رواية قدري البارت الثاني 2 بقلم اية هلال
رواية قدري الفصل الثاني 2
- اي دا احمد !!
= وحشتيني يا ليلي
- ليلي بزعيق : انت ليك عين تيجي دلواقتي انت نسيت انك خاطب و السفر لهاك . ممكن اعرف انت جاي ليه دلوقتي ؟
= اي الي بتقوليه ده يا ليلي انتي متعرفيش انا حصلي اي هناك واتمرمطت قد اي انا حصلي حاجات كتير هناك ومكانش ينفع اقولك عليها واديني جيت اهو اقولك ..
احمد بتنهيدة : انا اسف حقك عليا انتي عاملة اي وعمي عامل اي طمنوني عليكم
- لسة هترد بباها قطع كلامهم
- احنا كويسين يا ابو حميد وبخير والحمدلله , اتفضل يابني اقعد نتكلم جوا مينفعش وقفت الباب دي
لسة بيدخلو دخل عليهم حد بيقول : مساء الخير ده منزل الاستاذة ليلي محمد ؟
- ليلي بتردد : ايوا انا انا ليلي حضرتك مين
= الحقيقة انا لقيت الشنطة دي في المواصلات يعني وسامحيني فتحتها ولقيت بطاقتك وعنونك وجيت اوصلهالك ..
- اها ازاي نسيت الشنطة الحمدلله شكرا ليك بجد
= علي اي ده واجبي
خرج الرجل ده ودخلوا يتكلموا وبباها دخل يعمل شاي
- احمد بزعيق خفيف : انتي بقا سايبة نفسك كده وناسية شنطتتك في المواصلاات ولا فارق معاكي لا وكمان مش فاكرة اصلا انك نسياها افردي كانت وقعت مع حرامي ولا بلطجي كنتي هتعملي اي هاا ردي
ليلي بزعيق فيه نبرة عياط وهي بتدمع : كفااية بقاا اي الي انت بتقوله ده هو انت اصلا عارف انا حصلي ايي ولا اي الظروف الي خلتني تايهه انت متعرفش حاجة
- اهدي يا ليلي انا مكنش قصدي اتغظت عليكي كده وقال بتريقة : وهي اي بقا الظروف دي ان شاء الله
= ليلي بكسرة وزعيق : ظروفي ان عندي سرطااااااااااان في الدم ومش عارفة اعمل اييييييي في حياتي وتايهه ومصدومة وفي الاخر تيجي وتغطت عليا وتهزقني ان ازااي لااا انا مهملة انا مش واخدة بالي من حاجاتي انت ايييي باااارد اتفضل اطلع برة انت مش السند ولا الحب الي انا عايزاه اتفضل اطلع برااا
- ابوها بيجري علي صوتها العالي : في اي يا ليلي اي الي حصل وفين احمد
= بتعيط واخدها في حضنها وبتقوله ارجوك يا بابا متفتحش موضوع احمد ده تاني
- حاضر يا قلب ابوكي اهدي انتي بس وتعالي انا عملك كيكة بالشكولاتة تعالي ناكلها وانسي الحزن يا حبيبة بابا
= بتبوسه من خده ربنا يخليلك ليا يا بوب
- احمد مش مصدق نفسه ازاي كان قاسي عليها كده وهي في اشد الحاجة لحد يفرحها ويكون معاها خطوة بخطوة احمد ندم وطبعا مينفعش يروحلها تاني اكيد هتطردو ...
انهردة اخر يوم ليلي هتبات فيه في بيتها وهتروح بيتها الجديد علي سرير المستشفي مكانتش عايزة تسيب البيت في لحظة كده جالها لحظات يأس وفقدان للأمل ..
- الو ايوا يا لولو انتي فين هتتأخري ؟
= لا يا بابا انا داخلة علي البيت اهو
- ماشي يا نور عيني مستنينك قصدي مستنيكي
دخلت ليلي الشقة بتاعتها وهي مضلمة افتكرت بقا باباها هيعملها حاجة عشان هتروح المستشفي بكره
- وفجاه النو اتفتح ولقت بلالين بتنزل من فوقها والوان مبهجة ولقت البيت كله متعلق عليه يافطة مكتوب عليها " you are strong"
فرحت اوي اوي بس هو فين والدها كل ده ولسة مفيس حد قربت اكتلر لقت اكل كتير وتورت علي الطربيزة ومكتوب عليها كلنا بنحبك يا ليلي ..
وفجاه كله دخل عليها لقت باباها وزمايلها في الشغل وخالتها وكل قرايبها وحتي احمد كان موجود وماسكين بلالين
ليلي كانت طايرة من الفرحة ن في حد مهتم بيها وبيفرحها دايما
قرب عليها باباها : اي يالولو انتي رجعتي شكلك رجعتي خلااص من المستشفي لحقتي
= ليلي بضحك :اي يا بوب لسة بدري الرحلة مبتدش لسة وقالت بصوت عالي شكرا يا جماعة ليكو بجد انا بحبكوا من كل قلبي
قرب عليها احمد وقالها : واناكمان من ضمن الي بتحبيهم ؟
رغم انها زعلانة منه جاامد ومش طيقاه اصلا بس عشان متبوظش اللحظة السعيدة قالت ايوة اكيد
واحتفلوا وكلهم روحوا
- انا خايفة يابابا حاسة بالتوتر والخوف خايفة ماخفش خايفة اموت يابابا خايفة اسيب كل حاجة وأمشي خايفة ملحقش اجرب حاجات كتير في الدنيا خايفة اقابل ربنا ويكون معايا ذنوب كتير عايزة اعمل حسنات اكتر واكتر مش عايزة أسيبك يابابا انا وانت روح واحدة مينفعش نسيب بعض
-=بصي يا قلب ابوكي انا حاسس بكل الي بتقوليه ده مش احنا روح واحدة انتي لازم يكون عندك ثقة في ربنا قولي جواكي أنا هخف انا هبقي كويسة انا هرجع لبابا تاني انا اقوي واحدة في العالم متسبيش الاحاسيس دي كلها تسيطر عليكي سيطري انتي عليها ياروحي فهماني يا حببتي ؟
= فهماك يا اعز ما ليا ..
وطلع النهار علي اليوم الي هتروح فيه ليلي المستشفي ومعاها باباها وخطيبها
واخدت ليلي اول جرعة وطبعا هي بتموت من الألم بس مش بتبين ده قدام حد
- عااش يا بطل برافو عليكي
= ربنا يخليكي يا سوسن
- انتي اكتر واحدة اشوفها صامدة كده من ساعة ما اشتغلت في المستشفي دي انتي قوية أوي ربنا يقوكي أكتر وأكتر وتروقي ان شاء الله
= والله يا سوسن انا قوية قدام بابا عشان مألموش اكتر انا من جوايا ضعيفة وخايفة من الي جاي
- متقوليش كده انتي قوية والله الي عدت كل ده منغير ماتنهار او تقع في الارض انتي قومتي ودخلتي المستشفي بصي غيري الموضوع تعالي نتكلم في حاجة تانية تنسينا قوليلي بقا انتي بتشتغلي اي
ليلي: انا بشتغل صاحفية انا بحب المهنة دي أوي وواجهت صعوبات والله عشان ادخلها ده غير كمان بيني وبينك انا مامتي توفت وانا في ثانوية عامة كانت صدمة بالنسة ليا وتعبت أوي الفترة دي وملقتش داعم ليا غير بابا
= الله يرحمها ياحببتي انا اسفة
- لا ولا يهمك يا سوسو
سوسن بضحك: شفتي جينا ننسا الي احنا فيه بحزن تاني
ليلي : الا صيح احكيلي عندك شوية بقا كفاية كلام عني
قعدوا يتكلموا لغاية اما ليلي راحت في النوم زي الملاك البرئ
خرجت ليلي من المستشفي بعد شهرين عذاب في المستشفي وقررت انها تروح تقعد مع ناس نفس حالتها زي ما بنت خالتها قالتلها
- راحة فين يا ليلي ؟
= رايحة يابابا مشوار هيفرق معايا أوي نفسيا لما أرجع هحكيلك يا حبيبي
- ازاي يا بنتي الكلام ده لازم تستريحي ومتخريجش زي ما الدكتورة قالت عشان خطري
= يابابا أرجوك ده مشوار مهم أوي أوي بص خلي نور تحكيلك انا هتاجر كده يلا باي يا حبيبي
- ربنا يجعلك في خطوة سلامة ويشفيكي يا نور عيني...
- ازي حضرتك يا دكتورة
= اهلا اهلا بالبطلة ليلي ازيك يا حببتي تصدقي روحك ردت فيكي كده بعد العلاج
- ليلي بضحك : معتقدش يا دكتورة ده العلاج هدني
= ربنا يشفيكي يارب بصي بقا احنا بنعمل الموضوع ده مرتين في الاسبوع بنيجي هنا وبنتكلم ونفضفض وبستفادو من خبرات بعض في المرض ووالله هتلاقي نفسيتك اتغيرت للأحسن وهتعرفي أصحاب حلوين اوي
- ان شاء الله يا دكتورة
قعدت ليلي وسطهم وحست براحة غريبة وهما بيتكلموا عن نفسهم طول القاعدة وهي ساكتة بستمعلهم بس
- انا هشام وانا في تالتة جامعة عرفت اني عندي سرطان في المخ وطبعا حسيت نفس الاحاسيس الي بتحسوها لما جالكم سرطان انا ساعتها كنت رافض اتعالج علشان كانت العملية خطيرة و50 في المية اموت و50 في المية اعيش كنت خايف كمان اعمل العملية عشان مش عايز اسيب امي لواحدها هي ملهاش غيري بس عدا شهور وامي تعبت واضريت اعمل العملية علشانها وفعلا عملتها واديني قاعد قدامكم اهوو
ليلي :برافو عليك بجد
ريهام ( واحدة معاهم وعندها سرطان في الكبد ) : وانتي يا ليلي مش هتحكيلنا حكايتك
ليلي بكسوف : اكيد ان شاء الله لما اخد علي الوضع
- انا رانيا عرفت اني عندي ورم في الكلة وعرفت كمان بالصدفة وانا بعمل عملية تانية ساعتها كنت خايفة وروحت جريت علي جوزي احكيله وههه طلع ندل وطلقتي لما عرف قالي اي دا اي دا انتي هتعديني وكلام فاضي وبدات العلاج لوحدي وبنتي كانت السند الوحيد ليا بعد ربنا ولسة بتعالج وعندي أمل اني اخف مايمكن ربنا جابلي المرض ده عشا يبعدوا عني ..
ليلي اتأثرت جدا بس كل الحكاوي الي كانت بتتقال حواليها كانت بتديها أمل ..
وهما بيحكوا دخل عليهم واحد وقال : ازيكم يا جماعة عاملين اي
ليلي : هو انت !!
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية قدري كاملة" اضغط على أسم الرواية