رواية حكاية وعد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم فاطمة أشرف
رواية حكاية وعد الفصل الثاني والثلاثون 32
مريم بدوخه:ا ا انا فين
محمود:انتي ف بيتك ي حبيبتي
مريم:انا فكره البيت دا
هند بفرحه:هي كدا الذاكره رجعتلها
ماسه:دخلها تقعد
دخلنا و قعدنا كانت الساعه 3العصر كدا
عز:طب انا هموت ع ساعه نوم حتي
مني:بصه خشه كلكم نامه
اسلام بيقرب ل نور:مع بعض
محمد:ابعد عنها بدل ما اقملك
هند:اتلم يلا ..الشباب تنام ف الاوضه دي و البنات تنام هنا و قبل المغرب بساعه هصحيكم
كنزي:و انا هنام فين
مريم بحب:تنامي معايا انا
عز:تؤتؤ هتنام معايا انا
كنزي:تؤتؤ انا هنام ف حضن وعد
وعد حضنتها:قلب وعد
محمد:يرتني كنزي
ضحكنا و دخلنا نمنا
قبل المغرب ب ساعه
هند عن الشباب
هند:محمود محمود انت ي ولد ي حسام زفت ي اسلاام اييييييه يخربيتك متقومه
الشباب:😴😴😴
هند :انشالله ما عنكم ما قمته كتكم القرف
سبتهم و طلعت بره
مني عند البنات
مني:وعد وعد
وعد بخضه:اي ي ماما مريم ملها
مني:متقلقيش هي نيمه جنبك اهي ..يلا قومي المغرب هيدن
وعد:طب صحي الجثث دي معايه
مني:حاضر...بت ي ماسه نور ...نور قومه
ماسه بنوم:هي الساعه كام
نور:حطيته الاكل
مني:مفجوعه ...الساعه 7الي ربع يلا المغرب خلاص ع وشك
وعد بحنان:مريومه مريومه يلا ي قلبي قومي
مريم:ااه صباح الخير
وعد بضحك:صباح الخير المغرب يختي بلا عشان ناكل
مريم:حاضر يلا
ماسه:حد يصحي القتيله دي
وعد:سبوهالي
جريت ع منه الي نايمه و قعدت تزغزغها
و منه تضحك و الكل يضحك عليها
شريف:صحيته العيال
مني :البنات أهم الشباب فين
هند:محدش رادي يصحه
ماسه بتفكير:احم احنا هنصحيهم بينا ي بنات
رحنا وقنا ع باب الاوضه
ماسه طلعت من جبها سوريخ و توك و روچ
وعد:اي دا
ماسه:معايا ولي عليا
منه:هتعملي اي
ماسه :هصحيهم بس
مريم:شكلك هتعملي مصيبه
وعد:هتهبيبي ايه
ماسه:انا و مريومتي هنحط ف صوابع رجليهم السوريخ..وعد و منه تلبسوهم التوك ف شعرهم ..تحطلهم روچ ف خددهم و بقهم
مريم:ينهار اسود دول هيموتونا لو عرفه
ماسه :ونبي يلا
وعد بضحك:يلا
و انتشرت البنات ماسه و مريم بيحطه السوريخ
منه و وعد التوك
نور الروچ
ماسه:ها خلصتم
منه:كله تمم
ماسه طلعت كبريت و أدت كل وحده علبه
ماسه:يلا كل وحده بسرعه تولع السوريخ و تجري
مريم:انا دماغي وجعاني سيكا ف ولعه انتم ف محمود بنيابه عني
وعد بضحك:وربنا لم يصحه لقله
بره
شريف:البنات غيبه ليه
مني:اي ي بنات صحيم
وعد:اه يماما اهم بيصحه
ماسه:يلا بسرعه
مريم وقفه بره و كلهم دخله ولعه و طلعه بسرعه
كلهم جريه ع الصاله و هم بيضحكه
شريف:ف اي
ماسه:استني بس ي بابا و هتعرف
بووووووووووووووم
السوريخ فرقعت مع بعض و كلهم اتنطته من الخضه
و البنات بره ميتين ضحك
كلهم طلعه يجره ع بره
شريف و مني و هند فضله يضحكه ع منظرهم و البنات كمان
محمد بزعيق:ف اي بتضحك على ايه
محمود بحد:مين فرقع السوريخ فينا
اسلام شاف منظرهم فضل يضحك
كلهم بصوله و ف نفس واحد :بتضحك ع ايه
و هم ضحكه عليه
ماسه و هي ميته ضحك قامت جابت مرايه كبيره و وراتهم نفسهم
الكل ضحك
محمود:مين فيكم الي عمل كدا
كل البنات:ماااسه
ماسه بصدمه:ياندال
عز:هتولي البت دي
ماسه جريت و كلهم وراها
كنزي صحت منكوشه
كنزي:انتم بتعمله دوسه ليه مس في بني ادم نايم هنا ..شفتهم ببجروه ورا ماسه و متبهدلين روج و ب التوكه ف شعرهم ..هعهعهههههههههه
وعد:تعالي ي قلبي ..حسبه البت
#الله اكبر ..الله اكبر
شريف:الاذان يولاد اضربوها بعد الأكل يلا اغسله اديكم و تعاله
عز:ماشي وربنا ما سيبك ي ماسه
ماسه:نينينيني
و طلعت تجري
..قعده ع الفتار و مفيش احلي من لمت رمضان♥️🖇️..
الايام بتعدي بسرعه ..عدي الايام و مريم كل يوم بتتحسن عن الي قبله و كل يوم ف رمضان بيفتره عند حد منهم و بيتجمعه و الشغل تمم بس مريم مش بتشتغل عشان متتعبش
...................
17رمضان
ف بيت محمد ع السفره بيفتره
وعد:اي ي جماعه بقينا 17رمضان و مشترناش هدوم العيد
محمد:ينغه اي لسه صغيره انتي و عايزه هدوم عيد
وعد بعصبية و وشها شبه الايموشن دا😡:اه انا نغه و عيزا هدوم عيد عندك مانع
كنزي:و لو عنده مانع ي وعد فكك منه دا عبيط اساسا
مريم ضحكت
محمد:عجبتك
مريم:اه هعهعهعه
ماسه:اه عيزين ننزل نجيب هدوم عيد
اسلام:ناقص نقوله ف العيد هتخرجه
وعد:اه هنخرج و فيها اي
عز:امممم و هتروحه فين بقا جنينه الحيوانات ولي الملاهي
وعد:الاتنان 😎
كنزي بفرح:هياااااي هنروح نشوف القرد
محمد:مش كفايه وعد معانه
وعد:ههينك
حسام:انتم بتتكلمه جد ولي بتهزره
ماسه:ع اي
حسام:ع حوار هدوم العيد و الخروج ف العيد
منه:اه بنتكلم جد
هند:ملكم ف اي خليهم يفكه عن نفسهم اي البرود بتعكم دا
شريف:معاكي حق ي ام حسام روحه ي بنات و لو هم بيخافه عليكم هيروحه معاكم
وعد: صح كدا
مريم:هنروح امتي
وعد:انهردا
محمد:لا خليها بكرا انهردا عندي شغل كتير
وعد بعند:انهردا يعني انهردا
محمود:موفقين بس بشرط
مني:انت هتتشرط ع بناتي لا يفتح الله
محمود:مش تسمعه الشرط الاول و يستي مش شرط رجاء أو طلب
مريم:هاا قول
محمود:و انتم بتجيبه هدوم العيد هتجيبه فساتين الفرح
مريم:فرح مين ..مسكت دمغها..ااه اا اه انا فكره ان ف فرح قريب ب بس فرح مين
محمود مسك اديها:فرحنا ي حببتي انشاء الله بعد العيد ..بس انا بقول نخليه 3يوم العيد
حسام:اي رايكم كلنا ف يوم واحد
وعد:لا كل واحد ف يوم
محمد:ليه
وعد:اولا لو كلنا ف يوم واحد مش هعرف اهتم ب مريم ولا منه ولا نور ولا حد هيعرف يهتم بيه و انا عيزا نبقا مع بعض اليوم دا لاخره
منه:اه احسن
اسلام:طب كدا نبقا ورا بعض اشطا
محمد:انا اول يوم
محمود:الجواز كا الآتي
اول يوم العيد فرحي انا و مريم ..غمزلها..تاني يوم منه و حسام تالت يوم وعد و محمد رابع يوم اسلام و نور
عز:احم خمس يوم انا
الكل بصله
هند:انت ازاي انت خطب يبني
عز بص لماسه:لا مش خاطب بس لقيت شريكه حياتي المجنونه الي هتجنني انا عارف
شريف:و مين دي
عز قام و طلع خاتم من جيبه و راح عند ماسه
عز:ماسه تتجوزني
الشباب صفرت
اسلام:اه ينمس
وعد:اه موفقه
محمد:و انتي مالك
وعد: اسكت ياض ..موفقه ي عز لبسها الخاتم يلا
عز بصلها و لبسها الخاتم
و
هند و مني: لولولولولولولييي
عدي وقت و جت الساعه 8بليل
وعد:مش يلا ننزل نشتري
عز:نشتري من مول الادهم ولي انهو مول
مريم مسكت دمغها:الادهم ..ا الادهم ..ادهم ا ا
اغم عليها
الكل جرا عليها
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية حكاية وعد" اضغط على أسم الرواية