رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل الاول 1 بقلم رفيدة حامد
رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل الاول
امال انت فايدتگ ايه هنا ؟!
ببرود : اظن اني بشتغل سكرتير هنا مش حارس للمكان
اديگ قلت سكرتير المفروض انگ تمنع أي حد يدخل المكتب
وانا قلتلك خمستلاف مره أن مفيش حد دخل
امال ايه ....
سگتي ليه ؟!
مفيش روح هاتلي التسجيلات الكاميرا بتاعت امبارح وانهارده
تمم
" جاب التسجيلات بتاعت الكاميرا مفيش اي حاجة تدل ع
أنه حد دخل المكتب بتاعي بس الرسائل الي بتوصلي دي
بتوصلي ازي ؟! گل يوم بلقي رسالة ع مكتبي وكل يوم
بشوف تسجيلات الكاميرا بس مفيش اي اثر أنه حد بيدخل
بعدي ! ممكن يكون الشخص بيعطل الكاميرات لما يدخل !
بس بيعمل ده كله عشان يوصلي الرسالة ؟! والله صعب
عليا.. رغم اني عارفه انو زين مش مسئول ع الي بيحصل
بس انا عايز اتطردة ب اي طريقه .. اب زين بيبقي صاحب
بابا .. بابا بيعزة جدا ويعتبر اكتر شخص قريب لبابا أو
لعليتنا .. نحن نعتبر عيله وحده ، هم ليهم شركة لوحدهم
بس زين طلب من بابا أنه يشتغل سكرتير ليا مش عارف ايه
كمية الغباء ده ! ازي شخص يقدر أنه يمسك الشركة بدل من
باباه عايز يبقي السكرتير ليا ؟! بابا ف الاول مكنش موافق
قاله لو كنت عايز تشتغل ف الشركة ممكن تمسگ حاجة اعلي
من السكرتير بس هو موفقش وقدام إصراره اضطر بابا انه
يوافق .. وطبعا انا كنت رافضة الفكره نهائيا بس وافقت لما
لقيت بابا وافق فوقت ع صوته وهو بيندهلي
ايه ي بنتي لقيتي حاجة ؟!
لا
طيب
هاتلي ورق الصفقة الجديدة
ظهر ع وشه الانزعاج فبتسمت بمكر واتكلمت
لو مش عايز تكمل شغل السكرتير عادي ف كذا موظف غيرك
ممكن يبقي مگانگ
قام من مكانه بالسرعه : موظف ايه ي اختي انا قايم حالا
"ضحگت ع الهبل بتاعه ! مش عارف ايه الي مخليه متمسگ
اوي كده أنه يبقي السكرتير . بس بالصراحة بستغله ف
حاجات كتيره .. لاني ماسگة الشركه جديد بابا بدأ يتعب من
ضغط الشغل فمسگتها بدل منه ..جاب زين ورق الصفقه
وبدأنا نشتغل عليهم .. گل مكان بتقف معايا حاجة كنت
بسأله عليها .. بس طبعا مش هسأله مباشر كده لازم الف
ودور ده لو عرف اني مش بعرف الحاجات دي كلها هيذل
امي والله
وبكده يكون خلصنا الورق ده واه صح انت الي هتقابل
العمال الجاد بكره
تمم .. هستأذن انا بقي
بصت للورق الي قدامه واتگلمت: اظن ان لسه الوقت بدري
انگ تمشي دلوقتي
طيب م انا خلصت الشغل بتاع النهارده
قول بالصراحة عايز تمشي ليه ؟!
احم بصي انا معزوم ع العشا انهارده
معزوم ع العشا ؟!
ايوا
وبتستأذن من دلوقتي عشان العشا ؟!
عادي .. لازم اجهز بطني وكده
ابو طفاستگ ي شيخ ..روح ي زين
توشكر ي بشا
" ابتسمت ع كلامه ..صحيح ان بينرفزني جامد بكلامه بس
انا كان نفسي شخصيته تبقي زي شخصيته كدا الكل بيحبه
وبيحترمه برغم من هزاره وشخصيته المرحه دي بس ف وقت
الجد بيتقلب شخص تاني خالص ، اي حد محتاجه مش
بيتأخر ع مساعدته ثانيه ..وده اكتر حاجة بحترمها فيه.. انا
بطبعي حاده مع الكل اي غلطة حتي لو كانت بسيطة مش
بقدر اتحگم ف اعصابي عارف انو قسوتي دي حاجة مش
حلوه بس انا لما ببقي متعصبة مش بشوف قدامي . انا
شخص منتطوي جدا مش اجتماعيه عكس زين خالص ..
حاولت كذا مره اني اگون شخصية اجتماعية بس مقدرتش
كان زين ديما بيقلي أن لكل واحد شخصيته ومش لازم
تقلدي حد ولا تغيري شخصيتگ عشان حد الي عايز يحبك
يحبگ بميزاتگ وعيوبگ .. ابتسمت تلقائيا لما افتكرت
الرساله الي لقيتها انهارده اول مدخلت مكتبي
_
لم أكن قبل لُقياك أدري
أنَّ في الأرض كل هذا السرُور.. ♥️
_
رسالة زي دي بتغير المواد بتاعي نهائيا صحيح اني بظهر
متعصبة قدام زين بس انا من جوايا ببقي هطير من فرحتي
فرحانة لانو حد مهتم بيا ..فرحان لانو ف شخص
مش شيفني متكبره زي مبيقولوا ..حاجة بسيطه بس كفيله
أنها اتفرحني ... خلصت شغل اليوم بتاعي وروحت البيت
ركنت العربيه وسمعت صوت دوشه ف البيت اول مدخلت
اتفاجأة بعيلة زين عندنا سلمت عليهم وماما اتكلمت
غيري هدومك ي روح ويلا عشان تتعشي
اكتفيت بابتسامه وهزيت راسي وركبت صليت وغيرت
هدومي ونزلت كان زين جاي من بره كان ماسك الفون ف
أيده ف عرفت أنه خرج يتكلم اول مشافني اتكلم
ايه رءيگ بالمفاجأة ؟
مفاجأة ايه دي ؟!
بصلي بغيظ واتكلم : أن العزومة الي كنت بتكلم عليها كانت
عندكم
عادي يعني انتو كل يوم عندنا
حاسس انگ بتطرديني بالزوق
لا لو عايز اتطردگ كنت طردتك من زمان متقلقش ..بس انت
عرفت ازي اني مش عارف انكم جاين عندنا انهارده
مهو لو انتي عارف كنتي زليتي امي ف الشركه وفضحتيني
"قطعنا صوت ماما وهي وبتنادم علينا عشان الاكل .. خلصنا
اكل وطلبو مني اني اعملهم شاي رحت المطبخ عشان اعمل
بس افتكرت أنو زين مش بيشرب الشاي فرجعت ليه تاني
وسألته
زين انت مش بتشرب شاي اعملگ ايه بدل منه
بصلي بصه كده مفهمتهاش وبتسم ف بصيت ف الأرض
بتوتر..
قهوه اعملي قهوه
تمم
"رجعت جري للمطبخ لاني كنت متوترة بسببه .. يعني كان
لازم تعمل الحركة الي انت عملتها دي ...منگ لله ي شيخ
احرجتني .. سمعت صوت من ورايا وكانت شهد اخت زين
ايه ي روح ليا ساعة بنادم عليكي وانتي ولا هنا
معلش كنت سرحانة شويه
اوبااا بقي .. سرحانة ف مين ي بت !
ضحكت بطلي عبط والنبي انا مش مصدقه انگ وحده
خطوبتها بعد اسبوع .. كتر خيره والله أمه داعيه عليه
ي بنتي دي انا قمر
مين الي خدعگ ده ي اختي وقلگ كده ؟!
انا خدعت نفسي بنفسي ..
ايه الي جابك ي بت انتي هنا مش كنتي قاعده معاهم بره
احترميني شويه دانا حتي ضيفة ف بيتكم .. ع العموم ي
ستي جايه عشان عايزاگي تخرجي معايا
ليه ؟!
عايز اشتري شوية حاجات قبل الخطوبة
اممم افكر
مفيش حاجة اسمها افكر وبعدين انا مش جايه أخد رءيك
انا بقلك بس
تمم ي ست
"قدمتلهم الشاي واديت لزين القهوه وفضلنا ندردش شوية
نهزر وشويه ننكد عليهم وكمان نتشاگل شوية طيب والله
الي بيحلي القعده غير شجارنا نحن التلاته . بابا اخد عمو
ودخلوا أوضة المكتب لأنهم هيتناقشو ف الشغل وطبعا ماما
وطنط فضلوا يتگلمو مع بعض ف اشياء لا افقهه فيها
شئ .... فضلت انا وشهد وزين ندردش ونهزر لغاية
مستأءذو ومشيو ..ركبت اوضتي
واترميت ع السرير فضلت افتكر ف احداث اليوم جه ف
بالي الرسايل الي بتوصلني ..كنت محتفظة بيهم ف صندوق
صغير فطلعتهم وخرجت للبلكونة فضلت اقري فيهم كل
مقري رساله كنت ببتسم .. صحيت الصبح ع أشعة الشمس
بدأت ابص حواليا لقيت نفسي ف البلكونة والرسائل حوليا
افتكرت سبب جلوسي هنا وابتسمت وبدأت ادخلهم تاني ف
الصندوق الي خصصته ليهم .. صليت وبدلت هدومي
وخرجت كان بابا وماما قاعدين مستنيني عشان الاكل
فتكلمت:
صباح الخير
صباح النور ي بنتي تعالي اقعدي
"فطرت وسلمت عليهم وخرجت وصلت الشركه كان زين
مقعدش ف مكتبه ف خمنت أنه لسه مجاش فدخلت
المكتب بتاعي ولقيت ...
اكمل ولا
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية وقلبي في حق المرسال متعلق" اضغط على أسم الرواية