رواية عشقت نقابها الفصل الرابع بقلم لقي محمد
رواية عشقت نقابها الفصل الرابع
فجأة حسيت بدوار ولكن مقدرتش امشي أتساندت على الباب بس اتفزعت لما لقيته بيقول بصوت حاد عالي
_انتي لسه واقفه عندك
اتفزعت ولقيت نفسي مش بعيط زي كل مره وقولت بقوه
_ خارجه يعني أنا قاعده في الجنه مثلاً
ومحدش ليه فرصه وخرجت بسرعه وانا بضغط على نفسي علشان اخرج من عند الوحش ده وخرجت الحمدلله بس اتفاجئت بيها بره وقولت
_ ايه ده مش انتي قولتي انك نازله
قالت ببرود صاعقي
_وانتي مالك
بصتلها بأحتقار و روحت جبت مطهر جروح وطهرت جرح رجلي ولقيتها ونمت
صحيت تاني يوم على صوت زعيق عالي اوي اتفزعت وجريت عليهم اشوف في ايه
لقيته كان ماسك أيدها جامد جدا لدرجة أنها كانت هتتكسر جريت عليه وقولت
_اهدى يا ليث مش كده
اتكلم بعصبيه
_ابعدي يا روايه احسنلك
قولت بأصرار وتحدي
_ مش هبعد غير لما تسيبها ده انت هتكسر أيدها
قال وهو متعصب
_ ررروووققيييه ققووللتت ااببععددي
قولت بعند
_ وانا قولت مش هبعد غير لما تسيبها
قالت دارين بسخريه وضحكه استهزاء
_ ههههههههه لأ براڤو بجد احسن ممثله في مصر
انا اتصدمت وقولت
_انتي بتقولي ايه
قالت بغل
_ بقولك ايه يا شاطره انا مبيضحكش عليا
انا مفهمتش حاجه وقولت بأستغراب
_ انتي قصدك ايه
قالت بسخريه
_ هو انتي فكراني مش عارفه انك عايزه توقعي بيني وبين ليث وضحكة بسخرية وقتلت
_هه تبقي غلطانه العبي غيرها
انا اتصدمت من تفكيرها وقولت
_ تصدقي اني غلطانه اني بدافع عنك اقولك يكش تولعوا في بعض
ومدتش لحد فرصه وخرجت وانا سامعه زعيقهم
بعد نص ساعه زعيق سمعت كلمة مقدرتش انساها
_ مش انتي اللي قولتيلي اتجوزها علشان فلوس ابوها جايه دلوقتي وانا ادبست وتقولي انت السبب
قالت بغل
_ لأااا بقولك ااييه امال ملييشش داعوه انت اللي خطط
قال بعصبيه
_ نننععم ياا ررووحي انا مخطتش لحاجه انتي اللي دبستيني في الجوله الزفت دي
اما مستحملتش اسمع الباقي لقيت نفسي برا البيت بعد ما لبست نقابي وانا مش في واعي اصلا نزلت على السلم وانا مش دريانه بحاجه خالص كائني في عالم تاني فضلت ماشيه وشريط واحد بس بيدور في دماغي كنت بفتكر كل حاجه حصلت معايا من ساعت رفضي للجواز وغصب ماما وبابا عليا اني اتجوزه بس خلاص يعني هعمل ايه كان نفسي اروح
لهم احرق قلبهم واقولهم على اللي سمعته زي ما هما السبب في حرقة قلبي للمره التانيه كان نفسي حد يحس باللي جوايا كان نفسي احكي لحد بس هحكي لمين وانا حتى أهلي رافضين وجودي بينهم فضلت ماشيه بلا مهدى وبلا تحديد مكان لحد ما وصلت لمكان فاضي خالص بيطل على النيل
_____________________________
اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني ، اللهم ادخلنا جناتك بدون سابق عذاب ، اللهم اسكنا الفردوس الاعلى ، اللهم احفظنا من كل شر ، اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك ، اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
________________________________________
فضلت قاعده بحاول ألاقي حاجه واحده بس تخليني أرجع بس ملقيتش أتفاجأت بحد بيحط ايده على كتفي أتفزعت ويثبت ورايا اتصدمت لقيتها ايوه هي صح هي انا عمري ما انساها بس خست اوي وملامحها اتغيرت قطع افكاري لقيتها
بتقولي
_ اذيك عارفه انك ممكن تكوني مش طايقاني
ضحكت وقولت في نفسي
_ يعني انا كنت ناقصه وجع قلب
بس لقيتها بتقول
_ بعد جوازي من ادهم عرفت قد ايه انتي محظوظه أن ربما مجدك منه
ابتسمت بوجع بس لقيتها بتقول
_ دورت عليكي كتير علشان اعتزرلك على اللي انا عملته بس انتي اختفيتي فجأة
قولت بوجع ودموعي بدأت تنزل كالشلالات كائنها اخدت إذن
_ تعتزري على ايه هاا على انك كنتي الوحيده اللي كنت بثق فيها وصحبتي الوحيده لأ ده انا كنت فكراكي اختي بس ليه هااا ليه تخونني وضحكت لأ ومع مين مع الشخص الوحيد اللي حبيته في حيات هاااا اذيتك في ايه علشان تعملي معايا كده ده انا عمري ما جرحتك وضحك وقولت لأ وجايه بعد كل ده علشان تعزميني على فرحكوا اد ايه انا كنت مغفله كنت بدخلك بيتي وباتمنك على سري وانتي جايه بكل سهوله تقولي اسفه
قالت وهي بتعيط بصدق ايه انا عارفه صاحبة عمري لما تعيط بصدق عمري ما أتوه عنها مهما عملت
_ اسفه اني ظهرت في حياتك اسفه اني جرحتك اسفه على أي حاجه وحشه عملتها بس والله دورت عليكي كتير اوي بس مكنتش بعرف اوصلك كنت نفسي تسامحني يا روقيه والله انا حياتي بقت عذاب بصحة بعلبه وينام بعلقه ادهم ده إنسان مريض والله نفسي تسامحني والله ربنا خدلك حقك مني انا شوفت الويل معاه انتي نجدتي منه بعدها مسحت دموعها وقالت اتمنى تسامحني
قولت ببكاء
_ ليه تعملي في نفسك كده وفيا انا كمان كده ليه بس
قالت ببكاء وشهقات متتاليه
_ ضعفت لما سمعت كلامه الحلو ضعفت ذي اي بنت كنت فكرته بيحبني لما لقيت أهلي فرحوا بعريس معاه عربيه و شركه ومعاه فلوس وبيمثل أنه بيحبني كنت رافضه بس تحت ألحاح أمي وكلامه وافقت وانا فرحانه كنت فاكره اني هبقى ست البيت وانا اللي اأمر وانهي بس لقيته متحوزني خدامه شوفت سنين عذاب حاولت اوصلك بس انتي اختفيتي كنت نفسي اشوفك واعتزرلك بس معرفتش
ابتسمت بوجع تحت نقابي وقولت
_ الجرح اللي انتي اتسببتي فيه عمره ما هتداوه انتي سبتي جرح كبير عارفه يعني ايه صحبتك تاخد منك خطيبك تؤتؤ مش هتعرفي غير لو جربتيه عمري ما حسستك اني اعلى منك كنت شيفاكي اختي كنت بأتمنك حتى على خطيبي بس ايه روحتي انتي اتجوزتيه بجد براڤو
قالت يواجه وشهقات متتاليه
_ انتوا ليه مش راضين أحسوا بيا هااا واحده ابوها سألها وهي صغيره ورماها ومكنش بيصرف عليها وكان بيصبحها بعقله ويمسيها بعقله واحده اولدت لقت ابوها بيكرها وفجأة تلاقي حد يطلع في حياتها يقولها بحبك وعايز اتجوزك وهعيشك ملكه وشافت كل ده في حياتها وأمها بتضغط عليها اضطريت اوافق منكرش كنت فرحانه بس ندمت كام نفسي اهرب منهم كلهم كان نفسي تبقي معايا تبقي جنبي بس ملقتكيش
مخستش بنفسي غير وانا بخبطها على رأسها وبقول
_ انا هفضل دايما جنبك مش هسيبك تاني
قالت ببكاء
_ بجد يعني انتي مش هتسيبيني تاني
قولت بطمئمينه
_ عمري ما هسيبك وهتفضلي طول عمرك اختي اللي مقدرش ازعل منها
قالت بأمل
_ بجد يعني مسمحاني
قولت وانا واثقه من مصداقية دموعها
_ مش هسيبك وهنفضل تؤم المجانين اللي مجننين مصر
قالت باهتمام وهي بارع قدميها
_ صحيح مقولتليش عامله ايه مع جوزك
لما افتكرته حسيت
وجع في قلبي بس لقيت عيني كائن حاجه سوده نزلت عليها وكل شريط حياتي بيتعاد قدام عيني قولت اني موت
بعد ساعه ونصف
صحيت أتفاجأت اني في أوضتي استغربت لما لقيت ليث بيبص ليا وبيقول بحب
_ حمد الله على السلامه يا حبيبتي
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت نقابها" اضغط على اسم الرواية