رواية عشقي لك تخطى الحدود الفصل الاول 1 بقلم شروق عبد العزيز
رواية عشقي لك تخطى الحدود الفصل الاول 1 بقلم شروق عبد العزيز
... ابية زين انا بحبك اوي
.... اية اللي انتي بتقولية دا انتي لسة صغيرة علي الكلام دا ومينفعش اللي بتقولية دا
... بس انا مش صغيرة انا عندي 16سنة انا بحبك
زين: سهر انتي لسة صغيرة ومش عايز اسمع كلام في الموضوع دا تاني والا هيكون ليا تصرف تاني ميعجبكيش مفهوم
سهر: بس يازين انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك لية بتعمل معايا كدا وانا مش صغيرة علي فكرة انا كبيرة وبقولك بحبك
زين بعصبية: انتي زاي تقولي كلام زي دا انتي واحدة مش محترمة وانا ان سمعت منك كلام كدا تاني صدقيني هقول لاخوكي وهتشوفي مني رد فعل ميعجبكيش انا مبحبكيش انا مش هحب طفلة صغيرة انا بحذرك لاخر مرة مسمعش منك كلام زي دا تاني مفهوم
سهر: بس انا بحبك
زين بعصبية وغضب: انتي مجنونة انا مبحبكيش وبكرهك ايوا بكرهك انتي فاهمة
وسابها ومشي وهو بيأنب نفسو علي الكلام اللي قالوا.
نتعرف علي الشخصيات:
(عائلة الكافري)
زين الكافري 32 سنة مقدم في الجيش عصبي حاد الطباع
ذو بنيان قوي (عضلات بقا وكدا وبقا وكدا 😂) يحاول نسيان الماضي وتخطية ولكن هل للقدر في ذلك راي.
امينة المحمدي:
ام زين سيدة طيبة وحنونة تعشق اولادها كثيرا تمتلك من العمر 54 عاما
ادم الكافري:
الاخ الاكبر لزين استلم شركة والدة تخرج من سياسة واقتصاد جاد في عملة لا يتهون ابدا مع اي شخص عصبي حاد الطباع يعشق ابنة عمة نور لدرجة التملك يمتلك من العمر 35 عاما
جميلة الكافري:
الاخت الاصغر لزين وادم فتاة مرحة ومشاغبة تعشق عائلتها ذات عيون زرقاء كالبحر وقوام ممشوق تعشق خالد ابن عمها من الطفولة ولكن هل يبادلها هو نفس الشعور؟ تمتلك من العمر 23 عاما تخرجت كلية التربية للطفولة المبكرة
محمود الكافري:
ولد زين رجل اعمال معروف يعشق المال كثيرا
ولكن هل يفضل المال علي مصلحة ابنائة؟ يمتلك من العمر 64عاما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امجدالكافري:
عم زين ويكرة زين وادم كثيرا ويحقد عليهم يعشق المال ايضاً
خالد امجد الكافري:
ابن عم زين يعمل رائد بالجيش وهو وزين اصدقاء ولكن اختلفوا( لسبب ما هنتعرف علية في الأحداث) يمتلك من العمر 29 عاما
نور امجد الكافري:
ابنة امجد فتاة ذات ملامح هادئة تعشق ادم من الطفولة تمتلك من العمر 25 عاما ذات عيون عسلية تغرق كل من يتتطلع بها تخرجت من كلية التجارة
همس امجد الكافري:
فتاة تعشق المال وتحب زين لوسامتة ومالة وايضا عملة (من الاخر كدا بت مخلصة وبتحب التباهي 😂) وتمتلك من العمر 21 عاما
صفاء المحمدي:
زوجة امجد تعشق المال ولايهمها سوي السهر والخروج
كل مايهمها انها من سيدات المجتمع الراقي وتكره اختها امينة وهمت اخواتها من الاب (ولية حقودة اجدعان 😂)
(دانتي هتشوفي ايام سودة 😂)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(عائلة الكامل)
سهر الكامل:
فتاة بسيطة مرحة تحب الحياة تعشق عائلتها
ذات عيون زرقاء كالبحر تغرق من يتطلع بها تمتلك بشرة صافية كالاطفال تعشق زين عشق طفولتها ولكن مع جرحة لها هل باتت تعشقة ذات 23 عاما
تخرجت من كلية التجارة
مصطفي الكامل:
الاخ الاكبر والوحيد لسهر يعتبرها ابنتة هو من تولي تربيتها بعد والدهما وصديق زين وخالد من الطفولة (وهنعرف مع الاحداث ازاي اختلفوا) يمتلك من العمر 32 عاما تخرج من كلية الهندسة
همت المحمدي:
امراءة طيبة حنونة تعشق اولادها كثيرا الاخت الشقيقة لامينة
ابراهيم الكامل:
والد سهر ومصطفي اب حنون ويعشق اولادة كثيرا ولكن توفي في حادث (وهنعرف ازاي مع الاحداث)
باقي الشخصيات مع الاحداثالاحداث
...... قومي يازفتة يلا هتتاخري علي المقابلة بتاعة الشغل يلا قومي بدل مجيلك بابو وردة (السلاح الخاص بالامهات😂)
هي: لا وعلي اية الطيب احسن بلاش ابو وردة اللة يكرمك ياحجة
...... يلا يازفتة خمس دقايق لو ملقتكيش قدامي علي السفرة انتي حرة
هي: حاضر ياحجة قايمة اهو
علي السفرة
خرج مصطفي باس ايد امة وراسها وقعد يفطر (رجل طفس 😂)
الام: ربنا يحفظك يابني ويفتحلك كل الطرق المقفولة يابن بطني يارب
مصطفي: اللة يكرمك يست الكل متعرفيش كنت محتاج الدعوة دي قد اية وباس ايدها
المجنونة بتاعتنا: خيانا الحقوووني اخويا بيخوني مع امي الحقوني ومرة واخدة لزق في وشها ابو وردة (السلاح الخاص بالامهات😂)
الام: يلا ياهبلة ياعبيطة علشان متتاخريش
هي: حببتي ياهمهومتي دعوة حلوة كدة زي بتوع ابنك
همت الام: غوري يابت من وشي مفيش فطار قال همهومتي قال غوري يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
...... صباح الخير ياست الكل
امينة الام: صباح الخير ياحبيبي مش هتفطر
زين: معلش يامي لازم امشي عندي مامورية مهمة ادعيلي وباس ايدها وخرج
امينة الام: ربنا معاك يابن بطني ويوفقك ويسعدك يارب ويفرح قلبك ياحبيبي
..... اية ياست الكل كل دا لية هو لوحدو تعالي ياحبيبي الفطار جاهز باس ايد امه وقعد يفطر
....... ياخلق ياهوة استنوني انت يلا اوعي ها اوعي طبق المخلل دا بتاعي لوحدي فاهم
امنية: اقعدي يابت اترزعي كلي
جميلة: اية ياجوجو العنصرية دي دا انا حتة فلذة كبدك طب والله انا حاسة انكوا لاقيني علي باب جامع
ادم: اه ياختي وقلنا نكسب فيكي ثواب
جميلة: لية كدا بس يابرو دا انت حبيبي وانا اللي كنت هقولك انو نو.....
قام ادم مسك بوقها(زيي البت جميله دي 😂) وخدها ومشي
امينة الام: ربنا يهديكوا ياولاد بطني ويعقلك ياجميلة يابنتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
....... تحت امرك يافندم
....... تعال يازين في مامورية مهمة وعارف انك قدها يابطل
زين: انا تحت امرك ياسيادة اللواء
اللواء: دلوقتي في.............................................
زين: تمام يافندم 24 ساعة وكل المعلومات هتبقي عند حضرتك ادي التحية وخرج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
...... السلام عليكم لو سمحتي انا كنت جاية علشان المقابلة
الموظفة: اتفضلي يافندم الدور التالت
سهر: شكرا لحضرتك
طلعت سهر في الاسانسير بس وهي خارجة حصل....
.....: انتي غبية يابت انتي مش تفرو
سهر: انا برضوا اللي غبية والا انت اللي مركب عيون في قفاك
.......: انت واحدة مش محترمة انتي ازي
قبل ميكمل كلامو سابتوا كملت طريقها(بت جامدة في نفسها كدا 😂)
......: بنت ال.... تسبني انا وتمشي بس مش ادهم منصور اللي واخدة زي دي تتجاهلوا (ياعيني عليكي يابنتي هتشوفي ايام عسل )
..... انسة سهرابراهيم الكامل
سهر: ايوا انا حضرتك
..... اتفضلي للمقابلة
سهر: انت
....: انتي
انتي اية اللي جابك هنا وبتعملي اية في شركتي من البداية
سهر: اية شركتك بص هو انا اصلا كدا كدا مرفودة سموعليكووو انا بقا
ادهم بنظرات خبيثة: علي فين ياحلوة هو دخول الحمام زي خرجوا ولا اية
سهر:.........
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية عشقي لك تخطى الحدود "اضغط على اسم الرواية