Ads by Google X

رواية حارستي الفصل الثاني عشر 12 بقلم شوشا عبدالله

الصفحة الرئيسية

     رواية حارستي الفصل الثاني عشر بقلم شوشا عبدالله


رواية حارستي الفصل الثاني عشر

تصعد عاصى لشقتها ثم تذهب لتنام لأنها تشعر بالتعب 
عاصى بتعب :اروح انام  أنا منمتش كويس امبارح 
تذهب عاصى لتغير ثيابها ببجامه نوم ثم تغفو 
عند قاسم يرجع إلى شركته علشان يكمل شغله مره 
قاسم يصعد لمكتبه ليجد السكرتيره على وشك الرحيل 
قاسم :راحه فين 
السكرتيره:هروح الساعه ثلاثه عصرا 
قاسم :لا خليكى شويه ورايا شغل عاوز الخاصه علشان بكره
 عندى حفله 
السكرتيره  :بس حضرتك مبتحضرش الحفلات  ايه إلى اتغير
قاسم بحده خفيفه:اهو مزاجى كده عند الهانم اعتراض 
السكرتيره:لا ابدا 
قاسم :ورايا 
السكرتيره  بهمس:استغفر الله العظيم والله أنا احترت فى
 أمره ده عمره محضر حفله ايه إلى غير رأيه 
قاسم بصوت عالى:الهانم مستنيه دعوه علشان تدخل 
السكرتيره تبلع ريقها بحرج:لا ابدا أنا اهو
يبداء قاسم فى العمل بكل جهده بعد بعد ثلاث ساعات ينتهى من العمل 
قاسم بالم :ااه رقبتى علقت 
السكرتيره بضحكه خفيفه:هه
قاسم ينظر لها لتنهى الضحكه
قاسم :مكملتيش  ضحكتك ليه شفتى عفريت
السكرتيره تكلم نفسها انت مش عفريت وبس انت أبو رجل
 مسلوخك الى كانوا بيخوفينا بيه  واحنا صغيرين
السكرتيره:لا ابدا أنا ممكن امشى 
قاسم ينظر لساعات ليجدها السادسه ونصف :ااه اتفضلى روحى 
يذهب قاسم  الى المصعد وتذهب السكرتيره للسلالم 
قاسم :راحه فين 
السكرتيره :هنزل
قاسم بزهول:هتنزل ثلاثون دور
السكرتيره بيتي :اعمل ايه بقيت المصاعد قفلوها مفيش غير
 المصعد المخصص ليك
قاسم :وفيها ايه تعالى الاسانسير واسع تعالى ادخلى
السكرتيره :ااا اجى معاك فى اسنسيرك 
قاسم بقله صبر:وفيها ايه هتحرش بيكى مثلا
السكرتيره تبرق بعينيها :اااايه تتحرش بيا اااه وانا اقول
 الحنيه نزلت عليك فاجأه ليه لا لا لا أنا مش كده أنا شريفه عفيفه 
قاسم يغمض عينيه بغضب :طيب يا ستى الشريفه انتى
 مسمعتيش كلمه مثلا ولا انترشطى فى ودانك عند الكلمه دى
السكرتيره تحك رأسها باحراج:أنا اسفه فهمت غلط
قاسم :طيب تعالى اركبى خلينا ننزل فى يومنا ده علشان نخلص
السكرتيره تركب معه المصعد 
قاسم ينحنى عليها قليلا
السكرتيره ترجع بخوف وتخرج البخاخ الحار وترش فى عينه
قاسم بالم:ااااااه اااااه يخرب بيت ابوكى انتى رشتى ايه
 عنيه نااااار 
السكرتيره بندم:اسفه كنت فاكره انك هتعمل حاجه كده ولا
 كده بجد اسفه
قاسم بالم :الله ياعينى عميت خلاص مش شايف حاجه اااااه
السكرتيره تضحك على منظره:ياعم متخفش كده ده رزاز
 فلفل حار مش ميه نار
قاسم :نهااار اسود انتى كمان عاوزه ترشينى  بميه نار 
السكرتيره مصححه :لاابد  خد المنديل ده امسح بيه عنيك
قاسم يتناول يمد يديه لتعطيه المنديل 
قاسم :اااه ياعينى منك لله حسبى الله ونعم الوكيل فيك 
اااه 
السكرتيره بندم شديد :بجد أن اسفه والله فهمت غلط معلش
 اعزرنى احنا البنات بنشوف حاجات بتشيب ولد الحرام
 مخلوش لولد الحلال حاجه
قاسم يفتح عينيه بصعوبه :اااه احمدك يارب أنا بشوف لسه
 متعمتش 
 يفتح باب الاسناسير ليخرج قاسم  برفقه السكرتيره يتجه
 قاسم للجراج ليركب سيارته ليخرج من الشركه ليجد
 سكرتيرته ما زالت  واقفه
قاسم يقف أمامها :مالك واقفه ليه كده 
السكرتيره :مستنيه تاكسى
قاسم :طيب ممكن اقترح اقتراح 
السكرتيره :اه اتفضل 
قاسم :هو انا ممكن ممكن يعنى لو مش هزعج حضرتك اوصلك 
السكرتيره بزهول:اااايه اركب معاك عربيتك 
قاسم :لو تحبى ومتخفيش مش هتحرش بيكى ولا حاجه
 بس انتى شايفه أن الليل دخل وحنا موقعنا بعيد شويه عن
 الطريق العمومى علشان كده ممكن متلقيش تاكسى 
السكرتيره تنظر له بتعجب هل يعقل أن هذا هو قاسم
 الاسيوطى الذى يخاف منه الجميع لانه متجبر ولا يرحم أحد
قاسم :هاا راحتى فين 
السكرتيره  تركب بجواره 
قاسم :الحمد لله انك وافقتى بيتك فين 
السكرتيره :فى شارع .........
قاسم: تمام  تحبى انزلك فيه ولا بعيد شويه علشان كلام الناس
السكرتيره :ياااريت علشان أنا ساكنه فى منطقه شعبيه شويه 
قاسم :اوك 
السكرتيره   تنظر لقاسم 
قاسم :عاوزه تقولى ايه 
السكرتيره :أنا ممكن اتكلم معاك بصراحه زمن غير زعل 
قاسم بجديه:اتفضلى طبعا
السكرتيره:بصراحه كده أنا كنت أو كلنا مفكرينك انك واحد
 مغرور ومتكبر ومتحبش غير نفسك وعصبى ولو حد غلط
 حتى من غير قصد بترفده على طول من غير متعزره ولا
 تقدر ظروفه بس بعد النهارده فكرتى عنك اتغيرت تماما أن
 طلعت مختلف نهائى على الشخص إلى كان فى بالى
طلعت محترم  وشهم وابن ناس بجد أنا اسفه على سوء ظنى بيك 
قاسم ينظر لها بابتسامه واسعه:عارفه أنا بجد فرحان بكلامك
 ده بس مش لازم أننا نصدق اى كلام غير لما نشوف يعنينا 
ربنا قال ايه التمس لاخيك سبعين عزر مش لازم نحكم من
 غير منعرف الحقيقه من كلا الطرفين صح
السكرتيره بابتسامه واسعه:اكيد انا فخوره انى شغاله مع
 حضرتك بجد أنا بقيت بحترمك اووووى
قاسم :تحبى انزل هنا ولا جوه شويه 
السكرتيره :لا هنا كويس أنا شويه وهوصل بيتنا تصبح على خير
قاسم :وانتى من أهل الخير
يعود قاسم بسيارته لقصره ليجدها الساعه السابعه مساء ليلمح أحد ما يركض 
قاسم  يدقق النظر فى هذا الشخص ليجدها عاصى 
قاسم  باستغراب: ايه إلى  جابها هنا 
يخرج قاسم من سيارته ويلاحقها ليجدها وقفت لأخذ أنفاسها
قاسم يضع يده على كتف عاصى 
عاصى  تمسك يده وتلويها بقوه 
قاسم بالم:ااااه  أنا قاسم أنا قاسم اااه
عاصى باستغراب:قاسم انت وتتركه 
قاسم يمسك زراعه بتالم واضح 
قاسم بوجع:انتى علطول كده هجوم 
عاصى بضحكه:معلش اعزرنى احنا فى الليل وكمان منطقتكم
 دى سكون تام  وانا مكنتش اعرف انه أنت حصل خير 
قاسم :انتى بتعمل ايه هنا 
عاصى :لسه صاحبه من ثلاث ساعات فقولت نزل أجرى شويه
قاسم :بتجرى من ثلاث ساعات ومتعبتيش
عاصى:ااه عادى جسمى متعود على كده 
قاسم :روحى نامى علشان بكره ورايا حفله 
عاصى: طيب وانا مالى 
قاسم :على أساس انى هروح لوحدى مانتى هتيجى معايا 
عاصى:واجى معاك بصفتى ايه
قاسم :بصفتك حارستى 
عاصى :اااه اوك 
قاسم :بس يعنى حاولى  تغيرى من نفسك
عاصى:اغير من نفسى ازى مش فاهمه
قاسم :يعنى خليكى زى البنات كده
عاصى:اخلينى زى البنات ازى يعنى 
قاسم:امممم يعنى انضفى تعرفى تنضفى 
عاصى بغضب:ليه حد قلك انى معفنه 
قاسم  بتوضيح:لا مش قصدى كده يعنى البسى  فستان  أنا
 عمرى مشفتك بفستان كل لبسك منطلون وقميص زى الرجاله 
روحى البيوتى سنتر حطى روج اعملى زى البنات مبتعمل  
عاصى :والله لبسى حاجه شخصيه  ملكش دعوه
قاسم : أنا نصحتك علشان محدش يتريق عليكى انتى
 هتكونى مع قاسم الاسيوطى يعنى هنكون مصدر  الصحافه
 والاعلام يعنى بلاش تيجى من الشغل على الحفله غيرى من
 لبسك خليكى مودرن 
عاصى بغموض وكبرياء:اوكى بس خليك فاكر انك انت إلى
 طلبت منى كده علشان متبقاش تندم 
قاسم بعدم فهم:اندم ليه 
عاصى :تصبح على خير 
قاسم :استنى اوصلك 
عاصى بجمود :لا هخدها جرى 
قاسم استنى بس اجيب العربيه يذهب قاسم ليحضر السياره 
عاصى بضيق :غبى قال انضفى قال وتذهب 
قاسم :راحت فين دى ااااف برضوا عملت إلى فى دماغها 
يذهب قاسم لقصره فهو مرهق وبشده 
شمس تجلس تشاهد التلفزيون بملل
قاسم  يقبل رأسها :حبيبتى عامله ايه 
شمس:زهقانه خالص 
قاسم :اكلتى 
شمس:ايوه 
قاسم بارهاق واضح:طيب انا هطلع انام علشان تعبان خالص
شمس بحب:تصبح على خير 
قاسم بحنان:تلاقى الخير 
يصعد قاسم لجناحه ليغير ثيابه وينام فورا من التعب
شمس :طيب اعمل ايه انا دلوقتى 
شمس  :عمل ايه اطلع انام ده الحاجه الوحيده إلى الإنسان
 مبيشبعش منها ابدا 
***"""""""**************
فى شقه عاصى 
عاصى أنا جوعانه جددااا 
تذهب عاصى للمطبخ وتفكر ماذا تعد من طعام  
عاصى:ااامممم اعمل ايه اعمل ايه 
عاصى :ايه طبعا منقذ الأزمات حبيبى الاندومى طبعا 
تخرج عاصى كيسين من الاندومى ووضعهم فى حله صغيره
 وتضع عليه المياه وتشغل النار وتضع عليها الحله 
ثم تتجه إلى الثلاجه لاخراج ثلاث بيضات لقايهم بيض عيون
عاصى تخرج المقلاه وتضع بها الزيت ثم تكسر بها البيض 
ثم تخرجهم فى طبق ثم تضع المقبله فى الحوض وتقوم
 بغسلها وتنشيفها ووضعها فى مكانها ثم تطفى النار وتضع
 على الاندومى الملح والبهارات الخاصه بيه ووضعهم فى
 طبق كبير ثم تغسل الحله جيد وترسها مكانها ثم تخرج
 عيدان الاكل الخاصه بالاندومى وتجلب كاكوكولا من الثلاجه
عاصى:ااامممم ياسلام الاكله كده اكتملت بسم الله الرحمن الرحيم
إبداء عاصى فى الاكل إلى أن تنهى على الوجبه 
عاصى بسبع : الله  الواحد شبع احسن حاجه انى مبعملش
 اكل اكتر من حاجتى بعمل مقدارى علشان الزوائد حراام لما
 نرميها  ثم تنهض وتغسل الطبق وعيدان الاكل وترمى علبه 
 الكولا الفارغه فى السله المهملات
ثم تذهب إلى غرفتها لتحدث امها مثل العاده ثم تاخذ دش 
وتذهب السرير تستعد للنوم 
عاصى تتذكر كلام قاسم 
عاصى بضيق من كلامه وتتوعد له: ما ياقاسم أن مخليتك
 تندم مبقاش اسمى عاصى ثم تنام 
فى الصباح تستيقظ عاصى من نومها لتنهض من سريرها
 وتذهب للحمام ثم تتوجه إلى خزانه ملابسها وتخرج فستان
 ازرق لامع كب ضيق من عند الصدر وقصير لغايه الركبه 
عاصى تنظر له :أظن جه معاك انى البسك ثم نضعه مره اخرى
 وترتدى قميص ابيض ومنطلون  اسود ثم تسرح شعرها على
 هيئه كحكه وتنظر لنفسها فى المرايا
وتذهب وتتجه إلى قصر قاسم 
عاصى للحرس :قول لأستاذ قاسم انى جاهزه 
يذهب الحرس لإبلاغ قاسم بوجود عاصى بانتظاره 
قاسم يخرج ليخدها مثل ماهيا لم تغير من نمط ثيابها لينظر لها بفقدان امل 
عاصى :المفاتيح 
قاسم ينوالها مفاتيح السياره 
تركب عاصى وقاسم السياره وتتجه به إلى شركته 
قاسم : لسه زى مانت 
عاصى:طيب وفيها ايه مانا كده تمام التمام 
قاسم بياس:تمام تمام 
عاصى :وصلنا 
قاسم ينزل ويصعد إلى مكتبه 
وتصعد عاصى على السلام وتصل بعد ربع ساعه من وصول قاسم للمكتب  
قاسم :برضوا طلعتى التلاتين دور على رجلك
عاصى :ايوه كده احسن وصحة اكتر 
قاسم :براحتك ثم ينغمس فى شغله إلى أن تصل الساعه الثانيه عشر صباحا
قاسم بتعب :ينهار ابيض دى الساعه الثانيه عشر ثم ينظر
 لعاصى الجالسه على أحد الكراسى تنظر لاظافرها بملل
قاسم :يلا نروح علشان ارتاح شويه علشان الحفله وانتى كمان 
عاصى : اوكى اتفضل
يذهب كلا منهما لمنزله ليستريحوا  ويستعدوا  الحفله
عاصى تدخل لتجهز البانيوا بالمياه الدافئه وتضع بها الكوره
 الفواره برائحه الورد وتخلع ثيابها وتغطي فيه ثم تدلك
 جسدها به ثم تخرج وتدعم جسدها بالطمى المغربى وترتدى
 اللوفه المغربيه وتفرك جسمها بها ثم تخرج وشغل البخار يملأ
 الحمام لتفتيح المسام  ثم بعد خمس دقائق تقف تحت الدش
 وتغسل جسمها جيدا من أثر الطمى ثم تفرغ البانيو ثم ترتدى
 البورنس وتخرج لوحدها الساعه الواحد 
عاصى بحيره :اعمل ايه تانى ادهم لاوشن للجسم  ولا انام
 شويه وبعدين اصحى اكمل 
عاصى :,انام شويه وبعدين اصحى اكمل طبعا
تذهب  عاصي الى السرير وتنام لتستعد  لتلك الحفله 
بعد تستيقظ عاصي بعد ست ساعات لتجدها 6:00 مساء ونصف
عاصي خبر انا نمت كله ده الحفله زمانها بدات اوف بقى
تنهض عاصي بسرعه من على السرير وتخرج الفستان وتذهب 
 لتاخذ دش و تخرج و ترتدي الفستان و تضع ادوات التجميل
 على وجهها ببراعه وتترك لشعرها العنان ثم ترتدي حذاء اسود
 بكعب عالي وترش على جسدها عطر انوثى مميز 
عاصي تنظر لنفسها في المراه وتتسم بخبث
عاصي: اما نشوف بقى يا مستر قاسم هابقى كد المقام ولا لا
 تذهب عاصي و تركب سيارتها وتصل الى قصر الاسيوطي
في قصر الاسيوطي حيث نجد الزينه المبهره الصره للعيون
 يقف قاسم مع رجال الاعمال بوسامته المعهوده وجماله
 الاخاذ ينظر الى ساعته ويحدث نفسه اوف بقى اتاخرت ليه
 دي يا خبر ممكن ما تجيش بسبب الكلام اللي قلتهولها لا لو
 كنت زعلت كانت باينت
قاسم: يخرج تليفونه ويتصل على عاصي
 عاصي :الو 
قاسم: ممكن اعرف تاخرت لي الحفله بدالها نصف ساعه
 عاصي: خلاص انا قربت اوصل دقيقتان وهيكون قدامك
 قاسم :ما اتمنى انك تكوني يعني ولا اقول لك خلاص احسن تزعلى
عاصى : ياراجل ولا اساس انك ما قلتيش قبل كده على
 العموم انا دين داخل عليك اهو
 قاسم: ادينى منتظرك
ينظر قاسم على بوابه القصر منتظرا دخول عاصي لتدخل
 فتاه اقل ما يقال عنها انها فتنه في الجمال ينظر لها بذهول
 قاسم  مستحيله تكون عاصي لا لا ده اكيد واحده ثانيه
 عاصى تتجه الى قاسم بابتسامه تزين فمها بخبث 
 عاصي تتحدث برقه غير معهوده منها: اهلا مستر قاسم
قاسم ينظر لها بفم مفتوح من أثر الصدمه من تحولها الرهيب 
عاصى بضحكه وتهمس له:اقفل بوءك يامستر قاسم علشان
 الصحافه تصورك كده هتبقى خبر الموسم  رجل الأعمال
 الشهير قاسم الاسيوطى فى صوره مضحكه هههه هيبقى خبر
قاسم ينتبه لنفسه :ويمل عليها :انتى اتغيرت كده ازى 
عاصى بثقه:أنا متغيرتش بس مبحبش أظهر جمالى علشان
 البنات متموتش من الغيره 
قاسم :يولد انتى محدش قدك طبعا
عاصى تنظر له بطرف عينيها:طبعا 
تتجه عدسات الكاميرا الى قاسم وعاصى
قاسم يضع يده على وسط عاصى بتملك 
عاصى تهمس له:حوش ايدك 
قاسم :ده المنظر مش اكتر بس قوليلى انتى حاطه  بيرفوم ايه
عاصى : ليه 
قاسم ينحنى إليها:اصلى ريحتك جنان 
عاصى  تبعد يده 
قاسم يشدها اليه لتقع داخل أحضانه لتنظر له وينظر لها
عاصى بابتسامه مزيفه:انت بتعمل ايه ابعد عنى 
قاسم. يتخلى عناوين بكره مثيره  و مغريه اكتر 
عاصى :طيب ابعد علشان مخليش العناوين اكثر اثاره زى
 مثلا فتاه تضرب رجل الأعمال قاسم الاسيوطى 
قاسم ينظر لها بابتسامه:اهون عليكى 
عاصى تنظر له وتقترب منه وبشده : اه تهون ابعد بقى عشان
 العناوين ما تبقاش اكثر من كده ايه اثاره
المصورين مازالوا يصورون مايحدث بينهم

يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حارستي" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent