Ads by Google X

رواية عندما تلتقي العيون الفصل الثاني 2 بقلم نجوى ابراهيم

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما تلتقي العيون الفصل الثاني بقلم نجوى ابراهيم


رواية عندما تلتقي العيون الفصل الثاني 

ادم ماشي وبيكلم مراد وبيبصله وفجاه خبط في حد 
عهد... مش تفتح ي بنتي ادم انت ولا ماشي تخبط في خلق الله 
ادم... انا اسف والله ماخدتش بالي عهد سابته ومشيت تظبط شعرها عشان تقابل الوفد البريطاني 
ادم فضل يبص في اثرها كتير جدا وكانه بيحاول يفتكر هو شافها فين قبل كدا وفجاة دخلت بنت جميله ورقيقه المطعم وندهت باسم ادم 
ادم اتفاجئ وقال بصوت واطي غير مسموع مايا 
مايا.. بنت جميله من اصول امريكيه درست مع ادم في نفس الجامعه وكانت بينهم علاقه صداقه قويه وحب من طرف مايا
مايا... ادم وجريت تحضنه في اللحظه اللي عهد خررجت فيها من الحمام وشافتهم 
عهد في سرها... منحط وقليل الادب لا وكمان اعمي ولوت فمها ومشيت 
ادم... متفاجئ وبعد مايا عن حضنه بسرعه وبخفه مايا بتعملي اي هنا 
مايا... مفيش بس انا جايه مع بابا نمضي العقود مع شركه الشرقاوي للميماب ومستحضرات التجميل 
ادم.... ازاي دي شركتي واحنا معندناش فرع مستحضرات تجميل 
مايا.... لا مديره الشركه اسمها عهد مش انت هي شديده شويه بس ممشيه الشركه صح 
ادم..  انتي تعرفي شكل عهد 
مايا.... اه طبعا وشاروت علي عهد اللي قاعده بكل شموخ وحاطه رجل علي رجل وبتتكلم مع الوفد البريطاني بكل غرور لان بفضلها شركتها الاول عالما 
ادم...راح نحيتها وهو في دنيا تانيه وهو بيفكر هي دي فعلا عهد بنت عمي الصغننه اللي اتولدت وانا اربع سنين وشلتها علي ايدي طب هي دي اللي كنت بحلم لما نكبر اننا هنتجوز ونجيب عيال كتير كبرت اوووي وبقيت واثقه في نفسها وناجحه ودا اللي طول عمري بتمناه 
ادم استني عهد مضت الصفقه مع الوفد وهو قاعد يسمع بكل فخر ان طفلته بقيت قويه وواثقه من نفسها 
عهد...  We thank you Mr. Mark, it's 
not our first deal, but it's the biggest 

Mr. Mark.. it is our pride to deal with the youngest and most successful female director of companies ever 

عهد..Thank you, Mr. Mark. I hope to be as you think of me
( عهد.... نحن نشكركم مستر مارك انها ليست صفقتنا الاولي ولكنها الاكبر 

مستر مارك.. انه لفخر لنا التعامل مع اصغر وانجح مديره شركات علي الاطلاق 

شكرا مستر مارك اتمني ان اكون عند حسن ظنكم بي) 
مشي الوفد البريطاني وعهد كمان وقفت عشان تمشي وفجاه حد مسك ايدها 
عهد... انت حيوان فاكرني شبه الزباله اللي بتمشي معاهم سيب ايدي بدل ما اكسر ايدك ودا لان عهد واخد الحزام الاسود في الكاراتيه 
ادم... عهد اسمعيني 
عهد.. هو انا اعرفك ي بني ادم انت عشان اسمعك انت مين اصلا وازاي تتجرأ تمسك ايدي كدا 
ادم... عهد ازاي مش فاكراني انا ادم ابن عمك محمد انا رجعت ي عهد 
عهد... بقيت في صدمه شديده ادم ازاي انا عشت العمر دا كله بحلم بيك وامتي هترجع بس انت اتاخرت اووووي انا مبقتش عهد الطيبه واللي كلها براءة بتاعه زمان انا حاليا اله شغل معرفش حاجه عن العالم اللي برا الشغل كان نفسي ترجع وانا داخله الجامعه من ساعه ما محمود بيه خلاني اله للشغل وبس كل دا عهد بتفكر في نفسها وهي بتبصله ومصدومه وساكته 
ادم... حضنها جامد وقالها وحشتيني كتير وكل دا عهد مش سمعاه اساسا هي في العداوه والحرب اللي بين ابوها وامها وان هي وادم اللي طالعوا مظلومين بس فجاه استوعبت هو سابها من زمان وهرب راجع دلوقت لي 
عهد... زقته جامد وضربته كف انت ازاي تحضني كدا انا معرفكش واحمد ربنا اني مبلغتش عنك لارا يلا بينا من هنا مشيت عهد هي ولارا وادم وقف مصدوم وايده علي وشه مكان الكف اللي عهد ضربتهوله 
ادم... لي ي عهد بقيتي قاسيه كدا فين البراءه اللي جواكي لي دفنتيها ولبستي قناع القسوه دا اوعدك ي عهد هرجعك الملاك البرئ تاني وهفضل وراكي لحد ما تحبيني زي ما انا بحبك طول الوقت دا 
مراد...ادم دي عهد اللي حكيتلي عنها طول السنين دي كلها 
ادم... بنبره فرحه في صوته ايوا هي ي مراد اخيرا شوفتها 
مراد... بس طلعت حته مزه جامده 
ادم... بغضب شديد وعيون ناريه مراد اقسم بالله لحظه كمان وهنسي انك صاحبي واخويا كله الا عهد 
مراد... بخوف انا اسف والله ي ادم انا بهزر معاك 
ادم... حس بخوف مراد خلاص تعال نطلب عشا ونطلع نلف شويه 
مراد... بضحك يلا 
نرجع لعهد سايقه العربيه وسرحانه في كل اللي حصل وازاي ضربت ادم كف لما حضنها ازاي وهي مستنياه يرجع من 20 سنه بس هي اقنعت نفسها انا معاها حق 
راجع تاني لي راجع بعد اي بعد ما كسرت كل البراءة اللي كانت مستنياك انا بكرهكم كلكم بكرهك ي ادم انت اكيد زيها عيله الشرقاوي كلهم زي بعض بكرهكم 
ووصلت عهد البيت في صمت رهيب نزلت دخلت اوضتها من غير كلام غيرت هدومها وقعدت علي سريرها مسكت صورها هي وادم وهما صغيرين وبدا تكلم فيهم

عهد... انت طلعت حلو اوووي ي ادم غير الصوره اللي كنت رسمهالك في دماغي بس للاسف مبقيناش لبعض خلاص في حروب بين اهلنا وانا اكيد في صف بابا وعمري ما هسيبه ينهار بسبب تصرف طايش بقالي خمس سنين ماسكه الشركه وحققت ارباح مهوله من يوم ما دخلتها موت قلبي وعقلي بس هو اللي متحكم في حياتي انا اسفه بس انا مش ليك وحطت الصور في الدرج واتنهدت بحرقه ونامت 
ادم.... ماما تعالي معايا 
هاجر... نعم ي حبيبي خير اي اللي حصل ومال وشك معلم لي كدا 
ادم.. ماما انا شوفت عهد 
هاجر... قلبها وجعها واتمنت متكونش عهد بنت عمه لانهم لو فكروا في بعض هيدخلوا في حروب رهيبه عهد مين ي حبيبي 
ادم... ماما متلفيش عليا في الكلام عهد بنت عمي انا عاوز اعرف احنا هنفضل في عداوه كدا العمر كله انتي عارفه اني بحب عهد وعمري ما حبيت غيرها وهتجوزها ي ماما لو هتظطر اخطفها بعيد عن الكل 
هاجر... ي ادم اهدي ومتفتحش جروح وحروب اتقفلت من سنين 
ادم.... لامتي ي ماما هنفضل في عداوه لامتي انا بحب عهد ومش هحب غيرها تنتي عارفه اني بحبها من اول ما اتولدت متجيش دلوقت وتقوليلي انساها 
هاجر... يابني والله انا اتمني انك تتجوزها بس ابوك عمره ما هيوافق ابوك عمل عداوه كبيره بينه وبين محمود عمك من عشرين سنه ومبيقبلش حد يجيب سيرته لا هو ولا حد من عيلته ارجوك ي ادم متفتحش مواضيع اتقفلت من زمان 
ادم... انا هتجوز عهد واسافر امريكا تاني انا وهي ملناش مكان في وسط الحروب دي 
هاجر... وتفتكر عهد هتوافق عليك بعد ما سبتها من عشرين سنه وسافرت 
ادم..  بتفكير انا هحاول اقنعها بحبي هحاول ارجع براءة عهد اللي عمي دفنها في قناع الشغل ومرمطه السوق انا لازم ارجع شركه بابا لازم ادير شركه الشرقاوي تاني 
هاجر... بس الشركات اتقسمت ي ادم شركه والدك مسؤله عن تصدير العربيات واستيرادها اما عهد ما شاء الله عليها بجانب شركه والدها لاستيراد معدات الجيم ومكينات المصناع افتتحت فرع لمستحضرات التجميل وكسرت السوق وضربت كل المنتجات اللي فيه اقولك علي سر انا بشتري ديما اول اصدار من منتجاتها لاني بعتبرها بنتي بس من غير ما ابوك يعرف
ادم... بفخر طفلتي الصغيره كبرت وبقيت عملاقه السوق بس اوعدك ي عهد اني هرجعلك برائتك وطفولتك تاني 
في حته تانيه خالص 
لارا..  بتحكي لمريم اختها علي عهد واللي عملته في ادم 
مريم.. عهد طول عمرها قويه وانا نفسي لما اكبر اكون زيها وناجحه في شغلي وحتي هي جميله اوووي 
لارا... بفخر شديد لصحبتها اللي اثبتت نفسها زغم صغر سنها طبعا ي بنتي مش صاحبتي 
مريم... ي شيخه روحي هو انتي فالحه في حاجه غير الشوبينج والرحلات 
لارا.. بغيض بقا كدا ي مفعوصه طب تعالي بقا وفضلوا يضربوا في بعض بالمخدات ويضحكوا 
اسراء والدتهم واخت مامه عهد 
اسراء... مالكم ي بنات صوتكوا مالي البيت 
لارا..  بتمثيل ينفع كدا ي ماما مريم بتشتمني 
اسراء... مريم اعتذري لاختك حالا 
مريم.. بطاعه حاضر ي ماما وراحت مميله علي وش لارا قال عاوزه تبوسها وعضتها وطلعت تجري 
لارا... بقا كدا ي سوسه والله ما انا سيباكي وجريت وراها وهما بيضحكوا وصوتها مالي المكان 
اسراء بضحك... ربنا يخليكوا ليا وما يحرمني منكم ابدا ووقت قدام صوره عادل زوجها الله يرحمه وهي بتبكي شوفت ي عادل البنات كبروا وملوا علينا البيت ربنا يرحمك ي حبيبي ويجعل مثواك الجنة 
.................
عهد صحيت... ولبست هدومها ولبست قناع البرود والجديه وكان مفيش اي حاجه حصلت نزلت فطرت مع والدها ووالدتها ونزلت راحت شغلها من غير كلام 
محمود..  مالها البنت دي علي الصبح كدا 
نجوي... حرام عليك ي محمود والله انت دفنت برائتها بالشغل دا البنت بقيت عامله زي المكينه بتشتغل وتنام وبس دي حياه دي دفنت شبابها بسببك 
محمود.... نوجا انا بربي بنتي صح بربيها ازاي تكون ناجحه وليها مستقبل ومتكونش ضعيفه وتستني سفقه من حد لو جرالي حاجه من الصبح تقدر تعتمد علي نفسها 
نجوي بخوف..  بعيد الشر عنك ي حبيبي ربنا يخليك لينا وديما حسك بالدينا في البيت 
محمود.. مغلطتش لما حبيتك ي نوجا واتحديت العالم كله عشان اتجوزك ربنا يخليكي ليا 
........  .............. ............ ..........
عند ادم لبس واتشيك وبقا مهلكك للقلوب 
ادم لابس بدله رصاصي وتحتها قميص اسود وجزمه سوددا وحط برفانه الممير ولبس ساعته ونضارته السمرا ونزل رايح الشركه ومعاه مراد اللي لا يقل وسامه عنه 
ياتري ادم هييقابل عهد ازاي 
وازاي هيحاول يقنعها بحبه 
وهل عهد هتتقبله في حياتها بعد ما غاب السنين دي كلها 
ولا هتحصل حاجه تغير كل الموازين وهل للقدر راي اخر 
استنوني في فصل جديد مليان مفاجات ي حلوين 


يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent