رواية وكان القدر هو الحاكم بقلم زهرة الظلام الفصل الاول
رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الأول
تعريف الابطال:
مريم:بنوته جميله عنيها سوده وشعرها طويل وناعم محجبة وبتدرس ف كلية اعلام عندها 19 سنه
عبير: توأم مريم 19 سنه بتدرس ف كلية طب نفس شكل مريم لدرجة ان اهلهم لسه مابيفرقوش بينهم
خالد:ابن الجيران هو ومريم بيحبوا بعض من وهما صغيرين بس بردوا مابيعرفهاش من عبير عنده 22 سنه بيدرس ف تجاره عيونه سوده وبشرته بيضه تسحر وبيشتغل عشان يعرف يتقدم ل مريم
محمد:20 سنه بيدرس اعلام وابوه من اكبر رجال الاعمال ف البلد جدع وطيب بس لما يعوز حاجه لازم تكون بتاعته
باقي الشخصيات نتعرف عليها مع الاحداث
*********
عبير:اصحي يامريم هانتأخر ع الجامعه
مريم:سيبيني شويه ياعبير بقاا
عبير:لا لا يلا بقا وكمان خالد مستني عشان نروح سوا
قامت بسرعه وخلال خمس دقايق مريم لبست وخلصت ولفت حجابها لفه رقيقه وعبير جهزت
مريم:انتي بجد هاتخلي خالد يوصلنا
عبير:اكيد اكيد لا طبعا انتي هبله يلا وكمان اعملي حسابك ابوكي وامك هايرجعوا من السفر الاسبوع الي جاي
مريم: حد قالهم يرجعوا؟!
عبير:بت اهدي ويلا
مريم نزلت وعبير حصلتها واول مانزلوا قابلوا خالد ف الشارع
خالد ف سره:وبعدين بقا المفروض اكلم مين فيهم وكمان انا مش عارف حبيبتي انهي
مريم عرفت انه متلغبط فحبت تغلس عليه ومشيت خطوتين وخالد قال اكيد عبير الي مشيت راح ل عبير
خالد:وحشتيني ياست البنات
عبير:احترم نفسك يازباله انت
خالد:مريم مالك؟!!
عبير:لو مش عارفها يبقي تسأل
وسابته ومشيت ومريم واقفه تضحك
خالد:عجبك كده
مريم:تستاهل عشان مش عارفني لحد دلوقتي
خالد:يابت ده امك نفسها بتتلغبط انا مش هاتلغبط
مريم:دي امي بقا مش حبيبي
خالد:ربنا يصبرني المهم هاوصلك ماشي؟!
مريم:قول ل عبير انت عارف انا الصغننه مليش كلمه
خالد:صغننه اي وزفت اي دول هما تلت دقايق بس
مريم:الاحترام مطلوب بردوا.. يلا بينا
راحوا الجامعه هما التلاته
خالد :خلي بالك من نفسك وماتكلميش ولاد ماشي
مريم:حاضر
خالد :هاروح أنا بقا عشان المحاضرة باي.
مريم:باي
عبير:فضحتينا
مريم:مش مهم يلا روحي شوفي المدرج بتاعك
عبير:حاضر خلي بالك من نفسك وماتقفليش موبايلك ولا تعمليه صامت الا ف المحاضره وماتقعديش ف الشمس كتير عشان ماتدوخيش واشربي مايه كتير و...
مريم:خلاص اي كل ده
عبير حضنتها:اول مره اسيبك خايفه تتعبي ولا حاجه
مريم بتحاول تغير الموضوع عشان عارفه ان عبير هاتعيط
مريم:خلاص بقا عايزه اروح استكشف
عبير:طيب يلا روحي
مريم مشيت وعبير باصه عليها
عبير:مش عارفه قلقانه لي كده ربنا يستر
عبير راحت عشان عندها محاضره ومريم راحت تسأل عن المدرج بتاعها
مريم: لو سمحت هو فين مدرج اولي اعلام
هند وهي بتبصلها بقرف: وانتي بقا بتسالي لي ليكي حد هناك
مريم:لا انا اولي اعلام
هند:هي اعلام بقت تلم اي حد كده
مريم:انتي واحده مش محترمه ومقرفه لو ماتعرفيش قولي انما قلة التربيه منعاكي
ولسه هاتمشي هند مسكت اديها
هند: هي مين دي الي مش متربيه يابت دانتي يومك اسود
مريم:اوعي ايدك دي
لسه هند هاتضربها لقت حد مسك ايدها
محمد:سيبيها ياهند
هند خافت وسابت اديها ومريم مسكت اديها وعنيها دمعت وعيطت
هند:دي دفعة اولي ولسانها طويل وشتمتني
محمد:لا مانا مصدقك يلا غوري واخر مره تكلميها فاهمه والا انتي عارفه
هند مشيت وهي مش طايقه مريم ومريم لسه بتعيط محمد لف وشافها
محمد:ايدك وجعاكي
بصتله ووشها احمر
مريم:لا شكرا
ومشيت وهو سارح فيها
محمد:يالهوي اي الملاك ده
وجوي وراها
محمد:استني انتي كنتي بتسألي علي اي
مريم وهي بتشهق:م....مكا... ن...ا.. ال.. مدرج
محمد ف نفسه:يالهوي لو احضنها دلوقتي...احم طيب تعالي انا رايح هناك مش انتي اولي صح
مريم :اه
محمد:طب يلا
*********
عند عبير
عبير:ياربي مريم مش بترد لي انا قلقت عليها
قعدت جنبها بنت
سلمي:ممكن نبقي صحاب
عبير:اكيد
سلمي:انا سلمي ودي هدي
هدى:اهلا
عبير:اهلا انا عبير
سلمي:اسمك جميل
عبير:شكرا
وبدأت المحاضره
*********
عند خالد
مازن:تعالي ندور علي مروان
خالد:ياعم انا مش طايق نفسي طالما الجدول اتغير مش يعرفونا
مازن:خلاص بقا يسطا فكك يلا
راحوا يدوروا علي مروان وهما ف الطريق خالد شاف مريم بتضحك مع محمد
مازن:في اي مالك؟!!
خالد سابه وراح ل مريم
مريم وهي بتضحك:خالد ده....
مسك ايديها
خالد:تعالي
مريم:خالد ايدي
محمد مسك اديها التانيه: وهي تخصك ف اي يالا
خالد بصلها:خطيبتي عندك مانع
محمد: والدبله واخده اجازه
مريم:ياخالد ايدي
خالد كان بيضغط جامد علي ايدها ومش حاسس محمد زقه وقعه
مريم:خالد
خالد قام وضرب محمد وضربوا بعض الاتنين وكسروا كافيتيرا الجامعه وراحوا للمعيد
المعيد: انتوا فاكرين انه شارع تتخانقوا فيه
خالد:يادكتور انا..
المعيد:اخرس ليك رفد اسبوع
محمد:كويس كنت هاكلم بابا
مريم:يادكتور خالد معملش حاجه والله بلاش ترفده ف اول يوم
محمد بصلها:ده لازم يتأدب
مريم :وانت مالك اصلا انت عديت عشان ابوك غني انما هو عشان لوحده يترفد حرام عليكوا
محمد :انا مترفدتش عشان معايا حق
خالد شدها وخرجوا
**********
عند عبير
خلصت محاضراتها واتصلت ب مريم
مريم :خلصتي
عبير:اه انتي فين
مريم :ف البيت
عبير:لي مالك؟!
مريم حكتلها الي حصل
عبير:المهم انتي بخير
مريم:اه بس خالد زعلان ممكن اما تيجي تكلميه
عبير :حاضر
عبير روحت حضرت اكل ومريم رفضت تاكل غير لما تكلم خالد راحت عبير وخبطت واخته الي فتحت افتكرتها مريم
خلود:ادخلي خالد جوا
عبير:طيب
دخلت واول ماخالد شافها ضربها بالقلم
عبير:....
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :" رواية وكان القدر هو الحاكم" اضغط على اسم الرواية