رواية حارستي الفصل الأول بقلم شوشا عبدالله
رواية حارستي الفصل الأول
فى بيت صغير فى أحد شوارع باريس فى المساء تقف دراجه
ناريه أمام المنزل وينزل من شخص مجهول ويرفع الخوذه
لتظهر لنا ملامح فتاه شديده الجمال والبرائه وتفتح
الجاكيت الاسود ونقلت الكفازات وتعديل من شعرها الصفر
المموج وتتجه للباب وتفتحه بهدوء شديد خوفا من
استيقاظ امها وتغلقه براحه ثم تتنهد براحه وتخلع حذائها
وتمشى على أطراف أصابعها لتجد أحد اضاء النور فجاء
وتسمع صوت والدتها تنادينا
ياسمين بنزعاج:عاااصى
عاصى تغمض عينيها :الف اكفشت يااارب استر وتستدير لها
بابتسامه كذبه
عاصى باندهاش مصتنع:ماما انتى ايه إلى مصحيكى لغايه
دلوقتى الوقت اتاخر
ياسمين:الحمد لله انك عارفه أن الوقت اتاخر ممكن اعرف ايه
إلى اخرك لغايه دلوقتى
عاصى بكذب:ابدا كنت فى المستشفى كان فيه حالات حرجه خلتنى اتاخر
ياسمين بعدم اقتناع:والله
عاصى :والله
ياسمين:طيب وايش الى فى وشك ده كان حدا ضاربك
عاصى بتوتر وتضع يدها على وجهها:ايه لا ابدا ده كان فيه
المريض كان عصبى شويه وكان رافض ياخد الاحقنه وأيده
بالغلطت جات فى وشى
ياسمين بعدم تصديق:باالله وشو صار بعدين
عاصى:ابدا قدرنا نسيطر عليه وخد الاحقنه بعد مرار طافح
ياسمين :بدى اعرف ليش بتتكلمى بهيدى الطريقه بالكلام
انتى بتعرف المانى وعبرى وكمان كورى وصينى ليش
بتتكلمى بالعربى وكمان مصرى
عاصى بفخر:لانى مصريه وافتخر بكده وبعدين أنا دائما
فريده من نوعى وبحب كل حاجه فيه تكون مختلفه
ياسمين :اى اى مميزه عرفت طيب اسويلك اكل اكيد جوعانه
عاصى بتعب:لا أنا جوعانه نوم الواحد خد ضرب لما سبع
ياسمين:ايش ضرب شو
عاصى بتوتر من كشف أمرها:أنا بقصد المريض إلى حكتلك عنه من شويه
ياسمين:بسوى حالى مصدقاكى تصبحى على خير
عاصى بتثاوب:وانتى من أهله يا ست الكل
ياسمين بحب:حبيبتى قلبى انتى يابرنى قلبك
تذهب عاصى الغرفه نومها وتستلقى على فراشها الصغير بتعب وتنام فورا
فى الخارج تجلس ياسمين
ياسمين:أنا بدرى انك كنتى بتتصارعى علشان تكسبى مصارى
وتساعدينى فى العيشه دى يارب يا بنتى ربى يوفقك يارب
انا خايفه عليها الطريق الى ماشيه فيه مش سهل ودى مهما
كانت قوتها فى الاخر بنت يارب احفظها ثم تمسك صوره
زوجها وتبكى وحشتى يا حبيبى اكتير اكتير بنتا كبرت
وصارت عروس هيا صحيح تشبهنى فى الشكل ولاكن طبعها
متل طبعك تماما عنيده وقويه ومو تستسلم بالساهل ابدا
*************************
فى مصر فى أحد القصور الفاخر فى غرفه بطلنا يرن المنبه
ليد بطلنا يده ويوقف رنينه المزعج لينهض من على سريره
وهوا مرتدى شرت فقط ويتحه إلى حمامه
ويشغل الدش مياه ساقعه ويقلع ويدخل تحت المياه ليشهق
بقوه من ثلوج المياه التى تتدافق عليه بشده ثم يتأقلم جسده على درجه حراره
المياه البارده ثم يغسل شعره بى افخم انواع الشامبو
ثم بعد مده يخرج ويغلق المياه ويرتدى البورنس و يخرج
ويتجه إلى غرفه ثيابه لنجد جميع انواع البدل العالميه
ليختار بدله سوداء ويختار ساعه يد غاليه من مجموعه
ساعاته الغاليه بشده ثم يدتدى ويتجه إلى المرائه ويرش
جسده بمعطر جسم ويرتدى حذاء جلد طبيعى وينشط شعره
الغزير وينظر لنفسه فى المراه ثم يرتدى نظارته السوداء لون
بدلته ثم يخرج ويتجه إلى أسفل ليجد الفطار جاهز
الخدامه بجديه :الفطار جاهز يا فندم
قاسم بجديه شديده:الهانم الصغيره صحيت
الخدامه:لا يفندم
قاسم :أنا قولت قبل كده الهانم تصحى علشان تفطر
الخدامه بخوف من نبرته :أنا صح يقطع كلامه صوت فتاه فى عقدها الثانى من العمر
شمس بابتسامه:أنا صحيت اهو يا حبيبى
قاسم بحب:صباح النور عليكى
شمس:صباح النور يا قلبى
قاسم بجديه للخدامه:اتفضلى انتى على شغلك
الخدامه بهمس:نفسى اعرف بيقدر يتحول كده اوى من
قاااااسى لحنين ومن حنين لقااااسى
قاسم بابتسامه جعلته جذاب :عامله ايه يا حبيبتى
شمس الحمد لله بخير انت مش ناوى تاخد اجازه بقى وتيجى نتفسح شويه
قاسم :اوعدك اخلص شغل وتسافر أنا وانتى رحله
شمس بتزمر: يبقى موت ياحمار
قاسم بضحكه :ليه بس
شمس:يعنى قال أنت بتخلص شغل انت بتشتغل ٢٤ساعه فى٢٤
قاسم:ههههه ليه مش بنام ولا باكل ولا بشرب انسان إلى
شمس:اينعم انت انسان إلى
قاسم برفع حاجب:تصدقى أن مفيش حد يستجرى يقول الجمله ده من اتخنها راجل واجدعها شنب
شمس:يوضع سره فى اضعف خلقه
قاسم :طيب انا هروح الشركه عاوزه حاجه
شمس:تو عاوزه سلامتك
قاسم:متاكده
شمس:ايه امال مثلا مثلا هقولك انى عاوزه امشى براحتى
من غير حرس ولا بود جارد
قاسم بجديه:أنا قولت ممتع الخروج من غيرهم
شمس:هو أنا قولت حاجه
قاسم ينحنى ليقبل رأسها بحنيه
قاسم :أنا همشى خلى بالك من نفسك
شمس:فى رعايه الله
يركب سيارته احدث موديل
قاسم للسائق:اتحرك
السائق:حاضر يا فندم
ويذهب بها إلى طريق الشركه ويذهب ورائه الحرس
ينزل قاسم بهيبته المعهوده التى لا تليق الا به
يدخل قاسم الشركه رافعه رأسه لسموك مثل الأسد ليسمع
تهامس الموظفين على وسامته وثقته
أحد الموظفات نهار ابيض على الحلاوه
موظفه أخرى:ده عليه هيبه وجمال ملهمش مثيل
يمشى قاسم بغرور وثقه ويدخل مكتبه
******************************
فى باريس تستيقظ بطلنا على صوت امها تنادينا
ياسمين:عاصى اصحى يا عاصى يا بنتى قومى علشان شغلك
عاصى بنوم :شغل ايه بس ياريت الكل سبينى انام
ياسمين :يا بنتى اصحى الساعه ٧صباحا
عاصى :حاضر يا ماما أنا قومت اهو
ياسمين:الله يخليلك اياكى. يا بنتى قومى انتى روحى هدى
شور عبال محضرك فطار
عاصى بنفخه زهق:اااف وانا هقولها ازى انى اترفدت من
المستشفى لتعود بذاكرتها الماضى فلاش بالألم
كنت تجلس فى المستشفى ليدخل عليها رجال أقوياء البنيه
يحملون رجلا مصاب ويتشاجرا مع الممرض يريد دكتورة فى الحال لتذهب إليه
عاصى :نعم فيه ايه انا دكتوره
الرجل الضخم :أنا عاوز دكتور انتوا متنفعوش غير للبيت وبس
المصاب:ابعدوا الحشره دى عن طريقى بدال منازل واقفين كده مغير فائده
عاصى :أنا أو مكانك كنت اتكلمت بأدب باين ليه أن جرحك صعب وبعد عده دقائق سوف تهلوس بكلمه طبيب
يتجه أحد الرجال الى عاصى ويمسك يدها بقوه ويقول لها
الرجل :هيا الذهبى من هنا
عاصى تلوى يده بقوه ليصرخ من الالم
الرجل :ايه إلى بيحصل ده ثم يغمز لرجل اخر
رجل :أحسبك متجدليش معانا ثم يصرخ من تلك الحركه
المفاجئه فقامت بلوى اصابع يديه وتقوم بدفعه
ويتجه إليها رجل آخر لتقوم بضربه بشده وتربحهم ضربا إلى أن ياتى مدير المستشفى
المدير:ماذا يحدث هنا
المصاب بالم :أناماركس رجل الأعمال واريد منك معالجتى فورا لاننى اتالم ولا قبل ذالك اريد منك طرد تلك المجنونه
من هذه المستشفى
المدير بخوف منه فهو رجل اعمال صخم:حاضر ياسيدى مثل ما تريد
عاصى تعود بذاكرتها إلى الحاضر
عاصى بضجر:اكيد لما تعرف هتعمل مشكله
ياسمين من الخارج عاااصى الفطار جاهز
تقوم عاصى الحمام لتأخذ شور سريع
وتخرج وارتدى منطلون اسود جلد كوتشر اسود وبدى بجماله
وجاكت جنز اسود وتلك شعرها على هيئه كحكه غير منظمه
وتخرج والدتها
ياسمين: ليش اتاخرتى كده يابنت. وراكى شغل
عاصى وهيا تاكل: ولا اتاخرتى ولا حاجه الساعه لسه٩
ياسمين:معاد شغلك الساعه ٧يعنى متاخره ساعتين
عاصى :مانا امبارح خت ورديه زياده علشان كده اتاخرتى النهارده
ياسمين: خلى بالك من شغلك ده إلى عايشين منه
عاصى بتوتر:حاضر بعد اذنك همشى علشان متاخرش اكتر من كده
تخرج عاصى من المنزل لتجد الرجل صاحب المنزل قادم إليها
صاحب المنزل بابتسامه:صباح الخير يا عاصى
عاصى بابتسامه:صباح النور يا مستر مارتن ماذا تريد
مارتن:جاءت لأخذ ايجار هذا الشهر
عاصي:أليس مبكرا هذا الشهر
مارتن:اعلم هذا ولاكن انا بحاجه ماسه للمال لهذا جاءت باكرا
عاصى :تخرج له المال خذ هذا ايجار المنزل تفضل
مارتن:تسلمى يا ابنتى فاتنة نعم المستاجرين
ويذهب
عاصى بتفكير:أنا لازم اشتغل قريب أنا بحاجه ماسه للمال
وتركب الدراجه الناريه وارتدت الخوذه وتذهب به مسرعه لتبحث عن عمل
***************************
فى شركه رجل العمال جاسم يجلس مع صديقه ماركس
ويقص عليه مافعلت به عاصى وبرجاله
جاسم بغموض:يعنى هزمت رجالك الأقوياء بسهوله
ماركس:نعم أنا فى حياتى لم ارى فتاه فى قوتها رغم أنها
مجرد ماتنظر لها تقول ملاك ولاكن لديها لسان. سليط وقوه
غريبه فرجالى اكبر منها وأضخم ولاكن هزمتهم بسهوله
جاسم باستمتاع:والبنت دى في اى مستشفى
ماركس: لا مانا خلت المدير يرفدها من المستشفى
جاسم بغضب:ليه
ماركس باستغراب من غضبه المفاجأة:لانها اخطاءت بوقوفها إماما ومستعصيه
جاسم :طيب اسمها ايه
ماركس:لا اعلم
جاسم :كيف ذالك
ماركس:أنا لا احيانا لافهمك يا صديقى
جاسم بمكر:أنا هعرف كل حاجه عنها بطريقتى
ماركس:هل تعجبك تلك الفتاه ولم تراها بعد
جاسم :أفعالها جذبتنى إليها
ماركس:وهيا حقا جميله جده تمتلك عيون زرقاء مميزه
وشعرها مموج مثل طبعها وفم مغرى وبشده وأنف حاد وبشره ناعم جداااا
جاسم:انت لمستها
ماركس:لا ولاكن بشرتها بتوحى بكده
جاسم يرجع بظهره لورا :أنا لازم تلقيها وشوف وصفك ليها
صحيح ولا كلام مبالغ فيه
******"""****************
بعد تعب من بحثها عن عمل اخيرا وجد عمل فى مطعم فاخر
المدير:انتى هتشتغلى جرسونه بتمنا انك متعمليش مشاكل
ده مطعم معروف ومشهور زى مانت عارفه
عاصى بتظر إليه بتفهم:اوك
المدير:اتفضلى شوفى شغلك
تذهب عاصى لإبداء عملها بهمه ونشاط
فى نفس المطعم يجلس جاسم وماركس يتحدثن فى أمور الشغل
لتاتى عاصى بدون ماتنظر لهم
عاصى بهدوء:تامرو بحاجه يا فندم
جاسم بدون نظر:لا بعدين ويامرها بالانصراف
ماركس بزهول:انتى انتى تانى
عاصى تنظر له:انت ثم تكمل بهتزاء :انت لسه عايش
ماركس ينظر له بكره:وانتى مالك
جاسم يتابع الموضوع باهتمام
عاصى بابتسامه سخريه: اخبار رجالتك ايه اصلى أنا عارفه
نفسى ساعه مبضرب حد بيقعد أقل حاجه سبوع في
المستشفى
ماركس بغضب من استهزاءها به:انتى مش دكتوره فى
المستشفى ايه الى شغلك جارسونه
عاصى تزم شفتيها بقوه:اصلى فيه واحد كده غبى أمر برفدى
ماركس بغضب:انتى بتقولى ايه
جاسم بيراقب كل حركه بتصدر من عاصى. وينظر لها برغبه
عاصى بذكاء حاد:انت سمعت ايه
ماركس بغباء:انى غبى
عاصى بضحكه:ههه والله انت راجل صريح
ماركس:أنا هخلى المدير يرفدك
عاصى برفع حاجب:وعلى ايه انا مستقيله وتقلع المريله
وترميها بوجهه بقوه وتذهب
ماركس بغضب من فعلتها: انتى ازى تتجراى وتعملى كده
المدير:فيه ايه يا فندم ايه إلى حصل
ماركس:أنا لا زم ترف ويقطع كلامه جاسم
جاسم : انت لازم تكافاء البنت إلى كانت من هنا منذ قليل
ماركس زهول:ماذا ماذا تقول
المدير:عفوا ماذا قولت
جاسم:أنا لا اعيد كلامى مرتين وذا حدث لم تكن حيا لتسمعه
مره اخرى ويذهب
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حارستي" اضغط على اسم الرواية