رواية وصيت الحب البارت الأول 1 بقلم اسماء ابراهيم
رواية وصيت الحب الفصل الأول 1
مش هتحبني بقااا
ضحك بسخريه.. انا متجوزك شفقه اصلا.. فوقي لنفسك يا ماما..
قالت بدموع.. طب اتجوزتني ليه طالما شفقه.. ليه عايش معايا المده دي كله.. هااا ليه..
*امر الله بقا نقول اي..
يبقا طلقني و كل واحد فينا يروح لحاله..
* بجد والله بعد دا كل اطلقك انتي هبله ولا اي..
يعني ولا عايز تطلقني ولا عايز تدي لي علاقتنا فرصه.. امال انت عايز اي هااا اااااي..
*بصي يا حلوه انا متجوزك بس عشان جدي طلب كده انما انا بحب روان و هتجوزها ماشي يا قطه.. و اطلعي بقا برا عشان صدعت..
انت ليه اناني كده.. جدي مات وخلاص ليه مصمم تجرحني بالطريقه دي..
*بصي لنفسك في المرايا وانتي تعرفي.. انتي محسساني اني متجوز واحد صحبي.. شوفي البنات بتلبس اي و انتي بتلبسي اي.. كل لبسك شبابي.. والكاب الا حطه فوق راسك طول اليوم.. و بعدين دي وصيت جدي الله يرحمه.. اني لازم اتجوزك لمدة سنه عشان كل واحد ياخد حقه.. وبعدها هنطلق.. خلاص هانت كلها 15يوم وكل واحد هاخد حقه.. سلام يا قطه..
سبها وخرج..وهي انهارت من البكاء..قامت وقفت وشالت الكاب وفكت شعرها و وقفت قدام المرايا..هو معاه حق انا الا مسترجله بس اعمل اي عيشت عمري كله بين الرجاله..كان لازم اكون زايهم عشان مكنش ضعيفه..جدي هو الا علمني الشغل من صغري..مسكت المصانع بتاعته بس قبل ما يموت كتب الوصيه الا كل يوم بتهان بسببها..انا تعبت من التمثيل دا كله..حقيقي تعبت اني اظهر بالقوه و انا ضعيفه....
كل يوم بيمر عليا كانه سنه..من التهزيق الا بشوفه منه رغم حبي ليه..الا انه قدر يخليني اكرهه في لمح البصر..
انتي ازاي تتكلمي مع روان كده..
اتكلمت ازاي يعني واحده ملزقه اوووي و ماشيه مع جوزي عايوني اعمل اي اخدها بالحضن..
ضربها بالقلم..لااا تيجي معايا و تتأسفي ليها دلوقتي..
انت اتجننت ولا اي فوق كده مش نورين العاصي الا تعتذر..
يبقا انتي الا جبتيه لنفسك..
انت هتعمل اي..جاسر اعقل كده..اااه جاسر شيل الحزام بيوجع..ااااه حرام عليك كل ده عشان الزفته بتاعتك..انت انسان حيوان اوعاااا كده يا حيوان يا همجي و الله منا قاعده هنا دقيقه واحده..و ابقا شوف بقا هتاخد الورث ازاي يا جاسر بيه..وهرفع عليك قضيه طلاق لاني جبت اخري منك..سبته وجريت..ركبت العربيه وكلمت المحامي..
**********
كانت تجلس في الطائرة و تتذكر الماضي المؤلم ليها وعشيتها مع جاسر..و اخيرا هرجع بعد السنين دي كلها..بس ياترا حد مستنيني ولا كل واحد عاش حياته بعد ما اخد حقه..مقدرتش اخليهم يخسرو حاجه مهما كان دول اهلي..و نفذ وصيت جدي..بس مقدرتش اعيش معاها سافرت لندن و النهارده رجعت نورين العاصي بس مختلفه شويه..
داليدا..سمعت ان نورين هتنزل مصر النهارده..
جاسر.....
داليدا..بس تفتكر اتغيرت ولا زاي ما هي..
جاسر.......
داليدا..هتلاقيها اتجوزت بعد ما سافرت لندن..ماهي اكيد مش هتعيش دا كل لوحدها..
جاسر بعصبيه..خلاص اسكتي بقا هو كل حاجه نورين نورين..
داليدا..والله شكلك عرفت قيمته بس متأخر اوووي..
نورين وصلت البيت لوحدها..يا اهل البيت انا وصلت..
داليدا بفرحها..نورين وحشتيني اووي حمدلله على سلامتك يا قلبي..
نورين حضنتها..انتي اكتر والله..امال فين بقيت العيله..
داليدا..تعالي وانا احكيلك..منا مش بعرف اسكت
نورين ضحكت علي بنت عمها..وربنا مجنونه..
داليدا..بس اي الشياكه دي كلها دي لندن غيرتنا اوووي بقا بس بصراحه انتي مزه يا بت والله..
نورين لفت..هااا اي رايك مش كده احسن..
داليدا بغمزه..دا انتي جمرر يا جمرررر يا جامد..
نورين..مالك يا بت كده انا بدأت اخاف منك..
داليدا..اخص عليكي يا نوري دا انا حتي بحبك..
نورين..ماشي يا لمضه فين بقا العيله..
داليدا..هقولك..اصلا فرح البت سوزان بنت عمتك تيسير بعد كام يوم و بتجيب بقا الجاهز وكده..
نورين..امممم طب انا هطلع اوضتي..عشان جايه هلكانه موت..
نورين طلعت فوق لحد الاوض وبصت علي اوضتها هي و جاسر..دموعها نزلت غصبن عنها...لا يا نورين انتي قويه مش ضعيفه..فتحت الباب و دخلت..
داليدا وهي تحت يا انهار ملهوش ملامح هتقوم خناقه دلوقتي..
نورين بصريخ..اعاااااااا الحقوني..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية وصيت الحب" اضغط على أسم الرواية