رواية احبك يا فرحتي الفصل الرابع 4 بقلم زينب الجزائرية
رواية احبك يا فرحتي الفصل الرابع
فرح: و انا فكرت كتييير و عندي خطة
مصطفى و حنين بتعجب : خطة
فرح: ايوا عندي حل للموضوع دا بس ح يبتدي بيكي طبعا يا حنين انتي لازم تتعالجي و مصطفى ح يكون جنبك مش ح يسيبك و لا انا حسيبك على فكرة بس لازم تحسيسهم انك قادرة تتخطي المرض دا و اذا كان على شعرك فاذا مصطفى بيحبك فهو ح يحبك بكل حلاتك و لا اييه يا سي مصطفى
مصطفى.طبعا طبعا والله ما حتتغير نظرتي ليها و هي عارفة انا بحبها قد ايه مش شعرتين زي ما قالت فرح ح ينسوني انت كنت اييه بالنسبةليا
ابتسمت حنين وسط دموعها فرحة بكلامه
فرح: يا بنتي خفي على الولد بقا و بعدين انا عايزة مقابل على المساعدة دي طبعا مش حساعدكم ببلاش
مصطفى و حنين مع بعض. نعم
فرح بضحك ما تخافوش مقابل صغير انا عايزة اتعلم منك ازاي اخلي حد يحبني زاي ما بيحبك دا و اشارت الى مصطفى؛ثم نظرت اليه اما بالنسبة ليك فانا مش عايزة حاجة عايزة اتعامل بالحسنى بما يرضي الله و انت عارف قصدي اييه صح
مصطفى: انا بجد اسف
فرح: و عندي شروط اولا زواجنا حيكون على ورق، مش ح تدخل لا في خروجي ولا دخولي و لا صحابي و لا حاجة تخصني ابدا.
مصطفى.و انا موافق
فرح : يبقى اتكلنا على الله
حنين بكسوف: طيب و الخطة
فرح:انت الاول لازم تتعالجي و احنا ح نعمل نفسنا مبسوطين بالجوازة و بعدين نقول انا ما بحيبش ولاد و بالتالي حماتي العزيزة ح دور لابنها عروسة ثانية و ح تكون مييين طبعا انتي لانها لازم تشوف انك تتعالجي و بقيتي تتحسني و مش ح تلاقي احسن من بنت اختها لابنها
مصطفى باستهزاء:.يعني دي ح تجيب نتيجة
فرح: طبعا، دبسوك في الجوازة الاولى مش حيدبسوك في ثانية لانها ح تكون حجة مقنعة يعني حتقولهم جايبنلي عروسة عاقر.و..و مش ح قولك ازاي تأنبلهم ضميرهم.... و تقول انك ح تتجوز حنين.
حنين. باستهزاء بالبساطة دي ح يوافقو
فرح ح يوافقو لما يقولهم كمان انو مش عايز يظلمني و ح فضل على ذمته، و انك ح تكوني زوجة ثانية، و اني انا لّي اخترتك تكوني ضرتي.
مصطفى بنرفزة: انت عايزة تفضلي على ذمتي من الصبح عمالين نرغي و في الاخير تكون دي الخطة
فرح بحزن: مؤقتا متخافش احنا ح نتطلق اول ما تتجوزوا المهم انتو انا ف داهية
احس مصطفى انه تسرع عض شفاهه ندما
حنين: بصراحة كدا انا خايفة ننكشف لاني حاسها مش مزبوطة
فرح: انا لي اقدر اعمله قلتلكم علييه اي حد عنده فكرة احسن يتفضل
مصطفى: احنا نجرب ما خسرناش حاجة
فرح التغييرات في الخطة ح تكون على حسب الاحداث اتفقنا
مصطفى و حنين: اتفقنا
حنين: انا لازم امشي اتخرت اوي و مش عارفة اشكرك ازاي والله يا فرح
وقفت فرح لتودعها: ولا يهمك اهلا بيكي ف اي وقت
خرجت حنين و كانت فرح تهم لدخول غرفتها حتى ناداها مصطفى: فرح
التفتت اليه : نعم
مصطفى: شكرا
فرح: العفو
دخلت الى غرفتها و قد احست ببعض الراحة من كلامها معهما، تسطحت على سريرها لتاخذ قسطا من الراحة
_ طلب مصطفى الغداء و جهز الطاولة
مصطفى:فرح الغدا جاهز تعالي تغدي
خرجت فرح من غرفتها وجلست في الكرسي المقابل لمصطفى
مصطفى: انا بصراحة بعد الي عملتيه مش عارف اشكرك ازاي و بصراحة كمان كنت عايز اعمل معاكي هدنة
فرح باستغراب. نعم
مصطفى بابتسامة: ايوا عايز نبقى صحاب مش ح نفضل كل واحد في اضته عقبال ما تعدي الفترة دي اييه رايك
فرح..اشطا اتفقنا يلا لم المواعين يا صحبي
مصطفى: نعم يا ختي.
فرح بهزار: مش انت قلت ح نبقى صحاب يعني ح تلم و تغسل المواعين
مصطفى بضحك:ههه. يا ريتني ما قلت
فرح : علشان انت فرحان النهاردة ح ساعدك متخافش يلا
كانت فرح تغسل الصحون و هو ينشفها و يرتبها في اماكنها المخصصة
اعدت فرح فنجانا من القهوة و اتجهت الى شرفة تشاهد السيارات المارة على الطريق، احضر مصطفى كرسيا و جلس بقربها
مصطفى: اييه لي عجبك في المنظر؟
فرح بابتسامة: دا منظر طبيعي خلااااب.
مصطفى بضحك:هههه والله. فرح هو انت دارسة اييه
فرح. انا دخلت كلية اداب.... و انت دارس اييه.
مصطفى ادارة اعمال و عندي شركة لبيع السيارات
فرح بابتسامة: كويس جدا
مصطفى : مكنتيش تعرفي صح
فرح بحزن: والله ما اعرف حاجة عنك غير اسمك اصل عمي عنده مبدا انه البنت مش لازم تعرف كل حاجة لانه المسؤول عنها مش ح يضيعها و هي مش ح تعرف مصلحتها فيين فكان متكفل بكل حاااجة يعني
مصطفى بحزن و ينظر الى الطريق من الشرفة : هو سبب العلامات لي كانت في جسمك
فرح: ايوا....... ثم تذكرت انها كانت في الصباح بملابس بيتية لم تكن ب فستانها عرفت انه من قام بتغيير ملابسها فنظرت اليه نظرة توحي له انها قد تذكرت كل شيء، نظرة فيها حزن و خجل ثم قالت : هو.... انت..
قاطعها مصطفى بابتسامة توحي انه فهم ما تريد قوله: اااااايييييوواان
فرح بخجل:انت قليل الادب على فكرة.
مصطفى بقهقهة:هههه والله عاااارف
فرح: يخربييتك بتضحك ح قوول ل حنين الكلام دا و هي ح تخذلي حقي منك.
مصطفى بضحك..لا لا ابوس ايدك كله الا دا خذي حقك بايدك احسن
ضربته فرح على كتفه و هي تدير وجهها حتى لا يرى خدودها التي اصبحت بلون الكرز خجلا منه
مصطفى:انا اسف بس والله خضيتيني فكرت اني قتلتك معرفتش اعمل اييه غير اني افوقك تحت الحمام و....
فرح بكسفة : ييووووو خلاص خلاص فهمنا ايييه ح تشرح
مصطفى: خلاص سكتنا اهو انا ح طلع برا تحبي تيجي معايا
فرح. ح نروح فيين
مصطفى:مطرح ما انت عايزة
فرح بفرحة:نروح البحر
يتبع الفصل التالي:ضغط هناا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية احبك يا فرحتي" اضغط على أسم الرواية