رواية الحب الحلال الفصل الثالث عشر بقلم ايات الرحمن
رواية الحب الحلال الفصل الثالث عشر
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
احمد بضحك_انتي اي رايك يا فريده
فريده بكره وهي تحاول رسم ابتسامه علي وجهها _وانا هلاقي احسن من زين لنورسين فين
زين_لولولولولولوي(الواد ده مش سالك علي فكره ده انا مابعرفش ازغرط )
احمد_استني يا حمار اما ناخد راي العروسه
زين_احم حاضر يا جدو
احمد_انتي رايك اي يا نور سين
نورسين بخجل _اللي تشوفه يا جدو
احمد _علي بركه الله
زين_انشاء الله والف الف مبروك الخطوبه مع حمزه وعشق وكتب الكياب بردو معاهم
احمد_وانت مستعجل ليه
زين_ياجدو خلي الفرحه فرحتين
نسرين _بعد ازنكم هطلع استريح شويه
احمد_اتفضلي يا بنتي
تصعد نسرين الي غرفتها في حزن شديد
في غرفه نسرين
نسرين وهي تبكي _ليه ليه يتجوز عشق وهو عارفه اني بحبه ليه هو انا وحشه يارب والله انا مش وحشه ماما هي اللي خلتني كده هي اللي زرعت الكره في قلبي يا رب بينلي الحقيقيه
في الرسيبشن
احمد _عشق وحمزه قومو اتكلمو مع بعض واتفقوا علي كل حاجه
حمزه _حاضر يا جدو هنقعد قصادكم هناك
(حمزه قال لجدو انه هيقعد قصادهم عشان حرام يقعد هو وعشق لوحدهم ومحدش يكون شايفهم )
زين_احم وانا يا جدو مش هتفق ولا اي
احمد _قوم ياخويا خد عروستك واقعدو قصاد حمزه وعشق
زين_حاضر يا جدو ثم يوجه حديثه الي نورسين _يلا يا عروستي
نورسين بخجل _حاضر
ثم يذهبو ويجلسو بجوار حمزه معشق ولكن بعيد عنهم
عند عشق وحمزه
حمزه _بصي يا عشق طبعا انتي عارفه انه في ضوابط خطوبه وانا عايز نمشي عليها بحيث ربنا يبارك في حياتنا
عشق باستغراب _يعني اي ضوابط خطوبه
حمزه بابتسامه _دي قواعد ربنا حطهالنا عشان نمشي عليها في الخطوبه
عشق_واي هي القواعد دي
حمزه _انه مثلا ما ينفعش انا اللي البسك الدبله عشان كا ينفعش المس ايدك
عشق _اومال مين اللي هيلبسهالي
حمزه_مثلا ماما او بابا او انتي لبسيها لنفسك
عشق_اه واي كمان
حمزه _مينفعش نكلم بعض في التليفون غير لما يكون في محروم قاعد معاكي ومعايا ومينفعش نقول كلام الحب اللي المخطوبين بيقولوله وبيخدو عليه سيئات وماينفعش نقعد لوحدنا
عشق _طب ما احنا قاعدين لوحدنا
حمزه_ايوا بس اهلنا شيفنا يعني عادي وممكن كمان يكونو سمعنا
عشق_ايوا انا كده فهمت
حمزه _طب الحمد لله انتي ليكي اي شروط
عشق _لا ماليش شروط هو هنعمل بس فتره الخطوبه عشان نتعرف علي بعض كويس
حمزه _اوك يبقي متفقين ممكن اطلب منك طلب كمان وياريت توفقي عليه
عشق _اتفضل
حمزه_تقبلى تتجوزينى فتلبسى لبس واسع ومتحطيش مكياج علشان ربنا أمرك بالستر وامرنى أغير عليكى وعلشان ساعتها هتكونى بتاعتى مش بتاعة حد تانى
_تقبلى تتجوزينى بالربنا كاتبهولنا وتكونى راضيه بيه
_تقبلى تتجوزينى وأكون أنا وبيتك رقم واحد فى حياتك .. بيتك هو أول حاجه وبعدها بكتير جدا يجى اي حاجه تانيه
_تقبلى تتجوزينى واحنا كل شهرين لازم نكون خاتمين القراّن سوا
_تقبلى تتجوزينى وتكونى طبيعيه بعد الجواز زى ما عرفتك واكيد هكون بحبك زى مانتى وطالما اخترتك يبقى عاوزك زي ماانتى ..
_تقبلى تتجوزينى فأشوفك قدوه ليا وتعلمينى اكون كويس وتمنعينى من الغلط وصدقينى والله هسمع كلامك
_تقبلى تتجوزينى وتحطينى فرد من عيلتك .. مش عاوزك تلغى أبوكى أو أمك وتقولى انت كل حياتى لأ.. أنا وهما أجزاء بنشكل حياتك .. وبرك ليهم حاجه اساسيه
_انتى عاوزه تتجوزى علشان تلاقى سند وأنا كذلك محتاج سند
_محتاج نور ينورلى وسط الضلمه زمانه تاه
_وعوض عن اللى فات
تقبلى تتجوزينى على كده
فتكونى مراتى دنيا وأخره .. وفى الجنه هختارك زوجتى قبل الحور العين وده عهد مؤمنين
عشق بدموع _موافقه طبعا بس انت اوعدني انك تقربني من ربنا لانه انا محتاجه حد يمسك بايدي بس هو انا لبسي وحش
حمزه _وانا عمري ما هسيب ايدك وهاخد بايدك للجنه باذن الله ولبس اناومقولنش وحش بس مش ده اللبس اللي ربنا امرنا بيه رينا امر المراه ب الخمار بسم الله الرحمن الرحيم "وليضربن بخُمُرهنٌ عَلَيٰ جُيُوبِهِنٌ " صدق الله العظيم معني الكلام ده انه لازم نلبس الخمار وطبعا البناطيل حرام بسم الله الرحمن الرحيم" يٰٓأَيٌهاَ الًنبي قل لازوٰجك وبناتك ونساء المؤمنين ان يدنين عليهن من جلبٰيبهن ذلك أدني أن يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما" (معلش مكتبتهاش بالتشكيل كلها عشان بياخد وقت )صدق الله العظيم ومعني الايه دي انه البناطيل حرام يعني الجلاليب هي الزي الشرعي زي الدرسات الطويله
عشق_شكرا انك عرفتني وانشاء الله هغير طريقه لبسي
حمزه _مفيش شكر بنا طلب صغنن بقي ويا ريت ده بقي اللي توافقي عليه بجد
عشق _موافقه قبل ما تقوله
حمزه _طب اسمعيه الاول
عشق_حمزه انا واثقه انه القرار اللي هتاخده هيكون في مصلحتنا وانا واثقه فيك
حمزه _طب بصي يا ستي انا عايز نعمل فرح اسلامي لانه الاغاني حرام
عشق_هي الاغاني حرام
حمزه_ايوا الموسيقي حرام والكلام اللي في الاغاني اللي بيبقي غير مباح حرام ورسول هو اللي قال انه المعازف حرام
عشق _اومال بيشغلو اي في الفرح الاسلامي
حمزه _اغاني دينيه من غير موسيقى
عشق_ماشي موافقه
حمزه _شكرا يا عشق
عشق_ما تشكرنيش ده انا اللي اشكرك عشان بتبعدني عن المعاصي
حمزه بابتسامه _ده واجبي يلا بقي نروح نقعد معاهم
اما بقي عند المجانين قصدي نورسين وزين في نفس الوقت الذ ي كان يتحدث فيه عشق وحمزه
زين _ها يا نور اي طلباتك
نورسين بخجل وجديه _انه تراعي ربنا فيا وتفتكر دايما اننا وصيه الرسول صلي الله عليه وسلم وهنمشي بضوابط الخطوبه طبعا
زين _عليه افضل الصلاه والسلام صدقيني انا هراعي ربنا فيكي اوثقي فيا وطبعا موافق اننا نمشي علي ضوابط الخطوبه عشان ربنا يبارك في حياتنا
نورسين _عندك حاجه عايزه تقولها
زين _لاء مافيش حاجه
نورسين _طب يلا نقوم ندخل
في الرسيبشن
احمد _ها اتفقتو علي كل حاجه
حمزه وزين وعشق ونورسين في صوت واحده _ايوا يا جدو
حمزه _انشاء الله الخطوبه بعد يومين وهنعمل كتب الكتاب مع الفرح بس هيبقي فرح اسلامي
احمد _وانت يا زين
زين_زي حمزه انشاء الله
بعد مرور يومين في يوم الخطوبه
قررت عشق التغير من نفسها من اجل ربها ثم حمزه
كان العمل في القصر علي قدم وسام فاليوم خطوبه ابناء هذا القصر
في المساء وقد تم تزين القصر كاملا باحدث الزينه
في غرفه الفتيات
عشق _هو انا حلوه
نورسين _مشاء الله قمر بس انا اللي وحشه اوي
عشق _والله قمر
سالم _يلا يا بنات عشان الخطوبه هنبدأ
عشق ونسرين_حاضر
ثم تنزل الفتاتان ويتفاجأ كل من حمزه وزين من جمالهم
وتفاجأ حمز من عشق حيث كانت عشق ترتدي
يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الحب الحلال" اضغط على اسم الرواية