رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل الثالث 3 بقلم رفيدة حامد
رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل الثالث
هو زين هيتجوز؟!
ده الكلام الي بيقوله بابا
طيب وزين !
زين فضل يزعق معاه بس بابا مصمم ع
رءيه وزين مش بإيده حاجة يعملها ..هو أصلن من وقت م
بابا قاله وهو قافل ع نفسه الاوضه ومش عارفين نوصله
بالتوتر : ط.. طيب هو عارف هي مين ؟!
معتقدش .. بابا اول مقله كده فضل يزعق ومسألش ع اسمها
وانا مهتمتش اني اعرف .
ي برودگ ي شيخه
يعني عايزاني اعمل ايه؟! اشد ف شعري مثلا .. ولا اقفل ع
نفسي معاه ف الأوضه .
ع الاقل متخرجيش بكره
بزعيق : هخرج وهتخرجي معايا ومتقعديش تجبيلي ف
اسباب عشان اتا هخرج غصب عنگ .
اووف .. ده لو زين رضي أصلن
مهو مش هيعرف ي اختشي
يعني هتخرجي من غير متقوليله ده ممكن يموتگ فيها
بصي انتي ملكيش دعوه واول متخلصي شغل هنتقابل
ونروح
تمم ي ست .. يلا سلام
سلاااموز
" قفلت معاها وبدأت اخد نفسي بارتياح .. يعني زين مش
عارف مين الي هيتجوزها!.. وغير كده هو أصلن مش موافق
ع كلامهم ،، طيب انا بنت وممكن يغصبوني ع الجواز ..طيب
زين !! .. زين راجل ازي هيغصبوه ع الجوازه دي .. طيب
بعد كلام شهد د انا ممكن اوافق .. ع الاقل يقولوا السبب
الحقيقي وري الجواز ده .. ليه مخبين؟! معقول ممكن تكون
حاصله مشكله ف الشركه وانت معرفش !! بس مشكلته ايه
دي الي تخليهم يرغمونا ع الجواز .!! محبتش أظهر قدام
شهد اني عارف وبينت اني مصدومه لغاية مقرر .. فضلت
لوقت طويل بليل افگر ومقدراش انام .. فقررت اني اصلي
صلاة استخاره وقراري هاخده بناءا ع كده ،، فعلا صليت ومع
الوقت نمت .. صحيت ع صوت اذان الفجر .. فقمت اتوضيت
وصليت .. مش هنكر اني من اول مصحيت انا حاسه بالراحة
بس لسه برضو خايفه ! ممكن بدأ خوفي يتزاح شوية عن
الجواز من زين .. بس انا خايفه من السبب الحقيقي وري
الجواز ده .. فضلت لطلوع الشمس ف اوضتي ومخرجتش
كنت خايف من اني اواجه بابا .. أو خايفه من قراري نفسه
اتوگلت ع الله وخرجت لقيت بابا قاعد زي كل يوم بس المره
دي كان قاعد وبيقري قران استغربت شوية أنه مش قاعد
بيشتغل زي كل يوم بس مهتمتش "
صباح الخير ي بابا
بصلي بصه كده حسيت انه بيترجاني فيها اني اوافق ع
كلامه :
صباح النور ي روح .. تعالي اقعدي
قعدت فخدت نفسي واتكلمت : بابا انت عارف اني مش
مقتنعه بالكلام الي انتو بتقولوه ده .. بس انا واثقه فيك وف
قرارتگ
وانا متاكد اني ده افضل قرار اخدته ف حياتي
وعشان كده انا موافقه بس اوعدني اني هعرف السبب قريب
ابتسم ابتسامه مختلطة بين سعاده والحزن: اوعدگ ي روح
ابتسمت بمجامله : تمم هروح شغلي انا دلوقتي وبعد مخلص
هخرج انا وشهد .
تمم وانا هكلم عمگ محمد نحدد معاد الفرح
ايه ! فرح علطول كده ؟!!
اتنهدت : ايوا ي روح
ليه كده ؟!
مش قلنا متستعجليش هتعرفي كل حاجة ف وقتها
تمم ي بابا بعد اذنك
اكتفي أنه يومئ برأسه وانا ممشيت
تصدق صعبانه عليا
مفيش حل غير كده وانتي عارفه وبعدين انا متأكد من أنه
زين بيحبها بس هي ايه ! ولا هنا خالص ! يقولو كفيفه ؟!!
مش شايفه حب الي ف عين زين ليها !!
بالضحگ : بالصراحة طالعه لأمها
بصله بغضب واتكلم : انتي هتقوليلي انا مجرب ده بنفسي
اتكلمت وهي لسه بتضحگ : الاه وهو انا كنت هعرف منين
اووف .. روحي من حوليه دلوقتي عشان مش نقصلگ
حاضر متزقش أديني ماشيه.
____
مخلاص ي بني اطلع بقي وكفياگ الي بتعمله ف نفسگ ده
لا رد !!
زين ي بني افتح بقي
ماما ممكن تسيبيني ف حالي
طيب ع الاقل كل اي حاجة وبعد كده كمل قفل ع نفسك
زفر بغضب ماما مش ناقص لكلامگ انا دلوقتي
طيب هقلگ حاجة عن روح !!
بانتباه مالها روح ؟!
افتح وانا اقلك
ايه شغل الاطفال ده ي ماما مالها روح بقي ؟!
طيب براحتك انت الي اخترت
"كانت هتمشي راح فتح الباب بالسرعه "
اديني فتحت قولي مالها بقي روح ؟!
ناس متجيش غير بسيرة روح !
ماما مش ناقص انا والله قولي روح مالها انشاء الله
يخليگي !
العروسه !
عروسة ايه مش فاهم برضو ! بخضه اوعي اتكون روح
هتتجوز .
بخبث : ايوا هتتجوز امال كنت تفتكر أنها هتقعد تبور جنبك
كده .
بغضب وزعيق جاب لآخر العماره : ايه الكلام الي بتقوليه
ده ؟!!! .. روح ليا ومستحيل تكون لحد غيري ؟! والله لقتله
ابن الكلب الي حاول ياخد حاجة تخص زين
"كان لسه هيخرج بس مامته اتكلمت خلته وقف بصدمه
مكانه
بصوت عالي : ي بقره روح هي العروسه الي بابك كان بيتكلم
عنها ايگ
ايه !! روح هي العروسه
" گان صوت شهد كانت جايه من اوضتها "
ايوا
بصدمه هي التانيه طيب وروح عارفه
اكتفت انها تومئ براسه بمعني ايوا
بغضب : يعني عارف ومقلتليش ؟! والله لقتلها بس اشوفك ي
روح الكلب .
تقتلي مين ي بقره انتي ؟!
بغباء : روح .. بدأ يقرب منها فتخضت مره وحده وكأنها لسه
عارف الي اتفوهت بيه دلوقتي جريت وفضل يجري وراها
عاااااا الحقيناااااااااي ي مامااا
احسن تستاهلي
انا بنتگ ي حجه والله مش لاقياني ف الشارع
ليه هو انتي متعرفيش ؟!
اتكلمت وهي بتجري : مبعرفش ايه !!!
انك انتي مش اختي .
وقت مكانها واتكلمت بصدمه وغباء : ازي ! يعني انا لاقيني
ف الشارع صح ؟! و..
"لسه كانت هتكمل كلامها بس طلعت من صدمتها لما لقيت
نفسها متشعلقه ف الهوا بتبص لفوق لقيت زين مسكها من
طرف البجامه.
عااااااااا سيبني ي زين حرام عليك بقي
مش هسيبگ غير لما تتأسفي
الاه.. هو انا غلطت فيگ ي بني
مش غلطتي ف روح !
ايوا ؟!!
طيب يبقي غلطتي فيا برضو
بقرف : لا واقع واقع يعني
ملكيش فيه ي بارده
حاضر بس سيبني شالله يخليلگ روح
عشان حلفتيني بالغاليه بس
ايه ي بني شغل المحن الي انت فيه ده
"بصلها بصه خلتها اتصنمت مكانها "
قوليلي بقي ي ست الكل حصل ازي ده كله
مش هي ست الكل الي مكنتش راضي ترد عليها دلوقتي
احم خلي قلبگ طيب بقي والمسامح كريم
اممم اتحايل عليا شوية
حب فوق راسها واتكلم : قولي بقي حصل ده كله ازي ؟!
انا هقلگ ي زين ...
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية وقلبي في حق المرسال متعلق" اضغط على أسم الرواية