رواية ام نص لسان البارت الثاني عشر 12 والأخير بقلم حنين عادل
رواية ام نص لسان الفصل الثاني عشر 12 والأخير
ريم: اهيب( اهرب) !
* ايوه .
ريم: هايوح( هاروح) فين يا عمتي
* هاتروحي اي مكان احسن من اللي هايعمله فيكي ابوكي ..
ريم: ايوه احسن بس هاسيبك يوحدك( لوحدك) يا عمتي
* انا كويسه ما تخافيش المهم انك تمشي قبل ما يعمل اللي هوا عاوزه ..
ريم بحزن: تمام..
*قومي اجهزي
ريم: طيب..
بتجهز ريم معاها هدوم وبتمشي وكانها بتودع اوضتها..
عمتها بتديلها معاها فلوس .
بتنزل ريم بتلاقي حد واقف علي الباب ..
بتتسحب بس بيمسكها
ريم: انت مين انت وعايز ايه ؟!
..انا واقف هنا عشان ان حاولتي تهربي اطلعي فوق يلا بيزقها لجوا وبيقفل الباب..
بتطلع ريم علي السلم وهيا بتعيط وبتحكي لعمتها..
* ماعدش غير حل واحد
ريم: ايه هوا يا عمتي
* انك ترضي بنصيبك يا ريم
ريم: قصدك ايه يا عمتي ايضي( ارضي) بواحد ماعيفوش( ماعرفوش) ويا عايم( عالم) هايعمي( هايعمل) فيا ايه او ها يعاميني( يعاملني) ازاي .
* لأ مش ده قصدي
ريم: طيب قصدك ايه ..
* هاقولك
.........................
بعد يومين ..في قاعه كبيره..
ريم بتكون متغيره 180 درجه وزي الأميرات لابسه فستان الفرح ونازله علي السلم وابوها مأنكجها..
بتقعد علي الكوشه وبتتفاجأ لما تلاقي العريس هوا حازم ..
حازم بيتفاجأ منها ومن شكلها اللي اتغير ..
المأذون بيجي.
ريم بتقعد وحازم اللي علي وشه نظرات البرود..
المأذون :
(ومن اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم موده ورحمه )
المأذون: من وكيل العروسه
رضا: انا
بيحط حازم ايده في ايد رضا والمأذون بيقول وحازم بيقول وراه بقرف .
المأذون: قول يا استاذ رضا زوجتك ابنتي
..استني يا عم الشيخ..
المأذون: ايه يا بني
بيظهر انه محمود..
محمود: الجواز ده باطل لانها مراتي
رضا بصدمه: ايه. .
محمود: ودي القسيمه مراتي علي سنه الله ورسوله
الماذون: استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم لا اله الا الله ..
محمود: يلا ياريم..
رضا بعصبيه: يلا ايه الجواز ده هايتم ..
ريم: انت اتجننت انا متجوزه
رضا: عملتيها وضحكتي عليا وطلعتيني كوروديا
محمود : يلا يا ريم..
بتمشي ريم معاه وصوت طلقه بتطلع ..
ريم بصدمه: ياااااا( لاااااا) محمود اهئ اهئ منك يياه(لله) منك يياه( لله )..
رضا بيقف مصدوم من اللي عمله ..
ريم بتمسك المسدس منه وبتضربه بالنار وبتفضل تضرب في الهوا وهيا بتعيط...
......................
بتفتح عينيها ...
محمود: حمد الله علي السلامه وحشتيني جدا
ريم: الله يسلمك ايه ده انت كويس
محمود : ايوه انا.....
بتجري عليه تحضنه ..
ريم: بس ليه شكلك متغير بدل هوا انت مين .
محمود: هههههه انا محمود..
ريم: انت لقيت شغل..
محمود : ليه هوا انا محتاج شغل
ريم: مش انت عاطل عن العمل..
محمود: لا انا عندي شركات استيراد وتصدير الحمد لله
ريم: ازاي اكيد تاجرت في المخدرات .
محمود: اهدي بس عشان انتي لسه تعبانه
ريم: ليه تعبانه
محمود: عشان انتي في غيبوبه بقالك 3 شهور
ريم: غيبوبه ايه ؟!
محمود: عملنا حادثه انا وانتي
ريم: ازاي
محمود: اهدي بس عشان ماتتعبيش
ريم: يعني انا مش ريم رضا العمروسي
محمود: ههههه ريم ايه ؟!
ريم: ريم ...استني هوا انا مش لدغه
محمود: ههههه لدغه ايه
ريم: ازاي يا ناس ..
محمود: اهدي بس انتي اسمك عاليه
ريم: ريم احلي..
ريم بتحط لسانها علي التقويم مش بتلاقيه ..
بتقوم تجري تبص علي المرايه..
ريم: عاااا مين دي
محمود: انتي
ريم: انا قمر كده !
بتشوف نفسها في المرايه بنت طويله وعود بطل وشعرها اسود طويل وبيضاء وعيونها عسلي وخدودها حمرا..
محمود: انتي كنتي بتحلمي صح
ريم: شكلي كده يا محمود
محمود: بصي انا هافكرك انا عامه ليا 3 اسامي
ريم: ازاي يعني
محمود: هافهمك..انا اسمي الحقيقي اللي في البطاقه نادر واسم الشهره حازم اما محمود ده الاسم اللي بتناديلي بيه
ريم : اه طيب ليه انا مش فاكره حاجه
محمود : اهدي بس وهاتفتكري كل حاجه
ريم: طيب هوا احنا اتقابلنا ازاي
محمود: والدي كان شريك والدك الله يرحمه
ريم: عاااا انا اللي قتلته بايدي اهئ اهئ
محمود: لا اهدي ..والدك اتوفي بسكته قلبيه القلب عنده كان تعبان
ريم: ربنا يرحمه..
* حازم بيه .
بتطلع ريم تجري عليها ..
ريم: عمتي وحشتيني ..
محمود: دي مش عمتك دي الدادة ..
ريم: الدادة ؟!
محمود: الدادة بتاعتي.
ريم بتقعد علي السرير وهيا متضايقه..
محمود: في حاجه يا دادة
* الاكل جاهز..
محمود: طيب ..
بتمشي الدادة ..
بيقعد محمود جمب ريم ..
محمود: اهدي وهحكيلك ..
ريم: ياريت..
محمود: انتي عاليه كامل السيوفي وانا حازم المنوفي
ريم: ههههه سيوفي ومنوفي ههههه كابلز حلو بردو
محمود: هههه عاليه او ريم شخصيه مرحه جدا بتحب الضحك وتخش القلب من غير استئذان وكمان خيالها واسع جدا جدا هوا انا حبيتها من شويه ..
ريم: هيا مين
محمود: انتي ههه
ريم: اه كمل
محمود: قابلتك في الجامعه وزي ما بيقولوا ما محبه الا بعد عداوه اتشاكلنا شكله كبيره وروحنا للعميد وكانت هيصه وهناك كل مواهبك ظهرت في تأليفك بقا اني انا اللي اتعرضتلك واتحرشت بيكي وكان موضوع مايخرش الميه ..
ريم: وبعدين
محمود: العميد اداني رفد بسببك ومن هنا بدات حكايتنا مع علاقات والدي عرفت ارجع تاني
ريم: وكالعاده عاد لينتقم وعذبتني وطلعت عيني واغتصبتني وبعدها اتجوزتني صح
محمود: ههههه مش قلتلك خيالك واسع موضوعنا كان مختلف جدا بقا انا ما نتقمتش وانتي حسيتي بغلطك واعتذرتي وبقينا اصحاب وبعدين احباب
واما قولت لوالدي علي اسم باباكي طلع شريكه وانا معرفش لان شركتنا منفصله ..
ريم: اه واضمن منين انك مش بتضحك عليا
محمود: وهاضحك عليكي ليه
ريم: طب ازاي وربيت العضلات دي امتي اومال الحلم ..
محمود: طب احكيلي الحلم ..
ريم حكتله كل اللي حصل..
محمود: هههههه مش قلتلك ان خيالك واسع..
بيدخل عيل صغير بيجري ..
وبيحضن ريم ..
ريم: مين ده
محمود: ده سليم ابننا
ريم: دا عنده يجي 4 سنين ليه احنا اتجوزنا امتي
محمود: من خمس سنين
ريم: ليه انا عندي كام سنه
محمود: 28 سنه
ريم: معقول...
بتبص ريم علي سليم .
ريم: انا امك
سليم بيهز راسه
ريم: عسول اوي ..
سليم: وانتي كمان
ريم: انت بتاكل ايه
سليم: ثوكلاته
ريم بابتسامه : ثوكلاته ..هات حته بقا
بيديلها..
ريم: كريم اكيد زي مامتك هههه اما حلم ههههه ييم يضا العميوسي ..حلمها انها تغني .
محمود وسليم ضحكوا..
ريم: صوتي حلو استنوا لما اغنيلكم..
محمود وسليم : لأااااااااا.....تمت
مش ممكن تكون اللي عايشها دي مش حياتك مش ممكن تكون بتحلم ؟!
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية حبه عنيف كاملة عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ام نص لسان" اضغط على أسم الرواية