Ads by Google X

رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل الأول 1 بقلم أشجان

الصفحة الرئيسية

    رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل الأول بقلم أشجان


رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل الأول 

فى صباح يوم جديد رفع أذان الفجر يعلن عن بداية سنة جديدة ف حياة أبطالنا فاليوم هو اليوم الاول للدراسة هذا العام منهم من فى عامه الاخير ومنهم من فى عامه الاول فليكن عاما سعيدا على الجميع .....
استيقظت بطلتنا على صوت الاذان قامت من مكانها توضأت وأدت فرضها وايقظت اسرتها لصلاة الفجر وجلست لقراءة الورد اليومى من القرءان والاذكار الصباحية ثم بدأت تدعو الله لها ولاخوتها ولصديقاتها ان يجعله عاما سعيدا مكللا بالنجاح للجميع انتهت من الدعاء ثم قامت لتحضير الفطار للجميع فاليوم هو اليوم الاول لشقيقتها الصغرى ف الكلية انتهت من تحضير الفطار ثم نادت على من ف البيت ...
حورية : يا أهل الدار يا قوم يلا الفطار جاهز عشان اللى عنده جامعة واللى عنده شغل يلا بلاش تأخير
عبدالرحمن :صباح الورد يا حور عاملة اى
حورية : يسعد صباحك يا بودى الحمد لله تمام
عبدالرحمن بمزاح : للاسف كدا دايما فهمانى غلط مش قصدى عاملة اى انتى قصدى عاملة اى ع الاكل .
حورية وهى تقطب بين حاجبيها :والله ياسي عبدالرحمن مااااشي اقطع علاقتك بيا بقا تمام يا اخويا يا كبير
عبدالرحمن : اه قلبي الصغير لا يتحمل مين هيأكلنى مين ومين هيشربنى مين ومين ومين ومين يا بتاع الميلامين
حورية لم تتمالك نفسها من الضحك :هههههههههههه يخرب عقلك يا عبدالرحمن انت يا حبيبى متأكد انك عندك 25 سنة يعنى ولا اى
عبدالرحمن : والله يا بت يا حور ولا 25 يوم شكلهم ضحكوا عليا عشان لاقونى واد حليوة وفرع قالوا بقا نكبره
حورية :هههههههههههههههههه كل يا اخويا كل الله يكون ف عونها اللى هتقع ف حظك
عبدالرحمن : يا سلام دى هتكون امها داعية عليها ف ليلة القدر قصدى دعيالها يعنى هو انا فيه ف حلاوتى ولا طعامتى ولا جمالى ولا ولا ولا ايييييه
حورية : كل يا ولا كل ربنا يهديك
أتت من خلفهم هبلة العائلة بصوتها الذى لا مثيل له
فاطمة : ساموعليكوووووووو ياسلخ منك ليها
عبدالرحمن وحورية : ههههههههههههههه يا اى ؟
فاطمة ببراءة :سلخ
حورية : يعنى اى بقا ان شاء الله
فاطمة :يعنى غلس او رخم
حورية :لا اله الا الله الله يخربيت الكلام اللى لحس دماغكم شوهتوا اللغة والله ارتقى يا حبيبتى ارتقى
عبدالرحمن : سيبك منها دى لاسعة ومخها طار منها
فاطمة : الله يسترك الله يخليك يا محترم يا متربي يا ابن الاصول
عبدالرحمن وحورية : هههههههههههههههههههههههه
اتى كل من عفاف واحمد من خلفهم على صوت ضحكاتهم التى تبعث السعادة ف قلوبهم
عفاف : صباح الخير يا حبايب قلبي
الجميع :صباح الفل يا ست الكل
احمد :دايما متجمعين ع الخير يا حبايبى عاملين اى
الجميع : الحمد لله يا بابا
عفاف : حور يا حبيبتى خلى بالك من اختك دى اول سنة ليها مش تسبيها لوحدها
حورية : انتى بتوصينى على فاطمة دا انتى توصيها عليا يا ماما دى يتخاف عليها
فاطمة :الله يسترك يا اختى
احمد :خلى بالك منها بس وعرفيها النظام اى على ما تتعود
حورية :حاضر يا بابا من عونيا انا هقوم بقا البس عشان انزل يلا يا ست بطة اجهزى
فاطمة : انا جاهزة خلصى انتى بس
عبدالرحمن :طيب انا بقا هقوم عشان مش اتأخر ع الشغل عاوزين منى حاجة
عفاف واحمد :سلامتك يا حبيبى خلى بالك ع نفسك
عبدالرحمن :حاضر... لا اله الا الله ...السلام عليكم
الجميع : محمد رسول الله ... وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نهضت حورية ودلفت الى غرفتها ارتدت دريس واسع وعليه الخمار الذى زادها جمالا على جمالها وامسكت هاتفها لتهاتف رفيقة دربها
حورية : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جهاد : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حورية : أم احمد الغالية كيفك
جهاد : لااله الا الله هو انتم نسيتوا اسمى ولا اى هههههههه
حورية :هههههه لا يا ستى انتى الاساس بردو بس انا بقا عاوزة احمد مش ليا دعوة
جهاد : حاضر هنزل اقرب سوبر ماركت اشتري واحد حاضر
حورية : هههههههه لا انا عوزاه ربانى
جهاد: هههههههههه ماشي يا ربانى انتى عاملة اى
حورية : الحمد لله تمام انتى اخبارك اى
جهاد : الحمد لله
حورية : يارب دايما المهم نازلة امتى
جهاد : انا نازلة اهو وانتى
حورية :شوية كدا وهنزل عشان اشوف جدول فاطمة واعرفها ع المكان
جهاد : خلاص تمام هشوفك هناك ان شاء الله
حورية : ان شاء الله ف مكانا المعتاد هستناكى ان شاء الله توصلي بالسلامة يارب
جهاد : الله يسلمك
حورية : خلى بالك من نفسك ومن احمد ههههههه
جهاد : هههههه ان شاء الله حاااااضر
حورية : ف رعاية الله مع السلامة
جهاد : مع السلامة
انتهت حورية من الحديث على الهاتف مع صديقتها وخرجت من الغرفة بحقيبتها متجهة الى حيث تجلس اسرتها
حورية : مش يلا ولا اى
فاطمة : اه يلا
عفاف : حورية اخدتى ال.....
حورية :والله اخدت الكارنيه والبطاقة والفلوس وحاضر هخلى بالي من نفسي ومن الموبايل ومن اللاب توب ومن الطريق ومش هقف مع حد مش اعرفه وهخلى بالى من اختى اى أوامر تانية
عفاف :هههههههه لا خلاص كدا
حورية: ربنا يخليكي لينا ياست الكل بكرة انا اخلص واقعد وفاطمة هى اللى تسمع ده كله ههههههه يلا سلام عليكم
عفاف واحمد :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احمد : انا كمان هنزل بقا مش عاوزة منى حاجة
عفاف : عاوزة سلامتك خلى بالك من نفسك
احمد :خدى انتى بالك من نفسك ومش تتعبي نفسك ولو ف حاجة اتصلي بيا
عفاف: حاضر يلا مع السلامة عشان مش تتأخر
احمد :يلا مع السلامة سلام عليكم
عفاف: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
خرج احمد باتجاه عمله و حورية ومعها فاطمة باتجاه الجامعة ظلت تردد الاذكار والادعية حتى وصلن الى السيارة التى ستأخذهم الى الجامعة .....

********************
**ف مكان اخر **
وقت الراحة :
كان مالك يجلس ف مكتبه مع اصدقاؤه يؤدون عملهم بمهارة ودقة حتى قاطعهم
عز قائلا :يا اختااااى لا انا فصلت مش قادر اكمل عينى ورمت يااخواتى
معاذ بضحك :ههههههههه يابنى عيب كدا عيب على سنك ارتقى شوية بكلماتك اموت واعرف انت بتجيب الكلام ده منين
عز : سن مين يا ابو سن دا انا اصغر واحد فيكم يا باشا قال سن قال محسسنى انى عندى 50 سنة فشر دا انا حيليوة اوووووى يا اخواتى
معاذ : ههههههههههههههه يخربيت عقلك يا عز اى رأيك يا عم مالك ساكت لى
عز : تعرف يا واد يا ملوكة يا اخويا
مالك :هههههههههههههههه ولا وملوكة واخويا ماشي يا عم لا مش عارف عرفنى يا كبير
عز: انا لو مش عارفك كنت قولت سكوتك ده انك بتحب
مالك : لا ياعم انا واحد بحب الهدوء مش لاسع زيك وبعدين انا مش هحب غير مراتى
معاذ :انت مش ناوى تعملها ولا اى
عز بغباء : يعمل اى ؟
معاذ ومالك :ههههههههههههههههههههههههه والله انك حمار
عز :ميرسي يا رجالة والله بس انا حمار عشان مصاحبكم والله
نظر كل من مالك ومعاذ الى بعضهم بنظرة فهمها الثلاثة وقبل ان ينطلق عز جروا وراءه وظلوا الثلاثة يجروا خلف بعضهم ف جو ملئ بالضحك حتى جلسوا من التعب على الاريكة الموجودة ف المكتب يضحكون قاموا باحتضان بعض ووضعوا ايديهم على ايدي بعض وقالوا جملتهم المشهورة رمز لصداقتهم
"تعاهدنا على السير معا .....وعلى العهد حافظنا "
ثم عادوا لاستكمال عملهم ففى بعض الاحيان تكمن طاقتنا ف مزاحنا مع رفقاء دربنا او كلمة بسيطة من أحب الناس الى قلوبنا .....
***************

ف الجامعة عند البنات :
وصل كل من حوية وفاطمة امام الجامعة قالت
فاطمة: ثوانى بس يا حور هتصل بيمنى وجوجا اشوفهم فين
حورية : طيب ماشي وانا كمان هتصل بالبنات اشوفهم فين هما كمان
قامت كل منهما بالاتصال بصديقاتهم وعرفت كل منهن اين هم
فاطمة :جوجا و يمنى جايين هناك اهم
جوجا ويمنى : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حورية وفاطمة : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حورية : ازيك يا مونى عاملة اى & ازيك يا جوجا اخباركم اى يا حبيباتى
جوجا : قلبي ياحور عاملة اى انا تمام الحمد لله
يمنى: الحمد لله تمام يا حبيبة قلبي وحشانى جدا والله عاملة اى
حورية : الحمد لله يا جميلات يلا عشان اعرفكم مكان كليتكم واجيب لكم الجدول
فاطمة : تصدقوا بالله انكم اندال بقا انا اللى صحبتكم وعمالين تكلموا ف اختى وما فى واحدة منكم عبرتنى ماشي
حورية ويمنى وجوجا : هههههههههههههه خلاص بقا يا بطوط
ذهب الثلاث بنات برفقة حورية الى مكان الجدول احضرت حور لهم الجدول وعرفتهم مكان مبنى الكلية وذهبت الى صديقاتها
عند أصدقاء حور:
حورية : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
البنات :اى يا حور اول مرة تتأخري كدا
حورية معلش والله كنت بجيب لفاطمة وأصحابها الجدول وعرفتها مكان كليتها
هند : عرة العرر وحشتينى والله
حورية : هههههههه يخربيت لسانك والله وانتى كمان وحشتينى
جوجو: قلبي يا قلبي وحشتينى موت
حورية : انتى اكتر يا جوجو والله
أروى : حورى والنعمة وحشتينى مووووت يخربيت الاجازة ياجدعان
حورية : هههههههههه يخربيت الالفاظ اللى بوظت اللغة انتى اكتر يارورى والله
ثم حولت نظرها لتلك التى تضحك على صديقاتها
حورية : ام احمد الغالية والنعمة انتى اللى فيهم وحشانى والله اخبارك اى ..واخبار احمد ..اى واخبار ابو احمد اى ..واخبا......
جهاد: بااااااس افصلي افصلي كلنا كويسين الحمد لله وبعدين اى حكاية احمد مش ممكن تكون بنت
حورية : عادى جدا نسميها أحمدية هههههههههههه
انفجرت البنات ف الضحك على كلمة حور ية ثم حولت نظرها الى جهاد قائلة :انا بهزر يا رمضان اى مبتهزرش
جهاد:لا يا اختى بهزر
قالت هند فجأة :عيااااااااااال اناا جعاااااااااانة
التفتت البنات باتجاهها وانفجرن على منظرها من الضحك
حورية : بت يا هند انتى اتجننتى ولا اى يا قصيرة انتى فضحتينا ههههههههههههههه
هند : هما اللى حيلتى 7 جنيه ونص فطار ومواصلات انا قولت اهو "المواصلات غليت يا هند ابقى قابليني ههههه "
البنات : ههههههههههههههههههه بااااااااااس فصلان
جهاد :باس يا هند هولد بسبب يخربيتك انا لسة ف الخامس
حورية : جوجتى هو انتى هتكونى بقلظ امتى بقا هه امتى ؟
اروى : هههههههههههه بس بس مش من اول يوم كدا ارحمونى
جوجو: بقول اى يا بنات احنا عاوزين نطلع بتقدير السنة دى ماشي
حورية : طبعا زي كل سنة ان شاء الله وكمان السنة دى مشروع مش تنسوه ان شاء الله نكون مع بعض
هند: اركنى انتى يا بتاعة محمود ف جمب بالله عليكي كتبتى الكتاب يا اختى ثم رفعت يديها الى السماااء عقبالى يااااااااارب والنبي اصل انا خللت
جوجو : بت انتى مش ليكي دعوة بحودة
البنات :ههههههههههههههههههههه يخربيتك يا هند هنموت منك
اروى:مين اللى هتروح تجيب الجدول
هند : خلى جوجو هى الطويلة اللى فينا هههههههههه
جوجو: هش من هنا يا قصيرة انا مش هقف ف الطابور عشان جدول
حورية : خلاص خليكي انا هروح اجيبه بس تنجزوا كدا عشان ندخل محاضرات ونركز من اول يوم
ذهبت حورية لتحضر الجدول واتت بعدفترة دخلت البنات الى قاعة المحاضرة لحضور محاضراتهم ....
**************
ف كلية الهندسة :
جلست كل من فاطمة ويمنى وجوجا ف المدرج بانتظار الدكتور الذي سيقوم بإلقاء المحاضرة ..
فاطمة : اى ده يا بنات الكلية دى حاجة جميلة أووووى
يمنى : بس يا حلوة احنا لسة ف الاول اما نشوف
جوجا : بت منك ليها هو احنا ممكن ننجح ولا اي
فاطمة : بس يا بومة من اول يوم كدا .. تفاءلى
قطع حديثهم دخول دكتور اقل ما يقال عنه انه ليس بدكتور ابدااا بل طالب مثلهم
بدء الحديث قائلا :
السلام عليكم جميعا .. طبعا منورين وفرصة سعيدة انى هدرس لكم .. كلكم هنا زي اخواتى الصغيرين .. مكتبى مفتوح ف اى وقت تحتاجونى .. ربنا يجعلها بداية جميلة وسنة سعيدة ان شاء الله ... بما انا النهاردة اول يوم مش هنبدأ على طول ممكن يكون تعارف .. اى رأيكم ؟!
الطلاب : اكيد يا دكتور ..
الدكتور : معاكم بقاا انا اسمى دكتور سامر العوضي .. احب اتعرف عليكم ..
قام الطلاب بتعريف انفسهم حتى جاء الدور على الثلاثى المرح
قامت كل من فاطمة ويمنى بالتعريف على انفسهم حتى جاء دور جوجا التى كانت شاردة بعالم اخر منذ ان دلف الدكتور الى القاعة ..
سامر : اتفضلي يا انسة
جوجا :..............
فاطمة :بت يخربيتك ردى الدكتور بيتكلم معاكى
جوجا:..............
يمنى وهى تضربها ف كتفها : جوجا ردى ع الدكتور
جوجا : هه بتقولى اى
سامر بابتسامة عذبة ناظرا اليها : بقولك اتفضلي عرفى عن نفسك .. لو مش حابة تمام
جوجا بسرعة : لا لا لا اسمى جوجا ..
انفجرت كل من فاطمة و يمنى على صديقتهم التى كان خجلها كفيل ان يجعلها تبكي
سامر مخففا من حدة وتوتر الجو : اهدى ولا يهمك جل من لا يسهو
جوجا : انا اسفة يا دكتور .... اسمى جهاد
سامر ف نفسه : جهاد ما اجملكى واجمل اسمك يا فتاتى ثم انتبه لتفكيره فاستعاذ الله واستغفر ف سره ..
" اهدى يا عم انت فتاة مين دا احنا لسة ف اول يوم ههههههههه ما علينا نكمل "
سامر : اسمك جميل .. اتفضلي
جهاد وهى تجلس : قالى اسمك جميل هيييييييييه
" ماشي يا جوجا مش عرفت اربيكي انا هوريكي لما اشوفك "
فاطمة ويمنى : ههههههههههههههههه البت لسعت يا اخواااااتى
وهكذا انقضي اول يوم لهم ف الجامعة لنرى ماذا يحمل القدر لهم ف عامهم هذا ؟
************
ف المكان الذى يعمل به عبدالرحمن وشريف حان وقت راحتهم:
شريف : واد يا بودى
عبدالرحمن : نعمين يا سى شيريف
شريف : هو احنا مش هنتجوز ولا اى
عبدالرحمن : هههههههههههههههه انت عبيط يلا ولا اى
شريف : انا بسألك بس عشان اطمن ع مستقبلي
عبدالرحمن بجدية مصطنعة :والله مش عارف اقولك اى يا شيفو بس يعنى ....
شريف : بس يعنى اى ؟
عبدالرحمن :يعنى انا واد حيليوة ودمى خفيف كدهون انما انت بقا .... ثم انفجر بالضحك وجري من أمام صديقه الذى لا تبشر ملامحه بالخير
شريف وهو يجري :مش تزعل من اللى هعمله فيييك انا قلت اهو ثم امسك به وظلوا يضربون بعض بمزاح حتى جلسوا ع الارضية من كثرة الضحك
عبدالرحمن بابتسامة :ربنا يرزقك ببنت الحلال يا صاحبى تستاهل كل خير انت
شريف : حبيبى يا بودى انا وانت ف يوم واحد ان شاء الله ويا سلام بقا لو اتنين صحاب لاسعين زينا كدا
عبدالرحمن وشريف : ههههههههههههههههه
"فهل هى ساعة استجابة أم ماذا ؟!"

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent