رواية حكاية التلات بنات الفصل الأول بقلم ملك أسامة
رواية حكاية التلات بنات الفصل الأول
في ڤيلا مدحت الرفاعي
آدم:لا يا ماما يعني لاا
سميه:يابني بقولك شوفها هو أنا بقول اتجوزها يابني
آدم:لا برضو يا أمي افهميني
سمية:افهمني أنت والله يا آدم لو ما عملت اللي أنا عيزاه ولا أكون أمك و لا أعرفك
مدحت من وراها:مزعل أمك ليه يا واد
آدم:ما تشوف مراتك يا بابا بقي عايزة تجوزني واحده معرفهاش
مدحت:نورين برضو؟؟
آدم:ست زفت اللي طلعالي في البخت
سمية بزعل:آدم نورين مش زفت و متشتمهاش لو مش عايز خلاص لكن هي بنت صحبتي و صاحب باباك الله يرحمه و كنت شيفاها مناسبه دلوقتي براحتك
آدم و هو بيبوس إيدها:خلاص ياست الكل آسف هروح معاكي و اشوفها ها ارتاحتي؟؟
مدحت بغيرة:سيب ايدها يا زفت
آدم ضحك و باس أمه من رأسها و مشي
...............
في شقة التلات بنات
ريهام:يابنتي بقي اسمعيني
نورين:لاا يعني لاا يا أمي
ريماس بنوم:ما خلاص يا ماما قالت لاا
ريهام مسكت المخده و حدفتها عليها
ريهام:اتخمدي و ملكيش دعوه
بسمة:يا ست الكل ما هي عندها حق
ريهام:آه ياربيي يقطع خلفه البنات و سنينها
نورين:هي بتدعي!!
ريماس:و علينا
بسمة:هجووووم
التلاته هجموا علي والدتهم و بدأوا يضحكوها
ريهام:خلاص خلاص
و قامت
ريهام و هي خارجه:أعملوا حسابكوا هنروح النادي النهارده
التلاته:اشطااات
قاموا التلاته ادوا فرضهم و لبسوا و فطروا و نزلوا
ريهام علي الفون:اه يا سمية مقولتش حاجه قولت رايحين النادي وبس
سمية:برافو عليكي و أنا اتمسكنت حبتين و هو وافق
ريهام:تمام أوي كدا يلا اسيبك أنا بقي
سمية:تمام سلام
........................
عند آدم
معتز صاحب آدم:اللواء طالب فرقتنا كلها
آدم:يلا طيب
توجه آدم و معتز و وائل و الأخرين لمكتب اللواء ادوا التحيه و جلسوا في أمكان مختلفه
اللواء:طبعآ في مهمه جديده و المرادي هيشارك فيها ملازم أول جديد
أدم لأنه القائد:ليه يافندم ما إحنا خمسه أهو و قادرين
اللواء:هتحتاجوا لخبرات أكتر يا آدم
آدم:اسمه إيه الملازم أول ده
اللواء:نور
آدم:تمام يافندم
اللواء:من بكره هيبقي موجود في المكتب بتاعكوا
أدم:تمام
ادوا التحية و خرجوا
...................
معتز:كان ناقصنا إحنا حد جديد
وائل:مش فاهم أنا والله
محمد:خلاص يا جماعه هنطفشه يعني
أدم:لاا اللواء هيزعل إحنا بس هنلعب معاه شوية
أحمد بإبتسامة:شوية بس؟؟
الكل ضحك و كملوا شغلهم
.......................
باليل كانوا التلات بنات و والدتهم قاعدين في النادي علي ترابيزة و بيتكلموا دخلت عليهم سمية و آدم
ريهام:أهلا سمية حبيبتي
سمية:أهلا ريهام وحشاني ده إبني آدم آدم دي ريهام صحبتي
آدم:أهلا يا طنط
ريهام:أهلا يا حبيبي دول بناتي التلاتة نورين ريماس بسمة
آدم بإبتسامة صفرا:ماشاءالله يا طنط حلوين
بسمة بصوت واطي:ادبسنا يا فوزيييي
ريماس:جدآ ياختي ادبسنا جدآ بصي عيون نورين بتطلع نااار
نورين بصتلهم بصه خلتهم يتخرسوا
آدم:و أنتي بقي يا نورين بتشتغلي إيه
نورين:دكتوره
آدم:آه حمير ولا إيه؟
نورين:آه لما تبقي عايز تتعالج تعالي متنساش
آدم:أنا قايم
آدم قام و سابهم سمية سلمت عليهم و مشيت وراه
نورين:أحسن
ريماس:أمك هتولع فيكي
بسمة:لحظه هجوم الأسد
ريهام:أنتي مشوفتيش تربية يا نورين يا غبيه إيه اللي عملتيه ده
نورين:ماما انتي دبستيني و أنا مش بدبس
و قامت و سابتهم
ريهام:عاجبكوا اختكوا دي!!
ريماس:معلش يا ماما بلاش تضغطي عليها
ريهام:عيزاها تتجوز يابنتي
بسمة:هتتجوز بس مش كدا
فضلوا يتكلموا و بعد كدا مشيوا من النادي
.....................
مالك:هههههه أنت حمار اههههه همووت
آدم حدفه بالمخده و قال:نااااام يا زفت
مالك حاول يكتم ضحكته و مش قادر
أدم:متكتمهاش ياخويا أضحك أضحك طيب والله البت مزهه
و فضلوا يضحكوا هما الإتنين(هتشوف المزهه دي هتعمل إيه فيك يا شبح)
......................
يوم جديد
استيقظ آدم ادي فرضه و نزل كان مالك لسه نايم(أوقات كتير مالك بيقعد مع ادم و عيلته عشان ميقعدش لوحده و هما مرحبين بكده جدآ و بيحبوه)
تناول فطوره و توجه لشغله
آدم دخل مبني المديرية و كانت فرقته كلها برا و قاعدين مصدومين
آدم:في إيه عاملين زي المطلقين كدا ليه
وائل كان حاطط إيده علي خده
و محمد هيموت من الضحك
معتز بيلطم
و أحمد مضايق و رايح جاي
معتز:أدخل و شوف ياخوياا
آدم دخل و كان اللواء قاعد علي الكرسي و مش باين حاجه
آدم:صباح الخير
اللواء:صباح النور يا آدم تعالي أعرفك ملازم أول نورين عبد السلام..
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حكاية التلات بنات" اضغط على اسم الرواية