رواية مابين الحلم والحقيقة البارت السادس والثلاثون 36 بقلم اميرة اسامة الجزء الثاني من رواية دار الايتام
رواية مابين الحلم والحقيقة الفصل السادس والثلاثون 36
عشق..🖋️🖋️
كلما تقترب النهاية أتمني أن يكون في يدي تأخيرها كي يطول بقائي معكم أو كي لا أعود إلي نقطه البداية..ثم اعود من جديد و أرى نفسي في نهايتها أجلس في غرفتي أنظر إلى السماء وأسأل نفسي ماذا فعلت ؟
لماذا مضيت في هذا الطريق من جديد...ولكن
من منا يمضي في طريق يعلم نهايته؟ لكننا نعلم بأنه إن لم تعجبنا نهايه القصة فيكفينا أننا استمتعنا بحلاوة الرحلة🖤💔
.....
قبل الاجازه بيومين كان الكل مشغول كان في ضغط شغل رهيب عشق بتحاول توفق بين الشركه والدار والامتحانات اللي خلاص قربت الحال كان نفسه عند زهره وتمارا قرر ادم انهم يأجلوا اي مشوار خاص بالڤيلا اللي هيتجوزوا فيها عشان زهره تقدر تركز فالامتحانات بتاعتها.
عدي يوم وجه تاني يوم قبل المعاد بليله كان يوم الخميس وفي سهره البنات مع بعض
ميرنا...بقول ايه ما تيجو ننزل بكره نتمشي شويه نتغدي بره نعمل اي حاجه بكره اجازه.
عشق...انا مش هقدر بكره خالص ياميرنا انا مصدقت الاجازه تيجي عايزه بكره اضيع اليوم كله فالمذاكره الامتحان خلاص يوم الاتنين اول ماده وليل مديني انا وتمارا ونور اجازه انهرده كان اخر يوم شغل لينا لحد ما نخلص الامتحانات
ميرنا...عايزه تنزلهم بأي طريقه مش عارفه...ايوه بس مجتش من يوم عالاقل تذاكروا بنفس كده وتبقو مغيريين جو قبلها.ماتقولوا حاجه يابنات ايه مش عايزين تخرجو
تمارا....انا لا مش عايزه عشق عندها حق خلينا نخلص الاسبوعين دول علي خير وهناخد الاجازه الكبيره نبقي نخرج ونعمل الاحنا عايزينه براحتنا وبعدين احنا راجعين من قريب يعني من الساحل مافتش كتير
زهره....ايوه يا ميرنا هما معاهم حق خلينا نخلص الترم ده علي خير خصوصا اننا مقصريين جدا فالمذاكره طول الفتره اللي فاتت انا حاسه اني نسيت المنهج
نور...نسيتي المنهج ايه بس هو احنا ذاكرنا في حاجه اصلا عشان نفتكره اللي حصل لبابا والظروف اللي فاتت دي كلها محدش فينا فتح اي كتاب
ميرنا...ايه ده يغني طول الاسبوعين دول هبقي مع نفسي كده خالص😔
نور...انتي مخلصه انا لو مكانك اكلم هادي وروحي بكره قضي معاه اليوم بدل ما تفضلي اعده واحنا كل واحده فينا بتذاكر
ميرنا...انتي شايفه كده😏
عشق...نور بتتكلم صح بكره اخرجي واهو من يوم السبت انتي هترجعي عادي الشركه وهتلاقي حاجه تضيعلك وقتك
ميرنا....بقله حيله طيب ماشي.
سهروا البنات شويه مع بعض وبعد مده بسيطه دخلت كل واحده فيهم علي اوضتها
ودخلت ميرنا واول ما دخلت قفلت الباب عليها ومسكت موبايلها تتصل علي ريما.
ميرنا...الووو
ريما...ايوه ياميرنا ايه الاخبار خلاص اتفقتوا تنزلوا بكره
ميرنا...ريما الموضوع ملعبك عالاخر شكلنا كده هنأجل
ريما...بعصبيه نأجل ايه هو تهريج مينفعش تأجيل ياميرنا لازم بكره
ميرنا...طب اعمل ايه محدش فيهم موافق ينزل بيقولوا انهم خلاص خدوا اجازه من الشركه عشان امتحاناتهم وهيبتدوا من بكره مذاكره والمشكله ان مفيش حد مأيد الفكره كنا ضغطنا عالباقي ده الكل رافض
ريما...اتصرفي يا ميرنا لازم بكره البنات يبقو عندي
ريما...اتصرف اعمل ايه انزلهم غصب عنهم اقولهم ايه يقنعهم وينزلوا
ريما ...معرفش دي مشكلتك الوقت مش مشكلتي فكري
ريما...طيب اسمعي انا جاتلي فكره لو دخلت عليهم يبقي ضمنت انهم يجو معايا
ريما...فكره ايه
ميرنا...هما اقترحوا عليا اخرج انا بدل ما اعد معاهم وهما بيذاكروا انا هقول اني هعمل كده وقبل ما اخرج هعمل اني تعبانه جدا وهخليهم يضطروا ينزلوا يودوني المستشفي وقتها طبعا السواق اللي هتبعتيه يكون تحت ويجبنا عليكي
ريما...هي تمشي الفكره دي بس قدري اتصلوا بحد من الشباب يستنجدوا بيه ساعتها هتبقي مصيبه
ميرنا...ريما متعقديهاش الله يخليكي انا مفيش ادامي حاليا غير الفكره دي وعموما سبيها عليا انا هتصرف عشان كده لازم تبعتيلي السواق بدري اكيد فالوقت ده هيكونوا نايمين
ريما...طيب تمام بس بفكرك يا ميرنا بكره دي فرصتنا اوعي حد فيهم ميكنش موجود لازم الاربعه يكونوا مع بعض..
ميرنا...ان شاء الله هعمل كل اللي اقدر عليه
ريما...تمام بكره اول ما تصحي بلغيني عشان السواق يكون في انتظاركم
ميرنا...تمام
ريما...يلا باي
ميرنا...باي
نام الجميع وخلص اليوم علي كده
في صباح يوم جديد البنات كانوا صحيين من الساعه 10
فطروا مع بعض وابتدوا يظبطوا الشقه مع بعض ويخلصوا كل اللي وراهم في شغل البيت عشان يفضوا للمذاكره.
اما ميرنا...فا كانت بتجهز في اوضتها وطبعا كانت بلغت ريما بانها صحيت وفورا ريما بعتت السواق تحت البيت وبعد ما خلصت ميرنا خرجت من الاوضه وهي راسمه علي وشها التعب
كانت عشق وتمارا ونور وزهره بينضفوا الريسبشن مع بعض لانه كبير جدا .
ميرنا..ايه خلصتوا
عشق...اه يعتبر خلصنا خلاص انتي نازله ولا ايه
ميرنا...اه هنزل اجيب حجات نقصاني وبعد كده هتغدي بره واحتمال اقابل هادي اخر النهار كده
نور...طب ايه اللي منزلك بدري اوي كده الجو حر استني شويه
ميرنا...لا ما عشان الحق اخلص المشوار اللي ورايا واشتري اللي محتجاه
غمضت ميرنا عينها بتعب ومسكت فالكرسي
عشق...بخوف ايه ده مالك انتي تعبانه ولا ايه
ميرنا...مش عارفه يا عشق من شويه جالي وجع في جمبي الشمال والوقت بيزيد
عشق...طيب تعالي اعدي ارتاحي يمكن خدتي برد من التكييف انا كل ما ادخل عليكي الاقي الغطا بتاعك عالارض
ميرنا...مش عارفه يا عشق بس ده وجع غريب اوي اول مره احس بيه ميتهيأليش برد
زهره...طيب اعملك يانسون او نعناع اي حاجه دافيه تريحك
عشق...اه اعمليلها يا زهره اي حاجه دافيه هترتاح
ميرنا...لا لا مش عايزه اااااه
تمارا...ايه في ايه شكلها تعبانه
نور...طيب اجبلك مسكن
ميرنا....مسكن ايه انا فيا وجع مش قادره استحمله اااااه
عشق...ميرنا في ايه قوليلي الوجع فين بالظبط
شاورتلها ميرنا عالوجع.
عشق...ده مغص كلوي انتي الكلي بتاعتك تعبانه
ميرنا...لا خالص بقولك اول مره احس بالوجع ده اااااه الحقيني يا عشق جمبي بيتقطع
اتلموا حواليها البنات بقلق
زهره...طيب اهدي يا ميرنا حاولي تتنفسي براحه
ميرنا....ابتدت تتوجع وتصرخ من التعب بتمثيل ااااااه ااااااااه
عشق....تمارا اطلبي الاسعاف بسرعه لحد ما اكلم ليل او اي حد يلحقنا علي هناك
ميرنا...لا اسعاف لا يا عشق والنبي مش هقدر اركبها بتفكرني بمامي وانا لو ركبتها هموت زي مامي
عشق...بعد الشر متقوليش كده هتبقي كويسه خلاص بلاش يلا نوديكي المستشفي بسرعه تمارا اتصلي علي جاسر وانا هكلم ليل
تمارا...طيب حالا جريت تمارا علي موبايلها اتصلت بجاسر كان بيديها مقفول كلمته كذا مره برده مقفول
تمارا...عشق جاسر موبايله مقفول
عشق...انت كمان بتصل بليل مقفول
نور...استنوا اكلم نوح
اتصلت نور علي نوح بردو كان مقفول
عشق...استنوا اكلمهم عالبيت او علي موبايل طنط سهام البسوا انتوا بس بسرعه
جريوا البنات يلبسوا
وبعد حوالي خمس دقايق خرج ا من اوضهم بسرعه
تمارا...ميرنا امسكي نفسك شويه
ميرنا...مش قادره ياتمارا انا بموت
تمارا...بعد الشر هتبقي كويسه والله
خرجت عشق جري من اوضتها...يلا بسرعه
تمارا...كلمتي طنط سهام
عشق....ولا بترد عالموبايل ولا بيردوا فالبيت في حاجه تقلق
زهره...لا اكيد نايمين يا عشق ده الضهر لسه مأذن انهرده اجازه وانتي عارفه انهم بيناموا اليوم ده براحتهم انا هكلم ادم واكيد عنده طريقه يوصلهم بيها
تمارا...ايوه بس هو مش بيتكلم مع ليل ولا بيروح الڤيلا
زهره...وده مش وقت زعل احنا في ظرف خارج عن أرادتنا يتصرف
يلا ننزل طيب وهكلمه فالطريق
ميرنا...اااااااه ااااااه الحقوني بسرعه
البنات...نزلوا كانوا متوترين وقلقانين جدااا كانوا بيمشوا بخطوات سريعه علي اد ما يقدروا عشان يلحقوها..
نزلوا تحت ادام المدخل وفجأه مشي براحه ادام الباب تاكسي.
عشق...وقفي التاكسي ده ياتمارا بسرعه
تمارا...تاكسييي
السواق....علي فين يا انسه
تمارا...والنبي اقرب مستشفي بسرعه
السواق...ايوه طبعا اركبوا الف سلامه ربنا يطمنكم عليها
تمارا...شكرا اركبوا بسرعه
ركبوا ميرنا ادام وركبوا الاربعه مع بعض ورا
عشق...اتصلي يا زهره علي ادم
زهره...ايوه صح استني اكلمه ادم مش بيقفل موبايله ابدا
اتصلت زهره اداها جرس
زهره...جرس جرس
عشق...طيب الحمد لله
فضل يرن ومحدش بيرد اتصلت تاني وتالت ومفيش اي رد
زهره...مش بيرد يمكن بياخد شاور
تمارا...خلاص هما شويه وحد فيهم يكلمنا احنا معاها وهنتصرف
عشق...ربنا يستر انا قلقانه اوي
نور....اكيد نايمين يا عشق الوقت حد فيهم يكلمنا
ميرنا.....اااااه
عشق...بسرعه لو سمحت
السواق...حاضر يا انسه
تمارا...مستشفي الزمالك هنا قريبه مش بعيده ودينا ليها لو سمحت
السواق...من عنيا.
نور...اجمدي يا ميرنا المستشفي قريبه خمس دقايق ونوصل
فضل السواق يدخل من شارع ويطلع من شارع وياخد طريق بعيد شويه عن المستشفي ويمشي في طريق ملوش علاقه بالمستشفي فات حوالي ربع ساعه من اللف وبعدوا عن المستشفي اللي كانت جمبهم اصلا
تمارا...بغضب بسيط هو انت حضرتك بتعمل ايه انت ليه بعدت كل ده دي المستشفي قريبه جدا من مكان ما خدتنا
السواق...ابدا يا انسه بس الشارع اللي بيودي للمستشفي ده طويل شويه وديما بيقي واقف وفيها نص ساعه علي ما نوصل للمستشفي فا انا باخد طريق تاني عشان اوصل اسرع
تمارا...اسرع ايه بس احنا بقالنا اكتر من ربع ساعه بنلف
السواق...الصبر خلاص هنقرب اهو
سكتوا البنات وطول الطريق بيحاولوا يتصلوا عالشباب لاكن من غير فايده طول الطريق عشق من ورا ميرنا ماسكه ايدها عشان تطمنها وميرنا لسه بتمثل التعب وبتتألم.
فات خوالي ربع ساعه كمان وابتدوا يبعدوا خالص عن الزمالك
حست تمارا بالقلق..
تمارا...بقولك ايه يا سطا انت رايح فين بالظبط. من قضلك نزلنا هنا في اي مكان
زهره...ينزلنا فين طب وميرنا
تمارا...بتوتر هنركب حاجه تانيه لازم ننزل انت رايح بينا فين
السواق...متقلقيش يا انسه يعني هو انا خاطفك خلاص خمس دقايق وندخل عالمستشفي
تمارا...خمس دقايق ايه انت بعدت اصلا خالص عن المكان اللي كنا فيه بقولك نزلنا
عشق....بقلق هي كمان نزلنا من فضلك علي جنب الوقت حالا
ميرنا....لا خلينا ياعشق بالله عليكي مش هقظر انا بموووووت ااااه
تمارا...بقولك اقفففففف
فالوقت ده نور وزهره كانوا بيحاولوا يتصلوا علي الشباب كلهم خسوا بالتوتر والخوف للحظات.
السواق...طيب طيب براحه في ايه حاضر هقف..
هدي السواق العربيه شويه عشان يركب وفجأه وبسرعه رهيبه كان السواق لف ورش بسرعه عالاربع بنات مخدر وهو حاطت ايده علي وشه عشان ميتأثرش بالمخدر وفي اقل من ثانيه اترموا البنات علي كتف بعض وراحوا في دنيا تانيه😱 ووقعت ايد عشق من بين ايدين ميرنا
اتاكدت ميرنا انهم اتخدروا اتصلت علي ريما
ريما...ايوه يا ميرنا.
ميرنا...كلوا تمام اطمني الاربعه معايا وحاليا متخدريين
ريما...براڤو عليكي ميرنا يلا مستنياكي
ميرنا...مسافه السكه
عدي حوالي ساعه وصل السواق بالبنات..
واول ما وصلوا كانت ريما في انتظارهم هي وباقي العصابه.
شال الرجاله البنات ودخلوهم في اوضه تحت الارض في الڤيلا
ميرنا....صباح الفل
سراج...مكنتش اعرف يا ميرنا انك مجرمه كده وهتقدري تعمليها
ميرنا...بابتسامه بس عملتها
ريما...ميرنا قدها يا سراج باشا نظرتي مخيبتش فيها
سراج...لا اصل ميرنا دي بسكوتايه كده ملهاش فالجو ده خالص فا توقعت انها مش هتقدر
سامر...لا هي من ناحيه بسكوتايه فا هي بسكوتايه
ريما...بتعاكس ولا ايه يا سي سامر
سامر...الله ومعاكسش ليه بس حرام بزمتك حد يبقي ادامه القمر ده وميعاكسش
سراج...ما تسوقش فيها يا ولد انا واقف ادامك
سامر....ياباشا انا بقول رأيي فالمر اللي واقف ادامي ده بزمتك يعني ابقي غلطت
سراج...بضحكه بسيطه لا مغلطتش يا بطل بس خلينا فالاحنا فيه الوقت
ريما....صح كده بس عموما لسه يومنا طويل وما ظنش انهم هيفوقوا الوقت المخدر ده مفعوله ساعه
ميرنا...ايوه بس هما تقريبا وخدينه من ساعه يعني خلاص هيصحوا
ريما...حتي لو صحيوا سيبوهم شويه يصرخوا ويصوتوا وصوتهم يروح وحيلهم يتهد عشان بعد شويه لما ننفذ اللي اتفقنا عليه حيلهم يكون اتهد وميقدروش يقاوموا
هايدي ...بقول ايه يا ريما انا ليا طلب
ريما...اطلبي يا هايدي
هايدي...وقت التنفيذ عايزه اكون شايفه تمارا وعيني في عينها وهي بيحصل فيها ده
ريما...ياسلام عز الطلب متقلقيش هنعملها حفلها لو تحبي ننزل ناخد القهوه بتاعتنا ونتفرج
سامر...بضحك الله ده هيبقي فيلم ثقافي عالطبيعه وبالصوت والصوره
ريما...وبالالوان وحياتك
ميرنا...بضحك سامر ده شكله مش سهل خالص يا هايدي
هايدي...بضحك ده مش سهل خالص خالص خالص
ضحكوا ودخلوا جوه عالڤيلا
فات حوالي نص ساعه.
صحيت نور وهي حاسه بوجع في راسها حاولت تمسك راسها بايدها لاكن اتفاجئت ان ايدها بتتشد وفي حاجه مسكاها حاولت تقوم وتفتكر اللي حصل وتبص عالمكان اللي كان ضالمه مش باين منه غير شعاع بسيط جاي من تحت الباب كان يادوب منور جزء بسيط من الاوضه.
نور....عشق تمارا زهره ميرنا انتوا فين حد يرد عليا
صحيت تمارا وهي مصاحبها نفس احساس الصداع تمارا بخوف نور احنا فين
نور...بدموع مش عارفه ياتمارا فين عشق وزهره وميرنا
تمارا...معرفش هو ايه اللي حصل احنا فين انا مربوطه علي كرسي مش شايفه حاجه
نور...وانا كمان.
زهره...ااااه دماغي
تمارا...زهره انتي كويسه
زهره...انا فين ايه اللي حصل
تمارا....مش عارفه يا زهره السواق رش حاجه علي وشنا ومعرفش احنا فين ولا بنعمل هنا ايه
زهره...بعياط عشق وميرنا فين
نور...عشقق ميرنااا حد يرد لو موجوديين ردوا والنبي
تمارا...اكيد موجودين هيروحوا فين بقولكم ايه
حاولوا تفكوا ايدكم باي طريقه
نور...انا مربوطه جامد اوي
زهره...وانا كمان ايدي هتتقطع مش قادره
تمارا....لازم نحاول نفك نفسنا ونتصل بأي حد حتي لو البوليس
زهره...انا موبايلي كان في ايدي معرفش راح فين
نور...وانا كمان كنت بتصل علي نوح واكيد وقع من ايدي
تمارا...انا موبايلي في جيبي عايزين نحاول حد فينا يفك ايده ويطلعه من جيبي بسرعه
عشق....اااااه انا فين ميرنا ميرنا.
تمارا...عشق انتي هنا
زهره...بدموع عشق انتي كويسه
نور...عشق احنا هنا معاكي
عشق...احنا فين
تمارا...منعرفش احنا شكلنا مخطوفين السواق شكله مكانش مريح
عشق...ايوه بس فين ميرنا هي مش هنا
تمارا...منعرفش احنا مش شايفين حاجه
عشق...ميرنا...ميرنااا ميرناااا
نور...وطي صوتك يا عشق والنبي
زهره...انا خايفه يكون حصل لميرنا حاجه دي كانت بتتقطع من الوجع
عشق....بدموع يارب يارب بقولكم ايه حاولو نقرب من بعض بالكراسي ونمشي عالصوت لحد ما نبقي جمب بعض ونحاول نفك لبعض ايدنا.. عشان اشوف الموبايل بتاعي يمكن يكون معايا
تمارا...انا موبايلي في جيبي ومفتوح كمان يلا بسرعه قبل ما حد يجي دي فرصتنا
وعشان كمان احاول اقفل الصوت احسن حد يجي وياخده ده الامل الوحيد بالنسبالنا
عشق...طيب يلا نتحرك عالصوت بس براحه متخبطوش الكراسي فالارض عشان عشان متعملش صوت
فضلوا البنات يتحركوا واحده واحده علي صوت بعض ويقربوا اكتر من بعض بالكراسي اللي مربوطين عليها لحد ما قربوا من بعض
تمارا.. بس اسكتوا في صوت بيقرب بصوا كلهم عالباب بذغر ورعب مترقبين اللي هيفتح الباب
وفجأه لقوا شعاع النور الظاهر من تحت الباب الضل بيخفيه وصوت أوكره الباب بتتفتح...نزلت علي خد كل بنت منهم دمعه سريعه وهما في ترقب.🙄
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مابين الحلم والحقيقة" اضغط على أسم الرواية