رواية نور الجاسم الجزء الثالث 3 البارت السابع عشر 17 بقلم نيللي ياسر
رواية نور الجاسم الجزء الثالث الفصل السابع عشر 17
" جاسم لف وشاف نور وهي بتقع"
جاسم بخوف وهو بيجري عليها: نور..نور شادي شغل العربيه بسرعه !!.
" جاسم شالها ودخل بيها العربيه وراحو المستشفى بتاعت جاسم وطول الطريق بيتصلو بكنز وموبايلها مقفول"
...
ادم: طيب كده اظن كل حاجه جاهزه..القاعه اتحجزت.. الفستان كمان يومين هيكون عندك..عزمنا الناس.. وكله تمام تحبي حاجه تانيه؟!.
ليلي بعيون فيها اسئله: لا كده تمام..
ادم وهو بيسيب الفون ويلف ليها: مالك يا ليلي عايزه تقولي حاجه؟!.
ليلي بتوتر: اه..لا..لا مش عايزه..
ادم: ليلي قولي انتي عايزه ايه..انا مش بتعصب عليكي!!.
ليلي: هوووف..بص بصراحه كده..هو انت ممكن لو حصلي حاجه تتجوز عليا؟!.
" ادم غمض عيونه لانه كان خايف تسأله السؤال ده وتفهم انه اتجوزها علشان مراته اللي ماتت"
ليلي: خلاص خلاص اعتبرني مقولتش حاجه..
ادم بهدوء: بصي يا ليلي انا لما اتولدت ابويا كان مصري ومتجوز من امي لبنانيه واتولد لقيت ابويا بعدها بسنتين مات ولما كنت في ثانوي قررت انزل مصر واتعرف علي البلدي وكمان اكمل تعليمي ولما نزلت اتعرفت علي هدي ام كنز كانت هاديه ورقيقه وحبتها..و وانا في جامعه امي ماتت ولقيت نفسي معايا فلوس كتير ورث ابويا وامي..ساعتها هدي فضلت معايا وهي اللي اقترحت عليا اعمل بالفلوس شركه تخصني وبحكم العشره حبتها واتجوزتها...
ليلي بغيره: طب وريناد..
ادم بسخرية: لا ريناد دي حوار تاني خالص..لما هدي ماتت وهي بتولد كنز انا مكنش ليا حد امي وابويا ميتين ومليش اهل وكنز بنت وخوفت من تعاملي معاها يكون غلط..يعني قولت لو عرفت اتعامل معاها دلوقتي لما تكبر مش هعرف.
ليلي: طب ليه مجبتش مربيه..
ادم: جبت مره وهي بيبي.. واكتشفت انها مش بتهتم بيها خالص وانا كأب خوفت اجيب مربيات تاني كنت خايف عليها واهملت شغلي تماماً...لغايه لما واحد صحبي اقترح عليا اتجوز..كنت رافض جدا بس مفيش قدامي حل..وفي اجتماع شوفت ريناد كان باين عليها طيبه جداً وكانت خجوله اوي أو ده اللي كنت فاكره.. وبدأت تيجي ليا البيت بحجه انها عايزه تتعرف علي كنز وتلعب معاها وكده..واتجوزتها وبعد سنين حصل اللي حصل وسرقتني..كنت متدمر بمعنى الكلمة..تخيلي مراتي تموت وبنتي اشوف جثتها قدام عيني ومراتي و الحارس بتاعي خانوني وسرقو شركتي أو شركه من شركاتي...كان ممكن اقتلها بس مكنتش حاسس بحاجه. كل حاجه كانت مضلمه لغايه لما جيتي يا ليلي..
ليلي بحركه عفويه حضنته: انا اسفه اني سألتك..ومش هسيبك ابدأ..
...
كنز وهي نازله: اي ده انت عندك قصر..
مالك بينزل من العربيه: اه..ده بتاع ماما وبابا والشقه اللي علي النيل بتاعتي..
كنز وهي بتتفرج عليه من بره: طب جبتني هنا لايه؟!.
مالك: قولت نتفرج عليه لوحدنا..
كنز بقرف: وده اسمه ايه أن شاء الله امك مش هنا يعني.
مالك بقرف: امك..اسمها امك!!.
كنز: روح البس ونقعد في كافيه وانا هستناك هنا.
مالك: كافيه؟!.
كنز بصوت عالي: يا عم يلا بقي..
مالك: هشششش..خلاص هروح اغير استني في العربيه..( بصلها بنظره تحذير) في العربيه يا كنز!!.
كنز: ماشي يوه..
..
" الدكتوره بتكشف علي نور وكلهم حواليها وجاسم ماسك ايديها"
الدكتوره: لا خير الحمدلله..مدام نور بس الضغط ارتفع عندها ارتفع ف ده سبب الاغماء مش اكتر..
جاسم: شكراً يا دكتوره نهله..
الدكتوره: الفعو ده شغلي..عن أذنكم.
جاسم: الف سلامه عليكي يا نور..
نور: الله يسلمك..كنز جت.
جاسم: تلاقيها لسه مع الحيوان ده..وموبايلها مقفول.
نور: طب انا بقيت كويسه يلا نمشي..
جاسم: يلا..
...
" كنز قاعده ومشغله اغاني وناسيه أنها قافله الخط ومعليه الصوت وبتغني وشافت مالك نازل تنحت شويه"..
مالك: ايه ده مالك؟!.
كنز بتغمز: ايه الجمال ده يا برنس..
مالك بتصنع الكسوف: تؤ..بتكسف؛!.
كنز: هههههه..تعالي اركب بقي..
" مالك لابس بنطلون شروال اسود وسوي تشيرت لونه بيج وكوتشي اسود ولابس ايس كاب ونضاره شفافه وكان باين أنه من بره مصر فعلاً"
...
" تاليا راكبه مع جاسم ونور وراء في العربيه وتأثير المخدرات بدأ يبان عليها وكل شويه تمسك دماغها وبتهز رجليها جامد وبتتنفس اسرع"
جاسم وهو بيبص ليها في المرايه: مالك يا تاليا..
تاليا بتعب: م..مفيش.
جاسم بشك: اومال مالك مش قاعده علي بعضك لايه..
تاليا بنبره صوت متوترة: عايزه ادخل الحمام بس..
جاسم: ماشي احنا خلاص قربنا نوصل البيت..
" نور كانت نايمه علي الشباك جاسم بصلها وابتسم وبدأ يسوق اسرع وتاليا رجعت دماغها لوراء بتعب"
...
" في عربيه نوح وروح"
نوح: هو مش انتي قولتي لملوكه انك مش هتسافري..
روح: ايوه يا نوح بس مقولتلهاش انا هتجوز.
نوح: انا قولتلك يا روح اول ما هدخل الجامعه هفاتح والدك في موضوعنا انا مش عيل..
روح: عندك حق بس انا اللي عيله يا نوح..انت اكبر مني بسنه وماما عايزه اني اكمل تعليم هروح انا اقولها انا هتجوز.
نوح: انا قولت خطوبه لغايه ما اخلص الجامعه وانتي هيكون فاضلك سنه واحده تكمليها في بيتنا بقي يا روحي..
روح: طيب انا هفتح معاها الموضوع..
..
ملك: ياه بالسرعه دي..
شادي: هو انا بقولك بكره..انا بقولك هنسافر كمان شهر.
ملك: تؤ انا اصلا مش عارفه ازاي هسيب ملك لسه مش مقتنعه..
شادي: ملك لو دي رغبه روح انا مش هغصبها وبعدين جاسم معاها وانتي اكتر واحده عارفه انه عمره ما فرق بين ولاده و وروح هي وابن عمر يزيد..يعني هي في امان وكمان نور وحور معاها وغير تاليا وكنز.
ملك: اه تاليا..فكرتني البنت دي اتغيرت جدا..
شادي: ازاي؟!.
ملك: معرفش دايما في اوضتها وبتاكل متأخر وبتنام كتير وغير الأفكار إلى طالعه في دماغها..تصور بتقول لنور أنها عايزه تصبغ شعرها احمر وتعمل بريسنج في شفايفها وتسافر امريكا تكمل تعليمها.. طبعاً نور موافقتش..
شادي: هههه..حبيبتي دي مرحله مراهقه بس هي مندفعه شويه وعايزه تعمل كذا حاجه في نفس الوقت..
ملك: ممكن..
...
" في كافيه قدام عماره مالك قاعدين بيضحكو"
كنز: خلي في بالك انت والنعمه ما سهل..
مالك: يا بت اهدي مش احنا مخطوبين قدام الدوله ازاي خطوبه من غير دبل..
كنز: هههه..طب روح قول لجاسم كده قوله يا عمي احنا عايزين نجيب شبكه..هتتهان!!.
مالك: نينينني..علي فكره الجواز تشهير يعني من بكره انزل خبر اني اتجوزتك..
كنز: ويا تري جاسم هيعمل فيك ايه..
مالك: لا منا وانتي هنهرب بعد الخبر ده..
كنز: هههههههه..يالهوي كفايه..بقولك صح تيجي معايا بكره الجمعيه الخيريه بتاعت بابي..
مالك بسخريه: هه..هو دكتور جاسم عنده جمعيه..
كنز: لا دي بتاعت بابي اد...
" مكملوش كلامهم علشان*
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية نور الجاسم الجزء الثالث" اضغط على أسم الرواية