رواية أحببت عجزه الفصل الثالث بقلم مريم سرور
رواية أحببت عجزه الفصل الثالث
خلاص كده اتجوزت خلاص بقيت انا وذلك الشخص اسم واحد اكيد في حكمه من كده ربنا مبيعملش حاجه الا لو كان في حكمه حتي لو الموضوع بدايه باين انه وحش
بس غريبه علطول قاعد وساكت مشفتوش واقف خالص
بركات:خلاص يا استاذه شمس انت بقيتي مسؤوله عن البيه في كل حاجه انا كا مهمتي اني افضل معاه لغايت ما يتجوز
شمس في سرها :ماله بيتكلم كانه بيتكلم عن طفل صغير
بركات:خلي بالك منه ومتعصبيهوش وحبيه وحني عليه
شمس:هو ممكن سؤال؟ احم احم يعني هو ليه عمري ما شوفته بيمشي؟
بركات بصدمه :هو انت متعرفيش ان الباشا مشلول ؟؟
صدمه كماان فوق صدمات كتير
شمس بصدمه وحزن :ايييه؟
بركات :الباشا من صغره عنده مشاكل صحيه كتير لانه مولود بدري فخلي بالك منه لانه ممكن يضيع في اي لحظه سلام بقي
مش بركات وانا وجهت نظري لرعد كان باصص في الارض وساكت مش عارفه ليه زعلت لما افتكرت اني ظنيت بيه سوء كنت معتقده انه شرير وكده ممكن كان بيعمل كده عشان خايف اشفق عليه يمكن بيعمل كده من زعله او ليه مش يمكن من شره ربنا عاقبه لحظه عاقبه ايه هو كده من صغره قد ايه برئ ووحيد ايه ده في ايه انا ببررله ليه؟ المفروض اكرهه بس هو في حد يكره حد بالشكل ده حساه طفلي ....
شمس:طيب هو المفروض نعمل ايه؟
رعد بصلها بغضب:ملكيش دعوه بيا انا مش مشلول بعرف اتصرف متدخليش
شمس بصت ليه وعرفت انه مش هيعرف يتحرك لانه قاعد علي كرسي عادي
شمس:يعني هو مش المفروض انا مراتك واساعدك ؟
رعد:مراتي؟ ههه؟ انتي صدقتي نفسك انتي واحده متجوزها عشان مصلحتي ملكيش لازمه اساسا وبعدين متعمليش نفسك الحنينه ما انتي وافقتي عشان مصلحتك برده
للمره المليون بيحاول يكسر قلبها هو مش عارف انه بيضغط علي جرح عندها
شمس بحزن :انا موافقتش عشان الاملاك عشان انت هددتني
رعد بصلها هي معاها حق
شمس:خلاص سيبني اساعدك يا سيدي المره دي
وراحت شمس عشان تساعده وتقومه زقها وقعت علي الارض
شمس:اه اااه يا ااه ضهري
رعد بغضب وصريخ :ملكيش دعوه بيا ملكيش دعوه انت فاهمه انا بكرهك وبكرهكو كلكم كلكم بتوع مصلحتكم قومي امشي متورنيش وشك
الصراحه زعلت جامد ودموعي نزلت بس غضبي كان اكتر
شمس:اولع انا مالي بيك
ورغم كده كنت زعلانه اني صرخت في وشه طلعت ودخلت اوضه شدتني ضلمه وهاديه ودخلت عشان انام بس لحظه هو هيفضل كده تحت مهو مش هيعرف يقوم هينام في الصاله علي الكرسي وانا مالي اساسا لا مالك ايه حرام عليكي الجو برد
نزلت تاني ولقيت متعصب وبيحاول يقوم ووشه بقي احمر وبيحاول يرفع نفسه عن الكرسي شعور العجز ده مؤلم جدااا
كنت واقفه بعيد لقيته بيصرخ:اتحركييي احررركي يا مشلوله ليه عاجزه ليه ؟ امشي بقي
كان بيكلم رجليه وهو بيعيط بيعيط جامد اوووي صعب عليا اوووي لدرجه اني عيطت معاه كنت حاسه بالم في قلبي وهو بيتكلم وهو بيعيط انا شكلي حبيته لا فعلا انا حبيته
روحتله جري واناا بعيط استغربني اووي
رعد بصوت مبحوح:بتعيطي ليه ؟
شمس ببكاء :عشان عشان ااه انت بتعيط انا مش بحب اشوفك تعيط ومسحتله دموعه متعيطش عشان خاطري وقعدت تعيط
رعد كان باصص ليها وساكت يمكن مش مصدق ان انا من يومين بس وبعيط معاه
رعد:جيتي ليه مش قايلك متجيش ؟
شمس:جيت عشانك
رعد:اعتقد قولت قبل كده مش عايزه مساعده
شمس قعدت تضحك:هو انا مقولتلكش انا ذاكرتي ذاكره سمكه وبنسي بسرعه قوم بقي عايزه اوريك حاجه
رعد :مش عايز شفقه امشي يلا
شمس:امممم شفقه مين قال شفقه طب انت عارف يعني ايه شفقه يعني رحمه يعني اكون رحيمه بيك مش اضربك وكده ههه
رعد :هتلاقي الكرسي هناك هاتيه وتعالي
شمس بابتسامه :حاضر
جابت الكرسي وقعدته وساعدته ولاحظت انه بيتالم جامد
شمس:هو انت في دوا المفروض تاخده ؟
رعد بتوتر:اه لا
شمس :اه ولا لا
رعد:اه
شمس:طب متقول ده انت راجل صعب
شمس خدت رعد اوضته ونيمته علي السرير وقعدت تبصله
شمس:هو الدوا فين؟
رعد:في الدرج عندك
جابت شمس الدوا وشربتهوله وغطته وفضلت قاعده مستنياه ينام
رعد ببرود:في حاجه مستنيه حاجه ؟
شمس باستغراب:لا ليه؟
رعد :اصل شايفك متلقحه قاعده جمبي
شمس زعلت وجات تقوم من جمبه رعد حس بيها ونادالها
شمس:نعم في حاجه ؟
رعد :اممم احم يعني انا مقصدتش اللي في بالك انا قصدت ليه قاعده ليه مش نايمه جمبي؟
شمس باستغراب:جمبك ؟؟؟؟!!!!!
رعد ببراءه:مش المتجوزين بينامو جمب بعض؟
شمس اتكسفت :بس ..بس انا مش متعوده انام جمب راجل يعني فالموضوع محرج اووي
رعد :لا متخافيش تعالي يلا
شمس بابتسامه :ماشي
نامت جمبه وهو راح في النوم علي طول وهي قعدت تتامله
ليه عايش لوحده ؟فين اهله ؟ فضلت تتساؤل حوله لغايت ما نامت
صحي رعد الاول وبص لشمس تصدق اول مره ياخد باله انها من غير الطرحه شعرها جميل هو كيرلي شويه بس ناعم وجميل
ليه بتعاملني حلو ليه ؟ بتحبني؟ لا انت اتجننت يا رعد في واحده تحب عااجز مفيش واحده تقدر تحب واحد مشلول هي بتشفق عليك مش اكتر صعبان عليها انت ضعيف بالنسبه ليها بس بس شكلها بيقول انها بتحبني لا يارعد انسي انت اتولدت وحيد وهتكمل وحيد انسي يا رعد مفيش واحده هتحبك انت مش من حقك تحب وتتحب هي واحده سليمه وبريئه ونقيه وجميله والف واحد يتمناها وانت عاجز عاااجز افهم بقي انك عاجز انت مش زي البشر انت عاااجز
بص رعد لشمس بغصب عصبيه:قووومي يلا
شمس بخضه:بسم الله الرحمن الرحيم في ايه؟
رعد :قومي امشي مش عايز اشوفك
شمس بصدمه :انت عندك انفصام في الشخصيه؟
رعد باستغراب:لا ليه ؟
شمس :امممم مهو واضح انا نازله اعمل فطار
رعد بقسوه :غوري ومتورنيش وشك عشان بقرف
شمس بحزن :ماشي انت حر
شمس فطرت وحطت فطار في صينيه وطلعت لرعد تديهوله
رعد بسخريه:اول مره اشوف انسان بلا كرامه تماما
شمس اتعصبت جدا :لا انا عندي كرامه وكتير اووي بس انا انسان واكيد مش هسيبك تموت من الجوع اتفضل كل
ومشت وسابته انا من امتي وانا بسامح كده وبعدي انا حاسه انه لو جاب مسدس فضاه في دماغي هسامحه يعني ادهم لما كان بيزعلني كنت بزعل ومكنش بيعرف يراضيني بسرعه معقوله مكنتش بحب ادهم واحبه ازاي ده استغفر الله العظيم بس علي مين يا رعد باشا هتحبني كده وانا وانت وهنشوف
رعد قعد بياكل وهو بيفكر ازاي يقوم يروح الحمام ويتوضي عشان يصلي
رعد:لولا انها الصلاه مكنتش عملت كده يا شمس يا شمس
شمس :نعم في حاجه ؟
رعد بكسوف:ممكن تساعديني
شمس بابتسامه :يا سلام من عنيا
ساعدته وسمعته وهو بيصلي صوته جميل اووي ياه رغم شلله بيصلي انا عمري ما شوفت ادهم بيصلي ..
رعد :شمس في حفله بليل هتيجي معايا
شمس بفرحه :بجااد ؟ هيي هلبس ايه بقي ؟ وانت هتلبس ايه؟
رعد بابتسامه :انا هلبس بدله وانت فستان
يا اخي بتضحك ليه انا واقعه من غير ما تضحك تقوم تضحك لييه؟
جه بليل لبست فستان بنفسجي وعليه خمار في ورد صغير لونه بنفسجي وبمبي وكوتشي ابيض وكنت الله اكبر عليا قمررر
نزل لقيت رعد بيحاول يقفل القميص روحت ساعدته وقفلتله القميص وانا مكسوفه لانه فضل باصصلي وبيسبل واه
روحنا الحفله وكنت حساه مكسوف او كده روحت ماسكه الكرسي بتاعه ودخلنا الحفله وكانت جميله جدا في اكل كتير كتير اوووي انا عايشه اساسا عشان الاكل سبته وروحت للبوفيه جري وهاتك يا اكل وكاني مكلتش من قروون ...
فجاه لقيت رعد جايلي وبيبص باستغراب اللي هو مين دي؟
ابتسمتله وضحكت:تعالي كل
رعد :لا خلاص نفسي اتسدت
مثلت اني زعلانه :ماشي براحتك
بصلي وضحك جامد ضحكته حلوه ليه ميضحكش علي الطول الكئيب ابن الكئيبه ده
رعد :خلاص هاكل يلا
لقيته بيمسك شوكه وسكينه اه ما احنا في حفله راقيه وناس هاي كلاس بقي وكده بس ايه القرف ده
شمس:سيب يا بابا بتعمل ايه ربنا خلق لينا ايد ناكل بيها
لقيته بيبص للناس ففهمت انه مكسوف
شمس :براحتك
وقعدت اكل بطبيعتي وهو بياكل بشوكه وسكينه وكل شويه يبصلي لقيته فجاه رمي السكينه والشوكه وضحكلي وراح واكل بايديه زيي مسكنا الفرخه قسمناها واكلناها بايدينا وكنت باكله وكنا ميتين من الضحك هو يبصلي ويضحك علي شكلي وانا ابصله واضحك علي شكله وهو كان مبسوط اوووي بعدين ببص لقيت طبق محشي لقيت تلقائيا بقوله :الحق محشي
رعدبضحك :هههههههه لا مش قادر ههه منظرك بيقول كانك مكلتيش قبل كده ههخهههخخخ
شمس:هههههههه طب بسرعه قبل ما يخلص
روحنا وخلصنا علي طبق المحشي ولمحنا من بعيد طبق حلويات انما ايه امواااه سكره
كنا بناكل والناس بتبصلنا باستغراب وقرف بس مكانش في بالنا وكنا بنضحك واتشاكلنا علي حته جاتوه مين اللي ياخدها وشربنا العصاير كلها وكانو هيطردونا واعتقد دي اخر مره حد يعزمنل علي حفله بس وانا بشرب عصير المانجا المتلج (معلش يا جماعه بكتب ليكم وانا صايمه ههه)
لمحت النوتي الوحش الي اسمه ادهم ومعاه بت ملزقه مش محترمه وصفرا
استغفر الله العظيم كنت باص بكره وحزن رعد بصلي وبعدين بص انا ببص علي ايه لقاني ببص لادهم
رعد بحزن :هو ده
شمس بغصب:اه المشمحترم اللي هموته
رعد بفرحه :هو انت معتيش بتحبيه ؟؟؟
شمس بسخريه :من امتا وانا بحبه ؟
رعد بابتسامه :معاكي حق بس زوقه وحش اووي في الستات
شمس بصتله بشر:تقصد ايه؟
رعد :ههههههه اقصد الصفرا اللي معاه وغمزلها
شمس بضحك :بحسب ما تيجي نغيظهم
رعد بحسره :واغيظهم بايه ؟؟
شمس:بايه؟ يا راجل قول كلام غير كده يعني راجل فتوه وقمر ووسيم وعنيك سوده وساحره وسرحت في عنيه
رغم ان كلامها ممكن يكون عابر الا انه مس قلبه وفرحه وحسسه برجولته ابتسم رعد ولاول مره يحس بثقه
رعد :يلا
شمس :يلا ايه ؟
رعد :نغيظهم
شمس بشر:هههههههه يلا
راحو ومشيو من جمبهم وعملو نفسهم مش واخدين بالهم ادهم شاف شمس
ادهم :شمس
شمس عملت نفسها بتدور علي اللي بينده ورعد قعد يضحك عليها
شمس عملت نفسها مصدومه :ايه ده ادهم؟ بتعمل ايه هنا في مكان زي ده ده غالي اووي عليك وانت لسه مبتدا
ادهم بص للبنت اللي معاه بتوتر
رعد:عادي يا شمس الراجل من دول بيلف علي واحده غنيه عشان يدخل الاماكن دي وياكل المحشي بتاعها وغمزلها
شمس:هههه ممكن برده
ادهم حب يغيظها :عادي زي ماانت لفيتي علي واحد غني حتي لو كان مشلول ههههه عاجز يا شمس ملقتيش الا العاجز ده
رعد اتعصب جدا وزعل وكان هيمشي بس سمع شمس وهي بتقول
شمس:هههههههه لا يا حبيبي انا ورعد بنحب بعض من زمان واتفقنا مع بعض انه يبيع ليك الحاجه وكل ده كان خطه مننا اصل الصراحه مكنتش عارفه اخلص منك ملقتش غير الطريق دي وكمان يا حبيبي العاجز ده بعشره زيك وانا بحبه وبموت فيه و هو بيموت فيا سلام يا عسل
رعد كان مبسوط جدا انها عملت وراحتله وهي مبتسمه لان الكلام فعلا كان من قلبها رعد بصلها بحب وقال:شكرا
شمس بتوهان:هلي ايه دي الحقيقه
رعد :اييه؟
شمس:ها ولا حاجه ما تيجي نتمشي الجو هادي وبليل
راحو اتمشو علي النيل الخته كانت فاضيه
شمس قالت :اقف لحظه
رعد :ليه ؟؟؟؟؟؟
راحت قعدت علي رجله ورعد اتصدم جدا بس فرح وسمع صوت ضربات قلبه
شمس:تقيله عليك ؟
رعد :ها
شمس برقه:ههه تقيله عليك ؟
رعد :لا خالص انا اساسا مش حاسس بيكي
شمس:لا يا شيخ
رعد :لا فعلا انا مش حاسس بيكي لان انا مش بحس برجلي اساسا
شمس حبت تغير الموضوع طب اجري بينا يلا
فعلا جرو بالكرسي والهوا بيطير بيهم وبيضحكم وقعدو علي النيل يدردشو (رغايين اوووي)
شمس :رعد ما تحكيلي عن نفسك
رعد :اممم انا يا ستي مولود في السادس بسبب كده عندي مشاكل صحيه يعني في التنفس والقلب زي ماانت شايفه عاجز طبعا انا مولد في عيله هاي كلاس اووي وبيهتمو بالمظاهر سجلوني باسم بركات وسابوني معاه لوحدي رموني يعني فضلت محبوس في الفيلا دراستي اكلي شربي كانو بيبعتو فلوس بسس مش اكتر هه ازاي ناس راقيه ابنهم يبقي عاجز عشت لوحدي بركات بس اللي كان معايا بركات كان بيتعامل معايا علي اني طفل بس مسكتش واشتغلت وبقيت من اغني الناس دلوقتي بس عمره ما هيعوض سنين التعب بتاعتي عايش علي ادويه وهاا عمري ما حد حبني او اهتم بيا وسال عليا كنت بصرخ من الالم ومكنش حد معايا حتي ماما اللي كانتوالمفروض تقف جمبي كانت بتكسف مني اوووي كنت بنكسر اما اشوفها بتبصلي بكسوف عمري ما فضفضت مع حد مش عارف بقولك ليه بس عارف انك مش هتجرحيني بص لشمس لقاها بتبصله وتعيط
رعد :انت بتعيطي ليه دلوقتي ؟؟؟
شمس :عشان انت زعلان وانت لما بتزعل انا بزعل وحضنته بس خلاص معتدش تزعل انا معاك ومش هسيبك خالص
رعد كان مستغرب ليه بتعمل كده ده امي نفسها موقفتش جمبي شفقه؟ ولا حب؟ ولا معقول بتعمل كده عشان الاملاك مش ممكن بس شمس مش بتاعه كده او الله اعلم فقرر رعد انه يختبر شمس فسالها:شمس كنت عايز اقولك حاجه
شمس برقه:قول
رعد :هو انا مش هقدر اديكي املاكك احم لان يعني ااااا يعني في مشاكلةمعايا اليومين دول وو ممكن معرفش امم ادهوملك ففف يعني كنت ...
شمس:شششششش مش فارق معايا اي حاجه المهم انت تبقي مبسوط الاملاك عمرها ما كانت حاجه بالنسبه ليا وقالت في سرها :لانك كل حاجه
رعد اتبسط جامد اوووي لدرجه انه حضن شمس جامد
روحو وقعدو يتكلمو قبل ما ينامو وسخسخو ضحك ملا بعده ضحك ونامو
صحت شمس تاني يوم علي صوت رعد وهو بيصرخ جامد صحت وشافته واتصدمت من اللي شافته
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت عجزه" اضغط على اسم الرواية