لازمة كل ده ما كفاية العصير والجاتوه اللى عملته من شوية ده
فاطمة : اركنى فى جنب مش كفاية مانعة الاغانى والرقص بس والله لاخربها فى الخطوبة والفرح
حورية :هههههههههههههه احلمى براحتك يا روحى
فاطمة : هه هنشوف
حورية بثقة : هنشوف
عبدالرحمن: بتجننونى بثقتكم دى الصبر يارب
حورية : انا أكبر دماغى احسن واقوم اشوف أريج
اريج : يلا يا علوسة عسان البسك وتحطى متياج احمل
"يلا ياعروسة عشان البسك واتحطى مكياج احمر"
حورية بصدمة : مين قالك كدا
فاطمة وهى تجري : يلا ياروجى يا حبيبتى نلعب
حورية :بقا كدا يا فاطمة
اريج : ايوة هى اللى قالت لى تدا بس انا قولت لها ان حلام عسان ده مش بابا مس ينفع وانى مش هدخل الجنة عسان المتياج مس حلو ووحش
"ايوة هى اللى قالت لى كدا وانا قولت لها انه حرام عشان ده مش بابا مش ينفع وانى مش هخل الجنة عشان المكياج مش حلو ووحش "
حورية:شطورة روجى حبيبة ماما كدا ربنا يحبك وتدخلى الجنة
يلا نروح نلبس بقا
اريج : يلا
قامت حورية بتغير ثياب اريج ثم صلت ركعتين استخارة للمرة التى لا تعلم عددها وجلست تقرأ فى مصحفها حتى سمعت صوته يؤذن لصلاة العشاء ابتسمت ثم قامت لتؤدى فرضها وتستعد للقاء اخرجت ثيابها عبارة عن دريس لونه نبيتى وخمار باللون السكري ...أدت فرضها .. وتجهزت .. استمعت الى صوتالجرس فعلمت انهم وصلوا لحظات وسمعت طرقات على الباب اذنت بالدخول فوجدتها يمنى وجوجا وفاطمة
حورية : اهلا الثلاثى المرح خير
جوجا :اخس عليكي يا عروسة ده كلام
يمنى : كدا يا مرات اخويا هزعل والله
حورية لفاطمة : هه مش عاوزة تقولى حاجة
فاطمة : ههههههههههههههه كفاية كدا عليكي
حورية : طيب يلا براااا من اوضتى
اريج :انتم عيسين تزحلوا الحلوسة ولا اى يلا اسمحوا الكلام
"انتم عاوزين تزعلوا العروسة ولا اى يلا اسمعوا الكلام "
يمنى : مين اللمضة دى خدى يا روجى هنا دا انا هخلى مالك يضربك
اريج :خدى خدى انزلى هنا
يمنى : ههههههههههه عاوزة اى
اريج : انتى قولتى مالت
يمنى :هههههههههههه لا قولت مالك
اريج بغضب طفولى : هى نفسها
يمنى :ههههههههه عاوزة اى يعنى
اريج : ماما ماما بابا اللى قالى ماما هتيجي اسمه مالت
" ماما ماما بابا اللى قالى ماما هتيجي اسمه مالك "
حورية بشك : ماشي يا حبيبتى هنعرف هو ولا لا ماشي
اريج : يارب هو يارب
حورية : ههههههههه ماشي يا لمضة
يمنى : حور انتى جاهزة
حورية : ربنا يستر
يمنى : مش تقلقى محدش معانا انا بس جيت معااه عشان تاخدى راحتك والمرة اللى جاية نجيب الباقيين
حورية : واثقة انتى اوى ان هيكون فى مرة جاية
يمنى : طبعا
فاطمة : مش عشانكم والله لا ابدا عشان بس نكتب اخت العروسة واخت العريس
حورية : يا شوية جزم برااا... تعالى انتى يا جوجا يا عاقلة
جوجا :مين قال كدا ما انا عاوزة اكتب اخت العروسة انا كمان
حورية : اعاااااااااا براااااااااا
سمعت طرقات على باب الغرفة وجدت اخيها
عبدالرحمن : اى يا حوري يلا تعالى
حورية : مين يجى .. اجى فين لا مش لاعب
عبدالرحمن:ههههههه يلا يا بنتى
حورية : لا لا لالا مش طالعة والله خلاص
عبدالرحمن :يا بنتى انا معاكى
حورية بدموع : لا لا مش هطلع انا غيرت رأيى
عبدالرحمن : معلش يا بنات اتفضلوا شوية
حورية ببكاء : مش عاوزة اطلع بالله عليك
عبدالرحمن: طيب لى
حورية ببكاء: خايفة ... خايفة يرفض بعد ما اتعلقت بصوته
عبدالرحمن : مالك عارف كل حاجة وانتى هتفهميه اعتقد لو كان رافضك مش كان زمانه برا ولا اى
حورية اقتنعت بكلام اخيها فصمتت
عبدالرحمن : يلا غسلي وشك الراجل يقول اى بس لو شافك كدا
حورية ابتسمت على حديث اخيها ثم مسحت دموعها وغسلت وجهها وخرجت ممسكة بيد اخيها بقوة دخلت تتحامى فيه تخفى نفسها خلفه فهو أطول منها
حورية بخفوت : السلام عليكم ورحمة الله
مالك بابتسامة : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ارتبكت عندما سمعت صوته واعلن قلبا عن دقاته لهذا القرب لقد سمعت صوته مرارا ولكن ليس بهذا القرب ابدااا
احمد : تعالى يا حور يا حبيبتى
تمسكت اكثر بيد اخيها نظر لوالده وهز رأسه قليلا اى لا تقلق
احمد: طيب انا هطلع اشوف حاجة واسيبكم شوية مع بعض عن اذنك يا مالك انت مش غريب
مالك : ولا يهمك يا عمى اتفضل
خرج احمد من الغرفة فرفع مالك نظره بهدوء فوجد عبدالرحمن مبتسما ويغمز له انها خلفه تخجل من الظهور
عبدالرحمن : اقعد اقعد يا اخويا مش تستعجل شكلك مطول معانا هنا النهاردة
مالك بضحك ليزيل عنها توترها : هههههههه والله انا مش جاى اشوفك اساسا
عبدالرحمن : انا بقول كدا بردو يلا ياحوري نخرج خليه قاعد لوحده
مالك وهو يمسك بيده بسرعة :لا لا لا رايح فين بس يا راجل دا انا بهزر يا بودى يا حبيبى
حورية ابتسمت على كلامه وخفة دمه
عبدالرحمن : والله وانا شبه المأذون كدا فى النص انت ايد وهى ايد
مالك : اعملك اى يعنى ما انت ....
قطع كلامه عندما رأى امامه حورية من الجنة حقا فهى حورية اسم على مسمى لا يعلم كم مرة وقع فى غرامها فها هى ملاكه امامه يراها لاول مرة حمد الله انه اتخذ هذا القرار بعدم رؤيتها الا اليوم سرح في جمالها وجهها الدائرى .. رموشها الكثيفة .. عيونها العسلية ..خمارها الذى يزيد جمالها اضعاف خدودها الوردية بفعل خجلها .. كانت حورية بدون ادنى زينة اخرجه من شروده
عبدالرحمن : والله هنفضل نسبل كتير
رفعت حورية عينيها وجدته ينظر لها دق قلبها بطريقة غير معتادة عليها عندما نظرت اليه والتقت عينيها بعينيه خفضت بصرها بسرعة بعدما تحولت خدودها الى كتلة من الدم بفعل خجلها
مالك بابتسامة : احمم اى يا عم والله من حقنا وده حلال مش حرام ومش هناخد ذنوب على فكرة ولا حضرتك مش تعرف اى هى الرؤية الشرعية
عبدالرحمن :لا عارف يا خفيف
مالك : طيب كويس انك عارف
عبدالرحمن : هنقضيها عارف ومش عارف والبت اللى هرت ايدي دى مش كتر الشد عليها انجزوا
مالك : بت فى عينك مش تقول بت
تمنت فى هذه اللحظة لو تختفى من امامه ماذا يفعل صوته وعيونه بقلبها المسكين
عبدالرحمن : لا يا حبيبى انت تنسي خالص لما تبقى مراتك ابقى افكر
مالك : طيب ابقى قولها تانى وشوف هعملك اى
عبدالرحمن : انا قلقت منك مش عندنا بنات للجواز يا عم
مالك بثقة : مش بمزاجك على فكرة
عبدالرحمن: ماشي يا عم الواثق .. مش هنخلص ولا اى
مالك : انا لو عليا مش عاوز امشي
عبدالرحمن: طيب لم عينك بقا واتكلموا انا زهقت احسن والله هطلع
حورية بهمس : اهدى بقا بطل عبط يقول علينا اى
عبدالرحمن : الله اكبر بقينا نهتم من دلوقتى
حورية بهمس : عبدالرحمن اسكت
عبدالرحمن : حاضر يا اختى
مالك : احم احم ازيك يا انسة حورية
حورية بخفوت : الحمد لله .. ازى حضرتك
مالك:انا دلوقتى بقيت كويس الحمد لله..لسة عندك اى خوف او توتر
حورية نفت برأسها وهى تبتسم
مالك بابتسامة : طيب الحمد لله .. عاوز تعرفى عنى حاجة
حورية : حضرتك اتكلم ولما احتاج حاجة هسأل
مالك با بتسامة ظل يتحدث عن نفسه وعلاقته بأهله واخواته واصدقائه ونمط الحياة الذى يريد ان يتبعها مع شريكة حياته باختصار أجاب عن كل تساؤلاتها دون ان تسألها
محتاجة تعرفى حاجة تانية
نفت بابتسامة بسيطة : لا شكرا .. حضرتك عاوز تعرف منى حاجة معينة
مالك : لا ابدا
حورية : بس ده جواز مش لعبة لازم تفهم اللى قدامك على الاقل عشان تعيش حياتك صح زى ما انت راسمها بالفرض انى مش هتقبل حاجات من خطتك لازم تعرف كدا
مالك : انا عارف انا اخترت مين عشان كدا مش عاوز اعرف حاجة ان كنتى حابة تقولىى حاجة تفضلى
حورية : هى بس فيه حاجة عاوزة اقولها دلوقتى والباقى هتعرفه بعدين
مالك بابتسامة : اتفضلي سامعك
حورية : يوم كتب الكتاب كان فيه بنت من اللى كانوا موجودين اتعرفت عليا واتعلقت بيا وحاليا انا طلبت من بابا انه يتكفل بيها وهى عايشة حاليا هنا .. المشكلة هنا انها متعلقة بيا جدااا وبتنادينى ماما وانا....
مالك بابتسامة وهو يقاطعها : تقصدى روجى ...
حورية بصدمة : انت تعرفها
عبدالرحمن بضحك :هههههههههه مالك هو بابا اللى روجى بتحكى ليكي عنه ويوم ما روحنا نزورها كان هو عندها عشان كدا قالت لك انه قالها انك هتروحى لها
حورية: وانت كنت عارف ومش قولت ماشي
مالك : انا اللى طلبت منه كدا انا اسف كنت حابب اعرفك بنفسي
حورية : حصل خير ولا يهمك
دخلت اريج وهى تجري : باباااااااااا انا قولت انه انت
مالك وهو يحتضنها ويعطيها شيكولاته : وانتى بقا فرحانة ولا زعلانة
اريج :لا فرحانة عشان هعيش معاك انت وماما
ترقبت حورية رد فعله على الكلام
مالك وهو يحتضنها : لا دا انا اللى هكون فرحان انك هتعيشي معايا بس انتى خلى ماما توافق تيجي معايا
اريج بهمس : لا هى موافقة بس بتعمل كدا وكدا
مالك بهمس : وانتى عرفتى ازاى
اريج : كانت بتكلم ربنا وانا سمعتها
مالك بضحكة : ههههههههههه ماشي يا سوسة
اريج : هات بوسة بقا وحضن
مالك : ههههههههههههههههه خد البت دى من هنا يا بنى
اريج : لا مش همشي الا لما تبوسنى
مالك :هههههههههه خدى يا ستى بوسه اهو
اشارت على الخد الاخر : ده هيزعل
ضحك الجميع عليها وعلى كلامها وخرجت من المكان وهى تجري مالك :ممكن بقا تنادى يمنى عشان نمشي هستنى الرد وان فيه موافقة هجيب اهلى ونقرأ الفاتحة
حورية : حاجة اخيرة بس
مالك : تحت امرك
حورية : انا بحب دراستى جداا وطبعا نفسي اشتغل وبالتأكيد مش هأثر على بيتى وحياتى والوقت اللى هحس فيه ان شغلى جه على بيتى طبعا بيتى وعيلتى اهم من اى حاجة وكمان ان ربنا اراد وحصل نصيب مش عاوز اى حاجة تتعمل دلوقتى لان دى اخر سنة ومهمة وصعبة يعن ممكن يكون فى الاجازة بتاعة نص السنة فاضل عليها 4 شهور
مالك : كلامك كله على عيني وراسي ومش غلط
حورية : الحمد لله عن اذنكم
مالك :اتفضلي ..ممكن بس تنادى يمنى عشان امشي
عبدالرحمن : تمشي مين يا عم دى عاملة جاتوه وعصير انما اى والله يا بختك بأكلها
مالك : لا انا استنى بقا
دخلت يمنى وفاطمة وجوجا
يمنى :سامو عليكو يا قوم
مالك : انا متبري منك
فاطمة : سيبك منها وركز معايا انا اللى هقولك على اسرار حور بقا وبتحب اى وبتكره اى هظبطك بس انت ظبطنى وهات لى شيكولاته
مالك : مش عاوز اعرف عنها حاجة من وراها
فاطمة:تصدق انا اللى غلطانة
مالك : هجيب لك الشكولاته بس مش عاوز اعرف حاجة
فاطمة : والله انت برنس انا هخليها توافق
جوجا : مش تستغرب دى تبيعنا عشان الشيكولاته
فاطمة : اصيلة يا صحبتى
مالك :ههههههههههه لا ماهو واضح
يمنى : دى جوجا صحبتنا فى كلية الهندسة وبتحب حور عشان كدا هنا
مالك : ومين مش بيحب حور
يمنى : اوبااااااااااااااا الكلام ده كبير
جوجا :فينك يا حور تسمعى
فاطمة :بس يا بت سيبى صهري فى حاله
مالك : هههههههههههههه يكون فى عون حور مستحملاكم ازاى
دلفت حور بالصينية عليها العصائر والجاتو الذى قامت بصنعه وزعت على كل واحد نصيبه واخذت نصيب روجى وبدأت تطعمها اياه
مالك : ماشاء الله تسلم الايد اللى عملت
حورية بخجل : بالهنا والشفا
عبدالرحمن : هنيالك يا عم يا بختك
مالك : عينك دى هتجيبنا ورا اطلع منها ياعم
فاطمة : ههههههههههه قصف جبهة والله
جوجا : حور وانا ماشية علبة تجهز ليا
حورية: من عيونى يا حبيبتى
يمنى : اعاااااااااا وانا كمان
حورية : ههههههههه بس كدا انتى تؤمري
استأذنت منهم ودلفت الى المطبخ نادت على يمنى التى ذهبت لها
حورية : مالك بيحب الفانيلا صح
يمنى :ههههههههههه اه زي حالاتك والباقى شيكولاته
حورية: طيب دول بتوعه ماشي
يمنى : هههههههههههه ماشي يا حونينة
حورية :براااااااا يا بت انتى
يمنى : ههههههههههههههههههه سلام يا مرات اخويا
دخلت الى الغرفة التى يجلس بها الجميع وهى تضحك لا تستطيع ان تصمت
عفاف : ضحكينا معاكى طيب
يمنى : ههههههههههههه مش قادرة
مالك : معلش يا ست الكل اختى هبلة
عفاف : ولا يهمك يا حبيبى عندى منها نسخة
فاطمة : انا انا مش محتاجة تشكرونى وتتعرفوا عليا
احمد : يا بنتى اهدى شوية
فاطمة : اشطا يا والدى
عفاف :ههههههههههههه ربنا يهديكم
مالك :لااله الا الله ... نستأذن احنا بقا
احمد : ما انتم منورنا يا ابنى
مالك : معلش اتأخرنا جدااا ان شاء الله مرة تانية
عفاف : نورت وشرفت والله سلامى لوالدتك ونشوفها قريب ان شاء الله
مالك : بنورك يا امى ... تسلمى من كل شر يوصل حاضر
سمعت يمنى صوت حورية تناديها فذهبت اليها
يمنى : نعم يا زوجة اخى
حورية : هتكلم بجد مش هزار والله
يمنى بجدية : تحت امرك يا حبيبتى
حورية : احم الورقة دى اديها لمالك يقرأها لما يكون لوحده وده الجاتوه الفانيليا لمالك والباقى ليكم وسلامى للجميع
يمنى : من عيونى
حورية : تسلملي عيونك يا جميل
مالك : يلا ولا اى
يمنى: ايوة يلا .. جوجا تعالى نوصلك لان الوقت اتأخر
مالك : فعلا مش ينفع تمشي لوحدك
حورية : روحى معاهم يا حبيبتى وحاجاتك اهى
جوجا : يسلمى الغالى انا
حورية : الف هنا وشفا .. بس أكلى عمو معاكى مش تبقى طفسة
جوجا : طبعا طبعا ان شاء الله
انصرف الجميع الى منازلهم كل بمشاعر مختلفة ولكن كان الشعور الغالب على الجميع هو الشعور بالسعادة لتلك الحورية ومالكها .......
احمد : ها يا حبيبتى اى قرارك
حورية : هبلغ حضرتك الصبح يا بابا
عفاف : ربنا يسعدك يا حبيبتى
حورية :عن اذنكم هدخل ارتاح
دخلت الى غرفتها غيرت ثيابها ثم توضأت وظلت تدعى الله وتشكره على نعمته وعوضه وسألته ان يكون لها الزوج الصالح وان ينير دربهما ويقدر لهما الخير
************
فى الطريق:
جوجا : عارف يا بشمهندس والله يابختك بحور دى عليا صنية بطاطس ولا المحمرة بقا رغم انها بتحطها فى الزيت زى البشر الا ان طعمها مختلف بردو
يمنى : لا ونسيتى الكفتة يا به اللى كنا بتخانق عليها ولا الفشاار يخرااااابي
جوجا : انتى بقا نسيتى الكشري بتاعها والدقة الحارة حاجة كدا خيال
مالك بصدمة : لا اله الا الله انتم مصاحبينها عشان الاكل
جوجا ويمنى : هههههههههههههههه ايوة انت صدقت
مالك : عيني عليكي يا حورى والله
جوجا : تيرارارااااا انا طالعة انام سلام عليكم تصبحوا على خير
مالك ويمنى : وانتى من اهل الخير دخلت جوجا الى منزلها واستكملوا طريقهم الى المنزل
يمنى : اتفضل
مالك باستغراب: اى ده
يمنى : دى امانة من حور وصتنى اديهالك وبتقولك تقرأها وانت لوحدك ومهما كان قرارك بعد اللى هتقرأه هى موافقة عليه بس بردو الكلام اللى فيها هيكون سر محدش يعرفوه غيركم
مالك : ماشي يا يويو شكرا يا جميلة
يمنى: ولا يهمك يا عريس
وصلوا الى منزلهم دلفت يمنى الى المطبخ وضعت الجاتوه فى اطباق وخرجت اعطت كل واحد نصيبه وظلت تقص ما حدث لهم
مالك وهو يأخد نصيبه : طيب يمنى هتقوم بالواجب عن انكم هرتاح شوية
ليلى : قوم يا حبيبى ارتاح
محمد : ربنا يسعدك ويقدر لك الخير يا حبيبى
يمنى : ايوة يا عم جاتوه وصاية
مالك : تصبحوا على خير .. سلام يا لمضة
دلف الى حجرته صلى ركعتين ثم استعان بالله وفتح الورقة كانت مع كل كلمة يقرأها يبكى فرحا على رفيقته وحوريته يبتسم ولا يستطيع منع دموعه التى شكلت لوحة فنية عظيمة من السعادة والفخر انتهى من القراءة ثم طبقها كما كانت واخرج صندوق من خزانته ووضعها به وكتب عليه "حوريتى "
ثم امسك هاتفه واتصل بعبدالرحمن كما طلبت منه فى نهاية الخطاب
كانت مازالت على سجادتها تناجى ربها وتتضرع اليه وجدت هاتف اخيها يرن برقمه دق قلبها فقد استأذنت من اخيها ان تأخذ هاتفه لشئ ما ستوضحه فيما بعد
فتحت الخط : السلام عليكم
مالك : وعليكى السلام ورحمة الله وبركاته
حورية : اتصلت
مالك: لو مش اتصلت ابقى حمار
حورية بابتسامة : معاذ الله مش تقول كدا
مالك : يعنى انا والله مش عارف انا عملت اى عشان تكونى انتى مكافأتى من ربنا
حورية :هو انت بتعيط
مالك : من فرحتى والله
حورية بفرحة : يعنى موافق
مالك : تتخيلي واحد طول عمره بيتمنى كدا ويوم ما ربنا يرزقه بملاك تكون احلامها نفس احلامه يرفض والله فعلا هكون حمار كبير
حورية: ههههههههه مش تقول كدا
مالك :انتى موافقة عليا ولا مجبورة
حورية بخجل : لو مجبورة مش كنت قابلتك
ثم اغلقت الهاتف دون ان تتفوه بحرف او ان تستمع الى رده خرجت من غرفتها لم تستطيع ان تنتظر للصباح كما وعدت ابيها
ذهبت الى اخيها واعطته الهاتف سمعوا صوت الرسالة كانت منه وكان محتواها " عبدالرحمن ان شاء الله بكرة هنزوركم انا واهلى عشان نتفق نقرأ فاتحة بلغ والدك "
ابتسموا سويا واحتضن شقيقته وذهبوا الى ابيهم طرقوا باب المكتب
احمد : ادخل
عبدالرحمن : طيب كويس الحاجة هنا اهى
عفاف : خير با بنى
عبدالرحمن : لا خير ان شاء الله ... ماتتكلمى
حورية بخجل : بابا انا موافقة
ثم ذهبت الى غرفتها جري دون ان تستمع الى احدهم اخذت اريج فى احضانها ثم ذهبت فى ثبات عميق من السعادة واثقة فى اختيار الله لها على امل بمسقبل افضل
يتبع الفصل الثاني عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببتك لأنك حلالي" اضغط على اسم الرواية