رواية البديلة الدائمة الفصل التاسع عشر والاخير 19 بقلم ميدو
رواية البديلة الدائمة الفصل التاسع عشر والاخير
خرج شهاب من اوضه الحج محمد
شاف نادية بتنزل و واضح انها مدايقة عشان حالة نيفين
ايه يا ماما طمنيني هي هديت
لا يا حبيبي والله صعبانة عليا دا مهما كان ابوها
هي بتشوفه غير ما حنا نشوفه.
طيب اعملها ايه يا ماما
هو الي جنى على نفسه انتي عارفة استحملناه قد ايه بس هو الي فضل يسوق العوج لغاية اخر يوم قبل ما يتمسك
المهم يا ماما انا رايح الشركة شوية
وهاجي وهاجيب معايا ورد وجدتها
ماشي يا حبيبي ربنا يوفقك ويريح بالك
خرجت نيفين من القصر ركبت عربيتها وطلعت ع القسم طلبت تشوف امين وبعد شوية ودموعها بتنزل شافت ابوها متكلبش والقهر واضح على ملامحه
وقف الظابط يا انسة
انا هاسيبكم عشر دقايق بس ودا عشان خاطر شهاب بيه
خرج الظابط وقفل الباب وراه
جريت نيفين لحضن باباها
اااه يا بابا دي تبقى نهايتك ليه عملت بنفسك وفينا كدا
انا موجوعة عشانك وعشان ماما الي دمعتها ما بتنشفش
انا ازاي هاكمل حياتي وانت بعيد عني ومرمي في السجن ... اهي دي نهاية الطمع والسرقة شوفت بقيت فين
اتنهد امين بحزن يا بنتي الكلام دا ما عادش يجيب نتيجة
انا بس عايز منك حاجة وحدة
تقولي لامك تسامحني عشان خنتها
وخلي بالك من اخواتك هما دلوقت معادش ليهم حد غيرك
مامتهم مقطوعة من شجرة
روحي يا بنتي لشقة المعادي اتعرفي عليهم اوقفي جنبهم
ومهما قالولك مالكيش دعوة بيهم
افتكري ان هما اخواتك وما لهمش ذنب
لغاية ما اخرج من السجن
علي صوت شهقاتها حضنته بقوة حاضر
من عنيا يا بابا ما تشيلش هم انا هاتصرف
ومش هاتخلى عنهم انت بس خلي بالك من نفسك حضنته
ومشيت بسرعة وشوفتها لباباها بالحجز بتحرق قلبها
اتوجهت للشركة وعلى طول لمكتب شهاب
دخلت بدون اذن .. ولميا بتحاول تمنعها بس اتفاجئت انها مالقتش شهاب
زقت لميا ومشيت بعصبية
دخلت مكتبها وبقت ترمي كل حاجة تشوفها قدامها وتصرخ بعلو صوتها
وهي منهارة ما تجرأش حد يدخل يهديها
لغاية ما وصل صوتها لباقي الموظفين وجريو يشوفو بيحصل ايه
دخل احمد انذهل من حالة نيفين
جري عليها و قدر يسيطر على انفعالها ومسك ايديها وبعصبية صرخ فيها اهدي اهدي يا انسة نيفين
انتي اتجننتي
شاف الموظفين الي متجمعين ببصولها باسغراب
معلش يا جماعة كل واحد لشغله
وانتي تعالي معايا
نترت ايديه وحاولت تعترض
بس رجع مسكها بقوة وسحبها وراه
لغاية الكراج ركبها بالعافية ع الموتوسيكل وركب وما اهتمش لاعتراضها
ومشي بسرعة لغاية ما وصلو لمنطقة جبلية مقطوعة بعيد عن الناس
نزلها وقال بعصبية شديدة
دلوقت تقدري تصرخي .. اصرخي بعلو صوتك خرجي كل الي جواكي ..هنا ما حدش هايشمت بيكي ولا حتى هايحزن
فضلت تصرخ وتصرخ لغاية ما تعبت ونزلت على الارض وخف صوت عياطها وبقى تنهيدات هادية
نزل لمستواها
ارتحتي دلوقت يا نيفين
هزت راسها بدون كلام وعيونها في الارض
قعد قدامها .. رفع راسها وبص في عنيها ما دام هديتي
احكيلي عن كل الي مدايقك
عدا باقي النهار بهدوء نسبي
وعند شهاب نزل
من عربيته
الي لفتت عيون اهل الحارة بانبهار
استعجل بخطواته . ودخل عمارة ورد وصل لشقتها
اتنفس بهدوء عشان تهدا ثورة الاشتياق لحضنها..لوجودها بحياته .. وعدل على شكله وخبط بهدوء
فتحت ورد وهي بكامل اناقتها وحشمتها والحجاب الي زود قيمتها في عيون شهاب وزاد من براءتها وجمالها
بصت عليه و خجلت من نظراته اتفضل
ابتسم لخجلها اتفضل فين انتي الي ياريت تتفضلي تنزلي عشان نمشي
طيب ادخل استريح على بال ما تيته تجهز
دخل مستعجل طيب هي فين
شاف الحجة فاطمة خارجة وبتقفل باب الاوضة.. تيته يا حبيبتي تعالي اساعدك في النزول و ورد تشقر ع الشقة وتقفلها بلاش تضيع الوقت
ضحكت الحجة فاطمة ومشيت معاه
و ورد فرحانه وكاتمة ضحكتها على لهفة شهاب واستعجاله و مكسوفة من الي جاي
وصل شهاب للقصر
ومعاه ورد والحجة فاطمة
وجيه في عربية تانية عمر وعليا ومعاهم ادهم
بعد ما عمر عدل على شكل ادهم الي كان متبهدل ع الاخر
وفضلو في العربية لغاية ما شهاب يديهم خبر يدخلو
دخل شهاب و ورد وماسكين الحجة فاطمة للصالة
كانو قاعدين كلهم عدا دعاء الي خايفة من المواجهة مع جدها ...بعد ما اترجت شهاب لاخر مرة انها تطلق ويتجوزها ولو على الورق
وهو رفض بشكل قاطع وقال اتحملي نتيجة اختيارك
ابتسم الحج محمد بقلبه اول ما شاف ورد والحجة فاطمة
واتكلم بجدية
اهلا اهلا بالكدابة المحتالة
وقفت ورد بصدمة وعلى طول دمعت عيونها
اتفاجئت باستقبال الحج محمد
بصت لشهاب لقيته واقف جنبها بجمود
كمل الحج محمد اتفضلي يا حجة فاطمة اهلا وسهلا اقعدي حضرتك
قعدت الحجة فاطمة ازايك يا حج محمد
الحمد لله يا حجة
نزلت دعاء بهدوء من غير ما حد يحس عشان تشوف المقابلة بين ورد وجدها وشافت الي حصل شمتت على استقبال جدها لورد
ضحكت بسرها دي فرصة مناسبة استغلها
و حنن قلب جدو عليا
جريت لحضنه
شفت يا جدو الي حصل في غيابي شهاب جاب دي واشرت على ورد باستهتار
و دخلها بيتنا وخلاها تعمل نفسها انا وضحكو عليكو كلكو
اتكلم الحج محمد بحسم معاكي حق
يا دعاء احنا لازم ننتقم منها ونعاقبها
بصت ورد لشهاب الي ما تحركش واقف قدامها وهيا واقفه جنبه بمكانها وخايفة
همستلو من بين دموعها ايه الي بيحصل يا شهاب
التفت ليها بدون مايرفلو جفن واتكلم بصوت مسموع زي ما سمعتي جدو هايدخلك السجن عشان انتحلتي شخصية دعاء والكل يشهد
بس دا كان بعلمك...وتخطيطك عشان عملية جدك
ايوا ما انا عارف بس جدو مش راضي يسامحك
اعمل ايه انا ..يرضيكي ازعله وابتسم بمكر
ضحكت دعاء بانتصار خلاص يا شهاب اطلب البوليس مش كدا يا جدو
بص عليها الحج محمد بلوم وعتاب
مستعجلة اوي يا دعاء
عايزاني اسجن البنت عشان ساعدتني واقنعتني بالعملية
وحسستني باهتمامها و حبها ليا
حب حقيقي مش حب مصلحة
بص لورد بحنان .. انا كنت شاكك بيها من الاول انها مش دعاء مع انها كانت بتمثل دورها ببراعة
بس في حاجات شهاب ما افتكرهاش ولا خطرت على باله عشان يعلمهالك
وانا عشان الي ربيتك عارفها كويس
اتكلم باستهزاء ايه يا شهاب كنت فاكرك
اذكى من كدا ... انت ازاي نسيت ان دعاء بتستعمل ايدها الشمال
خبط شهاب على جبهته ايوا والله يا جدو معاك حق فاتتني دي
كمل محمد وناسي ان دعاء ليها شامة الحسن في زندها اليمين
ابتسم شهاب وقعد.جنب جدو
بردو نسيت دي كمان
ايه يا محمد باشا انت ما يلتعبش معاك ابداً
اتكلم محمد بفخر
انا محمد الدميري يا ولد الي ما ينضحكش عليه
بس الحقيقة كنت مبسوط بورد وحنانها .
الي عوضني عن غياب دعاء
وبص على دعاء بحزن وكنت بدعي ربنا انك ترجعلنا بالسلامة
فاكر يا شهاب لما
اصريت تعملو الفرح قبل السفر
قلت بنفسي ما قدرتش اامن حياة دعاء على الاقل اامن حياة شهاب مع بنت حلال زي ورد
وبص لورد بحنان والحمد لله انك بقيتي مرات الغالي يا بنتي يا وردة عيلتنا
و ورد بتبكي بصمت وبتبص على الحج محمد بحب حقيقي
ايه يا بنتي مش عايزة تحضنيني
جريت عليه ورد وحضنته وهي بتشهق اخص عليك يا جدو انت خضتني افتكرتك بتتكلم بجد
مسك وشها بايديه ومسح دموعها
معقول انا اقدر ازعل منك واعاقبك عشان كنتي خايفة على صحتي
على فكرة شهاب حاكالي عن كل حاجة وعلى الاتفاق وانك رفضتي تاخدي اي مبلغ بعد ما اقنعتيني بالعملية
و من يوم ظهور حفيدتي دعاء
واول ما حضنتها حسيت بحضنها مش زي حضنك
حضنك دافي يا بنتي حضنك.حنون جداً
ارتمت بحضنه مرة تانية
اسفة بجد.يا جدو بس كان لازم نعمل كدا عشان ترضى تعمل العملية وتتعالج
لعب بشعرها وانا اسف عشان خضيتك بس كنت حابب العب عليكي زي ما لعبت عليا
واتفقت مع شهاب على كده
الحمد لله ان ربنا بعت وحدة زيك لشهاب بعد صبره وحزنه عشان هو يستاهل الخير
قامت ورد وعيون دعاء بتاكلها بحقد وراحت قعدت جنب شهاب بعد ما شدها لناحيته
ضربته بكوعها وهمست ماشي يا شهاب انت بتلعب عليا انا هاوريك
همس بمكر هو وبيضحك بصوت واطي
ايوا وحياتي عندك يا ريت توريني بس مش دلوقت فوق في اوضتنا ولعب بحواجبه
بعد شوية دخل عمر وعليا
ودخل معاهم ادهم
شهقت دعاء بخوف لما شافته
وقف شهاب و اتكلم بحدة ودا يا جدو جوز دعاء ادهم
يا جدو حضرتك عرفت كل حاجة
وعرفت اختفاء دعاء حصل ازاي
والامر كله بين ايديك
لكن يا جدو بعد اذنك مهما كان قرارك مش هايتنفذ قبل ما نعلن رجوع دعاء وجوازها
ونعلن جوازي انا و ورد
قرب ادهم للحج محمد وباس ايده
زق الحج محمد.ايد ادهم واتكلم بحسم
هوا شهر بالكتير نعلن بيه جوازكم وطلقها والعيل الي في بطنها لما تولدو
يا تاخدو وتربيه وما لناش دعوة بيه
يا تكتبلها تنازل عليه وتنساه وماتطلبش حتى تشوفه
الا اذا في الفترة الجاية صلحت معاملتك مع دعاء .. وهي اتقبلتك تبقو تكملو مع بعض
وقفت دعاء مشيت لغاية ادهم بصتله بحقد وقالت بتصميم لا يا جدو هو شهر ويطلقني وما يهوبش ناحية القصر بعد اعلان جوازنا قدام الناس وانا ليا رب مش هاينساني
والولد ليا انا ..عشان هو اكيد ..لو كان خد خبر بدري .... كان زمانه نزلهولي زي الاولاني
شوفي يا دعاء يا بنتي انتي غلطي ودا جزائك بس بردو فكري ... قدامك شهر
وقرار مصيرك انتي وابنك
بايدك ... زي ما قررتي زمان لوحدك
بس المرادي انا هاقف معاكي ..انتي مهما عملتي تفضلي بنتي ابني ومقدرش اتخلا عنك.. بس لازم تتحملي نتيجة اختيارك
وتصلحي اخطاءك
دخلت نيفين بحالتها المزرية عيونها منفوخة من شدة العياط
لقت الكل متجمعين
جريت لجدها ارجوك يا جدو اعمل حاجة عشان بابا
حبيبتي نيفين ، تعالي اقعدي جنبي يا بنتي
قعدت جنبه وعياطها ما وقفش
انا اسف عشان الي حصل لابوكي بس صدقيني هو انسان وحش
ومسألة سجنه ان كان عليا
انا كنت اتنازل عن حقي وخلي كمان شهاب يتنازل .. وما يظهرش اي اوراق او تواقيع تدينه عشان خاطرك ... بس ابوكي بقى يلعب على كبير... عمل عقود وهمية تخص شركات تانية ..وكان ناوي يسرق شحنة مواد.غذائية جايا لشركتنا من المخازن بتاعتنا
ولما شهاب عرف وقف الشحنة في المينا و حط عليها حراسة وبلغ البوليس انه متهدد بالسرقة... وهما شددو الحراسة عليها
ولما ابوكي ما تممش الصفقة وتاخر بالتسليم وهو قابض تمن الشحنة ..
اتقدمو للنيابة وطلبو الحجز على ابوكي يعني مش عارف ابوكي كان عايز ايه اكتر من الي اتقدمله ..انا كنت عارف بكل تصرفات ابوكي وكنت بمنع شهاب بالعافية يتصرف اي تصرف عشان خاطرك انتي وماما.. بس هو ما شبعش بقى بيسرق كل حاجة يقدر عليها
عارفة يا جدو وما نكرش انه غلطان بس مهما كان دا بابا وما يهونش عليا بيه ارجوك تساعده يخرج باقل مدة ممكنه
حاضر يا حبيبتي من عنيا بس طبعاً
مش هايرجع لهنا لان مامتك طالبة الطلاق
طيب يا جدو كان في حاجة تانية
اتكلم شهاب
عارف قصدك يا نيفين عشان اخواتك الصغيرين
ما تخافيش امك اتكلمت مع جدو ومعايا
وهي اتكفلت بيهم وبمصروفهم لغاية ما يخرج ابوكي من السجن
جريت نيفين لحضن سمر ربنا ما يحرمنيش منك يا ماما
حضنتها سمر ودموعها على خدها
زعلانة على حالها هي ونيفين والي وصلوله
ومكسوفة من نفسها
و من عاميلها القديمة
وقف الحج محمد خدني يا شهاب اريحلي شوية والتفت لادهم عمر خد الواد دا وحجزه لغاية اعلان جوازهم
يلا تصبحو على خير
وقفت دعاء زي المجنونة لما حست ان كل حاجة ضاعت منها واتكلمت بكل حقد الدنيا وهي بتبص لورد
انت يا نصابة ضحكتي على عقل جدو زي ما ضحكتي على عقل الكل
بس ما تفتكريش اني هاسيبك تلهفي شهاب وتلهفي كل حاجة وقعد اتفرج عليكي
بلا يلا امشي اطلعي من البيت دا الي دخلتيه بالحيلة
انا مش ممكن اوافق اعيش مع وحدة نصابة زيك
صرخ شهاب دعااااء
وقفت قصاده بتحدي وكملت
مش هايبقى هنا غير دعاء وحدة
وهاشوف جدو هايختارك ولا يختارني
ها يا جدو انا ولا هيا
وقفت نادية عيب يا دعاء الي بتعمليه دا
دي مرات ابني الي بتشتميها و بتطرديها
عارفة يا مرات عمي وعشان كده جدو يختار
يا امشي انا دلوقت يا تمشي هيا
قرب شهاب ناحيتها وبكل الغل والقهر الي كان حابسه جواه من دعاء وكل الي عملته وعرفه عنها
ورفع ايده ونزلت على خد دعاء بكل قوة لغاية ما وقعت على الارض
جريت ورد على شهاب ومسكته لا يا شهاب ارجوك ما تعملش كده
انا هارجع اعيش في بيتنا وانت تجي
عندي تشوفني
مسك شهاب ايدها وبعدها
استني يا ورد
مسك ايد دعاء وشدها بقوة وقفت وهي حاطة ايدها على خدها ودموعها نازلة انت بتضربني عشا...
ومالحقتش تكمل كان نزل عليها بالالم التاني انتي تخرسي خالص
جدو من بعد اذنك انا هاروح مع ورد لبيتها وعيش معاها
انا مش هاسمح باهانتها عشان خاطر وحدة انانية ...لغاية دلوقت مش هاممها غير مصلحتها وناسية اخطائها وناسية انك طالع من عملية جديد ولازملك راحة
وبصراحة انا تعبت عايز ارتاح
مع الانسانة الي هاكمل معاها حياتي ومش عايز اعيشها بهم وغم
ومش هابقى اناني زيها وقول دعاء تمشي
ما تخافش يا حبيبي هابقى امر عليك كل يوم اطمن عليك
وقف الحج محمد لا يا شهاب اياك تفكر كدا
انا قدرت و ربنا صبرني على غياب دعاء عشان انت كنت موجود
انما انت مش هاقدر اعيش من غيرك وخصوصي دلوقت الكل محتاجك انا وعمتك ونيفين
و ورد مراتك بنتي وعلى عيني
دعاء يا بنتي انتي الي وصلتي نفسك لطريق مسدود بتصرفاتك الطايشة
ولغاية قبل خمس دقايق من تصرفك الوحش دا
كنت بحاول اسامحك وانسى الي عملتيه
وما دام انتي خيريتيني بينك وبين ورد
دلوقت هاتروحي مع جوزك وما تخافيش هو مش هايقدر يعاملك وحش عشان عارف مصيره ايه لو فكر بكده
وها اعتبر انك ما رجعتيش مش عايز صورتك الجميلة الي ليكي جوايا تتشوه اكتر من كده
ادهم خود مراتك ومشي من هنا
لا يا جدو لا ارجوك انت بتقول ايه ازاي تتخلا عني بالشكل دا عشان دي
انا حفيدتك حبيبه قلبك عايز تسيبني للراجل دا الي كان بيضربني اكتر ما ياكلني ومشغلني خدامه عشان اصرف عليه
صرخ الحج محمد انتي الي فضلتيه على عيلتك وابن عمك ..وجايه دلوقت تقولي بكل واقحة يا انا يا فرحة وسعادة شهاب وانتي متاكدة ان ورد هي فرحته.. بعد ما كسرتيه.. كنت متوقعه ايه اختارك انتي وتكوني سبب لكسر قلب شهاب للمرة التانية
وقفت سمر بحدة بابا بعد اذنك من بعد الي حصلي
عرفت اني ماليش حد غيرك انت وشهاب وبغض النظر عن حقدي على دعاء
بس انا هاعيش مع شهاب فاي مكان دا لو هو سمحلي
وقفت نادية وانا كمان يا عمي انا ماليش غير ابني دا الي طلعت بيه من الدنيا
بصت دعاء للكل ودموعها نازلة حست نفسها غريبة الكل فضل الغريبة عليها
طيب وانا انا مش من عيلتكم انا مش بنتكم
اتكلم شهاب بعصبية كبيرة يبقى تقعدي بادبك وتحترمي نفسك ومالكيش دعوة بورد ولا تيجي ناحيتها انتي هاتعيشي معززة مكرمة لغاية ما تقرري يا تكملي مع جوزك يا تستني نصيبك لواحد تاني وبردو تفضلي بادبك
امشي يا جدو عشان ترتاح
مشي معاه لغاية الاوضه وهو ببص على دعاء باشمئزاز
خدت ورد جدتها وطلعت فوق تنيمها
قعدت دعاء على الكنبة مش مصدقة الي حصل هي باقصى احتمالتها ما توقعتش الهجوم الكاسح ليها من الكل
مشيت سمر وخدت نيفين لفوق
وجات نادية طبطبت على كتف دعاء ربنا يهديكي يا بنتي
ومشيت من قدامها
خرج شهاب بعد ما طمن على جده
وكان جاي يطلع وقف وبص على دعاء المنهارة قرب ناحيتها
دعاء انا بحذرك من اي تصرف سيء تجاه اي حد هنا وخصوصي مراتي وركز باللفظ على الكلمة
ولو عايزة راي اتقبلي حياتك واوعدك ادهم يتحسن معاكي عشان انا ضاغط عليه وهاشغله بالشركة معايا عشان خاطرك
ولو دايقك بحاجة انا مش هاسيبه
ومشي بسرعة وسابها زي الجثة الي طلعت منها الروح
خبط بهدوء على اوضة الحجة فاطمة ممكن ادخل مسحت ورد دموعها ولفت عن عيون شهاب وعملت نفسها مشغولة بجدتها
اهلا يا بني
انا اسف يا تيته على الي حصل بس كان لازم كل الامور تتظبط من بدايه حياتنا
ما علش يا بني كل البيوت ليها مشاكلها والحمد لله انك راجل عارف تمشي حياتك عشان تسعد الكل
ابتسم وحاوط خصر ورد ايوا يا تيته
والله بجري على سعادة الكل وسعادتي مش حاسة بيا
ابتسمت ورد بعدت ايدين شهاب عن وسطها وهمست عيب كده
بص عليها ببراءة شايفة يا تيته بتعاملني ازاي
ههه معلش يا بني هي لسا بتتكسف
بصت ورد عليه بغل على فكرة انا مش ناسية المقلب بتاعك
لو سمحت انا تعبانة وعايزة انام ورفعت الغطا عن السرير عشان تنام جنب جدتها
فتح عينيه على الاخر نعم يا ختي تعبانة وعايزة تنامي.. والشحط الي قدامك دا ايه شايفاه كيس جوافة حضرتك
امشي قدامي انجري على اوضتك نامي براحتك
الله يا شهاب ما هي دعاء خدت الاوضة عشان هي بتاعتها
مسك ايدها
وقلد كلامها باستفزازا
ما انا عارف يا ورد انها اوضة دعاء
اوضتك اقصد اوضتي الي بقت اوضتنا
فتحت عيونها ايه
شدها من ايدها زي العيال تعالي عشان افهمك الحكاية باوضتنا
وسيبي تيته ترتاح بدال ما ندوشها بسيرتنا الزفرة دي وغمزها
تصبح على خير يا تيته
ردت عليهم ومش قادرة تداري ضحكتها وانتو من اهلو يا حبايبي
دخل ودخلها معاه بالعافية
اتكلمت وهي بتترعش وبترجع لورا
انت عايز ايه يا شهاب
رد عليها بابتسامة خبث على فكرة انتي مراتي
ايوا ما انا عارفة بس الاول نعلن الجواز
ما احنا اعلنا الجواز لو فاكرة
ايوا بس دا كان كده وكده وع اساس مراتك دعاء
ايوا ما انا لما تجوزتك عند الماذون ما كنتيش دعاء
ايوا بس الاشهار ما حصلش
تعرفي عندك حق الاشهار ما حصلش
بس الي حصل مابينا حاجة اقوى من الاشهار ... ولعب بحواجبه بعبث ولا نسيتي
على فكرة انت قليل الادب
اتقدم بخطواته ناحيتها بسرعة
ايه يا بت ليه محسساني اني هاغتصبك
يا ماما انتي مراتي يلا بقا اديني بوسة
غمض عينيه وزم شفايفه
وانحنى بجسمه ناحيتها
استغلت ورد الفرصة وجريت ع الحمام وقفت ورا الباب ومدت راسها واتكلمت بضحكة انت بتحلم دا بعدك وقفلت الباب واتسندت عليه.. وهي حاطة ايدها على قلبها تهديه وبتدعي ربنا يديم السعادة عليهم
خبط شهاب على الباب بقهر يا بنت الايه ماشي يا ورد انا قاعدلك للصبح هاتروحي مني فين ...
الصبح صحيت ورد بخجل وهي في احضان شهاب
ابتسمت بحب لفت عليه ولمست بايدها على وشه عيونه خدوده فضلت
تلعب بدقنه وحواجبه وشفايفه
وقفت بصباعها على شفايفه وبتفتكر الي حصل مبارح
بعد ما تعبت من القعود في الحمام خرجت بهدوء وهي فاكرة انه استسلم ونام وماحستش غير وهي محمولة بين دراعات شهاب زقها على السرير زي المخدة
و ابتسم بانتصار
انت فاكرة هاضيعي الليلة عليا
بعد صبري في بعادك الايام دي كلها
تبقي بتحلمي يا حبيبتي
ونزل فوقيها بهجوم حامل شوق وحب ولهفة ايام وشهور
وتاهو في لحظة بعالم العشق الخاص بيهم
اااااه يا متوحش سيب صباعي
هز شهاب راسه ولسا بعض صباع ورد
ارجوك دا بيوجع
يعني بقالك ساعة بتلعبي في وش البني ادم الي معاكي معلش لما اعض صباعك عشان صحتيني تقولي ااااه صباعي
ابتسمت بخجل كنت فاكراك نايم
ضحك بمرح هو وبيحضنها
ايوا انا كنت نايم بس صحيت على احلا صباع بدغدغني زي الفارة كده
صباح الورد يا وردتي
صباح النور يا شهابي
في الشركة دخل احمد لمكتب شهاب
بعد ما طلب مقابلته
وفضل ساكت وبيفرك بايديه
وشهاب ببصله ببرود
مش عارف يربط الكلام
اتكلم شهاب ايه يا بني انت هاتفضل تفرك بايديك خش في الموضوع الي عايزني فيه
اتنحنح احمد واتكلم بادب واضح بس بخجل
انا يشرفني اطلب ايد الانسة نيفين
ابتسم شهاب ما بدري يا حبيبي
انا كنت متوقع دا
بس حضرتك اتااخرت
وقف احمد واتصدم تقصد ايه حضرتك
اقصد يا دمك يا اخي انا كنت عارف انك معجب بيها
بس خدت وقت طويل على بال ما تعترف
ابتسم احمد ماهو على بال ماظبطت اموري وكملت رسالة التخرج عشان ابقى لايق بالانسة نيفين
تمام يا احمد واحنا يسعدنا نجوز بنتنا
لشاب خلوق زيك اديني وقت اخد رايها
و راي جدو
بعد الغدا اتكلم شهاب مع جدو
نده محمد على نيفين
تعالي يا حبيبتي اقعدي جنبي
بعد ما قعدت نيفين
يا بنتي انا منى عيني اطمن عليكم كلكم
وانت يا حبيبتي كبرتي وبقيتي عروسة زي القمر وجالك عريس
و انا اعرف اخلاقه و واثق بيه
وانتي كمان تعرفيه
ولو وافقتي نتمم الموضوع
اتكلمت بخجل
جدو ارجوك مش وقته انا مدايقة عشان ماما وبابا واخاف اخد قرار غلط لاني مش قادرة افكر صح
ابتسم محمد خلاص يا حبيبتي
يا شهاب قول للاستاذ احمد يدينا وقت صغير على بال ما نيفين تستخير وتقرر
دق قلب نيفين بفرحة ما قدرتش تداريها
لما سمعت اسم احمد بس فضلت ساكته وبعدين تقول قرارها
ابتسم شهاب بعد ما لمح توتر نيفين
بقلك ايه يا حج خير البر عاجله
انا شايف انو ما فيش داعي للانتظار
ونقول لاحمد يجيب اهله ها اي رايك يا نيفين وغمزها
ابتسمت بخجل الي تشوفو يا جدو بس عشان بابا لازم اقوله
تمام يا بنتي عداكي العيب
وقف شهاب على بركة الله
انا هاخد نيفين من بعد اذنك يا عمتي لابوها وهي تقوله
ابتسمت سمر ماشي يا حبببي انت ادرى بمصلحة نيفين اختك
وبعد ايام
دعاء ما بترضاش تنزل تحت او تقابل حد اتخذت قرار
وانها هاتكمل حياتها مع ادهم عشان الولد الي مالهوش ذنب يعيش بين نزاع وخناق اهله
وانها ها ترجع تجرب تعيش مع ادهم
تحت شروط جديدة وبحماية شهاب الي وعدها ان ما يسمحش لادهم ياذيها زي زمان
عند امين
وعشان خاطر نيفين اتنازل شهاب والحج محمد عن حقهم ...وفاضل عليه جلسات المحكمة في القضايا التانية والحكم النهائي
بعد اسبوعين
وفي الحفل الكبير الي ضم احلا صبايا لعيلة الدميري
اتزينت ورد ولبست فستان ابيض وحجاب من نفس اللون وطلعت زي الوردة
اسم على مسمى
ولبست نيفين فستان وردي وكملت جمالها بحجاب ودا تلبية لطلب احمد
باللون الابيض بين جمالها
وجمال لون الفستان وطلعت زي الملاك
وقف شهاب بكل هيبة ساند كتف احمد بطبط عليه عشان يهدا واحمد مش مصدق ان اليوم خطوبته على نيفين
نزلت نيفين بكل خجل هي وماسكة ايد ورد وعليا الي بقو صحاب وزي الاخوات
و سلموها لاحمد الي حضنها بكل رقة
ومشي بيها للكوشة
مشيت ورد لشهاب الي حضن خصرها ربنا ما يحرمنيش منك يا حبيبتي
ولا منك
ومشيت عليا لجهة عمر وابتسمتلو لما حضنها
بعد شوية اتكلم الحج محمد بكل جدية الحمد لله يا جماعة بنتي وحفيديتي دعاء رجعت لحضن عيلتها وكانت فاقدة الذاكرة والحقيقة هي متجوزة شاب محترم بيصونها وبيحترمها وبص لدعاء الي بتبكي ودموعها نازلة
والحمد لله رجعت ليها ذاكرتها ودا يبقى جوزها وهي حامل
ودي ورفع ايده ينده لورد الي جريت ناحيته دي تبقى مرات ابني وحفيدي شهاب وردة عيلة الدميري والحمد لله كملت فرحتنا بخطوبة حفيدتي نيفين على احمد ابن البلد والاصول
ودلوقت نكمل سهرتنا وفرحتنا معاكم يا اهلي وناسي
وبكده بقت ورد فرد من افراد العيلة بعد ما كانت بديلة مؤقتة
خدت مكانها الي استحقته باخلاقها
وخطفت قلب كل العيلة وبقت البديلة الدائمة
واستمرت حياتهم بسعادة ....
بس رحلتي انا معكم لحد هون وبتنتهي
تمت رواية مكتملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية البديلة الدائمة " اضغط على أسم الرواية
نرشح لكم ايضا "رواية البريئه والقاسي"للانتقال الي الفهرس برجاء الضغط علي اسم الرواية