Ads by Google X

رواية فارس الحى الشعبي الفصل الثالث 3 بقلم اميرة أسامة

الصفحة الرئيسية

    رواية فارس الحى الشعبي الفصل الثالث  بقلم اميرة أسامة 


رواية فارس الحى الشعبي  الفصل الثالث 

نزل فارس وعمر. بعد ما عرفو كل حاجه من رحمه...
عمر...ايه رأيك فاللي سمعته دهه
فارس ...رأيي في ايه
عمر .. يعني انت مصدق انا صراحه مصدقهم
فارس... وانا كمان مصدقهم....
عمر... مالك في ايه حاسك متغير من ساعت ماطلعنا اه كنت هتاكل البت كذا مره بس بترجع ورا وفي طقم حنيه اترش انا مش واخد عليه...
فارس بصله بغضب وعروقه ابتدت تظهر...
عمر... انا بقول نغير الموضوع😁😁😁
فارس ... ايوه كده... المهم الوقت تروح تجيب ست ثنيه واختها وتطلعهم عالشقه فوق عشان ينضفو الشقه الشقه مقفوله من عشرين سنه فيها تراب يكفي ويفيض الناس دي مش هتستحمله..
عمر... مش بقولك في طقم حنيه بيترش ..
فارس.... طب اخفي من ادامي بدل ما ازعلك...
عمر.... لا وعلي ايه 🏃🏃🏃🏃
فارس ..مشي وراح بص عالمحل واطمن ان كل حاجه ماشيه تمام ...ولسه هيخرج لقي ادهم اخوه رجع
ادهم ايه علي فين...انا خلصت وجبت فلوس كمان حق طلبيات
فارس... طيب تمام كده ..خليهم معاك لحد ما هغيب كده ساعه واجي وياريت ماتبعدش.. عشان المكان لوحده...ولو زين رجع خليه يستناني هو كمان عشان عايزكم..
ادهممممم .. اللللللله ايه عاركه💪💪💪
فارس ضربه علي دماغو... ياض هو انا وشي مكتوب عليه شكل للبيع.لا يا اخويا مش عاركه بس في حوار عايزكم تعرفوو
ادهم... طب واشمعني عمر🤔🤔
فارس وضربه تاني علي دماغه...عشان هو عارفه ياخفيف
ادهم.... انا مش مطمن لكم انتو الاتنين🙄🙄🙄
فارس... طب انت همشي عشان مضربكش
ادهم طبعا طبعا فارش باشا اتفضل بسرعه😂😂😂😂
مشي فارس وراح علي سوبر ماركت كبير وجاب حجات كتير اوي بيحتاجها اي بيت من خزين ومعلبات وحلويات ولحوم وتقريبا كده منسيش حاجه خالص...وحطت كله فالعربيه ورجع تاني عالمعز. ورجع لقي ادهم اخوه وزين وعمر نادي عليهم وشيلهم كل حاجه طبعا عمر فاهم بس زين وادهم هيموتو ويعرفو في ايه...طلعو الحاجه وسبوها عالسلم وبكلمه واحده من فارس كلهم طارووو
فارس....علي تحتتتتت ثواني وجيلكم..
نزل عمر وادهم وزين والفضول هيقتل زين وادهم...وعمر طبعا مش راضي يحكلهم حاجه واعد يغزهم..
فارس خبط عالباب ... فتحتله فريده ولسه أثار الخوف باينه علي وشها...واول ما فتحت رجعت خطوه لورا
فريده... ايوه في حاجه
فارس ...واقف باصص عليها ومتنح.. وده وتر فريده اوي وحست ان نظرته مش عاديه وابتدت خدودها تحمر..
فريده...حضرتك عايز حاجه..
فارس .. انتبه لما لقي صوت رحمه جاي من بعيد...
رحمه... مين يافريده..
فريده... ده ده ده
فارس.... اسمي فارس
فريده ... واقفه تايهه في عينه وفنفس الوقت خايفه منه...
.فريده ... ده فارس يامامي...
فارس... واقف مش علي بعضه وتايه في نطق اسمها ليه.. وديه كانت بالنسباله اول مره يحس انه متلغبط عمره ماحب قبل كده عمره ماجه علي باله يخطب او يتجوز ولا كان بيشوف اي بنت اصلا اغلب البنات بيعتبرهم اخواته والباقي هما مرميين عليه وهو ولا سأل فيهم عرف بنات كتير بس عمره ماحب...
رحمه... اهلا يافارس اسفه كنت فالمطبخ...اتفضل..
فارس...وعينه فالارض... لا معلش انا بس عارف انكم جيتو متأخر ويادوب صحيتو واكيد مافيش اي حاجه فالبيت فا جيبتلكم شويه الحجات دي وعلي قد ما قدرت يارب ما كونش نسيت حاجه .
رحمه ياخبر ايه ده كله...شيلتهم ازاي دول..
فارس لا بسيطه كانو فالعربيه ولما جيت الشباب طلعوها ونزلو ..كل ده وفريده واقفه ورا رحمه مركزه معاه ومش قادره تبعد عينها..ريم واقفه متبعاها وبتحاول ترخم عليها..
رحمه... انا اسفه جدا يافارس تعبتك معايا...بجد ولله فعلا البيت مش موجود في اي حاجه طبعا وضحكت يادوب شيكولاتات فريده وريم ...
فارس ضحك..
فريده تعالي انتي وريم ممكن تدخلو الحاجه دي جوه
فارس... لا مينفعش يخرجو كده عالسلم بلبسهم ده وبعدين الحاجه كتير وتقيله اوي.ونزل عالارض شال نص الشنط مره واحده ودخلهم وفريده وريم بمبرقين من كم الشنط اللي في ايده...
ريممم. ..واااااو
فريده...اتلمي.
ريممم. صراحه هو موز
فريده... ولله هقول لمامي...
فارس دخل الشنط وخلص. تأمريني بأي حاجه تاني
رحمه اكتر من كده يافارس انت تقريبا جبت السوبر ماركت كله...
فارس.... دي حاجه بسيطه
طيب معلش اعد ثولني بس حتي اشرب
فارس ...معلش اولا ميصحش ثانيا مستعجل ولله
رحمه دقيقه بس مش هعطلك
فارس... تمام اتفضلي...
رحمه... لريم هاتي مايه بسرعه...
ودخلت رحمه علي اوضتها..
فريده واقفه بصاله وهو اعد حاطط ايده الاتنين علي رجله وباصص فالارض وعارف انها بصاله... وفجأه رفع راسه...
فريده...🙄🙄🙄🙄🙄
فارس... ابتسم علي طفولتها..
فريده... ايه ده😳😳😳
فارس... في ايه
فريده ... انت بتضحك عادي كده زينا...
فارس... ليه مش بني ادم.زيكم🤨🤨🤨...
فريده... لا... اقصد بني ادم بس مش زينا.
فارس...شاورلها بصباعه...
فريده... فريده بخوف لا مش هاجي..
فارس... مش هاكلك علي فكره
فريده قربت شويه
فارس.... في شنطه في وسط الشنط دي كلها ليكي😉😉
فريده... برقت وبصت عالشنطليا انا...
فارس .. هز دماغه وهو مبتسم..
فريده... فيها ايه..
فارس ...لما تلاقيها هتعرفي..
رحمه جت... معلش اتأخرت عليك..
فارس قام وقف... لا ابدا ولا يهمك
رحمه ممكن الاول تسجلي رقمك عالموبايل يعني عشان لو احتاجتك...
فارس... طبعاا وخد منها الموبايل وكتب رقمه...
رحمه ... شكرا... وطلعت مبلغ.. بص ده تمن الحاجه بس اسفه كلها دولارات انا لسه مفكتش فلوس بادوب فكينا خاجه بسيطه فالمطار وطبعا مش هقدر اديك منهم لان لسه مش عارفه افك منين فا انت اتصرف...
.فارس ... اولا لو عايزه تفكي فلوس انا افكلم ولو حبيتي تعمل اي حاجه قوليلي وثواني تكون عندك ثانيآ وده الاهم انتي كده بتهيني فارس المعز
رحمه... اعوذ بالله إهانه ايه ده كفايه الانت عملته معانا لحد كده والناس اللي بعتهم يعملو الشقه.. حقيقي كنت خامله هم التنضيف خصوصا عشان فريده صدرها بيتعب من التراب جدااا يعني انت عملت معانا اللي مفيش حد يعمله من اول الصبح لحد الوقت
فارس وهو رايح عالباب.. انا معملتش اي حاجه ده واجبي ادام اي حد من المعز ..
رحمه... طيب خد الفلوس عشان خاطري صدقني مش هينفع..
فارس ... شيلي الفلوس ومتزعلنيش واعتبريهم تحيه من فارس المعز وترحيب بيكم في وسطنا...
سلام عليكم...رحمه عليكم السلام....
نزل فارس ..وراح عالمحل مكان ما ادهم اخوه وزين ابن عمه وعمر صاحب عمره ... وراح يحكيلهم كل حاجه عشان يبقو عارفين مين دول...
رحمه... لبناتها... حقيقي... فارس ده شكله راجل جدا وذوق اوي.
ريم.... اوي اوي يامامي وبتبص علي فريده...
ولا ايه يا ديدا..🙄🙄
فريده... ههه
ريم انتي مش معانا خالص... يلا يا خلوه نشيل الاكياس دي عالمطبخ
فريده افتكرت الشنطه اللي فارس قالها عليها وراحت مع ريم ومامتها عشان تدور عليهم...
في بيت اهل فارس...صالح ..لرباب بنته...
رباب .. فين الب
الجد.....اعد وسط ولاده. بطلته اللي كلها هيبه..
رباب فين البت سما من ساعت ما صحيت مش شايفها..
رباب... دي فوق ياحج مع ياسمين وسمر هما بيسيبو بعض.
صالح... ربنا يخليهم لبعض يارب المهم الغدا ايه اخباره انهرده هناكل كلنا مع بعض...
رباب ... عالنار قرب يخلص خلاص ونجوي فوق باقي الاكل عندها...
صالح... طيب انا هقوم اريح شويه واول ما الاكل يجهز والكل يبقي موجود صحيني
رباب... طيب ياحج اتفضل..
في بيت فارس..
نجوي والدته... بت يا ياسمين انتي فين..
ياسمين ... نعم ياست الكل عايزه مني ايه..
نجوي تعالي ناوليني الصنيه مالتلاجه...خليني اخلص الاكل بسرعه..
سمر وسما... جم
..سمر... طيب واحنا يانوجا مش عايزه مننا حاجه.
نجوي تسلميلي يارب وبعدين هو انتو فالحين في حاجه ياسمورا..انتي وسما والبت ياسمين هتجننوني قريب.
ياسمين... وحطت ايدها علي كتف مامتها بزمتك يعني ينفع اذاكر واجتهد ويطلع عيني واشرفكم وادخل سياسه واقتصاد ويتقالي بت🤔🤔🤔
سما... صراحه لا مينفعش ده احنا بنتفشخر بيكي فالعيله 😒😒😒
سمر.. بنتفشخر لا انتي بقيتي بيئه اوي
سما...تصدقي فعلا بقيت بيئه ايه يتفشخر دي🤔وانضمتلهم ياسمين...سما حبيبتي بيئه دي قمر هو في حد في رقتها وجماله سما😊😊😊سمر تصدقي اه دي عسلللل..
كل ده ونجوي واقفه باصه عليهم...بت انتي وهي هي ناقصه جنان يلا اهرجو من المطبخ تصدقو انا اللي غلط يعني هو انا ايدي كانت اتقطعت عشان انادي عليكم تناولوني الصنيه..يلا بره امشوو
جريو من ادامها وهما بيضحكو وماليين البيت حركه وضحك...
نجوي لنفسها وهي بتضحك ربنا ما يحرمكمو من بعض يارب...نرجع لفارس تاني والشباب..
فارس... بس دي كل الحكايه حبيت تكونو عارفين عشان متتفاجئوش وتبقو عارفين ان في حد جديد دخل المعز وعشان متفكرهمش اغراب وعشان تحموهم مفهوم...الناس دي جايه تقريبا متعرفش حاجه هنا يعني ممكن اي حد يضحك عليهم خصوصا ان والدتهم مرعوبه اصلا من اللي حاصل لجوزها..
عمر... حسيت فعلا بس هي خايفه من ايه ما هي سافرت خلاص ورجعت بلدها...
فارس... الناس دي ياعمر مافيا مستخبيه ورا البزنس يعني لو عايزين يأذو حد هيأذوه حتي لو راح منهم فين وهي فاهمه ده كويس .
عمر... ربنا يسترها...هما طول ماهما في وسطنا ان شاء الله في امان ياصاحبي..
زين...متقلقش معاك يا ابن عمي خير
ادهم... المهم البنات حلوه😁😍😍😍😍
فارس وعمر في نفس اللحظه.. ادهمممممم وبصو لبعض لما انتبهو لنفسهم
ادهم...😳😳😳ولله ما مرتحلكم شكلكم بترسمو عليهم...
فارس ... انت عارف يا ادهم لو عينك جت عليهم ولا ضايقتهم هطلع عين اهلك
ادهم... لزين مش بقولك مش مرتحلهم...
زين... تصدق شكلها غمزت...
عمر وفارس قامو وقفو زين وادهم جريو من ادامهم🏃🏃🏃🏃🏃اجري يازين هايكلوناااااااا....
ضحك فارس وعمر عليهم...ودخلو يشوفو شغلهم لحد معاد الغدا..بعد مده طلعو الشباب يتغدو...
عمر ان نص كده وهروح اتغدا
فارس اطلع يابني ولله كده عيب
عمر ولله ما هقدر مش هعرف اسيب امي لوحدها وتاني حاجه انتو كلكم متجمعين انهرده عند الحاج صالح لو كان فوق فالوكر بتاعنا كنت جيت معلش خليها مره تانيه..
فارس... ماشي ياصاحبي انا هطلع وفالسريع هنزل مش هتأخر عمر تمام...وطلع فارس والكل كان اتجمع ...
فارس.... السلام عليكم متجمعين ديما يارب..
وراح علي جده باس راسه...وراحه علي والده ووالدته وباس راسهم...
جده... اتأخرت ليه يافارس باشا..
فارس اتأخرت ايه بس ياجدي انا جيت وراهم علي طول بس كنت بحاول اطلع عمر بس مرضيش ابدا
جده.. ابن حلال عمر اوي
نجوي والدت فارس... وامه كمان ست طيبه اوي ..
اعدو كلهم ياكلو وطبعا الاعده مش هتخلي من هزار الثلاثي المرح وادهم وزين ولا هتخلي من نظرات سما لزين ماهما بيحبو بعض جدا😉😉😉😉😉ولا هتخلي من نظرات ادهم لسمر ماهما كمان بيحبو بعض اما ياسمين مكنش ليها فالحب اوي كان كل هما المذاكره عشاك كده بيقولو ديما عليها دحيحه العيله اعدو كلو وهزرو والجد اعد في وسطهم مبسوط من الجو الاسري والحب والضحك .ادهم وبيحكلهم علي موقف حصله بس ياستي وهوووب انا عامل فيها بقي جرئ والكلب هوهو انا جريت وهو ورايا وقفش فالبنطلون تقولش عليه طار معاه وانا قافش فالبنطلون احسن يقع وابن الكلب حالف نا يسبني الكل هيموت من الضحك علي طريقته وهو بيحكي ياسمين وسما وسمر ضحكو بصوت يسمع الشارع 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣💃💃💃فارس بصلهم بصه خرستهم في ثانيه🤐🤐🤐🤐 رباب...عمته... بتحاول تجر ناعم مع فارس ماتسكت يا ادهم بقي هنموت مالضحك..ووجهت كلامها لفارس... مش ناوي بقي يافارس تفرحنا وتتجوز وبصت علي سما... ملحوظه محدش يعرف ان سما بتحب زين ابن عمها محمود غير البنات وادهم وفارس وعمر ونجوي والدت فارس عشان هي طيبه وكلهم بيحبوها جدا
وطبعا هي عايزه تجوزه بنتها باي طريقه عشان عارفه انه الكل فالكل والمفضل عند جده...
فارس.... عارف عموه بتلمح لايه وعارف انها عايزه تجوزه لسما باي طريقه وحس ان زين وشه اتغير ...
لا ياعمتي مش ناوي لسه ملاقتش بنت الحلال واوعدك لما الاقي هاجي افرحكم...
انا شبعت هستاذن انا بقي وهنزل وانت ياعم ادهم انت وزين خلصو وتعالو بسرعه...
رباب شاطت من الغضب...وحاولت متبينش...
نزل فارس وخلي عمر يروح يتغدا ...
عند فريده.. بعد يوم طويل بالنسبالهم خلصو الشقه رحمه... شكرا يا ست ثنيه تعبناكم معانا انتي واختك الشقه بقت جميله تسلم ايدكم...قوليل بقي حسابك كام
ست ثنيه... الحساب وصل يا مدام رحمه سي فارس باعت الحساب مع سي عمر قبل مانطلع...
رحمه... كده كتير ولله الراجل كده تعب معانا اوي...
ست ثنيه سي فارس ده زينه الشباب ومعروف عن عيله السيوفي الكرم والجدعه ربنا يحميه هو والشباب اللي معاه بجد رجاله اوي وولاد بلد...
رحمه... فعلا عندك حق متشكره جدا
ست ثنيه ... تحت امرك نستأذن احنا..
وودعتهم ومشيو..
ريمم ... اخيرا الشقه خلصت بقت جميله..
رحمه يلا ادامي نحضر الغدا زمانه خلص...
فريده.....😕😕😕😕
رحمه... هتفضلي متنحه كده وحاضنه الشنطه اللي في ايدك .دي...
فلاش باك....دخلت ريم وفريده ودخلو الشنط كلها المطبخ وفريده اعدت تدور فالاكياس..
ريم انتي بتدوري علي ايه في حاجه ضايعه من...
فريده ... بصوت واطي بس رحمه والدتها سمعت..
فريده... فارس قالي في شنطه فالشنط دي ليكي .وانا معرفش كان يقصد ايه..بعد مافضو نص الشنط وريم بقت تدور بحماس معاها ورحمه متبعاهم في صمت ومستنيه تشوف الشنطه اللي بيدورو عليها...
فريده لقت الشنطه..😳😳😳😳😳😳😳😳😳لقت شنطه مليانه شيكولاتات وحجات حلوه...فريده... هو عرف منين اني بحب الشوكلت دي كلها...
ريم... واو ايه كل ده تصدقي حبيته..
فريده ضرتها في كتفها اتلمي...
ريم... ديدا حبيبتي مامي قالت ادامه اننا بنحب الشوكلت يعني بالنص..
فريده بعينك....
ريم.... اهون عليكي طب وحيات الموز ..
ضحكو وجريو بالشنطه علي بره وسابو رحمه تكمل وهي بتضحك من جواها وحاسه بحاجه هتحصل...
بااااااااك...
رحمه... انتي يابنتي يلا سيبي الشنطه دي من ايدك جهزي السفره علي بال ما اجيب الاكل..
فريده... حاضر يامامي....
وخلص اليوم ومفيش اي احداث ونامو ابطالنا.... وبكره يوم مليان احدااااث وعركه هتقلب المعز علي رأي ادهم اخوه

يتبع الفصل  الرابع  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent