رواية علي واسما البارت الثاني 2 بقلم اشرقت عبدالحكيم
رواية علي واسما الفصل الثاني 2
اسما = زي ما سمعت ي علي .... انا عاوزة إياد دلوقتي بقولك
خرج علي م الاوضة وهو متزربن ومتنرفز واول ما شافته أمه بالمنظر ده وقفته
جليلة = وه ف ايه ي ولدي مش ف اوضتك مع عروستك ليه
علي = اسما عاوزة إياد ي ماما
جليلة = وه يعني ايه ده ي ولدي مينفعش انهاردة بالذات
علي = بقولك ايه يما انتو غاصبيني ع الجوازة دي اصلا وانا هجبلها الواد تتلهي فيه واكتر م كدة متستنوش مني
ومشي وسأبها وهو متعصب برضو ونزل يجيب إياد
*بعد نص ساعة ف أوضة اسما*
اسما قاعدة قلقانة ... ليه علي أتأخر كل ده وليه حتي مبعتش إياد مع اي حد م اللي ف البيت لو هو مش عاوز يطلع مثلا .... وف وسط تفكيرها لقيت علي داخل الاوضة واياد ف أيده ومعاه كيس فيه شيبسي وشوكلاته وهوهوز وشويبس رومان(عشان بحبه وكدة 😂)
وجري بسرعة عليها وحضنها وهي حضنته وقالها
إياد = بصي ي ماما عمو علي جابلي ايه
اسما = وريني ي حبيبي جابلك ايه
إياد = جابلي شيبسي وشوكلاته كتير خالص ... انا بحب عمو علي ع فكرة
ضحكت اسما وقالت = طب منا عارفة ع فكرة وبعدين بالهنا ليك ي روح ماما
إياد = شوفي كمان عمو علي جابلك ايه
بصت اسما لقيته جايبلها شوكلاته كتيرة وشيبسي برضو
ضحكت وقالت = قول ل عمو علي شكرا
إياد = ماما بتقولك شكرا ي عمو علي
علي = قول ل ماما عفوا ي حبيبي
إياد = عمو علي بيقولك عفوا ي ماما
اسما = قول ل عمو علي
قال إياد بسرعة = يوه بقا ي ماما ما تقوليله انتي
ضحكوا كلهم وقالت اسما = حاضر ي لمض
علي = كنتي عاوزة ايه
اسما = كنت عاوزة اقولك تصبح ع خير عاوزين ننام
علي = اسما أنا عاوز اتكلم معاكي
اسما = مش وقته ي علي
علي = لاء وقته ي اسما بعد اذنك
اسما = نعم ي علي خير
علي = بتعامليني كدة ليه
اسما = كدة ازاي
علي = كدة زي ما انتي شايفة وانتي فاهمة كويس اني ماليش دعوة واني مغصوب ع الجوازة دي زي زيك
اسما = انت عاوز ايه دلوقتي ي علي
علي = تتعاملي معايا زي ما كنا بنتعامل قبل كدة .... عادي وانا والله العظيم ما تفكر اني اغصبك ع حاجة بس انتي فاهمة أنه غصب عننا لازم نبقي متجوزين ....وليكي مني مصاريفك انتي و إياد واي حاجة يحتاجها بيتنا عادي وهنتعامل زي الاخوات والاصحاب واكتر ده وعد مني
اسما اقتنعت الي حد ما وقالت أنها موافقة ونامت هي واياد ع السرير وعلي ع الكنبة
*تاني يوم الصبح ع الفطار*
كامل = حد ينده علي واسما
جليله = هنوديلهم الفطور ف الاوضة
كامل= لاء علي امبارح قالي أنه هيفطر معانا
جليلة = لع ده كتير ده ... امبارح يقولي اسما عاوزة إياد ويجيبهولها فعلا واتكلم معاه يقولي هوديهولها تتلهي فيه أنا مش فاهمة حاجة عاد
كامل = هو ع راحتة ي جليله انا ماليش دعوة بيه
روح ي كامل (ابن ابنه معتصم ابنه) انده ع عمك علي
كامل = حاضر ي جدي
*عند أوضة علي واسما*
كامل = عمي ... ي عمي علي
علي = ايووون .... صباح الخير ي كامل خير ي حبيبي
كامل = صباح النور ي عمي ... جد بيقولوا يلا الفطار جاهز
علي = حاضر ي حبيبي قول ل جدك نازلين وراك ع طول
كامل = حاضر ي عمي
علي = يلا ي اسما ننزل الفطار جاهز
اسما = حاااضر اهو ثواني بغير ل إياد وهنزل ع طول
علي = خلاص انا هستناكي وننزل مع بعض
كامل ل حفيدة كامل= قولت ل عمك ي ولدي
كامل الحفيد = ايوة ي جدي وقالي نازل وراك ع طول
ولسة هيكملوا كلام لقيوا علي نازل هو واسما واياد
علي واسما ف نفس الوقت = صباح الخير ي جماعة
الكل ف نفس الوقت= صباح النور ي عرسان ... يلا بقا علشان الفطار
وقعدوا يفطروا عادي وقال علي ل أبوه
علي = ي حج احنا هنمشي أنا واسما انهاردة ع القاهرة بعد العصر كدة
جليله = ايه ... تمشوا ع فين وليه اصلا
علي = هنروح يما هناك علشان شغلي وبعدين محنا بيتنا هناك واسما هي اللي طلبت مني كدة
جليله = لاء بقولك ايه انا هتسمع كلامي أنا و
لسة هتكمل لقيت كامل بيقول
كامل بصوت عالي = جليييلههه ..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية علي واسما" اضغط على أسم الرواية