رواية الحب الحلال الفصل العشرون بقلم ايات الرحمن
رواية الحب الحلال الفصل العشرون
بعد ان دخل الجميع الي الداخل وجد العائله تجلس في غرفه الطعام لتناول العشاء
احمد _تعالو يلا يا حبايبي عشان نتعشي
عشق_اه والله يا جدو انا جعانه اوي
حمزه بصدمه_انتي جعانه يا عشق
عشق ببراءه _اه والله جعانه اوي
حمزه بصدمه _جعانه اوي اوي يعني
عشق _ اه والله جعانه اوي
زين وهو يوجه كلامه الي نورسين ونسرين _وانتو كمان جعانين
نسرين _انا جعانه اوي
نورسين _ وانا كمان
كان في هذا الوقت لؤي ينظر اليهم ويضحك اما العائله فتنظر باستغراب
زين _انتو جعانين اوي اوي ولا اوي بس
نورسين_ هو في اي يا زين
زين _ لاء بسأل عشان لو الاكل مش هيكفي نخرج نتعشي برا
نورسين بفرحه_بجد طب بص هناكل تصبيره وبعدين نخرج نتعشي برا
زين بصدمه_تصبيره
نورسين _ايوا
نسرين _جدو
احمد _نعم يا حبيبه جدو
نسرين _في مكرونه بشاميل وجلاش.
احمد _ايوا يا حبيبتي
نسرين _طب وسعولي بقي عشان انا ميته جوع
عشق _وانا كمان
ثم جلس الفتيات بجانب بعضهن
والشباب ينظروا لهم بصدمه
حمزه _دول هيكلو بجد
لؤي _ايوا
زين _انا بحسب بيهزرو
حمزه_ وانا كمان
احمد وهو يوجه حديثه الي حمزه وزين ولؤي الذين يتهامسون
احمد_يلا يا شباب عشان تكلو
حمزه _اجم لا يا جدو احنا هنخرج نتعشي برا
عشق _ومش هتاخدني اتعشي معاك يا قره عيني
حمزه باستغراب _ قره عيني
عشق ببراءه _اه
حمزه _لا انا اصلا بضحك علي جدو ده احنا هنقعد اهو يلا يا شباب
ثم جلسو جميعا لتناول الطعام
عشق _ابوحميد
احمد_نعم
عشق بحرج_ممكن طبق البشاميل ده
احمد بضحك_طبعا اتفضلي
عشق _شكرا يا جدو
بعد الانتهاء من تناول الطعام
نسرين_الواحد عايز بقي كوبايه قرفه عشان ميتخنش
عشق _صح عندك حق مع لمون
لؤي _علي اساس بعد الاكل ده كله وكوبايه القرفه هي اللي مش هتخليكو تتخنو
نسرين _ايوا طبعا
نورسين _استنو هخليهم يعملو لينا
عشق _لاء يا ستي انا هقوم اجرب حظي واعمل انا
نورسين ونسرين_يلا بينا
ثم نهضو جميعا
احمد _حمزه تعالي انت ولؤي وزين المكتب
حمزه_حاضر يا جدو
ثم نهضو جميعا الي غرفه المكتب بعد ان دخلو
احمد _اي الجديد
لؤي_عرفت ان منصور هين وقبل ان يكمل كلامه اذا بهاتفه يرن
حمزه _مين بيرن
لؤي_ده الجاسوس اللي عند منصور
زين _طب رد بسرعه
لؤي_حاضر ثم فتح المكالمه
لؤي_الو
مجهول _اهلا لؤي باشا
لؤي_اي الجديد
مجهول_منصور بيجهز عشان هينزل كمان اربع ايام
لؤي_اوك خليك متابعه وتجبلي معاد الطياره بتاعته وهينزل بطياره خاصه ولا لاء وهينزل علي مطار اي والصاله رقم كام
مجهول_تمام يا باشا
ثم اغلق الهاتف مع مجهول
حمزه_اي الجديد
لؤي_هينزل كمان اربع ايام
احمد_يبقي لازم نرحب بيه
حمزه_صح كده
احمد_اسمعو هتعملو ******
زين _يا نهار ده انتو ابليس بيتعلم منكم
احمد_اخرج يا بقف من هنا
زين _حاضر يا جدو س سس سلام
احمد_انت لسه واقف
زين _ما انا بحسبك بتهزر
احمد_ مش بقول بقف
زين _شكرا يا جدو
احمد_العفو ياخويا
احمد موجه حديثه الي لؤي_ناوي علي اي يا لؤي
لؤي_ناوي اخد حقي
حمزه_واحنا معاك
ثم يخرجو الي الخارج فيروا الفتيات يشربن القرفه
ويجلسون مع باقي العائله
عشق _بقولك اي يا اخينا
حمزه_اخينا انتي بتكلميني انا
عشق _ايوا
حمزه_خير
عشق _انت اللي عليك الدور
حمزه باستغراب_عليا الدور في اي
عشق _يلا قول الحديث التالت
حمزه بابتسامه _لاء انا هتكلم علي ولا متخذات اخذان وهبقي اشرح الحديث هو صغير
عشق _اوك يلا
حمزه_ربنا سبحانه وتعالى قال ولا متخذات اخذان معني الايه دي انه مينفعش البنت تكلم الولد يعني ولا تكلم ابن عمها ولا ابن خالتها ولا ابن عمتها ولا ابن خالها ولا جارها ولا حتي تقول دع صحبي ولا ده حبيبي كده مينفعش لما بنت تيجي تكلم ولد علي اسم الحب انه بيحبها وهيتقدم ليها وكل شويه يقولو كلام الحب وده مينفعش اصلا انتي ضامنه هو يكون من نصيبك ولا لاء طب حتي لو حصل نصيب واتجوزتو هيجي في يوم من الايام يعايرك وهيقولك اكيد كلمتي ولاد غيري ده انتي محفظتيش علي الثقه اللي اهلك ادوهالك عايزاني اامنك علي شرفي وحياتي صدقيني هيغيرك واصلا حياتكم مش هتكون سعيده عشان مبنيه علي معصيه رينا ف ليه نعمل كده ونعصي ربنا
توقف حمزه عن الكلام عندما وجد عشق تبكي
حمزه بقلق _في اي يا عشق ليه بتبكي
عشق ببكاء _انا غلطت وندمانه انا كنت بكلم صحابس الشباب في استراليا ربنا هيتقبلني هيتقبل توبتي
حمزه_غافر الذنوب وقابل التوبه اتظنه يردك
عشق ببكاء_تفتكر هيسمحني
حمزه_عن انس رضي اللّه عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول قال الله تعالي "يا بن ادم انك ما دعوتني ورجوتني الا وغفرت لك ما كان منك ولا ابالي يا بن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي يا بن ادم انك لو اتيني بقراب الارض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا لاتيتك بقرابها مغفره "رواه الترمذي
ابشري فمجرد التفكير بالتوبه توبه والتائب من الذنب كمن لا ذنب له اناي بتبتدي من جديد اهم حاجه انك تعزمي علي عدم العوده للذنب
عشق _انا والله من ساعه اما نزلت مصر ومش بكلمهم
حمزه _خلاص انتي استغفري ربك وتوبي واوعدي ربنا انك مش هتعملي كده تاني
عشق_استغفر الله العظيم توبت الي الله وندمت علي ما فعلت فاغفر لي فانه لا يغفر الذنوب الا انت
حمزه_بس يا ستي اهو ربنا انشاء الله هيغفر ليكي يلا بقي نتكلم عن الحديث التالت ولا بلاش
عشق _لا اتكلم
حمزه _الحديث التالت في الاربعون النوويه هو عن ابي عبد الرحمن عبدالله بن عنر بن الخطاب رضي الله عنهما قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:
"بني الاسلام على خمس شهادة ان لا اله الا الله وأن محمدا رسول الله وإقام الصلاه وايتاء الزكاه وحج البيت وصوم رمضان "رواه البخاري ومسلم
قوله صلي الله عليه وسلم بني الاسلام على خمس"اي فمن اتي هذه الخمسه فثد تم اسلامه كمان ان البيت يتم باركانه كذلك الاسلام يتم باركانه وهي. خمسه وهذا بناء معنوي شبيه بالحسي ووجه التشبيه ان البناء الحسي اذا اتهدم بعض أركانه لم يتم فكذلك البناء المعنوي ولهذا قال صلي الله عليه وسلم"الصلاه عملد الدين فمن تركها فقد هدم الدين"وكذلك يقاس البقيه ومما قيل في البناء المعنوي
بنا الامور باهل الظين ما صلحوا ***وان تولوا فبالاشرار تنقاد
لا يصلح الناس فرضي لا سراه لهم ***ولا سراه اذا جهالهم سادوا
والبيت لا ينتني الا له عمد ***ولا عماد اذا لم ترس اوتاد
وقد ضرب الله مثلا للمؤمنين والمنافقين فقال تعالي{افمن اسس بنيانه علي تقوي من الله ورضوان }وشبه بناء المؤمن بالذي وضع بنيانه علي وسط طود اي جبل راسخ
وشبه بناء الكافر بمن وضع بنيانه علي طرف جرف بحر هار لا ثبات له فاكلها الحرف فانهار بنيانه فوقع به البحر فغرق فدخل جهنم
قوله صلي الله عليه وسلم بني الاسلام على خمس اي بخمس علي ان تكون "علي" بمعني الباء والا فالمبني عليه فلو اخذنا بظاهره لكانت الخمسه خارجه عن الاسلام فهو فاسد ويحتمل ان تكون" علي"بمعني "من"كقوله تعالي {الا علي ازواجهم }والخمسه المذكوره في الحديث اصول البناء واما التتمات والمكملات _كبقيه الواجبات وسائر المستحبات _فهو زينه للبناء وقد ورد في الحديث انه صلي الله عليه وسلم قال"الايمان بضع وسبعون شعبه اعلاها قول لا اله الا الله _قال_ وادناها اماطه الاذي عن الطريق "
قوله صلى الله عليه وسلم"وحج البيت وصوم رمضان"هذا جاء في الروايه بتقديم الحج عن الصوم وهذا من باب الترتيب.في الذكر دون الحكم لان صوم رمضان وجب قبل الحج وقد جاء في الروايه الاخري تقديم الصوم عن الحج .
وكده ابقي خلصت الحديث
نسرين _الله الحديث ده جميل اوي
نورسين_فعلا
عشق _فعلا جميل اوي انا هقوم بقي عشان انام
حمزه_ما تنسيش تزبطي المنبه عشان تقومي تصلي القيام والفجر
عشق _حاضر تصبح على جنه
حمزه_وانتي من اهلها
ثم صعدت عشق الي الاعلي ودخلا غرفتها
اما في الاسفل فقد استأذن لؤي حتي يغادر
لؤي_اقوم انا بقي عشان امشي
حمزه_ماانت قاعد
لؤي_شكرا هروح انام ساعتين عشان عندي مهمه بكره
حمزه_ماشي يا صاحبي ربنا يعينك يا رب ويحفظك
لؤي_يا رب ثم ذهب لؤي
بعد ان ذهب لؤي
حمزه_انا كمان هطلع انام عشان هروح الشركه بدري
احمد_ماشي يا حبيبي تصبح علي خير
حمزه_ وانت بخير
اما في غرفه عشق كانت تجلس علي سجاظه الصلاه وتبكي وصوت شهقاتها يعلو
عشق ببكاء مرير_يا رب اغفرلي يا رب انا مكنتش اعرف يا رب اغفرلي ذنوبي وابني لي عندك بيت في الجنه اللي احشرني مع الصالحين من عبادك المؤمنين اللهم اغفر لي ذنوبي يا رب اللهم اني اتوب اليك فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب الا انت لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين يا رب انا والله مكنتش اعرف انه حرام يا رب سامحني واقبل توبتي ثم انتهت من الصلاه وفتحت صور مريم وبدأت في ترتيلها
كان هناك من يستمع لبكائها وقلبه يتمزق ويدعو الله ان يريح قلبها نعم انه حمزه
ذهب حمزه الي غرفته وتوضأ ووقف بين يد الله يناجيه ويدعو
_يا رب اللهم اغفر لها واغفر لي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات اللهم ارح قلبها اللهم ارح قلبها ولا تجعل به حزن الا بدلته فرح اللهم ان كانت خير زوجه لي فقربني منها في حلالك يا رب العالمين واجعلها خير زوجه لي واكون لها خير زوج اللهم اعني علي اسعادها لا اله الا انت
بعد ان انتهي حمزه من الصلاه وفتحت مصحفه وبدأ في ترتيل سوره يوسف وبعدها سوره الملك ليستعد للنوم
ثم ذهب ابطالنا في نوم عميق
يتبع الفصل الواحد والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الحب الحلال" اضغط على اسم الرواية