رواية وكان القدر هو الحاكم بقلم زهرة الظلام الفصل الثاني
رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثاني
عبير دخلت واول ماخالد شافها ضربها بالقلم
عبير:انت فاكر نفسك مين هااا
خالد:انتي خاينه يامريم وقفتي وضحكتي مع البيه ولما شوفتك قال اي هاتعرفيني عليه دي اخرة حبي ليكي
عبير :اولا انا مش مريم انا عبير ثانيا لو كانت جاتلك وكنت ضربتها كده كنت دفنتك انا بأيدي بس معلش ثالثا بقا مريم مش خاينه مريم طيبه وعشان كده هي مستحملاك لحد دلوقتي فاهم واعمل حسابك حاجتك كلها هاتجيلك الهدايا بتاعتك وانسي مريم خالص
وقبل مايتكلم طلعت وسابته متعصب ومش طايق حد هو مش ف باله الضربه هو الي ف باله انه يمسك مريم ويضربها عشان يطفي ناره
خالد:ماشي يامريم ليكي حساب تاني
********
عند مريم
دخلت عبير ومريم بصتلها
مريم:حصل اي وخدك...
عبير خدت البوكس الي مريم بتحط فيه هدايا خالد
عبير:اعتبري خالد مات فاهمه
مريم:عبير هاتي البوكس في اي الي حصل ولي بتقولي كده
عبير رمت البوكس ع الارض
عبير:شايفه(بتشاور علي خدها) ده كان زمانه علي خدك دلوقتي ده مجنون ومريض وبيقول انك خاينه ترضيها على نفسك
مريم وعنيها دمعت:بس خالد اكيد مش قصده يعني هو متعصب بس و....
عبير :لسه بتدافعي عنه انسيه وخلصنا بقا كفايه لحد كده
لسه مريم هاترد عبير خدت البوكس وراحت عند خالد وهو الي فتحت حدفتله البوكس
عبير:اياك اشوفك بتقربلها
خالد:وانتي فاكره ان خيانة اختك دي هاتعدي كده ولا انتي هاتسلمي اعملي حسابك ان أختك هاتعيش ايام سوده زي عينيها الحلوه دي
عبير مشيت وهي بتفكر ف كلامه واول مادخلت سمعت عياط مريم دخلتلها وحضنتها
مريم :خالد كويس هو مدايق بس والله
عبير :ياحبيبتي هو مش كويس ومعندوش ثقه فيكي ده لحد دلوقتي مش بيفرق بينا عشان خاطري خلاص بقا بكره تلاقي احسن منه
مريم:طب لو جه يتقدملي هاتوافقي
عبير:انشاء الله يلا نامي عشان نصحي بدري بكره
مريم:حاضر
مريم نامت وعبير فضلت سهرانه تفكر ف كلام خالد بس فكرت انه بردوا مريم علي طول معاها وف الجامعه هو كده كده مرفود مش هايدخل الجامعه
*********
عند محمد
قاعد بيرسم ف مريم وخلص رسمتها
محمد:الله اكبر علي جمالك ده شكلي كده هاخطب قريب
أدهم(ابو محمد):ومين بقا الي خطفت قلبك أخيرا
محمد:ملاك يابابا ملاك سرقت قلبي وعايزها
ادهم:طالما سرقت قلبك يبقي ندخل البيت من بابه
محمد :اكيد
ادهم :انا مسافر لما ارجع من السفر نبقي نحدد معاد مع أهلها
محمد:حاضر خلي بالك من نفسك
ادهم:وانت كمان
محمد وصل ادهم للمطار ورجع فضل ماسك صورة. مريم الي رسمها ونام
********
تاني يوم
عبير صحيت ولسه هاتصحي مريم لقيتها بتلف حجابها
عبير ف نفسها:انا عارفه انك زعلانه بس بكره تنسي
جهزت ونزلوا ومريم فضلت باصه علي شباك خالد وصلوا الجامعه ومحمد كان مستني مريم وشافهم الاتنين سوا
مريم :اهو محمد اكيد مش هايعرفني منك صح
عبير :اكيد
جه محمد ووقف قصاد مريم
محمد:عامله اي يامريومه
مريم:يالهوي عرفتني ازاي
محمد:حسيت بيكي دي توأمك؟!
مريم : اه عبير
محمد:اهلا
عبير:اهلا..مريم هاروح أنا دلوقتي باي
مريم :باي
عبير:خلي بالك من نفسك
محمد:هاخلي بالي منها
عبير ابتسمت ومشيت
عبير في نفسها :شكله بيحبها يارب يكون ابن حلال
وبدات محاضراتها ومريم بدات ومحمد وف اخر اليوم مريم خلصت بدري قعدت وفضلت تكتب ف مذاكراتها وخلصت واجباتها وجه محمد
محمد:شكلك شاطره
مريم:مش اوي بس مش بحب اذاكر كتير ف بخلص من الي ورايا
محمد :انتي الصغيره صح
مريم:اه انا اصغر ب 3 دقايق
محمد:بس انتو شبه بهض موت
مريم:ماما لحد دلوقتي ماتعرفناش من بعض انت اول واحد يفرقنا من بعض
محمد:انا بس حسيت بيكي ممكن اوصلك
مريم:هاستني عبير
محمد:لسه تلت ساعات عشان تخلص اي رايك نروح نتغدي
مريم:لا لا مش لازم
محمد:عشان خاطري انا عازمك
مريم:طيب ناكل حواوشي
محمد: لا هأكلك علي زوقي
وخداها وراحوا مطعم سمك كبير طلبلها جمبري وكابوريا وحجات كتير تانيه
مريم:كل ده لينا احنا بس
محمد:اكيد يلا كلي ياست البنات
مريم:بلاش ست البنات دي خالد بس بيقولي كده
محمد:خلاص ملاكي اسميكي ملاكي
مريم:احم يلا ناكل
كلوا وهما مروحين محمد جابلها شوكلاته كتير روحت ولقت اهلها جم
مريم:انتو جيتوا امتي
إيمان :انا وابوكي لسه راجعين هي فين مريم
مريم:انا مريم عبير عندها محاضر
ودخلت اوضتها وجت عبير حضنت مامتها
عبير:امال بابا فين؟!
ايمان :خالد جارنا قاله عايزك ع القهوه نزله
مريم:بجد اكيد هايتق....
لسه هاتكمل باباهم دخل
أحمد :خالد طلب ايدك ياعبير
مريم:ايه مستحيل ؟!!!!!
عبير:..
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :" رواية وكان القدر هو الحاكم" اضغط على اسم الرواية