رواية كسره قلب الفصل الثاني بقلم نور الشامي
رواية كسره قلب الفصل الثاني
انصدم أسر عندما وجد دعاء تصرخ بشده وتكسر كل شئ امامها والخدم ووالدتها ووالدها يحاولون منعها فأقترب منها أسر وسحبها بقوه اليه وفجأه صفعها علي وجهها فأنصدم الكل وتحدث أسر بعصبيه : وبعدين في جنانك دا هو في اي كل شويه علي اكده ما تفوجي وتتعدلي بجا بدل ما اعدلك انا
شوقي عم أسر : والله عندك حج يا ابني مش فاهم لحد امتي جنانها هيفضل اكده
دعاء ببكاء : انا مش مجنونه انتوا عايزين مي اي عاد
أسر بغضب : بجولك اي خليكي في جنانك ومفيئ جواز عمي انا بلغي جوازي ببنتك
دعاء بصدمه وبكاء : لع ليه يا أسر لع متسبنيش ابوك يدك انت بحبك جوووي والله
شوقي بعصبيه : اتحشمي يا بنت شويه اي الكلام ال بتجوليه دا
دعاء ببكاء شديد : أسر انا بحبك جووي متسبنيش خلاص هعمل ال انتوا عايزينه بس متسبنيش
أسر بضيق : انا رايح لمرتي ودي اخر مره اشوفك بالجنان دا فاضل يوم واحد علي جوازنا اتعدلي بدل ما اعدلك انا
القي أسر كلامه وخرج من البيت متوجها نحو بيته وعندما وصل وجد والدته امام التلفاز فتحدث بدهشه مردفا : سهرانه ليه يا حجه
غاليه بابتسامه : مستنياك يا ابني علشان اطمن علي بنت عمك
أسر بحده : جبر يلمها بنت مدلعه بس انا ال غلطان علشان انا كمان دلعتها وجولت لسه صغيره وزفت بس خلاص هي دلوجتي كبرت ولازم تتربي شويه
غاليه بضيق : اهدي يا ابني
اسر : انا تعبان طالع انام تصبحي علي خير يا حجه
غاليه : وانت من اهل الخير يا جلبي
صعد أسر الي غرفته هلا قد غفت في النوم فأقترب منها ببطئ وقبلها علي شفتيها ففتحت علا عيونها بفزع وتحذثت مردفه : جيت امتي
أسر وهو يقترب اكثر ويقبلها علي عنقها : لسه جاي دلوجتي
علا بأحراج : طيب هقةم اسخن الاكل
أسر وهو يسحبها اليه ويتحدث بحده : ينحرج الواكل بجاز تعالي اهنيه وحشتيني
علا بابتسامه : بجد انا وحشتك وانت لسه بتحبني زي الاول
أسر : واكتر والله انا بموت فيكي تعالي بجا
في الصباح استيقظت علا فوجدت أسر نائم بجانبها ظلت تنظر اليه بابتسامه حتي قاطعها طرقات الباب ففتح أسر عيونه بتكاسل وتحدث بتذمر مردفا : اكيد امي نفيش غيرها لازم يطين عيشتي علي الصبح اكده
نهضت علا من علي الفراش وارتدت كامل ملابسها وذهبت لتفتح الباب فنظرت اليها غاليه بضيق وتحدثت بحده مردفا : نموسيتك كحلي يا بنت البندر الساعه 8 مش ناويه تجومي تحضري الفطار لجوزك
نهض اسر بضيق ودخل الي المرحاض واخذ حمام دافي ثم خرج ولم يجد علا فأرتدي ملابسه ونزل فوجدها تحضر الفطور والكل في حاله فوضي فتحدث اسر بضيق : اي ال بيوحصل اهنيه
غاليه بابتسامه : مش فرحك بكره يا حبيبي لازم نحضر كل حاجه من دلوجتي
أسر بضيق : وعلا بتحضر معاكم يا امه حرام عليكي مخلياه تحضر لفرح جوزها
غاليه بتذمر : والله العيب منها لو كانت بتخلف وجابت الوريث مكنتش اتجوزت ولا كانت حضرت لفرحك
مانت علا تستمع لحديثهم ودموعها تتساقط فلاحظ أسر وتحدث بضيق مردفا : تعالي يا علا علشان تفطري معايا
علا وهي تمسح دموعها : لا يا حبيبي ورايا شغل
اسر بعصبيه : ينحرج الشغل بجاز يولع في اهنيه خدم يشتغلوا تعالي جولت
اقتربت علا وجلست بجانب زوجها فجلست غاليه رهي تنظر اليها بضيق شديد وبعدما انتهي أسر من الفطور نهض وذهب الي عمله مر هذا اليوم سريعا علي الجميع وجاء يوم الزفاف كانوا الجميع في حاله سهاده عارمه عادا علا الواقفه تنظر للكل وقلبها كأنه ينزف دم اجتمع الاهل والجيران وتم كتب الكتاب وفي المساء ذهب اسر الي غرفته الجديده فوجد دعاء جالسه بفستان زفافها تشعر بالاحراج الشديد فاقترب منها وتحدث بضحك مردفا : دعاء بتتكسف لع انا مش مصدج نفسي
نظرت اليه دعاء وتحدثت بتذمر مردفه : لازم اتكسف بس دا اسعد يوم في حياتي علشان انت معايا انا بحبك جوووي يا أسر
أسر وهو يغمز لها : طيب هتغيري الفستان دا ولا اجي اساعدك انا
دعاء بأحراج : لع لع انا هدخل اغيره لوحدي
ركضت دعاء الي المرحاض فضحك اسر وتذكر علا كيف حالها وبماذا تشعر حاليا ظل يفكر لبعض الثواني حتي قرر ان يذهب الي غرفتها ليطمأن عليها اما عند علا كانت جالسه في الغرفه تبكي بشده تشعر وكأن العالم كله يقوم بخنقها وبان قلبها سينفجر من شده حزنه فتقدمت نحو الشرفه ونظرت الي السماء وظلت تردد كلمات الاغنيه مردفه
"'" وحده زيي طول حياتها عايشه تحلم بالامان واماا شوفتك قلبي قالي دا ال يامه حلمت بيه .... شوفت فيك فرحه بعنيا نفسي اعيشها من زمان قلبي ليك انت وبس ونفسه بس تبقي ليه .... انت سندي وانت ضلي .. الحلو ال فاضلي في الحيااه الحياااه ... انت ليا انا لوحدي ال زيك روحي تطمن معاااه معااه ..... نفسي اقولك الف حاجه انت ليا حاجات كتير .. انت قلبك خلي عمري يبتدي كده من جديد ... بقوي بيك وبخاف عليك من اي حاجه عليك بغير مبسوطه كده متأكده العمر احلي معاك اكيد ... انت سندي انت ضلي .. الحلو ال فاضلي في الحيااه وو
وفجأه قاطعها صوته الرجولي وهو يتحدث بابتسامه : شكلي هجعد معاكي انهارده
التفتت علا وانصدمت عندما وجدت اسر امامها وعلي وجه ابتسامته التي تسحرها فتحدث بدهشه : ازاي مش المفروض تكون مع عروستك
اقترب اسر منها وتحدث بسعاده : بقالي كتير مسمعتش صوتك ال جنني من اول مره سمعته فيها في حفله الجامعه بس بالرغم من كل ال عملته وانتي برده حبك بيزيد مش بينجص
علا بابتسامه : حبي مستحيل ينقص ليك علشان انا بعشقك والله بعشق صوتك وريحتك وكلامك وعصبيتك وكل حاجه فيك
اسر وهو يسحبها من خصرها اليه ويتحدث بخبث : انا بجول بلاش اروح لدعاء انهارده وافضل معاكي
علا بحزن : ياريت تفضل معايا طول العمر انا مقدرش اعيش من غيرك
وفجأه سمع صوت دعاء وهي تبحث عنه فقبل علا علي شفتيها قبله سريعه وذهب ظلت علا واقفه لدقائق لا تعلم اذا تشعر بالسعاده او الحزن انا في غرفه دعاء دخل اسر فوجدتها ترتدي قميص نوم اسود قصير بعض الشي ويبدوا علي وجها الحزن فتحدث أسر بغمز : زعلانه ليه اكده
دعاء : كنت فين عاد
أسر : ملكيش صالح خلينا في ال احنا فيه
واقترب اسر منها وبدأت ليلتهم الاولي اما عن علا فلم تنام طوال الليل حتي اشرقت الشمس وفي خلال الساعه السابعه صباحا خرجت من غرفتها وذهبت الي غرفه اسر طرقت الباب عدت ط قات ولكن لم تجد رد ففتحت الباب ودخلت وانصدمت عندما وجدت اسر عاري الصدر ودعاء في احضانه فلم تتمالك نفسها وصرخت بشده انفزع اسر ودعاء من نومهم وتحدث اسر بخضه مردفا : في اي عاد
علا بصراخ : اي ال انا شوفته دا انت كنت بتعمل اي
دعاء بعصبيه : واحد وعروسته كانوا بيعملوا اي عااد وازاي تدخلي اكده
علا بغضب : اسكتي انتي انا بكلم جوزي انت ازاي تعمل كده طلقتي
نهض اسر من علي الفراش ولبس قميصه ثم تحدث بغضب مردفا : انا زهجت من ام الكلمه دي وخايف مره افقد اعصابي واطلجك بجد انتي مجنونه ولا اي
علا بعصبيه : انا قولت طلقني
وقف اسر امامها والشرار يشع من عيونه من شده غضبه ثم تحدث بصوت يشبه فحيح الافاعي مردفا : عيدي ال جولتيه اكده تاني
علا ببكاء : انا عايزه اطلق مش هعيش معاك بعد ال شوفته دا
أسر بغضب : شوفتي اي جبر يلمك هو انتي شوفتيني بخونك مع واحده من الشارع دي مرتي وانتي عارفه عايزاني اعامل مرتي ازاي
علا بصراخ : مليش دعوه طلقني انا مش هقعد هنا
وفجأه تلقت صفعه علي وجهها بقوه فأنصدم أسر عندما وجد والدته هي من وووووو
توقعاتكم
لايك للبيدج في قصص روعه هتعجبكم
الفصل الرابع
كسره قلب
وقف الجميع في حاله صدمه حامل كيف اسأله كثيره كانت تدور في اذهان الكل ولكن سريعا تلاشت علامات الصدمه من علي وجه اسر وابدلت بسعاده عارمه فتحدث بلهفه : انت متأكد يا حكيم علا حامل
الطبيب : ايوه حامل بس لازم تعمل تحاليل علشان تطمن
محمد بسعاده : شكرا يا حكيم اطلب ال انت عاوزه وهيتنفذ فورا
الطبيب بابتسامه : العفو يا حج محمد دا شغلي
اسر بسعاده : لع ال هتطلبه هيتنفذ مهما كان
الطبيب بضحك : طيب عاوز عربيه
محمد بابتسامه : حاتم احسن عربيه في مصر كلها تجيبها للحكيم
حاتم : حاضر يا ابوي
الطبيب : انا كنت بهزر يا حج
محمد : لع والله خلاص العربيه هتكون عندك بكره دا احسن خبر سمعناه
اما عن اسر فدخل بسرعه الي الغرفه ووجد علا جالسه فأقترب منها وتحدث بسعاده : الف مليوون مبروك دا احسن خبر سمعته في حياتي كلها
علا بدهشه : خبر اي دا ؟
أسر بسعاده : انتي حاامل
وقعت هذه الكلمه علي علا كدش بارد في فصل الشتاء لم تستوعب ما قاله أسر فتحدث مره اخري بصدمه : انت بتقول اي
اسر بضحك : انتي مش مصدجه ولا اي انتي حاامل انا هبجي اب ومنك كمان من حب عمري وحبيبه جلبي من جوا
علا بعدم تصديق : مستحيل ازاي ؟ لا الدكتو. غلطان مستحيل
أسر وقد بدأ يشعر بالضيق والقلق فتحدث مردفا : هو اي ال بيوحصل مستحيل ليه مش انتي كنتي بتتعالجي ؟ انتي مخبيه عني اي عاد ؟
علا وقد بدأت دموعها في التساقط فنهض أسر وتحدث بحده : جوليلي في اي وبتبكي ليه دلوجتي المفروض تكوني مبسوطه
علا ببكاء : ازاي حامل
أسر بحده : جومي غيري خلجاتك
علا بدموع : لييه ؟
أسر بعصبيه : جوومي يلا هنعمل تحاليل دلوجتي علشان نتأكد
نظرت علا في الساعه ووجدتها تقترب من الثالثه صباحا فتحدثت بدهشه مردفه : اي معنل تحاليل دا ال هيكون مفتوح دلوقتي
أسر بغضب : انا اسر الصاوي ولما اطلب حاجه هتتنغذ جومي البسي وانا هفتح معامل التحاليل ال اهنيه في البلد دلوجتي
علا بأستسلام : حاضر
دخلت علا لترتدي ملابسها والتقط اسر هاتفه واجري بعد الاتصالات الهاتفيه حتي انتهت علا من اعداد نفسها فتحدث اسر بضيق : يلا
خرج اسر ومعه علا من الغرفه ولحسن الحظ ان الجميع غفوا في نوم عميق فأخذ سيارته وذهبوا الي احدي معامل التحاليل ووجدوا اسامه في انتظارهم
اسر بضيق : كل حاجه جاهزه
اسامه : ايوه الدكتور جوه هياخد التحاليل والنتيطه هتطلع علي الساعه 9 الصبح
اسر : يلا
دخلت علا الي الغرفه واخذ الطبيب التحاليل الازمه وذهبوا الي البيت فصعدت علا الي غرفتها وابدلت ملابسها ونامت فورا بدون ان تنتطق بحرف واحد اما عند اسر جلس في غرفه مكتبه يدخن سيجاره تلو الاخري حتي جاء الصباح فركب سيارته وذهب بسرعه الي معمل التحاليل كانت علا تنتظره في الحديقه فهي لا تريد ان يعلم احد بكل هذا وبعد ساعه وصل اسر فركضت علا تجاه سيارته وتحدثت بلهفه : اسر قولي النتيجه طلعت
اسر بضيق : ايوه
علا بقلق : وبعدين
اسر بسعاده : حاامل طبعا انتي حامل
علا بسعاده شديده : بجد انا حامل بجد يعني العلاج عمل نتيجه
اسر بتساؤل : علاج اي
علا بتوتر : علاجي يا حبيبي انا هبقي ام بجد انا مبسوطه اووي
اسر بابتسامه : تعرفي اكتر حاجه انا مبسوط منها ان ابني هيكون منك انتي
علا وهي تحتضنه : انا بحبك اووووي
اقترب اسر منها اكثر وحملها فجأه فتحدثت علا بفزع : بتعمل اي
اسر بجديه : اسكتي لازم ترتاحي ومتمشيش ولا خطوه
دخل اسر وهو يحمل علا فنظرت اليه دعاء بضيق وتحدثت مردفه : عمي هينزل دلوجتي نزلها
اسر بتذمر : عادي دي مرتي
علا بأحراج : لا يا اسر مينفعش نزلني
اسر وهو يضعها علي الكرسي : اجعدي اهنيه وارتاحي متتحركيش
غاليه بابتسامه : اشربي اللبن دا يا علا
علا بدهشه : شكرا يا ماما
محمد بابتسامه : صباح الخير
غاليه : صباح النور يا حج
محمد : عامله اي يا علا يا بنتي انهارده
علا : الحمد لله يا بابا
حاتم بضيق : اسر عايزك في موضوع مهم
اسر : طيب تعالي ندخل المكتب
دخل حاتم مه اخيه الي الغرفه فتحدث اسر باستغراب : مالك اكده مش طبيعي ليه ومرتك فين
حاتم بضيق : هطلجها هي عند ابوها وانا جولتلها تخليها يومين عنده انا مش عايزها
اسر بحده : هو اي حكايتك انت اسامه جبر يلمكم انتوا الاتنين اذا مش بتحبوهم جبل الجواز ليه اكده طيب اسامه عارف انه بيحب واحده تانيه انت مالك مش مروه دي ال انت جولت للكل لو متجوزتهاش مش هتنجوز غيرها وبعدين انت ملجتش بجالكم 6 شهور بس متجوزين اي ال حوصل
حاتم بعصبيه : ال حوصل اني اتجوزها علشان انسي رغد وانا اكده بخون مروه انا بفكر في رغد وبحاول اكلمها انا زهجت
اسر بغضب شديد : رغد مين يا روح امك ال مش عارف تنساها انت اتجننت عاد مش رعد دي ال كنت بتتسلي بيها انتوا اوساخ انت واسامه واحد خانها والتاني كان بيتسلي بيها واكتشف بعد ما اتجوز انه بيحبها اتفوا عليكم انتوا الاتنين
حاتم بحزن : انا هطلجها واتجوز رغد
اسر بعصبيه : فعلا انت طلجها واتجوز رغد ما هي هيصه بجا هي مروه احنا جايبنها من الشارع وبعدين ابعد عن رغد بجا وملكش صالح بيها كفايه انها اتفضحت في اليلد بسببك لولا انك ابن عيله الصاوي وان اهل البنت غلابه كانوا زمانهم جتلوك بعد ال عملته
حاتم بضيق : مش جادر انساها
اسر بعصبيه : انا هطلع اغير اجيب الملفات من فوج وانت حصر نفسك علشان هتيجي معايا المصنع وهناك نشوف حل
القي اسر كلماته وصعد الي غرفته ظل يبحث عن ادنلفات ولكن لم يجدها ففتح الدولاب وظل يبحث بين النلابس فمن عادات علا ان تخبئ الاشياء المهمه بين الملابس حتي وجد ملف فأخذه وفتحه ولكنه انصدم عندما وجد فيه وووووووو
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية كسره قلب" اضغط على اسم الرواية