رواية نصيبي في الحب الفصل السادس عشر بقلم توتة
رواية نصيبي في الحب الفصل السادس عشر
يوسف خرج من المكتب وروح بيته وهو داخل نور شافته
نور: يوسف
يوسف: نعم
نور: انا اسفه بالنيابه عن اللي داليا عملته
يوسف: وانت مالك اصلا
نور : ايه !؟
يوسف: اللي اسمعتيه وبعد كده لما تشوفيني متكلمنيش كفايه اللي حصلي بسببك
نور بصدمه من كلامه وصوت متقطع : ح...حاضر وانا اسفه مره تانيه
نور مستنتش رده وجريت علي اوضتها
طلعت اوضتها وقفلت عليها وقالت في سرها: وانا مالي صحيح هو عنده حق هو عشان ساعدني مره يبقي اتكلم معاه عادي كده لازم يبقي في حدود
قعدت نور تفكر بحزن وحست أنه اهنها
___________________________________________________________________
جه الصبح علي الكل
نور صحيت كالعاده على خبط الباب
ندي: عامله ايه دلوقتي ي نور
نور: لا أنا تمام الحمد لله ي ندي
ندي: طيب مش هتنزلي تفطري
نور: لا مليش نفس
ندي سابتها ونزلت
استعدت نور لبدأ حياه جديده بعد اخيرا م اتخلصت من معتز
نور دخل وخدت حمام دافئ وبعدها خرجت نشيطه حاولت تنسي الماضي بتاعها وان هيا تبدأ حياتها من جديد بدلت ملابسها لتظهر جميله كالعاده قويه واتوعدت بداخلها أن هيا متثقش في اي حد بسبب اللي حصلها وان هيا تفوق لمستقبلها
نزلت نور تحت
نور: صباح الخير
كل اللي كان موجود نهال وجدها وجدتها وادم وهبه وملك وندي وإيمان وساره واللي ردوا عليها : صباح النور
نهال: عامله ايه دلوقتي ي نور
نور بقوه حاولت إظهارها : انا الحمد لله كويسه بس انا عايزه اطلب طلب
نهال: اطلبي ي نور
نور بثقه : انا بعد كده هروح جامعتي لوحدي لاني طلبت من عمي امبارح عربيه اروح بيها اي حته انا عايزاها ولوحدي لاني من انهارده مش هثق في اي حد مهما كان مين
ادم: يعني مش هتروحي معايا ي نور
نور: لا شكرا هروح لوحدي
جدو: ماشي ي بنتي سيبوها على راحتها
نور: عن اذنكم
____________________________________________________
تيمور: بس انت ايه اللي جابك انهارده بدري اوي كده ي يوسف باشا
يوسف: ميخصكش
تيمور: ماشي .......ا اا انا كنت عايز اقولك حاجه
يوسف: عايز تقول ايه
تيمور: نسرين وهيام وسيف
يوسف: قبل م تتكلم لا مش هوافق على طلبك
تيمور: اسمعني بس ي يوسف يعني انت جاي على اكفئ موظفين في الشركه وتطردهم
يوسف: انت عارف كويس ايه اكتر حاجه بكرهها في الشغل فبلاش تقنعني بحاجه مش هقتنع بيها
تيمور: طيب لديهم فرصه اخيره ي يوسف انت مبتقبلش اي حد في الشركه بسهوله ودول شغالين معانا مده كبيره اوي وعندهم خبره
يوسف: طيب ماشي بس هيا فرصه واحده بس والله لو لمحت حد منهم بس مش منتبه لشغله انا مش هرفده بس وانت عارف انا ممكن اعمل ايه كويس
تيمور ببعض الخوف: ايوه طبعا انا هوصلهم ده بنفسي
يوسف: عملت ايه في اللي طلبته منك
تيمور : حصل ي يوسف باشا بس لسه الخبر هينزل في كل الجرايد
يوسف: تمام ....انا عايز حد يراقبلي مروان الدمنهوري ويراقب كل تحركاته اما بالنسبه للدمنهوري نفسه ف لسه دوره جاي
تيمور: تمام ....عن ازنك
________________________________________________
نهال: البت خلاص نفسيتها باظت
جدو: م هي اللي شافته برضو كتير
نهال: ربنا يكون في عونها
تيته: العيال كلها مشيوا
نهال: ايوه
تيته: وداليا
نهال: في اوضتها زي م محمد قال
تيته: م كان يمشيها وخلاص
نهال: هو قال عشان هيا بنت ومش لاقيه مكان تروحه
تيته: طيب متروح لأهلها
نهال: م هم طردوها
تيته: طيب م يمكن تمثيليه منها
نهال: لا مش تمثيليه محمد قالي امبارح أنه دور وراها وعرف أن فعلا ابوها طردها
________________________________________________
تيمور: اتصل بقا عليهم وعرفهم
سيف : ماشي شكرا ي أستاذ تيمور
تيمور: المهم متتأخروش عشان هيا فرصه اللي عرفت احصل عليها منه
سيف : تمام ....مسافة السكه
__________________________________________________
يوسف: في ايه انهارده
تيمور: تعاقد مع الشركه الاوروبيه بس
قاطعه يوسف: لو في شروط الغي التعاقد حالا
تيمور: لا طبعا مينفعش انتي ناسي الشرط الجزائي انت كده هتخسر كتير
يوسف: انت عارف اني مبحبش أعيد كلامي مرتين
تيمور: بس دي من أهم الصفقات عالميا ومش هسمحلك تدمر الشركه عشان شركه من الشركات المنافسه كسبت شركتك مره
وبعدين انت لسه متعرفش شروطها
يوسف: طيب ماشي امشي انت دلوقتي
_____________________________________________
مروان: انت عارف ي بابا اصلا اني مليش في شغلك ده وكويس اوي اني عرفت اكسب صفقه M.M من شركات الكينج
الدمنهوري : انت ي غبي فاهم نفسك بتلعب على مين ده الشركه دي أعلنت إفلاسها واكيد يوسف الزهار هو اللي عمل كده ومش هيسيب حقه مننا
مروان: والله محدش قاله يسيب شغله
الدمنهوري : هينتقم مننا واحد واحد ي ابني
مروان: ي بابا هو اصلا مش هيعمل حاجه وبعدين مش انت كنت عايز الصفقه دي
الدمنهوري: ي ابني ده خلي شركةM.M تعلن إفلاسها وده ممكن يحصل معانا
مروان: متقلقش ي بابا انا هتصرف
_____________________________________________
نور راحت الجامعه وراحت محاضرتها متأخر لأنها مكانتش تعرف مكان الجامعه وعلي م GPS وصلها اتأخرت
نور وهيا بتوجهه كلامها للمعيد : انا اسفه عن التأخير بس انا اول اسبوع ليا هنا ف لسه مش عارفه الطريق والطريق كان زحمه
المعيد بغضب : اسفك مش مقبول ي انسه حضرتك مطروده
نور بغضب : علفكره انا اعتذرت واديت مبرر لسبب تأخيري بس عالعموم انا خارجه ومش حاضره محاضرات لسيادتك تاني عن اذنك
الكل بص للشجاعه الجميله القويه دي وردها فمن ساعة أما جت الجامعه ومحدش سمع لها صوت
خرجت نور من المحاضره تستني المحاضره اللي بعدها
ادم:ايه ده...نور انتي قاعده كده ليه
نور: استاذ زفت اللي جوه ده طردني من المحاضره
ادم: ليه
نور: عشان روحت متأخر
ادم : ايه ده ازاي وانت خارجه بدري
نور: عشان مكنتش عارفه الطريق
ادم: اه ... كنت جيتي معايا وخلاص
نور: معلش ي ادم سيبني علي راحتي
ادم: ماشي نور: مش انت المفروض وراك محاضره دلوقتي
ادم: اه بس عادي انا بطنش محاضرات كتير وساعات بتطرد يعني بس نهال متعرفش اوعي تقوللها
نور بضحك : متخافش كلنا في الهوا سوا
ادم: ماشي انا ممكن اقعد معاكي شويه علي م المحاضره التانيه تبدأ ولا هتضايقي
نور: لا عادي
___________________________________________________________
يوسف: انت بقا اللي باعتك توصله الأخبار
_ والله العظيم ي يوسف باشا انا عبد المأمور اللي بيتقالي عليه بنفذه وهو هددني بأهلي لو موافقتش
يوسف ببرود: وانت بتشتغل كده مفكرتش انا ممكن اعمل ايه
_ انا اسف والله ي يوسف باشا سيبني امشي والنبي ومش هتشوف وشي تاني ابدا
يوسف بضحك: لا عجبتني دي انت شكلك لسه متعرفنيش
_ والنبي ي يوسف باشا اطلب مني اي طلب بس سيبني اروح
يوسف: اسيبك فين ...........لا سيادتك هتشرف معانا هنا بس هتوصله الأخبار اللي انا عايز اوصلهاله
_ ح..حاضر ي يوسف باشا
____________________________________________
خلصت نور محاضرتها وخرجت
ادم: هتروحي معايا ولا لوحدك
نور: لا ي ادم نروح لوحدي
ادم: براحتك بس خدي بالك وانتي ماشيه
نور: ماشي
راحت نور ناحية تربيتها وركبتها عشان تروح بيتها لتخبطها عربيه
نور: ينهار ابيض دي العربيه ليه جديده
نزلت من العربيه
_ انت...
يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية نصيبي في الحب" اضغط على اسم الرواية