رواية البديلة الدائمة الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميدو
رواية البديلة الدائمة الفصل الثامن عشر
دخلت سمر لاوضه نيفين ممكن انام معاكي الليلة
استغربت نيفين
ماما انت زعلانة مع بابا
مالكيش دعوة لو مدايقة اخرج انام في اي حتة
لا يا ماما بالعكس اتفضلي
بس الحقيقة مستغربة
اول مرة تعمليها وانا بصراحة مبسوطة اني هانام بحضنك
اتنهدت سمر بقهر باباكي كسرني يا نيفين
انتي مش صغيرة ولازم تعرفي الي حصل
انا عارفة اني اهملتك وكنت بركض ورا رضى باباكي ونسياكي
وكانت فكرة الانتقام من دعاء واخدة كل تفكيري
بس كنت غلطانة وبالاخر طلعت خسرانه
خسرت الكل... وجرحتهم ...ويمكن سببت الاذى ليهم ...واولهم انتي وكل دا عشان ارضي ابوكي
الي استغل حقدي على عيلتي
لعب بعقلي خلاني ابقى وحشة في عيون جدك وشهاب ودعاء الي عمرها ما اذتني
وفي الاخر طلع بخوني ومتجوز عليا ومخلف كمان ... ونزلت دموعها الي كانت كتماها جواها وكملت بصوت مكسور
ومش بس كدا... دا طلع بتاع نسوان من وحدة لوحدة ..وانا كنت بساعده واقف بوش الكل ...عشان يسرق جدك وماحدش يمنعه
بكيت نيفين على بكى سمر حضنتها
معلش يا ماما ماتزعليش هو ما يستاهلش دموعك
اصلي اتخانقت معاه في الشركة عشان شفته حاضن السكرتيرة في مكتبه
وضربني عشان قلتله هاقولك
انت عرفتي ازاي يا ماما
شهاب قلي
عن كل عمايل ابوكي وانه متجوز و عنده ولد وبنت
يعني انا عندي اخت واخ
طيب وناوية تعملي ايه يا ماما
اتكلمت سمر بعصبية ماتقوليش عنهم اخواتك
مش عارفة انا زي التايهة مش قادرة ابص بوشه... ولا قادرة احط عيني بعين شهاب وجدك بعد كل الي عملته فيهم
عشان خاطر ابوكي وهو مستغفلني وبخوني
انا راسي هاينفجر سيبيني انام وبعدين افكر ونامت زي العيال دمعتها على خدها
نامت نيفين جنبها وحضنتها ودمعتها هي كمان على خدها
نزل شهاب للصالة بعد ما عمل دوش راح لجهة مكتبه هو و بيتصل بالي واخده عقله
ردت عليه بشوق اهلا شهاب ازيك
اتنهد وغمض عينيه تعبان يا ورد
وانتي راحتي مشتاق ليكي
ابتسمت بخجل وانا كمان اشتقت ليكم انت و جدو وماما نادية
ايه يا بنتي في ايه انت ما عندكيش حس رومنسي خالص
بقلك تعبان ومحتاجلك تقولي جدو وماما ما تجيبي بالمرة كل الحته
ضحكت من قلبها طيب ما انت عارف الي فيها
تمام عارف بس حسي على دمك وقوليلي كلمة حلوة
تهديني لغاية بكرى
ضحكت بخبث وقالت بدلع كلمة حلوة طيب بسبوسة
بسبوسة في عينيك يا شيخة انا الغلطان الي بدقلك انتي ما تجيش غير
بالمواجهة
استني عليا لغاية بكرى هاطلع قهري من عينيك
ابتسمت بحنان طيب بحبك
صرخ شهاب ياه يا دين النبي احسن
اقولك حاجة انا جايلك اخد تصبيرة لغاية بكرى وقفل الخط ومشي بسرعة وخرج
من غير مايشوف العيون الحاقدة الي كانت بتتسمع ع المكالمة
يا شهاب يا شهاب
الله دا قفل فعلاً
يكونش جاي بجد دا مجنون ويعملها
قامت مفزوعة وجريت تبدل هدومها
وبعد شوية سمعت صوت خبط ناعم على الباب
فتحت وابتسامتها الناعمة مع جمالها الهادي اغرته بشكل رهيب وبدون سابق انذار حضنها
وضم ابتسامتها لشفايفه وغرقو مع بعض في بحور الشوق وهو بزيد في حضنها بعد ماحملها من خصرها وهي حضنته من رقبته
ومتعمق بشفايفها وبيهمس باسمها من بين شفايفه
ما صاحهمش غير صوت خبط ع الباب
بعد عنها بستغراب انتي مستنية حد
الساعة دي
هزت راسها لا ابداً
زقها بشويش عن الباب
فتح الباب واتفاجئ بدعاء واقفة ومكتفة ايديها ببعض
ومن غير اذن دخلت بسرعة
مع ذهول شهاب
و ورد الي فتحت عنيها ع الاخر بعد ما عرفتها لانها شبها
اتلفتت دعاء عالشقة الصغيرة باشمئزاز
ولفت بعيونها على ورد بحقد
شافت شكل ورد المخبوص من هجوم شهاب
وحمرة شفايف ورد ممسوحة
و شافت اثارها باقية على شفايف شهاب
الله حلو اوي هي دي بقا النصابة الي انتحلت شخصيتي واخدت عقلك
ابتسم شهاب وخد ورد بحضنه ايوا دي بس زي ما قلتلك من قبل اش جاب لجاب
انا مستعد اعملها عملية تجميل عشان ما تشبهكيش بعد كده ... بس بدون عملية الفرق واضح جداً زي الفرق بين الابيض وبص لورد ... والاسود وبص عليها باستهتار
تؤ تؤ تؤ خسارة مش هاتلحق لاني هارميها بالسجن
شهقت ورد بخضة وبصت لشهاب تستنجد بيه
مشي شهاب بخطوات واثقة بعد ما ساب حضن ورد مسك ايد دعاء بعصبية وخرجها برى الشقة استنيني تحت انا جاي
بص لورد بحب رجع و مسك اكتافها بايديه ودعاء بتبص عليهم بغل
استعدي عشان بكرى بعد ما خلص شغل جاي اخدكم
غمزها بخبث وهمس في ودنها بحبك وباسها من خدها
ومشي وسابها دايبة فيه
وقفل الباب وراه وهي بتبص عليه
ابتسمت زي الهبلة ونسيت تهديد دعاء يخرب بيت جمالك يا اخي
اححححححي
نزل شهاب من غير مايتكلم مع دعاء
نزلت جري وراه ايه يا شهاب استنى
وقف وبصلها من فوق لتحت باستهزاء
عايزة ايه ولحقتيني ليه
عايزة تشتكي اتفضلي
وديكي عرفت بيت ورد
ركب عربيته ومشي من غير ما يستنا ردها رفعت دعاء عيونها لبيت ورد شتمتها بسرها وركبت بسرعة عشان تلحق شهاب
دخل للقصر ومشي بخطوات واثقة دخل المكتب ودخلت وراه
اتأفف بصوت عالي
انتي عايزة ايه يا دعاء
اتكلمت بتهديد بص يا شهاب هي كلمة وحدة انت تسيبك من البنت دي
وتتجوزني ونعيش زي زمان
قعد شهاب على الكنبة وابتسم
طيب وانا اعمل كده ليه
ابتسمت بانتصار وقعدت
اولا عشان جدو الي فاكر انك متجوزني وتانيا عشان سمعة العيلة
يا حبيبي انا عارفة اني غلطت بحقك بس لو تعرف ظروفي تعذرني
انا اضحك عليا واتغرر بيا من شاب قدر يقنعني بحبه وشفت اهتمامه بيا فتوهت معاه
وبعدين عمتك هددتني ..فقلت اتجوز ادهم واهرب من تهديد عمتك ...عشان كنت خايفة ... و عارفة انك شفت الفيديو بتاع كتب الكتاب بس ما شفتهوش كله
ضحك شهاب من كلامها
انتي ايه ما بتتعبيش من الكدب والخداع لسا فكراني الحبيب المتيم الي بصدق اي كلمة من حبيبته
طيب يا ستي هاقولك انا ع الحقيقة الي انتي ما تعرفهاش
انت يادعاء اندل انسانة شفتها بحياتي وكنت مخدوع بيكي واعمى كمان
بتغاضى عن تصرفاتك الزفت وقول دي بتدلع وبكرى تعقل... بس اختفائك وظهور ورد بين لي الحقيقة الي اتصدمت بيها
انا فضلت اتعذب سنتين كاملين في غيابك ما خلتش مكان ما دورت عليكي بيه
والي اتعذب اكتر مني جدك الي مارضيش يتعالج غير برجوعك
ولما شفت ورد خطرت ببالي فكرة انها تلعب دور دعاء عشان تشبهك وتقتع جدك بالعملية
واتفقنا انها تقول كانت فاقدة الذاكرة وبالفعل رضيت تساعدني... بس الي ما كنتش اتوقعه ان ظهورها يكشف بشاعتك وحقارتك
اول صدمة كانت مازن الي لعبتي بيه زي بالظبط ...ولما شاف ورد جري عليها افتكرها انتي وحضنها
وتاني حاجة امين وملاحقته وتحرشه بيكي وانتي ساكته
وبعدين خبر جوازك وهروبك
لا يا شهاب انا اتخطفت
ايوا ايوا اتخطفتي بس كنتي ناوية تهربي مع الي كنت حامل منه
عشان خوفتي من الفضيحة ...فقلتي اهرب احسن وبعدين اصدمهم بالحقيقة
والي انتي ما تعرفهوش يا غبية
ان ادهم تبع امين هو الي زقه عليكي
عشان كان عارف اخلاقك الوسخة من خلال مراقبته ليكي ...وعندو تسجيلات لكل افعالك الي ترفع الراس
واستغل طيشك وبعتلك الطعم وانتي اخدتيه
شهقت دعاء بصدمة ايه انت بتقول ايه
ايوا يا دعاء كان الاتفاق
ان يلعب بيكي وتحبيه وانا اعرف انك على علاقة بشاب واسيبك
بس ادهم طمع ومارضيش يطلع من المولد بلا حمص ... علقك بيه اكتر لغاية ما سلمتيه نفسك ..والخطف ملعوب جديد اتفقو عليه ما بينهم لانك مش هاترضي تمشي بسهولة من القصر
بس خوفك
من الحمل هو الي اجبرك انك تهربي خوف مني ومن جدك
طيب ليه ما قلكيش انا هاخطبك عشان هو عايز تبوظ سمعتك لما تهربي
ودي كانت خطة امين بعد ما اتخانقو
وادهم لعب عليه واتجاوز المخطط المرسوم وتبعدي عن هنا
وليه انتي ما طلبتيش الجواز عشان عارفة جدك هايرفض
ويجبرك على الجواز مني ودا مش في صالحك وانت حامل
المهم دلوقت انتي عايزة ايه
سكتت هي ومصدومة بعد كم المعلومات الي قلها شهاب
طيب سيبنا ننسى الماضي ونرجع من جديد واوعدك اني انسيك كل الي عملته
طيب يا هانم ولنفرض وافقت
وجوزك؟؟؟
انت ها طلقني منه
طيب ومراتي؟؟؟
انتي ناسية ان ورد مراتي
طيب طلقها وانا اطلق ونرجع لبعض
وليه كل دا عشان ارضي الدلوعة دعاء
لا عشان انا حبك الوحيد ومستحيل تحب غيري ...البنت دي مش اكتر من سد فراغ لحبك ليا
دا انتي واثقة بنفسك اوي
لا واثقة بحبك
انا بنت عمك ومكتوبة على اسمك من صغري ... وغلطت وجيت اصلح الغلط ومادام جدو ما يعرفش انك لعبت عليه
وجبت وحدة بدالي ...خلاص نطلق
نكتب كتابنا وما حدش يعرف
طيب ماشي يا دعاء وانا موافق
بس قبلها نقول لجدك عن كل حاجة
ايه لا انت بتضحك عليا عشان تصغرني بعيون جدو
لا مش بضحك عليكي ...وخلي جدك هو الي يقرر وخصوصي مع ...حملك...
ايه انت عرفت منين
زي ما عرفت انتي فين وزي ما عرفت حاجات كتير تخليكي تخجلي ترفعي راسك في اي حد هنا
وقفت بعصبية
انا ما سمحلكش تتكلم عليا بالطريقة دي
انا اتجوزت بشرع ربنا
انا مش وحدة سايبة ولا بلعب بعقول الناس زي المحترمة مراتك ..وانتحل شخصية وحدة غايبة عشان انصب على جدها واتجوز خطيبها
وما حستش غير بألم جامد انحنت من شدته
انتي ليكي عين تتبجحي قدامي
دانتي خفت من الفضيحة بعد حملك الاولاني الي بدون جواز شرعي
ونزلتيه بناء على الحاح جوزك لان مش راضي يربطه بوحده زيك اي حاجة غير الفلوس... وكمل كلامه بعصبية شديدة
المهم دلوقت
شوفي يا بنت عمي
انا لو حد تاني مكاني بعد الي عرفه عنك يقتلك ويخلص منك بس انا لسا سايب للقرابة ما بينا حساب
اول حاجة مطلوبة منك تعقدي كدا زي العاقلين وبلاش تيجيبي اخري لان مش من مصلحتك
تاني حاجة وهي الاهم انتي هاترجعي لجوزك عشان الي في بطنك ولا كنت ناوية تدبسيني فيه
بكل حقارة لما جيتي تطلبي نتجوز بسرعة
وانت على زمة راجل وحامل بابنه
اتكلمت بعياط ودموعها نازلة انا مستحيل ارجعله مستحيل
مش بكيفك يا دعاء انتي هاترجعيله
لغاية ما نعلن خبر رجوعك وجوازك على الاقل قدام جدو
ولا كنتي ناوية تقوليلو الولد الي في بطني من شهاب مثلاً
يا واقحتك يا شيخة
سكتت دعاء شوية تفكر وشهاب قاعد لافف رجل على رجل بهدوء
ببص عليها باستهتار وبسمة باردةعلى وشه عكس جواه الي زي البركان الي هاينفجر
رفعت صباعها بتهديد كمحاولة اخيرة
على فكرة يا شهاب انا مش هاسكت عن حقي وديني لقول لجدو عن كل حاجة وخليه هو الي يسلمها للبوليس بايديه
هههههههههه طيب تمام اعملي زي ما تحبي
وقف ومشي بهدوء وطلع من المكتب وسابها بتاكل في بعضها
عدا الليل وكل واحد مشغول بافكاره
واشرق الصبح على خلق الله
نزل امين بدري بص حوليه ما شافش سمر خرج من باب القصر لمصف السيارات وهو بيشتم على سمر وشهاب ان ما ندمتك يا سمر مابقاش امين ماشي
قرب عشان يركب عربيته وقف الحارس بوشه
ايه مالك كدا ع الصبح ابعد
اسف يا بيه في تعليمات انك ما تركبش العربية
ايه ومين الي امر بكده
انا يا امين التفت شاف سمر ايه
ايوا العربية بتاعتي وما عدتش ليك مش انا هديتهالك يوم عيد ميلادك
هههه حلو اوي انت بتلعبي على كبير يا سمر وانتي مش قدي
امشي ادخلي جوا انا مش فاضيلك
وبعد الحارس عن باب العربية
شدته من هدومه ادخل ايه
انت الي هاتدخل السجن يا امين
زقها لغاية ما كانت هاتوقع
بس لحقت نفسها وصرخت صوت بالحارس خد منه المفاتيح
جيه الحارس ومد ايده
بص امين عليها بصة فيها تهديد ووعيد انتي بتتكلمي جد ...هو البيه ابن اخوكي لعب بعقلك قلك ايه وانتي صدقتيه
مديت ايدها بتلفونه لا انا صدق دا وصدقت نيفين
ودلوقت اديني مفاتيح العربية والشقة الي حضرتك متجوز ومخلف بيها وبتتمتع بمالي وانا زي العميا
وتخرج من هنا زي ما دخلت
وماشوفش وشك خالص و ورقة طلاقي توصلني
يا ستي بالناقص عنك انا كنت مستحملك بالعافية انتي وشكلك
اصلا انا كنت ناوي اخرج ومارجعش هنا تاني واطلقك واتمتع بقا مع مراتي وولادي بفلوسك
وهاخد نيفين من نن عنيك
وعيشها معانا انا و مراتي وولادي عشان احرق قلبك
انتي فاكرة اني كنت راضي بعيشتي معاكي عشان سواد عيونك ولا جمالك ولا راضي اعيش مع ارض بور زيك كدا
لا يا حبيبتي كلو عشان الفلوس
بكيت سمر بنحيب عالي وهي بتتصدم من كلامه الجارح ليها
ربنا ينتقم منك يا امين
زقها من وشه انتي مالكيش حاجة عندي وانا خليتك توقعي على تنازل عن البيت والعربية والمزرعة يوم ما كنت فاكرة نفسك بتوقعي على الكمبيالات الي وقعت عليها دعاء ليكي
وانتي زي الهبلة وقعتي على التنازل
هههههه برافو يا امين برافو
التفتو التنين لصوت شهاب الي بيضحك وبقرب منهم
انت لعبتها صح ما نكرش علقتهم ببعض وطلعت كسبان
بس الي انت مش عارفه
يا امين ان عمتي ما تملكش حاجة عشان تتنازلك عنها
المزرعة وبيت المعادي هي تستفاد منهم ويبقو ملكها في حال وفاة جدو ودا كان شرط في العقد بس انت ما خدتش بالك
من كدا
وجدو
الله يطولنا في عمره
هو لسا ما متش ودلوقت ... انا الوصي على املاك عمتي
يبقى زي ما قالتلك عمتي اديها المفاتيح وتروح تفضي البيت من زبالتك
وبالنسبة لنيفين مش لما تبقى تقدر تعيش مع عيالك الاول تبقى تاخدها تعيشها معاك وتحرم عمتي منها
فجأة هجم امين على شهاب
وقفو حراس شهاب ومسكو امين
وهوا بحاول يفك نفسه منهم
ربطوه وركبوه في العربية وركبو معاه
اتكلم شهاب هو وبيركب عربيته عمتي نادي على دعاء احنا لازم ننهي المهزلة دي
وسحب تلفونه واتصل بعمر
الحقني على المستودع انا لازم اخلص كل حاجة النهاردة
نزلت دعاء مستغربة
ركب شهاب وركبت سمر ودعاء وبعد شوية وصلو
و وصل عمر
دخلو كلهم على المستودع جابو الحراس امين وربطوهم جنب ادهم
اتفاجئت دعاء لما شافت ادهم متبهدل من كتر الضرب وشمتت بيه وهو بصلها بحقد
وقف شهاب بهيبته ورا ادهم وامين
وبص لعمته ودعاء
التنين دول قدرو يضحكو عليكم وخلوكم تبيعو عيلتكم
انتي وبص لسمر.. الحشرة دا وخبط على كتف امين بعزم ...استغل حقدك وانه صابر عليكي من دون خلفة ولعب بيكي زي الخاتم بصباعه وهو بيخدعك
وبيعمل ما بداله... وانا واقف اتفرج مش قادر اتكلم ..عشان انتي راضية
وانتي وبص لدعاء
الجدع دا ... وخبط على كتفه بقوة
ضحك عليكي واستغل طيشك واستهتارك ولعب بيكي.. وكلو بتخطيط من دا ورجع خبط على كتف امين بقوة اكتر
دول اعدائي ايوا بس ما اذونيش هما اذوكم انتم
ولو عليا انا اقتلهم دلوقت
بس مش هاوسخ ايدي بيهم عشانكم
وانتو بصراحة ما تستاهلوش
دعاء انتي النهاردة تاخدي جوزك وتروحي الفيلا عشان تعرفيه على جدك
ابتسم ادهم بمكر وهو بفكر
ان هايوصل لحاجة كويسة ويلعب بقى بالفلوس براحته ما كان من الاول
صرخت دعاء مش ممكن انا استحالة ارجعله هو مش بني ادم
والله يا دعاء دا اختيارك مش هاقدر اغيرلك ابو ابنك .. اتصدم ادهم من الكلمة دي وبص لدعاء واتكلم بهمس انتي حامل حلو اوي ودي حاجة جت في اوانها
كمل شهاب اسبوعين بالكتير على بال ماينتشر خبر رجوعك وجوازك وتطلقي منه
رد ادهم بس انا مش عايز اطلق
جريت عليه دعاء وهي بتضربه اخرس اخرس يا ندل
بقى ضحكت عليا واتفقت مع امين عشان توهمني انك تحبني وتفضحني
بعدها شهاب عنه
انتي الي جنيتي على نفسك
اما عمتي المصونة انتي حرة تسامحيه تغفريله ما يهمنيش حتى لو تديه كل فلوسك
انا دلوقت بصفك بس قرارك هو يحدد
اني ابقى بصفك ولا عدوك وبعد قرارك
يفضل حقي وحق جدي بكل الي عمله
و اكيد هايتحاسب عليه
انتي عايزة تسامحيه او تعاقبيه
بصت على امين الي بيسترحمها وبيستعطفها بنظراته
واتكلمت بحسم يطلقني ويرجعلي كل قرش ومش عايزة اشوفه تاني
ابتسم شهاب بانتصار اخيرا يا عمتي رجعتي عن السكة الغلط الي كنت ماشية فيها
تمام اتفضلو انتو دلوقت وانا هاتصرف وقفت دعاء قدام شهاب ....سامحني
يا شهاب وبلاش ارجعله اتجوزني واستر على بنت عمك
اسف يا دعاء هي مش عربية خبطيها ولا هدوم لبستيها وانا مش راضي عنها ولاحضنن شاب وعارفه اني هادايق
عشان اسامحك دا جواز وفي طفل
ارجعي القصر وارضي بمصيرك لغاية
ما نشوفلنا صرفة للمشكلة دي
خرجو دعاء وسمر مكسورين
وفضل شهاب وعمر
ابتسم شهاب بمكر
ايوا كده ودلوقت يا امين خدت الاوكيه من الي كانت بتوقف بوشي تدافع عنك
والي كنت الصبح بتعايرها
ها تحب ابدأ منين بالحساب ها قولي
ارجوك يا شهاب انا قد والدك وعندي عيال محتاجنلي
ما انت لو كنت قعدت عاقل واكتفيت بالي اداهولك ربنا ... كنت دلوقت مستريح راضي ربك وراضي الي حوليك
لكن تجي ازاي انت لازم تطمع وتخطط عشان تسرق الي من حق غيرك و في ايد غيرك
دي حتى دعاء ما سلمتش منك كنت بتبتزها عشان ترضخلك
المهم دلوقت انا هاقولك هاعمل بيك ايه انت اول حاجة تطلق عمتي تاني حاجة ترجع كل الي سرقته منها ومن جدي تالت حاجة ودي الاهم السجن
لا ارجوك يا شهاب ارجوك
عشان الخبز والملح الي ما بينا عشان خاطر نيفين مادخلنيش السجن ارجوك
وانت ليه ما صنتش العشرة والخبز والملح والراجل الي دخلك بيته وجوزك بنته وشغلك بمركز مهم وانت كنت حتته موظف عنده
النهاردة ما عادش فيه رحمة النهاردة الحساب والعقاب
وضربه اول الم دا عشان عيرت عمتي انها ارض بور
وضربه من تاني ودا عشان كنت بتهدد عمتي انك هاتحرق قلبها وتحرمها من نيفين ورجع ضربه ودا عشان اتماديت على مراتي
ودا عشان بعت الكلب دا يضحك على دعاء
ودا عشان خطفتها وهددتها
فضل شهاب يعد عمايل امين ويضربه لغاية ما بقى وشه كله دم وشهاب بينهج من التعب
سحبه عمر بعصبية
كفاية يا شهاب دا هايروح بين ايديك وياريتو يستاهل
رفع عمر التلفون واتصل
وبعد شويه جه المحامي
وامين بيتاوه من الالم
بص شهاب للمحامي انت عارف شغلك ظبط كل الي اتفقنا عليه وبعدين سلم امين للبوليس مع الاثباتات الي بدينه
وخرج من المستودع وساب عمر والمحامي يظبطو كل حاجه تامن حياة سمر ودعاء
بعد شوية
رجع شهاب للقصر شاف نيفين بتبكي جريت عليه اول ما شافته
بابا فين يا شهاب قلي بابا فين
رفع شهاب راسه واتنهد بصبر حضنها بقوة اسف يا نيفين بس ابوكي دلوقت
في السجن ابوكي اختلس اموال من الشركة وكلو متوثق وكمان موقع امك على تنازل عن البيت والعربية هو لازم ياخد جزائه
ضربته على صدره بايديها بس دا بابا حرام عليكم حرام
وجريت للسلم وطلعت بسرعة طلعت وراها سمر ونادية
وفضل شهاب ودعاء بصت عليه بقهر
وهو ببص على السلم لحد ما غابو
مشي ناحية اوضه جدو وقفل الباب وراه
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية البديلة الدائمة " اضغط على أسم الرواية