رواية تزوجنا لمنع الثار البارت السابع عشر 17 بقلم بسنت اشرف
رواية تزوجنا لمنع الثار الفصل السابع عشر 17
في صبااح يوم جديد ملئ بالاحداث
في بيت شاادي
صفاء (ام شاادي ): اي ي شاادي مش نااوي تتجوز ولا اي
شاادي: بأذن الله ي ماما
صفاء: ميرال بنت صحبتي عرووسة من الاخر نااس حسب و نسب حلو
شادي: مليش دعووه اناا باهلهاا اناا اللي هتجوزهاا لنفسهاا مش لااهلها او لفلوسهاا
صفاء: ولااازم تكوون من عيلة غنية اناا مراات ابني تكوون واحده تشرفني و بصرااحة مش هتلااقي احسن من ميرال
شادي: واناا مش عاايز ميراال دي اناا هتجوز البنت اللي بحبهاا
صفاء: وان شااء الله تطلع مين اللي بتحبهاا دي كماان
شاادي: هعرفك عليهاا في الوقت المنااسب
صفاء: ماا اناا لاازم اعرف مش اي واحده تطبهاالي من الشاارع و تقوولي هتجوزهاا
شادي: و مين قاال ان اللي بحبهاا من الشاارع دي احسن بنت شفتهاا في الكون
صفاء: ان شااء الله تكوون اي اهم حااجة من عيلة مين قولتلك مراات ابني لاازم تكوون واحده تشررفني
حيدر: م خلااااص بقى ي صفااء سيبية يتجوز اللي تعجبوا و اللي يحبهاا ملكيش دعووة انت.
صفاء: ابني واناا اختاارلوا اللي تعجبني
حيدر: م خلاااص بقى ي صفااء هو مش صغير و هو حر في حيااتوا
صفاء: لااا ما انااا....
كاارما: خلااااص ي مااما مش لااازم كل شووية تتخانقوا دي بقت حاااجة تخنق
و ساابتهم و قااامت
و شااادي التااني قااام
شااادي: ربناا يصلح الحاال ي جماااعة انتوا عااايزني اعمل زيكم اتجوزتوا اهي المظااهر عملتلكم اي في حياااتكم غير الخنااق مفيش مرة وااحده قعدناا زي اي اسرة غير لاازم خناااق خلاااص بقى حراام عليكم خليتوا كاارما جتلهاا عقدة من كل حااجة و اناا خلاااص سيبوني اتجوز اللي اناا عاايزاه واعيش حيااتي برااحتي
قال شاادي كلااامة و قاام مشي
حيدر: ي شيخة حراام عليكي سيبيهم يعيشوا برااحتهم دي بقت عيشة تقرف بصحيح
و قاام مشي
و صفااء كبرت مخهاا من كلااامهم ولااا كأنهاا سمعتة اصلااا
صفااء: طلعووني اناا الغلطاانة و هماا مبيفهووش اصلاا اماا اقووم البس و اروح الناادي و اكبر دمااغي منهم
~*************************~
في بيت حساام الانصااري
حساام: خليك ي حسن اقعدوا معاايا يومين تاااني اهو زي ماا انتوا شاايفين قااعد لوحدي من بعد ماا ابرار مشيت
حسن: معلش ي اخوي لااازم نمشي عشااان نشووف اشغاالنا العطلااانة
ياسين: معلش ي عمي هنطيلك مرة تاااني بأذن الله
حساام: براحتكم ي ولدي طب خليكم النهااردة و امشوا بكرة حتى
حسن: مااشي ي اخوي احناا كناا هنعمل كده اصلااا
وقاامت نوال راحت تجهز الاكل
وقعدوا حسن و حساام يدردشوا مع بعض
***********************
عند ابطالنا اسد و ابرار
كاانوا ناايمين هماا الاااتنين اسد ناايم و ابرار نايمة ع صدرة و هو محاوطهاا بأدية الاتنين
ابرار فااقت و بتبص لقت نفسهاا في حضن اسد
ابرار: يلااااهوي اناا اي اللي جاابني هناا اكيد اسد المنحرف
و كملت وهي بتبص ع اسد بهيااام وبتقول في نفسهاا: يلاااااااهوي اي الجماال ده كلوا ي نااااس قمر اوووووووي
فضلت ابرار سرحاانة فية كتير
لغااية ما قاطعهاا اسد بضحك: اناا عاارف اني قمر اوووي كمااان هتفضلي سرحاانة فياا كتير
ابرا بغيظ: مين اللي ضحك عليك وقالك انك حلو اصلاااا دول بيكدبوا عليك
اسد: بس ي غياارة اناا عارف اني مز اووووي كمااان
ابرار: وه ما قولتلك دول بيجاملوك و بعدين خف تكبر شوية يعم
اسد: اناا مش متكبر بس برضوا اناا مز و قمر كمااان
ابرار بغيظ: تبااا لتواضعك بصرااحة
اسد: قوومي ي ابراري عشاان عايزة اقووم
ابرار: مااا تقووم هو انا حوشتك
اسد بخبث: انت عجبااكي النومة دي مش كده و بيقرب منهاا و اعتلااها
اسد: تصدقي اني همووت واعمل كده و راح قرب وشة من وشهااا جامد
ابرار بتوتر وهي بتبلع ريقهاا: اس......د
اسد بتوهاان وهو قريب منهاا جدا: نعم
ابرار بتوتر: عاا..يز..ة اق..
قااطعهاا اسد لماا قرب منهاا وقبلهاا وهي لفت ايديهاا حوالين رقبتة و بادلتة القبلة و اتعمقوا هماا الااتنين لغااية ما بعد عنهاا اسد عشااان تعرف تتنفس و ابرار زقتة من فوقيهاا و قاامت تجري وهي بتنزل من ع السرير اتكعبلت وقعت ع وشهاا
ابرار: ااااااه لي كده ياااربي بس
اسد بضحك: احسن تستاااهلي عشاان زقتيني و قومتي
ابرار بغيظ: اااااه غبي و مستفز ده اي البلوة دي
اسد: قوومي لااحسن اقوم اضربك
ابرار باستفزاز: متقدرش
اسد: مين قاال اني مقدرش
ابرار بثقة: اناا اللي قولت وانت فعلااا متقدرش
اسد: يا ولاااا يا واثق انت
ابرار: طب ي اسدي خلي عندك دم و تعاالى سااعدني اقووم
اسد قاام من ع السرير و قرب منهاا و وطى شاالها وقااام بيهااا
ابرار: نزلني ي اسدي رايح فين
اسد: الااه مش انت اللي قولتي
ابرار: اناا قولت سااعدني اقووم مش شيلني
اسد: هي هي علفكرة
ابرار: لاا مش هيا هياا
وصل بيهاا عند الحماام و دخلهاا و سابهاا و خرج
اسد من برة: جهزي نفسك عشااان هنساافر
ابرار من جوة: وه وه عاايز تسفرناا تااني لا ي اسد انا متشائمة من حكااية السفر دي
اسد: اجهزي و اسكتي و بعدين متخاافيش طالماا اناا موجوود مفيش حااجة ممكن تحصلك
ابرار: وانااا واثقة فيك و يلاا كفااية كلااام عاايزة اخد شاااور
اسد: مااشي ي ابرار لماا نشووف اخرتهاا معااكي
ابرار: كل خير
*********************
عند فرااس و كاارما
كارماا خرجت برة المطعم و رااحت ركبت عربيتهاا و مشيت بيهاا و جت في نص الطريق و العربية عطلت و كاانت في مكاان شبة مهجوور مفيش فية نااس ابداا
كارما: كاان وقت تعطلي دلوقت و ملقتيش غير المكاان اللي مفيهووش بنادمين خاالص
كاان لااازم اخترع و امشي من مكاااان مختصر اهو خربت فووق راسي
ايووة لقيتهاا اناا هرن ع شااادي هو اللي هيحلهاا
و مسكت الفون بالفعل و رنت
وشاادي مش بيرد رنت كتير و برضوا مردش
كاارما: رد ي شاادي الفون هيفصل شحن اصلاا يلاا اخلص
شاادي: الوو
كارما: ايووة ي شااا
يووووة استنى اكلموا و بعدين افصل و بعدين بقى هعمل اي كده ياااااااارب.
و فجأه طلع عليهاا تلاات شبااب بااين عليهم شاربين حااجة و مش في وعيهم
واحد منهم: اي القمر ده ي نااااس
الشخص التاني: تصدق صح اوول مرة اشووف القمر ع الااارض
الشخص التالت: دي باينلهاا هتبقى عناااب
كاارما: يلاااهوي اي البلااوي اللي بتتحدف علياا مرة واحده دي اعمل اي يااارب ساعدني
الشخص الاول : تعاالي بس واناا هسااعدك احلى مسااعدة
كاارما: لااا شكراا مش عاايزة مسااعده من حد
الشخص الثاني: متخاافيش ي قمر تعالي انت بس و مش هتندمي
كارما: معلش اناا بحب اندم روحوا انتوا بقى
الشخص الثالث: لااا مينفعش نسيبك لووحدك ابداا تعااالي ي حلووة
و بيشدهاا و هي صووتت
وهماا بيشدوها وهي بتصوت و تحااول تفك نفسهاا بس مش قااادرة عليهم خاالص
و واحد فيهم قرب منهاا جامد و لسة هيقرب وشة من وشهاا
وفجأة**
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية تزوجنا لمنع الثار" اضغط على أسم الرواية