رواية سجينة العادات البارت العشرون 20 بقلم نرمين قدري
رواية سجينة العادات الفصل العشرون 20
ماهي كانت مد**بو**حة وغر*فانه في د,**مها
ملكة القلم نرمين قدري
صعوق امير من منظرها و جاله حاله من زهول وقف مخة عن التفكير المنظر كان بشع لدرجة الهزيان
دخل امير بهدوء تام وعنيه لم تنزل من علي ماهي وبداء عدم التحكم في أعصابه من هول المنظر وفوجاء أن كل اغراض الاوضة متشقلبه وكأن في حد بيدور علي حاجة بسرعة
وجدت أن كل مجوهرات وفلوس اختفت
لقي موبيايلها مرمي علي الارض اخده امير بسرعة ونزل جري علي مكتب حط موبايل في درج
و اتصل امير بسرعة بلشرطة وكل ده وكأنه مغيب عن الوعي. غير مدرج باللي بيعملوا حاله غريبة ما بين الواقع ولا واقع حالة من الهزيان
وبعد قليل من الوقت السريا كلها كانت مليانة للشرطة و اسرع من برق انتشر الخبر في كل أنحاء البلد
انقلبت سرايا كلها و الغريب أن محدش من خدم فاق علي كل الأصوات دي
دخل المحقق غرف الخدم اكتشف أنهم تحت تأثير المخدر
وان الكل متخدر
بداء المعمل جنائي في شغله وتحديد معاد وفاه
بداء ضابط في تحقيق
ضابط/ استاذ امير انت اللي اكتشفت الجريمة صح
امير / رد بصعوبة أيوة افندم كنت راجع من المستشفى داخلت لقتها كده
ضابط/ يعني انت مشفتهاش انهاردة خالص غير ساعة اكاشافك للجريمة
امير / بدون تفكير اه يا فندم.انا مشفتهاش غير لما دخلت ولقتها كده
الضايط /تمام اجمعلي كل خدم اللي هنا عاوزهم كلهم
بداء يسأل واحد واحد من خدم لحد موصل لفوزيه
فوزية /واللهي يا بية ما شوفت حاجة من ساعة ما امير بيه كان هنا المغربية وأنا دخلت نمت
ضابط/ امير هو امير جة هنا نهارده قبل وقوع حريمة
فوزية/ ايوه يا بيه ايه مافهماشي
ظابط / بنفاذ صبر يعني امير جه هنا قبل ما تتقنل ماهي. ولا مجاش ايه اللي في سؤالي يستاهل غباء ده
فوزية/متاخذنيش يابيه علامي علي قدي
أيوة يا بية جه هنا و قعد يحكي معايا في موضوع سم و علي ست ماهي
ظابط / واتعدل في قعدته سم سم ايه قولي يابني انتي بتقطيعي في كلام كده ليه
فوزية / بخوف اصلي يابية ست ماهي حطت سم للست كبيرة علشان كده ست كبيرة. في مستشفى
ضابط /وامير عرف منين أن ماهي هي اللي عملت كده
فوزىة / مخابرش بس هو جة من حوالي كام ساعة وكان شايط خالص و عمال يزعق ويحقق معايا لحد معرف أن ست ماهي هي اللي حطت سم في قهوة
ضابط/ لاء اقعدي كده واحكي كل اللي تعرفي بتفصيل
قاعدت فوزبه وبدأت تحكي كل اللي حصل
ضابط / و بعد ما سالك مشي علطول. ولا قاعد شوية
فوزية / الكدب خيبة يا بية مخبراش بس هو طلع علي فوق مخبراش بقي ماشي علطول قاعد انا كنت نعسانه ونمت
ضابط/ تمام يا فوزية امشي دلوقتى بس كلامنا لسة مخلصش ولو افتكرتي اي حاجة تعالي بسرعه قوليها
استدعي ضابط امير
ضابط / استاذ امير انت قلت انك ما شوفتش المجني عليها غير ساعة اكاشافك للجريمة
امير / اه ليه في حاجة حصلت
الضابط/ بسخرية اللي هو ازاي و فوزية بتقول انك كنت هنا من كام ساعة
امير وكأنه اكتشف شيء مهم. ااه ااه فعلا انا كنت هنا من ٣ساعات بس كنت قاعد مع فوزية
ضابط / يعني انت عاوز تفهمني انك اتكلمت مع خدامة ومشيت من غير ما تطلع تطمن علي مراتك يا راجل قول كلام يعقل
امير/ بعصبية وانا حكدب ليه علي حضرتك
ضابط/ حتكدب ليه هو ده اللي حتعرفوا لما تشرف معانا
امير / اشرف مع مين انا امي في عنايا مركزة لو عرفت تروح فيها
ضابط/ بسخرية هو انا بعزمك علي غدا علشان تقولي رايح ولا مش رايح دي أوامر اتفضل معانا انت مقبوض عليك بتهمت قتل زوجتك ماهيتاب خالد الالفي
امير / بصدمة كبيرة انت بتقول ايه قتل ايه وجريمة ايه اكيد في حاجة غلط اكيد
ضابط / وحضرتك حتشرف معانا لحد ما نعرف ايه فين صح وفين غلط
ضابط /يا عسكري اتفضل خد الاستاذ علي بوكس
امير/ طايب اطمن ابويا
في دخلت والد امير
الاب/ خير في ايه . ايه اللي بيحصل هنا وايه كلام اللي داير في بلد هي صحيحه ماهيتات اتقتلت
و عند نورما
الباب خبط
نورما/ لحقت تيجي الزفته دي مش حخلص من اسءلتها اوووف عيلة زنانه
نزلت نورما بكسل تفتح باب
سحر / بصوت عالي ايه يابنتي ساعة علشان تفتحي
نورما/ سحر بالله عليكي افصلي انا دماغي حتنفجر من صداع
سحر/ لاء وحيات خالتي ما حاسيبك غير لما اقعد علي بير وقراراه من اول ما تتجوزني المرحوم اكمل لحد المز جامد ده
نورنا / أتلمي سحر بدل ما تطلع جناني عليكي
سحر / اتلم هو ايه اللي اتلم بزمتك هو مش مز و جا مد كمان يلا بقي حب الفضول حيموتني بجد ازاي وانتي انجوزتي امير و ليه مخبيه جوازك و ليه مقولتليش ليا و ليه انتي
قطعتها نورما بااااس انتي عطياني فرصة اتكلم معاكي اصلا
اسكتي شوية خليني اعرف اتكلم معاكي ايه ايه بلعة راديو
سحر / ما انتي اللي ساكتة ومش راضية تحكي.
نورما/ بصي سحر انا ححكيلك كل حاجة علشان اريح دماغي من زنك ده بس اسمعي و أنتي قافلة بوقك علشان دماغي لو اتكلمي أو علقتي علي حاجة مش حكمل
هزت سحر رأسها وحطت أيدها علي بوقها علامة أنها حاتسكت
نورما/ تعالى بقي ورايا علي مطبخ نعمل قهوة و شوية سندوتشات. احسن انا حموت من جوع ونقعد نحكي للصبح كده ولا كده امير مش حيوصل في بكرة عصر
سحر/ حلو كده بلا بينا أنا كمان جعانه جدااا
نوما/ بضحك ده عادي بتاعك انتي جعانه علطول
دخلو مطبخ بعملو سندوتشات العشا
سحر/ نورما انا عاوزة اخش حمام من فضلك
نورنا /طيب اطلعي حمام اللي فوق علشان اللي تحت مش شغال
سحر/ لسة حطلع فوق امري لله طلعت سحر ودخلت حمام
وهي نازلة سمعت موبايل نورما بيرن اخدت موبايل
سحر/ وهي نزله نورنا نورما يا نونو
نورما / خرجت نورما من مطبخ في ايه بتزعفي كده ليه يا زفته
سخر/ اتصدقي بالله أنا غلطانة اني عبرتك وجبتلك موبايلك عمال يرن
نورما/ سخيفة من يومك هاتي اشوف مين اتصل وانتي تعالي كملي سندوتشات وبس بسرعة علشان انا جعانة قوي
سحر / كمان كمان حتشغليني عندك
نورما سحر وسعي من وشي خاليني اشوف مين اتصل بيا
ماسكت نورما تليفون بتفتحة اده ايه كله٢٠ مكالمة لم يرد عليها
استر يا رب خير ايه اللي حصل ده امير و ماما استر لتكون مامت امير جرالها حاجة اكيد جرالها حاجة
اتصلت نورما علي امير مش بيرد عليها
اتصلت على مامتها
نورما / الو ماما خير في ايه كل مكلمات دي ليه
ليلي/ انتي فين يا نورما بتصل بيكي بقالي ساعة تعالي حالا علي أول طيارة امير مبقبوض عليه ودنيا هنا هيصة وكلنا في قسم
نورما/ ماما براحة كده وفاهميني ايه اللي حصل انا مش فاهمة حاجة امير مقبوض علية ليه
ليلي/ ماهيتاب اتقتلت ونيابه متهمين امير فيها ودنيا هنا علي بعضيها
نورما/. ايه ااايه ااايه امير. اايه انتي بتقولي عليه ده استحاله امير استحالة يعمل كده
جرت سحر علي صوت نورما
سحر/نورما خير في ايه بتزعقي كده ليه
نورما / سحر تعالي بسرعة ساعديني انا لازم اسافر دلوقتي حالا البلد تعالي بسرعه حضري معايا شنطة واتصلي با احمد يحجزلي علي أول طياره بسرعة
سحر / حاضر بس افهم في ابه بس
نورما/. ييوووووة يا سحر اعملي اللي بقولك عليه معنديش. حيل للمناهده انا في مصيبة
طلعت نورما بسرعة تجهز حالها و طلعت علي مطار
وفي الصعيد
وكيل نيابة / ممكن حضرتك تقولي علي سبب تواجدك في سرايا في وقت وقوع الحادث و ايه اللي خلالك تمشي بسرعة وليه خبيت علي ظابط اللي بيحقق معاك انك كنت في سريا وقتها
امير/ انا اصلا من مفجاءة نسيت كل حاجة ونسيت اني كنت في سريا وقتها
وكيل نيابة/ طايب نعيد سؤال بشكل مختلف ايه اللي وداك سراية في وقت ده
امير / بعد كلام دكتور أن امي اتعرضت لمحاولات قتل بالسم وان سم ده اتحط من حد في البيت قلت لازم اروح واعرف ايه اللي حصل وخصوصا أن امي مبتعرفش تشرب قهوتها الا من ايد فوزية هي بس اللي بتعمل القهوة ليها فا رحت اتكلم مع فوزية وعارف سبب
وكيل نيابة / وانت شاكيت في فوزية انها تكون هي اللي عملت كده
امير/ اطلاقا فوزية متربية عندنا في سريا من وهي لسة مولوده وكبرت واتجوزت وهي معانا حتي لما جوزها طلع وحش امي و ابويا اللي وقفوا معاها وطلبوا منها مع أنه بيشتغل عندنا جنانيني من زمان بس هما كانو في ظهر فوزية استحالة تكون ليها يد في حاجة
وكيل نيابة / وايه اللي حصل بينك وبين فوزية وعرفت مين اللي عمل كده
امير / اه طبعا عرفت مين عمل كده
وكيل نيابة / وطلع مين
امير / ماهيناب هي اللي عملت كده بعد ما امي اكتشفت أنها كانت بتضحك علينا وان حملها ده كان وهمي ما كنتش حامل اصلا
وكيل نيابة/ وانت عرفت منين كلام ده من فوزية صح
امير / اه فوزيه سامعت كلام اللي حصل بين امي و بين ماهي وسمعت امي وهي بتهددها أنها حتقولي و كمان ماهي كانت مصممة هي اللي تودي الامي القهوة
وكيل نيابة/ وانت بقي عرق صعيدي نطر عليك وقلت تاخد بتارك منها صح قلت تاخد حق امك أنها حاولت تقتلها وحق ضحكها عليك وما خفايا كان اعظم
امير /انت قصدك تقول ايه حضرتك انت عاوز تقول ان انا اللي قتلتها
وكيل نيابة/. بعصبية قصدي انك انت المتهم الأول والرءيسي عندي في القضية الدافع موجود و الوقت ده كنت متواجد في مكان جريمة عاوز ايه اكتر من كده
امير/ بس انا مقتلتهاش انا سجلتها بس المكلمة بتاعتها ونزلت اجري علشان كان عندى معاد مع المحقق اللي بيحقق في مستشفى وقدمت فعلا تسجيلات الظابط اللي كان بيحقق في موضوع السم بس هو قال إن ده مش قانوني ومش حياخد بيه
وكيل نيابة/ اكيد طبعا طلما مافيش إذن من النيابة ممكن اسمع تسجيل ده
امير /. اه طبعا اتفضل وشغل موبايل علي تسجيل
سمع وكيل نيابة للتسجيل
وكيل نيابة / لاء و كمان بتخونك كده انا اتاكدت انك انت اللي عملتها مش حد تاني القضية اتحولت كمان لقضية شرف و انت صعيدي و دمك حامي
امير / بعصبية شديده انا مقتلتهاش مقتلتهاش انت ليه مصمم وعاوز تخليني انا متهم
وكيل نيابة / علشان محدش عنده دافع قوي زيك حاولت تموت امك خانتك و كمان ضحكت عليك وهو همتك بحمل كاذب عاوزة ايه اكتر من كده وعلي العموم كله حيبان في تحقيقات ولحد ما يبان حضرتك مشرف معانا هنا
عسكري اتفضل خدو علي حجز
طلع امير و في أيده كلبش وفي ايد عسكري كلبش
في دخلت نورما تجري
نورما / امير امير انت رايح علي فين انتم واخدينه فين
امير / نورما انا معملتهاش مش انا اللي قتلت ماهي
نورما / عارفة من غير ما تتكلم انك استحاله تعمل كده
امير/. سيبك مني وركزي في اللي حقوله اول حاجة تاخدي بالك من امي هي مفروض تخرج من مستشفي انهارده
تطلع علي ثرايا ومتجبلهاش سيرة باللي حصل و غير كده دوري ورا ماهي تليفونها معايا في قوضة مكتب دوري في يمكن في حاجة تدل على قاتل
عسكري/ خلاص كفايا كده لو سامحتي يا مدام ابعدي
نورما / في ايه بس يا دفعة كلمة واحدة بس وحمشي
نورما / امير اجمد كده عارفه انك قوي وقدها ومتقلقش كله خيعدي
امير/ نورما حقك عليا في كل اللي عملته معاكي
نورما /امير انت شايف أن ده وقته تطلع بسلامة وبعدين نشوف من فينا ليه حق عند التاني وياخدو
امير/ نظر لنورما نظرة حب نورما خالي بالك كويس علي اللي في بطنك خافي عليه اكتر من اي حاجة ولو مطلعتش منها اوعي تقوليو حاجة وحشة عني عارفيه اني موت من قبل ما هاو يتولد
نورنا / امير اوعي تقول كده اوعي محدش حيربي ابنك غيرك فاهم فاهم
في طلعت وكيل نيابة و ايه رايكم نجيب شجرة واتنبن لمون
وبزعيق في ايه يا عسكري ايه مش عارف تشوف شغلك ولا عجبك جو نحنه ده اخلص ونزل المتهم علي حجز يلا نفذ الأوامر
خرجت نورما من النيابة و قلبها بيتقطع بس مافيش وقت للانهيار لسة قدمها مشوار طويل لازم تجمد علشان يكمل
اول حاخة عملتها راحت سريا
اول ما دخلت جمعت كل خدم
نورما / مساء الخير يا جماعة طبعا كلكم عارفني قبل كده اللي متعرفوش اني انا دلوقتي مرات امير
من فضلكم عاوزة سرايا دي بتلمع من نظافة وخصوصا. قوضة مرحومة مش المعمل جنائي خلص شغله صح
فوزىة/ أيوة يا هانم خلصو شغلهم وقالو لو عاوزين القوضة تحت امركم
نورما / تمام كده الكل حيخش علي قوضة كل حاحة فيها تترمي حتي فرش سرير مفهوم و تتفرش من اول وجديد و تتغير سجادة بتاعتها عاوزها من الاخر قوضه جديدة
فوزية / بس يا هانم الشر برا وبعيد لتكون مسكونه ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
نورما/ فوزية وحيات عيالك يا شيخه مش وقت هبل الجو مش مستحمل عبط الكل بسرعة يشتغل فيها
اه وفي حاجة تانية الست حاجة حتطلع الصبح من مستشفي مش عاوزة حد يجيب سيرة قدمها باللي حصل هي مفروض كانت تخرج انهاردة بس انا قلت اظبط دنيا هنا الاول ولو سألت علي امير هو مسافر بيخلص شغل مفهوم حد فيكم عنده اي حاجة بقولها
يلا الكل يتفضل علي شغله عاوزة سرايا قبل صبح تكون تمام وعاوزة الجنينة برا تتظبط هو جنابني فين ما اجتمعش معاكم ليه
فوزية/ الست حاجة مانعة دخوله هنا بعد اللي عمله معايا أصلو طليقي
نورما / طايب تمام حد منكم بديلو خبر ويخلبه يظبط جنينه
دخلت نورما مكتب و سندت ظهرها علي كرسي تراجع احداث يوم كلها
نورما/ ااااه ااه حيخلص امتي كابوس ده يااارب فكها من عندك يارب و بدأت تدور علي موبايل ماهي
نورما/ اهو لقيتوا فتحت موبايل صور كتير لماهي لما كانت عارضة أزياء و صور مع امير في امريكا شعرت نورما بالغير
ولفت ملف مكتوب عليه تسجيل مكالمات بدأت نورما تسمع مملكتها و هي مصدومة
نورما يالهوي ايه اللي انا بسمعة ده انا لازم اروح نيابة حالا الوضع خطير ومينفعش يتسكت علية
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية سجينة العادات كاملة" اضغط على أسم الرواية