رواية تزوجنا لمنع الثار البارت العشرون 20 بقلم بسنت اشرف
رواية تزوجنا لمنع الثار الفصل العشرون 20
في المستشفى كانوا نقلوا اسد و ابرار بعد ما تملوا حادثة و كاانت حالتهم صعبة جداا
و الكل برة اوضة العملياات متوتر جداا
مروة قااعدة تعيط و تدعي لابنهاا و مراتة
و حساام خاايف جداا ع بنتة و جوزهاا وقااعد يدعيلهم
و حسن زعلاان من اللي بيحصل ولاان ابنوا السبب في كل ده
و فراس و حسين مايقلش حاالهم عن الكل
عدى اكتر من اريع ساعاات وسط توتر و خوف الكل
وفي الاخر خرج الدكتور
كلهم راحوا ع الدكتور بسرررعة
حسااام: طمني ي دكتوووور بنتي اخباارهاا اي
الدكتور:هي خالتهاا صعبة جداا بس قدرناا نوقف النزيف ولأن عندهاا كسر في الرقبة و هي دلوقت بقت كوويسة مع وجود كسوور و كدماات في جسمهاا
مروة: وابني ي دكتوور طمني علية والنبي
معرفش بصرااحة ابنك معااه الدكتور عادل
وفي نفس الوقت خرج الدكتور عاادل
فراس: اسد حالتة اي ي دكتور
الدكتور: كويس لانوا قووي ف استحمل ف هو كسر في ايدة و كدماات و هننقلوا اوضة عاادية كماان شوية
مروة: الف حمد و شكر ليك يااارب
حسام: بنتي ي دكتور عاايز اشوفهاا
الدكتور: هننقلهاا اوضة عاادية بس مش هتفووث دلووقت اثر البنج
حسين: ربناا يشفيهم يااارب
***********************
تااني يوم
في بيت شادي حيدر
شادي: كويس ي بابا انتوا و ماما انكم موجدين
صفاء: لي في حااجة ولا اي
حيدر: قول ي ابني عاايز حااجة
شادي: اناا اخدت ميعااد النهااردة من اهل البنت اللي بحبهاا و عاايزكم تروحوا معايا عشاان نتقدم
كارما: بجد مين العروسة دي اللي وقعت في غراامهاا
شادي: نور اللي بتشتغل عندي في الشركة
كارما بصدمة: السكرتيرة
حيدر: مبرووك ي حبيبي هي بجد بنت زي العسل و ان شااء الله هنرووح معااك النهااردة.
شادي: تسلم ي حج ربناا يخليك لي.....
مكملش الكلمة لأن امة قاطعتة لما خبطت ع الطرابيزة جامد
صفااء بزعيق: و مين قااال بقى اني موافقة عاايز تتجوز السكرتيرة بتااعتك اكيد هي غوتك عشااان فلوسك
شادي: كفااية ي مااما لو سمحت متقوليش كده عليهاا دي احسن من اي واحده في الدنياا ومش محتااجة لفلوسك اصلاا
صفااء: لااا مهي مش حتة سكرتيرة لاا راحت ولاا جت هتعرف تضحك عليك بس طالما اناا موجودة محدش يقدر يضحك عليك
شاادي: لوو سمحت اناا مش عيل عشاان هيضحكوا علياا
صفاء: واناا مش هسمحلك تتجوزهاا ابدا ي شاادي
شادي: واناا هتجوزهاا غصب عن اي حد
صفااء: بتعصي اوامري ي شاادي
حيدر: خلاااص بقى ي صفاء ابنك راجل ويقدر يختاار وعاارف هو بيعمل اي سيبية حياتوا وهو حر فيهاا
صفاء: مش لدرجة انو يتجوز السكرتيرة بتااعتوا
شاادي: لي هي مش انساانة زيهاا زيناا اي اللي اختلف بقى واناا مش بس بحبهاا لا اناا بعشقهاا
كارما: تماام اسيبكم اناا وارووح الشغل وابت كملوا خنااق براحتكم
شادي: استني تعاالي معايا بعربيتي
كارما: ماشي
شادي: مااشي ي بابا انت وماما ع الساعة 5 تجهزوا عشاان هنروح نتقدملهاا
صفاء: اناا مش هرووح بيت واحده زي دي
حيدر: والله انت حراام معااكي الكلاام
وشاادي خرج هو و كارما و بعدهم حيدر خرج هو كماان يروح شغلوا
اماا صفااء قعدت تهتش لوحدهاا وبعدين قررت ترووح مع ابنهاا عشاان تهين العرووسة شوية وتخرب الجوازه
فيااترى صفاء هتخرب الجوازة ولاا للقدر رأي اخر
***********************
في المستشفى
نروح الاوضة اللي موجودين فيهاا اسد و ابرار
اسد بدأ يفوق والكل حوالية
كانت قااعدة مروة و فراس و حساام و حسين
وموجود سريرين في الاوضة واحد علية ابرار و التااني علية اسد
اسد اول ماا صحي بدا يفكر و افتكر كل حااجة حصلت
وقاام مفزووع بسررعة
اسد: ابرار هي فين هي كوويسة ولا فين انطقوا
مروة: متخاافش ي حبيبي هي كوويسة جداا اهوو في السرير اللي جمبك
اسد: اتنهد برااحة وبيعدل رأسة يبص عليهاا واتصدم من شكلهاا
فهي كاانت وشهاا ملياان كدماات و رقبتهاا ملفوف عليهاا جبيرة و درااعها مكسور و كذلك رجلهاا و ماان منظرهاا يصعب ع الكاافر هو مكنش مصدق نفسة لماا شااف شكلهاا
اما هو ف كاان ملياان كدماات و كسر في و جزع في دراعة
و الكل اطمن علية و ابرار مفاقتش لان الدكتور عطااها بينج عشاان لو فااقت مش هتستحمل الوجع
ف اسد اصر عليهم كلهم انهم يرجعوا البيت لأن قعدتهم ملهااش لازمة
و بالفعل مشيوا وقالوا انهم هيجوا اخر النهاار
***********************
عند شادي في الشركة
شاادي: هنيجس النهااردة ي قمري عشاان نتقدملك ف تقدري ترجعي بدري
نور:تماام اناا اتفقت مع عمي و هيكوون موجود
شادي:مااشي ي نوري اناا مبسووط اووي كاان صعب اوووي اقنااعك
نور: اناا موافقتش عير بعد محاولااتك الكتيره
شادي: ده انت كنت هتشليني والله
نور: بعد الشر عليك
شاادي: بتخاافي علياا
نور: هو لاا عاادي يعني
شاادي:مااشي ي نوري تقدري تمشي دلووقت
في الوقت ده دخلت كارماا
كارما: تقدري تطلعي برة دلوقت
نور: تماام
بعد ما خرجت
شادي: تقدري تتعاملي معااها كويس دي هتكوون مراات اخووكي برضوا
كارما: لسة مبقتش لما تبقى
شادي:قريب اووي
و كمل بحناان: ي كارماا ي حبيبتي انت اختي و حبيتي واناا عايز مصلحتك لية متكوونيش متوواضعة بلااش تكبر و عيشي حيااتك و سيبك من مشااكل ماما و باابا خالص اللي اثرت عليكي لدرجة انك بطلتي تتكلمي معاايا اناا حتى
كارما بدمووع: اناا قرفت منهم اووي ي شاادي بجد مش حااملة اللي هما بيعملوا مفيش في حيااتهم غير الخنااق و ماما اهم حاجة عندهاا الشكلياات عمرهاا ما حسستني بحناان الاام ابداا
شادي: معلش ي قلبي اللي هماا غلطوا فية حاولي تصلحية انت في مستقبلك حاولي تعيشي حيااتك بعيد عن الشكلياات خالص ابنيهاا ع الحب مع الشخص اللي هتتجوزيه عشاان عياالك في المستقبل
كارما: هحااول ي شاادي بأذن الله
شادي: مااشي ي حبيبتي ربناا يخليكي لياا ياارب
كارما: ويخليك ي احسن اخ في الكون
***********************
عند اسد بعد ما الكل خرج حااول يقووم من ع السرير وقعد ع الكرسي قباال ابرار و مسك ايدهاا السليمة
اسد: اناا اسف مقدرتش احميكي بس انت اللي عندتي معاايا لو كنت سمعتي الكلااام و كنت نطيتي من العربية مكاانش حصلك كده بس ازااي متبقيش ابرار لو معندتيش تعرفي اني كنت هاايف عليكي اوووي كنت خاايف ليكوون جرالك حااجة بجد اناا اتعودت ع حيااتي وانت معايا و مقدرش ابعد عنك ي ابراري يلااا اصحي بقى مش هتفضلي ناايمة كتير و يلاا عشاان نساافر تااني
ابرار بصووت ضعيف: يلااهوي محرمتش السفر ده
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية تزوجنا لمنع الثار" اضغط على أسم الرواية