رواية حكاية وعد الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم فاطمة أشرف
رواية حكاية وعد الفصل الواحد والثلاثون 31
محمود بصدمه:مدام مين يخويه
الظابط:احم مدام مريم
محمود:اطلع بره ياض هي نقصه هبل
عز:اهدي ي محمود... مدام مين حضرتك مريم انسه
الظابط:حضرتكم ممكن تسأله ع التفصيل ف القسم بس لزم مريم تجي معايا
محمود:هي مش هتروح ف حته هي تعبانه انا هاجي معاك اشوف الموضوع
الظابط:مينفعش حضرتك
محمد:مينفعش اي انت متعرفش احنا مين امشي قدمنا الله يهديك
عز:يلا بينا
محمد:حسام انت و اسلام خليكم هنا لحد ما نرجع
اسلام: لا انا هاجي معاكم
محمد:طيب بس حسام خليك معاهم
حسام:تمم طمني ها
محمد:تمم ..بهمس..وعد
وعد:امممم
محمد بهمس:هتوحشني
و بعتلها بوسه ف الهوي
نور بتقلدهم:اسلام
اسلام ضحك:هتوحشني ي قلب اسلام
نور:يكسوفي
ضحكنا و هم مشيه و احنا قعدنا
مريم:هو انا مدام انا مش فهمي حاجه
وعد:بصي ولا انا ولله بس انتي انسه و خطيبت محمود و صحبتي و تؤمي كمان
مريم:طب خدي بوسه
وعد:هاتي
مريم:امووووه💋
ماسه:اي العلاقه الشذه دي
منه:ماسه متجبي بوسه
ماسه:لا ي سبعي بتكسف
منه:متتكسفيش ي وليه
ماسه:امووووووووووه
وعد:بصي هيولعه منينه
نور:طب و انا ابوس مين دلوقت
حسام:انا ي قلب حسام
منه:هو انا لو قتلتك هتزعل
حسام:ما انتم شغلين شغل شواذ و قرف بدل ما تبوسني انا بتبوسي ماسه
منه:بستك عقربه
حسام:طب يلا هاتي
منه:اجيب اي
حسام:ما انتي العقربه هاتي بوسه بقا
منه:ولااااه هضربك
نور:يخربيتكم انتم اي ناقر و نقير كدا ع طول
عدي شويه وقت و لقينا شريف و مني و هند بيدخله علينا
هند:يحببتي ي بنتي عملي اي ي ضنايه
مريم باستغراب:احم ك كويسه ..هو حضرتك مين
مني:ينهار مطين انتي مش فكرها طب انا
وعد:احم مريم دي ام حسام و بنقلها ماما هند و دي امي مني و بنقلها ماما مني و دا ابو منه و بنقله بابا شريف
مريم :تمم ا انا كويسه ي ماما هند
هند:هي مكنتش فكرانه ليه
ماسه:عندها فقدان ذاكره مؤقت
شريف:حبيبتي ي قلبي انتي بس احسن دلوقت ولي ف وجع
مريم:لا انا تمم ه هو انا ممكن اخرج
نور:لم يرجعه ب السلامه نشوف الدكتور و تطلعي انشاء الله
هند:الي قلولي ي عيال صيمين ولي الي حصل خلكم تفتره
مريم:هو احنا ف رمضان
مني:اه ي حببتي انهردا اول يوم
مريم بزعل:طب انا كدا فتره انهردا بكرا بقا اصوم
وعد:اي دا فين كنزي ي ماما
كنزي جت من وراها:عووووووو
وعد شلتها و حضنتها
وعد :كنتي فين ي شقيه
كنزي:اقلك بس متقوليش لي بابا سليف (شريف)
وعد:قولي
كنزي:كنت بعاكس الموزه الي بله(بره)
شريف:برده مسمعتيش الكلام طيب انا زعلان منك
كنزي انفجرت ف العياط
مني:بتعيطي ليه ي كنزي بس ي حببتي
كنزي:سليف زعلان مني و وعد قلتله ع السل (شريف,سر)
وعد:ولله ما قلت حاجه
كنزي:ي سلام اومال هو علف منين (عرف)
شريف:انتي الي صوتك مسمع يختي
كنزي:طب اتصلحنا
شريف:امممم افكر
مريم ب ابتسامه:هي مين القمر دي بنتك ي وعد
كنزي:اي دا هي مليم مس علفاني (مريم ،،عرفني)
.........................
ف القسم
ادهم قاعد قدام مكتب الظابط و محمود قدامه و اسلام و محمد و عز ع الكنبه الي قدمهم
محمود:عيز اعرف ف اي بقا
الظابط:حضرتك براحه و هنفهمك كل حاجه....دلوقت أستاذ ادهم معاه ورقه جواز عرفي بينه و بين مدام مريم و بيقول أن حضرتك خطفها من شقته و البواب شاهد و احنا عيزنها عشان تروح ل جوزها
محمود:اولا انسه مريم ثانيا مريم خاطبتي و المتخلف دا بيحبها و بيحاول يوصلها ب اي طريقه و انا بطلب منك الكشف ع الورقه دي هتلقيها مزوره
الظابط:بس حضرتك الو.....
ترن ترن
تلفون محمود يرن
محمود:الو ي باشا .......اه انا قدامه اهو.........تمم معليك
محمود للظابط:امسك كلم
الظابط اخد الفون
الظابط:الو ...ا ا ايوه ي فندم ......تحت امرك ......حاضر سعتك ......اي أوامر ...... حاضر سعتك ....مع الف سلامه
الظابط:احنا اسفين اوي ي باشا ...اتفضل ي استاذ ادهم امضي هنا
ادهم بصدمه:امضي ع اي
الظابط:محضر عدم تعرض للانسه مريم و لمحمود بيه
محمود:طب نستأذن احنا بقا
وطي ع ادهم و قال
محمود:الي بنا مخلصش و هندمك ع الي عملته ف مريم ...سلام
مشيه و راحه ركبه العربيه و راح ل مريم المستشفي
دخله الاوضه
مريم:احم حمدالله ع سلامتكم هو كان ف اي
.محمود ضحك:الفضول لسه زي ما هو عندك
اسلام:لا مقلكوش ي جماعه بتلفون واحد محمود خالي الظابط الي يتأسف
كنزي :الظابط ابو مسدس اتاسف
محمد:اه شفتي بقا
كنزي ب براءه:لا مسفتس
ضحكه
مريم:انا عايزه امشي من هنا
محمود:ليه ي قلبي
مريم:مش بحبها مش حبه القعده دي
محمود :اممم حاضر ي ستي همشكي من هنا
مريم:بس هروح فين وعد قالت اني معنديش ام ولا اب معنديش غركم حتي سالته هم ميتين ولي فين قلتلي هعرف لوحدي
محمود:ايوه بظبط كدا هتعرفي لوحدك كل حاجه و هتروحي بيت ماما مني لأن انتي عيشه معاهم هناك من زمان
مريم:بجد
كنزي:ي مليم دا انتي و انا بنتعالك كل يوم ع السليل انتي ازاي مس فكله (مريم،بنتعارك،السرير،مش فكره)
عز:انتي مصعبه ع نفسك اوي ي كنزي احمدي ربنا انك اسمك مش ب ال ش أو ال ر كان الموضع بقا اصعب
ضحكنا شويت و محمود جبلها خروج و راحنا بيت مني
دخله كلهم و محمود و مريم ع مهلهم عشان مريم مدخش
ع الباب مريم فضلت وقفه تبص للبيت و داغت و حطت دمغها ع الباب
الكل جري عليها
وعد:ف اي ف اي
نور:امسكها كويس مالك ف اي
مريم بتفتكر مقاطع من ايمها ف البيت دا
مريم:...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية حكاية وعد" اضغط على أسم الرواية