Ads by Google X

رواية البديلة الدائمة الفصل السابع عشر 17 بقلم ميدو

الصفحة الرئيسية

 رواية البديلة الدائمة الفصل السابع عشر 17 بقلم ميدو


رواية البديلة الدائمة الفصل السابع عشر 

اهلا اهلا بنسيبنا العزيز نورت مستودعنا يا ادهم باشا
بص ادهم ناحية الصوت مقدرش يحدد ملامح الي بيتكلم عشان الرؤية مغبشة عنده بسبب الضرب
انت مين وعايز ايه
حمل شهاب كرسي وقعد قصاده
انا بختك المايل يا ادهم
انا عذابك الي هاتفتكرو طول عمرك
بقى انت جاي تساوم محمد الدميري بحفيدته
انت فاكر نفسك بتلعب مع حتت واد صايع زيك
شهق ادهم لما عرف مين الي خاطفه
كان فاكر حد من بتوع المخدرات الي بيبلعها
اتكلم بنهجان انت عايز مني ايه انا ما عملتش حاجة
هجم عليه شهاب ومسكه من ياقة قميصه
احنا هنلعب يالا ولا ايه
نسيت مساومتك ليا
بقى عايز فلوس تمن رجوع دعاء
اتكلم ادهم بخنقة وخوف
على فكرة دعاء تبقى مراتي وانا كنت بهزر
صدقني يا بيه حد يخطف مراته
سابه شهاب لما حس انه هايموت بين ايديه ورجع قعد قصاده قولتلي بتهزر اخص عليك حد يهزر بالشكل دا عارف
اني صدقت هزارك بس يوميها كنت مسافر مش فاضي والا كنت جيتلك طيران عشان اشكرك على الهزار الجميل دا
طيب قلي والي متجوز وحدة ينزل فيها ضرب ليل نهار لغاية ما يغمى عليها ويسبها بدون علاج وكمان يقفل عليها الباب وتقولي مراتك
شوف يا ادهم انت هاتحكيلي كل حاجة بالتفصيل من يوم اتعرفت على دعاء لغاية النهاردة
والا مش هاتشوف الدنيا عشان هاقلعلك عينيك واقطعلك ايدك الي اتمدت على بنت عمي
ضحك ادهم باستهزاء قلتلي حضرتك تبقى شهاب
عشان كده بتنتقم مني عشان سرقت حبيبة قلبك منك
وما كملش كلامه من الوجع
لما شهاب ضربه بالبوكس على معدته
وصرخ بيه اتكلم قول والا قسماً بالله ما هاتخرج من هنا سالم

في بيت ورد
بتتنطت من الفرحة شوية تلم هدومها وهدوم جدتها
وشويه تحضنها
انا مبسوطة يا تيته هو اعترفلي بحبه وقال مش هايتخلا عني وعايزنا نكمل سوا
والحجة فاطمة مبسوطة لسعادة ورد
ربنا يفرح قلبك يا حبيبتي ويجملها معاكي بالستر
ابتسمت ورد ويخليكي ليا يا حبيبتي
عارفة يا تيته
انا متوغوشة من الي ها يحصل
و خايفة انزل من عين الحج محمد لما يعرف الحقيقة عشان مثلت عليه دور حفيدته
ومامت شهاب تكرهني
وخايفة من سمر وعيلتها
طبطبت فاطمة على راسها ...مادام ربنا معاكي.. وشهاب في صفك ..ماتخافيش ابدا انت بنت طيبة... وربنا مش هاياذيكي
هزت ورد راسها بتوافق كلام جدتها الي ريحها
و حضنتها وهي بتفكر في يوم اللقاء المحتوم

نزلت دعاء للجنينة بعد ما نامت وقت كتير بسبب الحمل الي مسببلها خمول
قعدت ع المرجيحة وبتفكر لو شهاب قلها كنت فين الفترة الي عدت
هاتقول انها كانت مخطوفة زي ما حصل بالفعل يوم اختفاءها
وكانت متهددة بالموت لو اتواصلت معاهم
سمعت صوت سمر من وراها
اتأففت بكره
عارفة يا دعاء برغم كرهي ليكي بس صعبانة عليا انتي رجعتي وبتخططي تتجوزي شهاب بس دا اصبح حلم بالنسبالك
ليه يا عمتي تكونيش قدرتي تقنعي شهاب يتجوز بنتك بعد ما تحايلتي وترجتيه عشان يتجوزها
بس طمني بالك يا سمر... شهاب بحبني
انا ومستحيل يبص لغيري هههههه
يا مسكينة انت مش عارفة حصل ايه في غيابك خليكي على عماكي لغاية ما تتصدمي هههههههه
ومشيت بعد مارمت سمها وسابت دعاء مصدومة من كلامها
يكونش اتجوز زي ما قالت ثنية
عشان كده بيتجاهلني بس انا ماشفت وحدة غريبة هنا
ولا بجد يكون حب نيفين ماهو الصبح كان واضح ان مبسوط هو وبكلمها
دا حتى شغلها معاه بالشركة دي تبقى مصيبة يا خراب بيتك يا دعاء
اما لحق الحرباية عمتي واسألها تقصد ايه وجريت ورا عمتها
انهى ادهم كلامه
وشهاب مصدوم من كم الغش والخداع الي عايش بيه مع عيلته معقول عمتي تساعد جوزها على خراب بيت ولاد اخوها
قام من ع الكرسي
اسمع يالا انت هاتفضل مربوط هنا زي البهايم لغاية ما خلص كل اموري وصفي حساباتي
وبعدها اتفضالك عشان تتعاقب وهاسيب عقابك لدعاء عشان هي المضررة منك
ومشي هو وعمر
اول ما خرج رفع ايديه لراسه وسحب شعره لورى وثبتهم على رقابته
وبص لعمر بتساؤل ايه رايك معقول
والله ما انا عارف اقولك ايه ياصاحبي بس بردو اهدا قبل ما تاخذ اي قرار ماتنساش انهم اهلك وانهم ستات
هز راسه علامة الهدوء ومشيو للشركة
عند امين قاعد مع السكرتيرة وبيتغزل بيها
وهي على حجرو
بتدلع
انا مستعد اعمل اي حاجة
و نول الرضى يا قطة
ضحكت بمياعة عايزة سلسلة دهب اتزينلك بيها
حاضر من عنيا بس اديني بوسه كدا
فجأة اتفتح الباب وظهرت نيفين هي ومصدومة
بابااااا انت بتعمل ايه
وقف امين بخضة وزق السكرتيرة
نيفين انت بتعملي ايه هنا
اتكلمت نيفين من بين دموعها الي نزلت بسرعة
انت بتخون ماما يا بابا
اهدي يا حبيبتي انت مش فاهمة حاجة
اهدى اهدى ازاي وانا شايفة البنت دي في حضنك
دا جزاء ماما بعد.كل الي بتعملهولك انك تخونها
قرب امين ومسك ايد نيفين بقوة
وبص للسكرتيرة الخايفة انجري لبرى
جريت السكرتيرة بسرعة قفل الباب وراه انا هافهمك.كل حاجة يا نيفين
زقت ايده وصرخت بوشه هي وبتمشي لناحية الباب مش عايزة افهم حاجة ومافيش مبرر لعملتك دي
انا هاقول لماما وهي تتصرف
من كتر غضبها ما حستش امتى امين قرب ناحيتها ونزل على خدها بألم جامد وشد شعرها واتكلم زي الوحش
انا كنت ادفنك هنا عايزة تخربي الي عملته بعد صبري الوقت دا كله
مش كفاية صابر على امك الي مابتخلفش وصابر على اهمالها ليا
وانا راجل ليا حقوق
واتكلم بتهديد اسمعي يا نيفين
انا بحذرك لو امك عرفت اي حاجة انت فاهمة
انا قربت اوصل للي عايزه امشي اطلعي من هنا وعلى البيت وما فيش شغل بعد.كده
خرجت والدموع مليا وشها
بصت للسكرتيرة بحقد
الي نزلت راسها من خجلها
وجريت على مكتبها
لمت حاجتها وطلعت بسرعة
وفي الكاردور اتلاقت مع احمد ماشي مع زميله وكملت طريقها عشان ما يشوفهاش بحالتها دي
بس هو لمحها و اتفاجئ بدموعها ومظهرها المنهار
استاذن من زميله بهدوء ومشي وراها
في الكراج فتحت نيفين باب عربيتها
سمعت صوته بينده عليها
غمضت عيونها ومسحت دموعها بايدها
ايوا يا استاذ احمد
قرب من ناحيتها
خير يا انسة نيفين مالك اقدر اساعدك
مافيش حاجة انا تعبانة شوية
بس انا شايف دموع زي اول مرة شفتك بيها
مش دموع تعب حد دايقك
في الشغل
وبعد ما سمعت حنية في كلامه
عيطت بصوت مقهور
بابا بابا يا احمد بخون ماما
وهددني ما قولهاش
طيب اهدي وتعالي نخرج برا الشركة وتحكيلي على كل حاجة
وافقت على رايه عشان مش هاتقدر ترجع البيت بشكلها دا
اتصل احمد بزميله وطلب منه اجازة ساعية
ومشي ناحية الموتوسيكل
ابتسمت من بين دموعها تاني يا احمد
هز راسه ايوا تاني يلا انجزي
طيب ايه رايك تركب انت عليه وانا بعربيتي عشان مش هاينفع
فرح من جواه بالتغير الجزري لنيفين ..وقرر يقدم على الخطوة الي بفكر فيها من فترة
دخل عمر لشهاب هو وبيبتسم
اي حصل ايه طمني يا شهاب
تمام نيفين شافتهم و امين ضربها و هددها وهي خرجت من الشركة
برافو عليك ياشهاب كويس انك اجبرت السكرتيرة تعترف بعلاقتها مع الزفت امين وتساعدنا
ضحك شهاب ماهي مش بيكيفها
هيا بتكره بس ساكته عشان الفلوس الي بيدهالها
وما صدقت تخلص منه
لما اتصلت بيها وهددتها بالفضيحة والصور الي بعتهلها وقلتلها تتصل بنيفين من رقم مجهول
وتقولها ابوكي بخون امك
هههههههه
انت حريف ياشهاب ولعبت على امين زي مايناسبه
ولسا ياعمر الضربة القاضية جايالو
انا خلاص عايز ارتاح بعد ما طمنت على جدي انه بخير الحمد لله
اتفضى بقا للزبالة الي اسمه امين كفاية عليه لحد كده
وصل شهاب للقصر
دخل بهيبته شاف الكل متجمعين ودعاء بتبص عليه بغل تجاهل نظراتها
وهو عارف الي حصل من كاميرات المراقبة وان سمر حكتلها على ورد
باس راس جدو هاه طمني عليك يا حبيبي
ربت محمد على ايده الحمد لله يا بني طول ما انت جنبي وعيلتي حواليا انا بخير
وقف باستعداد تمام
ونده ع دادا عزيزة
دادا انا ميت من الجوع فين العشا
ضحكت على كلامه
ما عاش الجوع يا حبيبي
العشا جاهز اتفضلو
مشيو الكل لاوضة السفرة
سأل شهاب امال فين نيفين
ردت سمر بابتسامة وهي بتبص لدعاء بشماته عشان شهاب متجاهلها
مع صحابها بقالها كتير ما راحتش
اتوتر امين عشان من فترة بدق عليها وما بتردش
وفضل ساكت منتظر ترجع عشان يتاكد انها مش هاتتكلم عن الي حصل
بعد العشا وقفت دعاء قدام شهاب
شهوبتي عايزة اتكلم معاك
بص عليها بنظرات غامضة وهز راسه تمام وانا كمان عايز اتكلم معاكي
بس لما اطمن على جدو ونيمه
وبعد.شويه نام الحج محمد
وخرج شهاب للصالة

عند ورد قدمت استقالتها من الشركة ومن المكتبة
فرحانة ان ربنا استجاب دعاها جهزت شنطها هي وجدتها صلت فرضها وقعدت تتكلم مع عليا

في الكافتريا عدا الوقت
على احمد ونيفين من غير ما يحسو اتكلمت معاه بدون حواجز عن كل حياتها مع اهلها لغاية ما ارتاحت من الكتم الي عايشة بيه
وكل شوية يسكتو و يبصو لبعض من غير كلام
احمد حابب يعترف باعجابه بيها بس الوقت مش مناسب
حس انها هديت ابتسم وسالها هديتي ابتسمت من بين دموعها وهزت راسها
طيب اتفضلي اوصلك
لا كفاية عطلتك خلاص هاروح لوحدي عبس واتكلم بحسم امشي قدامي من غير اعتراض
مشيت قدامه وابتسامة خفيفة ظهرت على شفايفها

وقف شهاب
ونادى على دعاء
تعالي ورايا ع المكتب
وبص لسمر وانتي كمان يا عمتي اتفضلي
مشيت وراه هي وامين
التفت و بص لامين بكره انا قلت لعمتي تيجي ماجبتش سيرتك معلش موضوع عائلي
حاول امين يعترض بس شهاب مشي ومادهاوش فرصة يتكلم
اطمن دورك جاي يا امين بس اصبر على رزقك
ودخلو لمكتب شهاب
وامين ببرطم وعيونه حمرا من التوتر من كلام شهاب

في اوضه المكتب
قرب شهاب من عمته ونسي الاحترام الي اتربا عليه في مقابل صحة جدو
ومصلحة العيلة مستعد يدوس على اي حد
رفع صباعه بعلامه التهديد اقسم بالله ياسمر الدميري لانسى انك عمتي
لو حاولتي تلعبي زي عوايدك
خصوصي في صحه جدو
انتي ما عندكيش احساس
معقول حب الانتقام والجشع يوصل فيكي لدرجة
ما تهتميش لصحة والدك عايزة ايه
عايزة يجراله حاجة عشان تبرد نارك
قاطعته عمته بتوتر بعد الشر عليه انا بس كنت عايزة
قاطعها شهاب بحقد وكره عايزة تشعلي نار في القصر عشان تنتقمي من ناس كلهم بقو تحت التراب من زمان
بصت سمر عليه بخوف
لان اول مرة شهاب يتعامل معاها بالشكل دا انا مش قصدي حاجة
لا قصدك انتي كل الي هامك الانتقام واخر حاجة تهمك عيلتك لعبت بعقل بنتك الوحيدة عشان تغريني وتوقعني بحبها
ذلت نفسها عشان ترضيك ويمكن حبتني بجد
وانتي عارفة اني بعتبرها زي اختي
عشان تنتقمي من صفاء الي ما اذتكيش وتكسري قلب بنتها
خطفتو دعاء وهددتوها تتنازل عن حقها فيا وفي ورثها
ودا كلو ليه عشان ترضي امين جوزك
الي مقضيها مع النسوان والخمر ومتجوز عليك وحدة استفغر الله
وبيسحب فلوس من حقك وحق بنتك على ملذاته الشخصية
تعرفي يا عمتي انا كنت عارف بعلاقاته من زمان بس موضوع الجواز دي معلومة جديدة
وكمان عشان تتبسطي هو مخلف ولد وبنت افرحي عشان نيفين بقى ليها اخوات مش وحيدة
و للامانة انا كنت شمتان فيكي لانك تستاهلي
بس لغاية ما توصل الامور وانتقامك يطول جدو وصحته لا بقا انا ارتكب جريمة
قولت لدعاء عن الي حصل من شهرين عشان تقيديها نار
ونسيتي ان البنت الي جات هنا ساعدت ابوكي واقنعته يعمل العملية
وجاية تستغلي الموقف لمصالحك الشخصية
شوفي يا مدام سمر
دلوقت من غير شوشرة تطلعي اوضتك تلمي حاجتك وتتفضلي من غير مطرود من القصر
فتحت عنيها بشر وقالت بصوت عالي لا بقا فتح عينك
انت مين عشان تطردني من بيت ابويا
انا ليا فيه قدك واكتر كمان .ابتسم باستهزاء وقال لا لي حق عشان القصر دا ليا وباسمي وكفاية عليكي الي جوزك كان بيسرقو من الشركة برضايا وبعلمي انا وجدو
ونسكت عشان خاطرك
دا لو لسا باقي معاه حاجة من الي سرقهم بمساعدتك ودلوقت تروحي انتي وهو وبنتك السنيورة تعيشو بيهم
بكرى بعد العشا تقولي لابوكي انك قررتي تعيشي برا القصر عشان دي رغبتك ومهما الح عليكي ما ترضيش وبعد ما تخرجي حسابي مع جوزك مش هايخلص على كده انا هادفعه تمن كل شي عمله
مشيت وهي مكسورة وبتفكر بكلام شهاب عن امين وخيانته وبنتها وضياعها وانتقامها من بنت اخوها
وقبل ما تفتح الباب ابتسم شهاب باستهزاء
وقال عمتي انا عرفت كل حاجة
عن اختفاء دعاء وان انتو السبب في اختفاءها
وعرفت عملتي ايه مع ورد بعد ما سافرت وكلو بحسابه
فتحت الباب وقبل ما تطلع رجع شهاب نده عليها
عمتي
بس المرة دي حس بشفقه عليها وهو شايف كسرتها جدو كتب الوصية ووزع الميراث التفت عليه وكأن ماعادش يهمها حاجة
والي ليكي انتي وبنتك هايفضل تحت رعايتي اتفضلي برا
طلعت وهي تايهة مش عارفة تتلم على نفسها من كل الي سمعته... ناداها امين ماردتش عليه وطلعت لجناحها مشي وراها وقفته باشارة من ايدها انا عايزة افضل لوحدي ما تلحقنيش وسحبت بسرعة الموبايل من ايده حاول ياخده منها بصريخ
بصت عليه ومشيت لفوق وهو فضل باصص عليها وبيفرك ايديه بتوتر وخوف في اوضه المكتب ابتسم شهاب لدعاء وهي ما صدقت وجريت ورمت نفسها في حضنه ابتسم وبعدها عنه
انتي اتغيرتي اوي يا دعاء... نزلت عيونها بخجل مصطنع وقالت بدلع للاحسن ولا الاوحش
لا طبعا الاحسن يلا بقى اقعدي وحكيلي كل الي حصل معاكي
سكتت وحطت عينيها في الارض واستحضرت دموع مزيفة انا هاحكيلك يا شهاب اتنهدت وبدات الكلام انا يوم ما اختفيت كنت نايمة في اوضتي صحيت لقيت نفسي في مكان غريب وانا متكتفة خفت جدا حاولت اصرخ لكن كان في لزق على بوقي فتحت عيوني ورفعت جسمي وانا خايفة لقيت اكتر من شخص قدرت اعرف انكل امين من كرشته و عمتي سمر خفت عشان عرفاها بتكرهني قد ايه صرخت من غير كلام
عشان تعرف اني صحيت التفت عليا وهي بتضحك وقالتلي انتي صحيتي يا حبيبتي خسارة مش هاتلحقي تصحي كويس لاني هاموتك دلوقت
هزيت دماغي بعنف ودموعي نزلت وانا حاسة اني عمتي اتحولت لوحش عايز يقتلني
قربت مني وسحبت اللزق وضحكت زي المهوسة
ولقت انكل امين جي ناحيتنا وقلي بصي يا دعاء احنا مالناش اعداء ليكي
لكن الدنيا مصالح وكل واحد يدور على مصلحته عشان كده قدامك حلين يا تموتي دلوقت ياعشان نخلص منك توقعي على اوراق
ابتسم شهاب وهو حاطت كف ايده على خده وصباعه الصغير بين شفايفه وببصلها بانتباه اه كملي
رجعت كملت بكسرة انا خفت ليقتلوني قلتلهم انا موافقة اوقع على اي حاجة المهم ماموتش وبالفعل خلوني اوقع على اوراق طلعت كمبيالات بمبالغ كبيرة عشان اول ما جدو يعني ان بعد الشر يحصله حاجة ما خدش ورثي وفيهم ورقة جواز مصدقة من المحكة وبكيت بصوت عالي وهي بتشهق جوزوني با حبيبي وحرموني منك وانا تحت التهديد منهم وقعت ومش عارفة انهم جوزوني لواحد حقير وبعد ما خدو الاوراق دخل شاب وعرفوني عليه ان جوزي وانا خفت منه لان شكله مرعب وهو بيضحك واتكلمو بهمس و بعد شوية جيه ناحيتي بصلي وقلي اهلا بمراتي الحلوة وا وا رجع اللزق على بوقي وحملني على كتفه بشكل مهين يا شهاب هو وبيضحك وطلعني في عربيته وخدني بيته ووبعدين اغتصبني وفضل قافل عليا وكل يوم يضربني حتى بص ورفعت اكمام قميصها كان كله علامات ضرب ورفعت عن رجليها وكانت كمان كلها علامات
وقف شهاب وبمثل التعصيب
وماقدرتيش تهربي منه او تلاقي اي حل انك توصليلنا انا تعبت من كتر ما دورت عليكي
ابتسمت براحة انها لسا مالكة قلبه وليها تاثير زي السحر عليه اتنهدت بحزن وقالت ما عرفتش يا حبيبي وهو بهددني
ضحك شهاب من قلبه لغاية ما كح وبص عليها بعيون زي الصقر وفضل يصفق وهو بيضحك وبقول برافو وانا بقا العيل الصغير الي هاصدق الرواية المؤثرة دي
انصدمت بألي قالو وبكيت اكتر صدقني يا شهاب دا الي حصل
قرب منها وفتح تلفونه وحط الشاشة قدام عيونها على فيديو كتب كتابها
انا عرفت كل حاجة لعلمك انتي اه صحيح اتخطفتي بس اتفاوضتي مع امين عشان يسكت على عملتك وما يفضحكيش قدام عيلتك بعد ما كنت حامل من ادهم ورضيتي
انك تبعدي لانك حامل
وكدا ولا كده كنت ناوية تهربي وتتجوويه عشان تخلصي من فضحتك وتحطي جدو تحت الامر الواقع بس نابك طلع على شونه عشان الي تجوزتيه طلع طمعان في ورثك ومتجوزك عشان الفلوس
شهاب ارجوك خليني اشرحلك انا بحب
اسكتي خالص انتي عمرك ما حبيتيني
وهو عمره ماحبك وبعد ما عذبك عشان ما لقاش منك فايدة وانتي خايفة ترجعي عملت خطة جديدة وهي ابتزاز جدك
وجاي دلوقت تكملي مسرحيتك بقصة الخطف والاجبار دي
وقفت مصدومة من المعلومات الي عارفها
بصت عليه زي التعبان
طيب ما انت حبيت بغيابي وخنتني مع وحدة ولا تسوى وخليتها انتحلت شخصيتي والله اعلم ليه
يبقى انت كمان مخادع
وانا مش هاسكت وهابلغ عليها النيابة
صرخ بيها صوت مرعب انتي تخرسي خالص ليكي عين تتكلمي بعد كل الي عملتيه دانتي طلعتي اسوء من عمتك
وسيرة البنت دي ما تجيبهاش على لسانك
عشان هي قلبها على جدك اكتر منك جدك الي تعب في غيابك وحمل نفسه ذنبك وجاه مرض القلب وانتي في احضان جوزك ولولا النصابة ما كانش راضي يتعالج
وقفت وقالت بتحدي
ولو
انا هاقدم بلاغ عنها وعمتي تشهد معايا هي وجوزها
او نتجوز انا وانت زي ما كنا متفقين من زمان ويا دار ما دخلك شر ابتسم وقرب منها انتي بتهدديني يا دعاء انا ازاي كنت اعمى وبحبك وانتي بالقذارة دي ياشيخة دي البنت دي نضفت سيرتك وسمعتك باخلاقها انت ما تشبيهاش غير بالشكل لكن بالاخلاق اش جاب لجاب وبعدين ازاي عايزاني اربط اسمي باسمك وانتي بقيتي بضاعة مستعملة لا معلش اصحي يادعاء وبالنسبة للشكوى براحتك اشتكي طلعي اسوء ما عندك الي كنت بداريه بدلعك
اتفضلي اخرجي ورايا حاجات ابدا منك ومن شوفت جمالك
اتصدمت ان دا شهاب الي كان بموت عليها وبيتمناها ليه اد ايه خسرت بايدها وقد ايه هاتخسر وقبل ما تبعد ناداها وقفت والتفت ليه بامل والدموع نازة على خدودها جدك كتب الوصية وانا مع اااسف االوصي عليكي لغاية ما تتجوزي ابقي اختاري المرة دي صح
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا

google-playkhamsatmostaqltradent