رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الواحد والأربعون 41 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الواحد والأربعون 41
في الصباح
®®®®®
مليكه :عن اذنكم انا رايحه الكليه
منصور :استني يبنتي خلي حاضر يوصلك هو خلص اكل
مليكه :لاء شكرا انا اعرف اروح لوحدي وحسام جابلي العربيه والسواق عشان متعبش عشان الحمل وكده عن اذنكم
جاسر :مليكه ال في بطنك ده ابني انا كمان مش ابنك لوحدك ليه تخلي اخوكي يجبلك عربيه وانا ال اسمي جوزك مقولتليش ليه ممكن اعرف هو انا قصرت
مليكه :جاسر متتقمصش الشخصيه زياده عن اللزوم انت فاهم انا جايه هنا بس عشان اقدر احمي ابني من عمي إنما فلوس أو تفتكر أني ممكن اعملك زي الاول استحاله وخليك فاهم ده عن اذنك يا جاسر
نجوي :يكون احسن برضوا لغايت أما تولدي وناخد الولد وانتي تقدري تعملي ال انتي عايزاه كله وقتها محدش هيجبرك علي حاجه
مليكه :ايه ال انتي بتقوليه ده مفيش حد في العالم يفكر يبعد ابني عني فاهمين ولا لاء ولا ايه يا استاذ جاسر انتي جايبني هما عشان تاخد ابني مني
منصور :ايه ال انتي بتقوليه ده يا نجوي يبنتي مفيش اي حاجه من الكلام ده أبدا ممكن تحصل
جاسر :مليكه انا عمري ما اقدر ابعد ابنك عنك انا استحاله اخلي ابن يبعد عن أمه تخيلي ابني انا جبتك هنا عشان احميكي بس مليش اي نيه تانيه وده العايزك تعرفيه
في منزل خاله مليكه
®®®®®®®®®®
حسام :ليه عملتي كده يا ماما ممكن افهم انا كنت اقدر احمي مليكه
عزه :انا عارفه يبني انك تقدر تحميها بس انا حاسه ان جاسر بيعمل كده عشان سبب أن بشوف حب مليكه في عينه وانا مش بنت امبارح عشان معرفش افرق بين الحب ال بجد وأنه كان بيضحك عليها فلازم كان اديله فرصه أنه يبين حبها ليه وهي مع الوقت هتعرف أنه بيحبها لوحدها هتشوف الحب في تصرفاته وقلقه عليها
حسام :معاكي حق يا ماما
في الشركه
®®®®®
محمد :انت مرحتش الكليه ليه انهارده يبني المفروض تقرب منها ومتسبهاش لوحدها أبدا يبني هي دلوقتي في حكم المطلقه زمان كل صحابها مفكرنها كده وسايبها لوحدها مع كل الشباب دول
جاسر :انا عايز اسيبها علي راحتها ومش عايز اضغط عليه وعايز أوقع محمود وكارمن وكمان جاسر عايز اوقعه وانا لغايت دلوقتي مش مصدق أن هو ساكن كل ده اكيد بيخطط لحاجه مهمه فلازم نراقبه واكيد محمود من عصبيته هيعمل حركه غبيه هتوقعه هو وكارمن وانا مستني الحركه دي بس
محمد :انا نفسي اعرف ايه سر عدواتك انت وأسر ده الشئ ال مش فاهمه بجد
جاسر :كل ده بسبب انا وأسر كنا صحاب في الكليه وجاسر بدء يشتغل شغل شمال عشان يساعد أهله لأن حالهم كان فقير اوي ووقتها كنت بتخانق معاه بسبب الموضوع ده وهو كان بيحب بنت وفي يوم كنت بقوله ابعد عن الشغل ده لانه كان هيتقبض عليه وانت كنت بهدده أني هقول لأهله في اليوم ده كنت بتكلم معاه وفحإه خطيبته سمعتنا واحنا بنتكلم وسيبته وقررت تنتحر وماتت وهو فاكر اني انا القولتلها ومن وقتها هو بيقول اني انا السبب في موت حبيته مع اني مليش اي دعوه واكيد مكنتش هقول لأهله كنت بس بهدده عشان يبعد عن الطريق ده المهم انت معاك حق انا هنزل اشوف مليكه
في الكليه
®®®®®
مجهول :اهلا انا المعيد بتاع الماده الجديد لأن الدكتور ال قبلي عنده ظروف مش هيعرف يكمل معاكم السنه دي
همس :ايه الدكتور القمر ده شوفتي يا يا مز ازاي
مليكه :عيب كده يا همس واسكتي احسن شهاب يسمعك
بعد ساعه
مجهول :انسه مليكه انا شوفتك مركزه جدا في المحاضره والدكتور كان كاتب انك من من الطلاب المفضلين عنده عشان كده كنت بقولك اي حاجه تقف معاكي قوليلي عليها بس وانا هساعدك
جاسر :مليكه انتي واقفه ليه
مليكه :انت كنت بكلم دكتور
جاسر :اسر انت بتعمل ايه هنا
اسر :اهلا يا جاسر انت عارف بحب التدريس من زمان وقررت اشتعل السنادي بالتدريس ايه رايك فكره حلوه صح
مليكه :انتم تعرفوا بعض
اسر :اه طبعا احنا صحاب من زمان اوي مش كده يا جاسر
جاسر :اه احنا صحاب فعلا
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية عندما يعشق الجاسر" اضغط على أسم الرواية