رواية قلوب مشتته الفصل الرابع بقلم هدير مصطفى
رواية قلوب مشتته الفصل الرابع
وصحت الصبح بدري ولبست هدومها و راحت الشركه ودخلت عند المدير(مدحت) علي طول عشان ما تشوفش ادهم)
جني : السلام عليكم
مدحت : وعليكم السلام ياجني خير
جني : انا جايه النهارده عشان اقدم استقالتي
مدحت : ليه يا بنتي فيه حد زعلك ولا حاجه
جني : لا ابدآ .... بس متطره اسافر بره مصر
مدحت : طب ما تخدي اجازه ....
جني : للأسف مش عارفه انا رجع امتي
مدحت :انتي مكسب لاي مكان وصعبان عليا اخسرك .... علي العموم مكانك هيفضل محفوظ وفي اي وقت ترجعي فيه هتلاقيه
جني : انا بعتز بتمسك بيا يا فندم وشكرآ ليك بجد واكيد انا مش هلاقي مكان احسن من هنا عشان اشتغل فيه
(وهنا الباب خبط وأذن مدحت للي بيخبط بالدخول فدخل أدهم ومعاه جوليا ومن صدمة ادهم بوجود جوليا ماقدرش يتكلم )
جوليا : هاي
مدحت : اهلا جولي
جوليا : اتفضل يا اونكل دي دعوة خطوبتي
مدحت : الف مبروك يا حبايب قلبي .... عقبالك يا جني
جوليا : مين جني .... اكيد انتي ....صح
(جني بصتلها وابتسمت وقالت )
جني : اه انا جني .... الف مبروك ربنا يتمم بخير
جوليا : الله يبارك فيكي اتفضلي دعوة الخطوبه
(جني اخدت الدعوه وبصت ل أدهم اللي اتصدم من شكلها الدبلان واللي واضح جدآ انها منامتش طول الليل وانها كانت بتعيط )
جني : بعد اذنكم
(استأذنت جني وخرجت راحت عند بوسي وودعتها بعد ما قعدوا يتكلموا ويرغوا كتير جدآ ..... روحت بيتها وجهزت شنطتها وقضت اليوم مع اهلها والفجر وصلوها للمطار و ودعوها ....وبعد ساعات في الطياره وصلت استراليا وبعد ما خلصت الاجرءات خرجت من المطار وفضلت تدور بعيونها علي عمتها وسط الناس بس مالقتهاش .... حطت شنطتها علي الارض وقعدت عليا ....وعدي الوقت وهي محتاره تعمل ايه ....كل شويه تمسك الفون وتبص فيه وتحاول تفتكر ان خطها مصري ومش هتعرف تتصل بيه لا علي عمتها ولا علي اهلها فات عليها نص ساعه وهي علي الحال ده وفجأه ظهر شاب وراح لها وهو بيجري وبيقرب منها وهو بيقول .....)
_ : اسف اسف بجد
جني : ايه المواعيد اللي زي الزفت دي .... بقالي ساعه قاعده
_ : والله غصب عني
جني :وانا اعمل ايه بأسفك ده يا كابتن رامي
رامي :معلش بقي
جني : واصرفها منين معلش دي
(وقامت وقفت وشالت الشنطه وحدفتها عليه بكل قوتها وقالت )
جني :خد دي بقي
رامي : ااااااه ... يابنت المجنونه
جني : نعم يا كابتن .... بتقول حاجه
رامي : هش هش من هنا يلا قدامي علي العربيه
جني : طب يلا ورايا يا كابتن
(بعد ما حط الشنطه ركب رامي قدام عشان يسوق وجني ركبت العربيه ورا .... راح باصص لها )
رامي : دا علي اساس اني سواق حضرتك
جني : ايه ده ..... هو انت مااتعرفش
رامي : ماعرفش ايه
جني : عمتي قالتلي انها هتبعتلي السواق
رامي : بس انا مش السواق ... انا رامي ابن عمتك
جني :بــــجــــــد يا جدع قول كلام غير ده
رامي : رخمه
جني : طب يلا يا اسطي الله يكرمك
رامي :بت ما تجننيش ... قومي تعالي هنا
جني : لا مش جايه
رامي : طب مش ماشي
جني : يووووووه بقي
رامي : هو كده بقي
جني : طــــيــــــب
(ونزلت جني وركبت جمبه قدام )
رامي : ايوه كده ..... مش هنبدأ عند من اولها كده
جني :طب سوق بينا يا اسطي
(رامي شغل العربيه وبيبص ليها لقاها تمد ايدها عشان تشغل اغاني فقالها )
رامي : ممنوع
جني : هو ايه ده اللي ممنوع
رامي : انك تشغلي اغاني
جني : ليه بقي ان شاء الله
رامي : عربيتي وانا حر فيها
جني : ما انت رخم اقول ايه
رامي : مش ارخم منك .... وبعدين انتي ايه اللي جابك عندنا
(بدأ يسوق العربيه و جني بصتله بغيظ )
جني :وانت مالك انت .... انا جايه عند عمتي
رامي : ايه ده .... هو انتي ماتعرفيش ...
جني : ايه
رامي :انا ابقي ابن عمتك وعايش في نفس البيت
جني : معنديش مانع انك تعيش معانا في نفس البيت علي فكره
رامي : اييييه
جني : لو حابب تروح تعيش في مكان تاني برده معنديش مانع
رامي : ايييييه
جني : استني استني
رامي : فيه ايه يا مجنونه انتي
جني : مش ده بيتكم برده ولا انا متهيقلي
رامي :هاااااااراسكت من اول يوم كده نستيني مكان بيتي
جني : كلها يوم واخليك تمشي في شوارع استراليا تشد في شعرك وناسي اسمك
رامي : بتحلمي
جني : بكرا نشوف ..... انزل بقي دخلي الشنطه
(نزل رامي من العربيه وطلع الشنطه ورماهالها علي الارض وركب العربيه تاني)
جني : ايه ده
رامي : مش فاضيلك انا .... ولا حتي الشيال بتاع سيادتك ..... سلام
جني : هتفضل طول عمرك رخم
(ساق العربيه وسابها ومشي وهي هاين عليها تولع فيه
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قلوب مشتته" اضغط على اسم الرواية