رواية اللطيم البارت الثالث عشر 13 بقلم هنا سلامة
رواية اللطيم الفصل الثالث عشر 13
عند ليل و سيلين
سيلين بضحك : لا بس الولا حمزه عسل اوي
ليل : اممم، و ايه كمان ؟
ملست سيلين على شعر حمزه و هو نايم على رجلها و قالت : و راجل كده و قمر و دمه خفيف
ليل برفعه حاجب و نبرة غيره : و ايه تاني ؟
سيلين بضحك : بتغير من حمزه !
ليل بحب : انا بحبك فبغير، ست راجل ولد بنت كبير صغير هغير عليكي، لأنك بتاعتي و مبحبكيش تتغازلي في حد غيري
سيلين بحب : عارف حمزه بحبه ليه ؟
ليل بتنهيده : ليه يا لوزه ؟
سيلين بابتسامه : عشان يشبهك في حاجات كتير، شكلك طباعك صفاتك، حتى لبسك و شعرك بيحاول يقلدك، شايفك مثله الأعلى عشان كده انا بحبه ..
قبل شفتيها برقه و قال : عاوز اجيب ولد او بنت شبهك، عاوز اجيب حاجه منك.. من ريحتك * اسنشق ريحتها بعمق * عارفه ريحتك شبه ريحه ايه ؟
سيلين : أممم الفراوله ؟
ليل بضحك : فراوله ؟؟ ليه حد قالك انك مصاصة يا حبيبتي ؟
سيلين بضحك : لا بس البطل بيقول للبطله انها ريحتها فراوله في الروايات
ليل بضحك : الروايات لحست دماغك، خلينا في المهم انت ريحتك شبه ريحه امي ..
سيلين برفعه حاجب : اشمعنا ؟
ليل بحب : فيكي من حنيتها و الدفى إلى كنت بحسه في حضنها، فيكي من براءتها و بساطتها ، فيكي من روحها إلى بتشد اي حد، عارفه ماما لما كانت بتحضني كانت بتحضني بحب شديد، كأنها مشتاقه لريحتي و جلدي، كأنها كانت محرومة مني او كنت مسافر و رجعت لحضنها تاني ..
ابتسمت بكسره و هي نفسها تبوح بسر ، سر شايفه انه العائق ما بينهم، بس محبتش تدايقه، أو بمعنى أصح هي مش شجاعه عشان تصارحه بكده، لمعه عينه و هو بيتكلم عن امه و حنانها تخلي اي قلب يرق و يحن ليه !
سيلين بحب : انا مشوفتش زيك يا ليل، انت بتضحي، عارف حمزه قالي ان الحب أفعال و ان الكلام مش عليه جمارك، انت الي عملته معايا كتير و انا قلبي بيحبك، و روحي بتحبك و كُلي بدمنك
بص على حمزه و هو مبتسم في أحلامه، رفع رأسه لسيلين تاني و همس : بعشقك ..
في شقه حسام و هالة، الصبح ..
كان لسه حسام فاقد الوعي، كان على السرير في اوضته و فيه شابوه سوده جمبه ..
اما البنت الي رشت عليه مخدر كانت واقفه في المطبخ و بتغني : سيبتهااا كرهتهااا، رفعالي حاله قال ايه ندمااانه مفكراني هخش ارد ده عندهاااا
صبت القهوه في الفنجان و ريحه القهوه طالعه و هي بتشمها بتلذذ ، مسكت صابع الروج بتاعها و المرايه و بدأت تحط بهدوء ..
بدأ حسام يفوق، قام و هو عنده صداع هيفرتك مخه، مش فاكر ايه الي حصل غير عيون البنت الي كانت قدامه ، خرج بره الأوضه و مشي ورا صوت غناها ، دخل و هو معاه مسدسه و قال بعصبيه : انت مين يا بنت ال **** ! ايه ده !
مكنش في حد في المطبخ غير كست و متسجب عليه اغنيه لعمرو دياب بصوت بنت مجهوله بالنسبة له ، قرب و اخد الشيريت من الكاسيت و كسره بين ايديه من العصبية !
في بيت جده ليل و هالة ..
هالة بعياط : يا تيته سيبيني محدش حاسس بيا اصلا ..
جدتها بعصبيه : لا حاسين يا هاله ، انت الي عاوزه تعملي حاجه حرام ! انت كنت هتموتي روح يا بنتي ، و بعدين جوزك ما شاء الله اهو الحمد لله حي يرزق ، مفيش حد فينا عارف هيموت امتى و فين و ازاي يا حبيبتي
هالة بعياط : خلاص هو هيطلقني يا تيته و انا هربي حمزه و البيبي إلى جاي لوحدي و ..
دخل ليل و قاطعها : مين قال إنه لو طلقك هتربي العيال لوحدك ؟ مين قال اني هسمح بأنك تتعبي و انا عايش ؟ قلم امبارح ده عشان افوقك يا هالة، انت عارفه كنت هتعملي ايه !! كنت هتموتي روح و احتمال انت تموتي في عملية زي دي يا حبيبت ليل ، عاوزك ترجعي هاله اختي حبيبتي إلى متفائله و لو على حسام فهو هيحن و هيجيلك يا روح ليل .. اسف اني ضربتك و زعقتلك، بس انا خوفت عليكي ، تخيلي لو كنا اتاخرنا ؟؟ تخيلي و انا بخرج انا و انت من الباب الوراني كانوا صوروكي ؟؟ كنت هتتفضحي يا حبيبتي، ابوس ايدك بلاش تتعبي قلبي و توجعيه عليكي تاني ..
جريت عليه و حضنته بقوه و هو بادلها الحضن و قبل أحد وجنتيها و قال : حقك عليا يا هاله حقك عليا
سيلين : أممم .. ممكن ادخل ؟
جدته بابتسامه : اتفضلي يا حبيبتي
سيلين بصت على هاله و هي في حضن ليل بغيره و بعدين قالت بغيظ : ليل !
ليل التفت ليها و هو مستغرب من نبره الغيظ دي و قال : نعم يا حبيبتي
ارتبكت و هي بتفرك في ايديها بعدين قالت : أنا .. انا تعبانه
ليل بمكر : ليه يا روح ليل ؟ عندك ايه ؟
زاد ارتباكها و قالت : برد .. عندي برد ، انت طول الليل نايم جمبي و ممكن تكون اتعديت فابعد عن هاله بدل ما تتعدي
ليل بمكر : لحسن تكون كورونا يا حبيبتي ؟
جدته بعصبيه : سمي الله في قلبك، اعلملكم شلولو ؟
ليل شوح بايده : لا اعمليلنا شكيره ، شكلها كورونا يا سيلين
سيلين بارتباك : لا اكيد لا يعني ده شويه برد ..
قرب منها و قال بمكر : تؤ احنا نعمل حظر لينا بقى
سيلين بخوف : يعني اية ؟؟
ليل بمكر : يعني مفيش جامعة و انا مش هروح الشغل و نفضل قاعدين انا و انت سوا يا جميل
سيلين شوحت بايديها : انت... انت تقصد ايه ؟؟ ايه انا و انت سوا دي يا ليل ؟؟
ليل بضحك : في ايه انا جوزك يت هبله ، انا طالع يا تيته اصل شكلنا متفيرسين * غمز لجدته *
جدته بغمزه : ماشي يا ليل يا حبيبي
ليل بمكر : قدامي يا سوسو قدامي
طلعت سيلين مع ليل في الاصانصير و هو كل شويه يبصلها فترتبك و قالت بهمس مرتجف : نهار اسود شك اني بكذب ، ليل مش هيسبني غير ما يفهم انا عملت كده ليه و انا مش هقدر اقوله !
ليل قطع همسها : احمم وصلنا
فتح باب الشقة و هي دخلت وراه و هي مرتبكه ، شدها ليه و قال : هو في ايه ؟
سيلين ببراءة : قلبظ باتنين جنيه يا ابيه
ليل برفعه حاجب : و النبي ؟
سيلين ببراءة : اه و النبي
ليل بتنهيده : في ايه يا سيلين ؟
سيلين ببراءة : و الله ما في حاجه يا ليل
ليل بمكر : حبيبتي انت سخنه ؟
حطت ايديها على رأسها و قالت : لا انا كويسه و زي الفل
ليل بمكر و رفعه حاجب : يعني مش تعبانه يا سوسو ؟
سيلين بثقة : اها يا حبيبي مين قال اني ... اني ...
ليل بمكر : انك اية ؟؟
سيلين بخوف : اسفه و الله اني كذبت
قربها ليه اكتر و همس في ودنها : بكره الكذب يا سيلين ، بكرهه، بتغيري من هاله ؟؟ هالة اختي يا بنتي
سيلين بتحدي : ما حمزه ابنها و انت بتغير منه عليا مع انه لسه طفل !
قربها منه اكتر و قال بحب : عشان بحبك يا حبيبتي بغير عليكي اوي
سيلين ببراءة : ما انا كمان بحبك يا ..
قاطعها و قال بصدمه : انت.. انت قولتيها بجد ؟؟
سيلين بكسوف : ايوه انا بحبك و بعشقك كمان
ليل بحب : دايما تقوليلي و انا كمان من غير بحبك، اول مره اسمعها منك ..
سيلين بدلع : اتعود انك هتسمعها كتير ، بس انا اسفه سامحني بس مقدرتش اشوفها في حضنك و هي مهما كان مش اختك ! اااا ... اقصد يعني مش اختك بس دي اختك و متجوزه
رفع حاجبه و قال : انت مخبيه ايه ؟؟
سيلين بارتباك : و لا حاجه
ليل بحب : و لا حاجه و لا حاجه ؟ * قبل شفتيها برقه لفتره بعدين بعد *
اخدت أنفاسها و قالت بكسوف : و لا .. و لا حاجه يا ليلي
ليل بحب : خلاص هصدق ، تعالى نتفرج على فيلم سوا
سيلين بابتسامه : هدخل اعمل فشار و اجي
ليل : ماشي يا روحي
دخلت سيلين المطبخ و شهقت و هي بتكح و مش قادره تاخد نفسها، جريت على ليل و هو لسه بيطلع سيجارة و ماسك الولاعه و هيولع
سيلين بصراخ : لا يا ليل اوعى المطبخ متعبي غاز ! حمزه ! يا لهوي حمزه لحسن يكون اتخنق !
ليل بصدمه : غ .. غاز !
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية اللطيم" اضغط على أسم الرواية