رواية أختي العمياء الفصل السادس عشر والأخير بقلم جيسي سلامة
رواية أختي العمياء الفصل السادس عشر والأخير
تقف آلاء بعد أن استمعت لتسجيل رحاب، لتبدأ تشعر بالدوار وهي ترا مشاهد بدأت بوضوح في خيالها، وترا رحاب تسحب مسدس احدي رجال الشرطه وتوجه في اتجاه مالك
الاء : لااااا ابني
لتركض في اتجاه مالك وتقف امامه وتتلقي الرصاصه لتقع مغشي عليها بين يد مالك
........... ............
يقف الجميع أمام غرفة العمليات في حاله من القلق والخوف في انتظار خروج زياد للاطمئنان علي الاء
هايدي : انا مش فاهمه ازاي مامت مالك لسه عايشه مش الي اسمها رحاب دي قالت إنها قتلتها
تتوجه جني بتجاه فريد وتجلس بجانبه
جني : بابا انت الي عندك اجابه لكل الأسئلة دي ارجوك اتكلم ازاي اتعرفت علي ماما وفعلا انا اخت مالك
فريد : في يوم كنت راجع من الشركه متأخر لقيت ست بتجري في الشارع وفي رجاله بيجروا وراها وقفت وساعتها كانت الست دي الاء اخدتها معايا وقعدت في بيت اخويا ومراته حكت لينا ان دول تبع اخت جوزها هي الي عايزة تقتلها لكن مقالتش اسامي جوزها او اخته تاني يوم نزلت انا وهي عشان اوصلها لكن مكنش في فرامل في العربيه وعملنا حادثه، فقدت الاء الذاكرة والدكتور نصحني اني محاولش افكرها بحاجه عشان متتعرضش لنكسه قعدت مع مرات اخويا فتره في الوقت ده كنت حبيتها عرضت عليها الجواز واخدتها وسافرت باريس كنا بنيجي زيارات بس مصر
يقطع حديث فريد خروج زياد من غرفة العمليات
ليجتمع الجميع حوله
فريد : الاء اخبارها ايه يا بني
زياد : اطمن يا فريد بيه الحمد لله عدت مرحلة الخطر باعجوبه
الجميع : الحمد لله
..................................
اجتمع الجميع في غرفة آلاء
لتبدا الاء في فتح عيونها ببطء وتنطلق باسم مالك
ليقترب منها وهو يبكي
مالك : امي حمدلله على السلامه
لتبدا الاء بمسح دموع مالك وهي تقول : خلاص معدش هايكون في حزن بعد كده
وتحتضنه وهو يبادلها الحضن بقوه ويقبل جبينها
ليبدا الجميع بالانصراف بعد ان اطمئنوا علي الاء وبقي معها فريد ومالك وجني
...................................... ...................
بعد مرور شهر تحسنت حاله الاء الصحيه، وحكم علي رحاب بالإعدام
قرر الشباب ان يقيمون حفل زفافهم معا
..............................
اليوم حفل زفاف ( مالك + عائشه) (زين +خديجة)(هايدي + زياد) (جني + آدم)
يبدأ الحفل برقصه تجمع كل عاشق بمعشوقته بخطوات هادئه وعيون تلمع بالحب والفرحه
وبعد وقت انطفأت الاضواء واضأت مره اخري مع ظهور مالك وزين وزياد وآدم وهم يرتدون ملابس صعيديه ويمسكون عصيان ويبداوا بغناء اغنيه محمد هنيدي
مالك : هاتجوز تحت النار... والدنيا شايفها شرار
زين يضرب باعصايه ويقول : عيني اه.. يا عيني علي الله.. عيني اه يا عيني علي الله
يظهر زياد ويضرب بالعصايه ويقول : هاتجوز تحت النار والدنيا شايفها شرار والليل راح يبقي نهار انا وحش مابيهموش موش موش
آدم بيرقص بالعصايه : هاتجوز وهاشيل همي.. ولاخر نجطه في دمي
مالك : وهاجول يارب تعني انا وحش مابيهموش موش موش
كل الحضور صفرووووو جامد بعدما خلص الشباب
............... .......
بعد مرور بعض الوقت
يقف مالك وهو يحتضن خديجة وجني
وزين وهو يحتضن عائشه وتقف بجانبه خلود
ويبدأوا بالغناء
مالك : الفرحة اللي انا حاسس بيها.. لا انا قادر اقولها ولا احكيها
زين : اختي حبيبتي وضي عيوني.. لعريسها بأيدي هوديها
مالك : علي عيني انك تبعدي عني.. دمعتي مش قادر اخبيها
زين : والفرحه اللي انا حاسس بيها. لا انا قادر اقولها ولا احكيها اختي حبيبتي وضي عيوني.. لعريسها بأيدي هوديها
مالك : واوعي تنسي ان انا حضنك ❤️سرك 🌹اخوكي 😘 سندك 😍 ضهرك 💋 واوعي تخافي من اي حاجه
زين : وهجبلك حقك لوضايقك
مالك : دي الفرحه اللي انا حاسس بيها
زين : لا انا قادر اقولها ولا احكيها
مالك : اختي حبيبتي وضي عيوني
مالك / زين : لعريسها بأيدي هاوديها
بعدما انتهوا من الغناء تدمع عيون الفتيات بسعاده ويحتضنوهم
بعد مرور بعض الوقت
يقف مالك وهو يري السعادة في وجوه الجميع يري احمد يقف بجانبه خلود ويحملون ابنهم ادهم بسعاده وعلي الجانب الاخر يري والدته تجلس بجانب رقيه وميرفت بعد ان اصبحوا أصدقاء ويري زين يقف مع عائلته ويمسك يد خديجة بتملك وسعادة لينظر علي الجانب الاخر يري فريد بجانب جني وآدم هذا الرجل الذي عوض والدته عن ايامها الحزينه وكان هو العوض لها من الله لينظر له فريد بابتسامه فقد تحسنت العلاقه بينهما وأصبح يعتبر فريد مالك اكثر من ابنه ليبادله مالك الابتسامة
وينظر بجانبه ويمسك يد من خطفت قلبه منذ اللحظه الاولي ويقول في نفسه : دي بدايه السعادة مش النهايه وده كان اختبار من اختبارات ربنا لينا عشان يختبر مدي الصبر بتاعنا وعوض كل واحد فينا بعيله تكون سند ليه ودعم 😊
....................................
بعد مرور ٦ سنوات ونصف
اليوم موافق الجمعه اليوم الذي يجتمع فيه أفراد العائلة والاصدقاء في فيلا شهاب المنشاوي
نري الفتيات يعدون وجبه الغذاء للعائله بكل حب
ورقيه وميرفت ونيڤين والاء يجلسون مع بعض بسعاد
والشباب يجلسون معا مع فريد واسامه وحسام يجلس بجانب زين فااصبح الان في الثانويه العامه
نري الأطفال في الحديقه
ابناء (احمد وخلود) : ادهم يملك من العمر ٧ سنوات ومليكه تملك من العمر ٣ سنوات
(مالك وعائشه) : حور ويحيي يملكون من العمر ٥ سنوات
(زين وخديجه) : غيث يملك من العمر ٥ سنوات
(هايدي وزياد) : مراد يملك من العمر عام واحد
اما عن (جني وآدم) : جني حامل بشهرها السابع
.........................................
يجلسون جميعاً حول طاوله الطعام في جو من السعادة والحب
لتاتي حور ركضا بتجاه مالك
حور : بابي بابي الحقني ادهم عايز يعاقبني
مالك : ليه ياحبيبتي انتي عملتي اي
ادهم بعصبيه : انا اقولك يا عمي الهانم قايل ليها متلبسش هدوم قصيره عشان مش بحب حد يشوفها كدا ومسمعتش الكلام
مالك برفع حاجب : وانت مالك بقي ان شاء الله تلبس قصير ولا لاء انا ابوها ومتكلمتش
ادهم : طبعاً ليا مال مش هاتبقي مراتي لما أكبر
مالك بصدمه : ومين قالك ان هاوافق عليك بقي ان شاء الله
ادهم بثقه : اكيد هاتوافق مش انا بحبها وهي بتحبني يبقي عايز اي تاني
ويقوم بسحب حور ويخرج للحديقة
يقف مالك بزهول
لتاتي خلود وهي ساحبه غيث ومليكه
خلود : الحق يا احمد بنتك هاتتجوز لقيتها قاعده هي وغيث وهو بيلعب في شعرها وبيقولها تفتكري لما نكبر ونتجوز نبقي نروح شهر عسل فين
ده انت ماخذتينيش شهر عسل وبنتك هاتروح وهي عندها ٣ سنين عااااااااا
احمد : اهدي يا حبيبتي اعصابك مش كده وينظر لغيث جبتلي الكلام يابن زين طب معنديش بنات للجواز
غيث بثقة : مش مشكله هابقي اخطفها ونتجوز ويقوم بسحب مليكه للخروج للحديقة هو الاخر
عائشه بزهول : هي العيال دي كبيره وبتستهبل ولا اي اكيد في حاجه غلط
ليتقدم يحيى من جني
يحيى : انطي جني انتي حامل في بنوته مش كده
جني بحسن نيه : ايوه يا حبيبي
يحيي : طيب اعملي حسابك هاتسميها ورد وهاتجوزها لما اكبر ماهي مجتش عليا انا كمان
ويتركهم ويرحل
ليظلوا ينظرون لبعضهم بزهول ثم يفجرون من الضحك معا علي هؤلاء الصغار 😂😘
تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أختي العمياء" اضغط على اسم الرواية