رواية عندما تلتقي العيون الفصل الرابع بقلم نجوى ابراهيم
رواية عندما تلتقي العيون الفصل الرابع
عهد ولارا وصلوا باريس وبداو الجولات بتاعتهم فيها عهد كانت لابسه بنطلون جينز واسع وتيشرت اسود وكوتش اسود وعامله شعرها الطويل كحكه فوضاويه وكان شكلها يجنن ولارا كانت لابسه بنطلون جينز اسمر ضيق وتيشرت اصفر وكوتش اصفر وشعرها كاريه
عهد.. عارفه ي لارا انا حاسه اني اول مره اتنفس انا فرحانه ونفسي اعيش من غير شغل بس في نفس الوقت مقدرش اتخلي عن بابا والشركه
لارا ...عهد انتي تقدري تعملي الاتنين اشتغلي وكل حاجه بس خصصي لنفسك وقت ترتاحي فيه
عهد .....عندك حق انا لازم اعمل كدا فعلا بصي المحل دا تعالي ندخله
الحوار هيبقا فرنساوي هحاول احطلكوا الترجمه عربي وفرنسي
عهد..؟Bonjour, combien coûte cette robe ?
Bonjour madame, c'est 100$
Bon j'en veux deux de la même couleur
Eh bien madame, vous pouvez regarder d'autres choses Ouais
je vais faire ça Bon je vais prendre ce manteau et ce chemisier aussi
Eh bien madame, vous pouvez payer l'argent à l'étranger
Merci à toi
( عهد.. مرحبا كم سعر هذا الفستان
مرحبا سيدتي انه ب 100 دولار
عهد.. حسنا اريد اثنين نفس اللون
حسنا سيدتي يمكنك مشاهده اشياء اخري
اجل سوف افعل هذا
حسنا سوف آخذ هذا المعطف وهذه البلوزه ايضا
حسنا سيدتي يمكنك دفع المال في الخارج
شكرا لكي )
خرجوا عهد ولارا بعد ما اشتروا كتير من المحل واكلوا وطلعوا اوضهم يناموا عشان ينزلوا يسهروا بالليل
........... ......... .......... ........ ........
في مصر وتحديدا في فيلا محمد بيه الشرقاوي
ادم.. صحي ولبس ونزل فطر هو ومراد ونازلين يروحوا الشركه
مراد.. ادم الوفد الفرنسي طالب نروحلهم باريس عشان نمضي العقود
ادم... تمام انهارده بلغ الطيار اننا هنتحرك علي باريس بعد ما نخلص في الشركه واتصل علي البيت ماما تجهز شنطنا
مراد.. بعد ربع ساعه تمام كل حاجه تمت
مراد وادم خلصوا شغلهم والسواق جابلهم الشنط وبدا يتحركوا متجهين الي الاراضي الفرنسيه اللي هيقابل فيها حبيبته وبنت عمه وهو ميعرفش
مراد وادم نزلوا في الفندق اللي اتحجز لهم
مراد... المفروض العشا بتاع العمل اتاجل لبكرا عشان جايين من سفر
ادم... كويس لاني هلكانه ومحتاج اخد دش وانا
مراد... ماشي بس هننزل نخرج بالليل واحشني الوقوف قدام برج ايفل وعاوز اشم هوا نضيف وغمز لادم
ادم. ..مراد احنا جايين في شغل مش فسحه
مراد. ...ياخي ابو شكللك عيل خنيق هننزل يعني هننزل
ادم... طب سيبني انام وهننزل
مراد... ماشي نام بس والله هصحيك
ادم ونام ومراد كمان نام وصحيوا بعد اربع ساعات كانت الساعه 10 بالليل
مراد.... هقوم اخد دش والبس ادم ماشي وانا هاكل حاجه لحد ما تخلص عشان جعان
مراد ...لا اصبر هنتعشي سوا ادم ماشي ي سيدي خلصني
خلصوا لبس وكانوا وسيمين جدا ادم لبس شورت جينز وعليه تيشرت سماوي وكوتش ابيض وساعه وحط برفيوم فرنسي ومراد لبس بنطلون ابيض وتيشرت ابيض وكوتش اسود وساعه سوده ونزلوا بالعربيه بتاعتهم
في نفس الوقت كانت عهد لبست فستان احمر منفوش للركبه وبحمالات رفيعه وفردت شعرها الطويل ولبست هيلز اسود وحطت برفيوم فرنسي ولارا لبست فستاني جراي فاتح لحد قبل الركبه وكب ولبست هيلز اسود كمان ونزلوا
عهد... لارا تعالي ناكل الاول جعانه بعدين نروح اي مكان براحتنا
لارا... تمام انا كمان جعانه يلا بينا دخلوا مطعم وفي الترابيزه اللي وراهم كان قاعد ادم ومراد
لارا وشها كان في وش مراد بس هي متعرفوش وادم وعهد ضهرهم في ضهر بعض
مراد لفت انتباهه لارا وبدا يبصلها كمان لارا لفت انتباها مراد
مراد.... ادم في قمرين قاعدين علي الترابيزه اللي في ضهرك شكلهم مش فرنسيين ملامحهم مصريه ادم طبعا مهتمش وبدا ياكل
لارا... عهد في حته مز قاعد في الترابيزه اللي في ضهرك هو قمر بس شكله بيتكلث مصري والظاهر صاحبه كمان مز عهد مهتمتش هي كمان وبدات تاكل
وفجاه دخل شاب وسيم بس باين عليه الملامح المصريه اوووي واتفاجي بعهد واول ما شافها نده اسمها بصوت عالي وراح عليها عشان يسلم عليها
مازن... عهد دووودي اخبارك اي وحشاني اووووي
عهد.. بفرحه مازن اي دا يابني انت فينك من زما وازاي تغيب كدا وتغير كل تليفوناتك وبتتكلم بحراره ومتعرفش ان في عيون صقر براقبها وهتاكلها اكل
مازن... معلش ي دودي بقا استقريت هنا واتجوزت جينا صاحبتنا ومعانا عهد الصغيره
عهد... بصدمه اي دا انت سميت عهد
مازن... اه ي ستي سميت عهد هو انا عندي اغلي منك
عهد عيطت وحضنته ستوب نعرف مازن
(مازن شاب ابن صاحب والد عهد هو اتولد بعد عهد بحوالي تلت شهور والدته اتوفت فماماه عهد اضطرت تاخده وترضعه مع عهد لانهم كانوا مقربين اوووي من بعض فكدا مازن اخوا عهد في الرضاعه يعني يجوز تحضه مازن استقر مع والده في باريس بعد ما تم سن عشر سنين وكان بينزل الاجازه كلها يقضيها مع عهد بس فجاه اخباره اتقطعت ومبقاش ينزل مصر واتجوز جينا صديقته وصديقه عهد)
في اللحظه دي ادم مستحملش يشوف المنظر دا وراح سحب عهد من ايد مازن وضربه كتير ومازن رده الضرب فضلوا يضربوا في بعض لحد ما عهد صرخت ووقفتهم
عهد.... انت مين انت عشان تشدني كدا واي يخليك تضربه
ادم بعصبيه... انا ابن عمك ي هانم وهبقا زوجك المستقبلي فبالتالي تحترمي نفسك شويه
عهد... ههههههههه زوجي اي يابني احلامك كبيره لي كدا مين اصلا اوحالك اني هوافق عليك
ادم... عهد متعصبنيش برضاكي غصب عنك هتجوزك
ععد... ولو اخر راجل في الكوكب مش هتجوزك ي ادم ومتحلمش بدا كتير وبعدين انت بتلحقني لي ما تسيبني في حالي بقا
ادم.. انا مبلحقكيش ولا اعرف انك هنا اصلا انا جاي في شغل
وفضل الحوار بينهم في شد وزعيق لحد ما ادم سحب ايد عهد وراه ومشي
عهد... انت ي بني ادم انت هو انت ساحب حماره معاك اوعا سيب ايدي لحسن والله هصوت والم عليك الناس
ادم دخلها العربيه وقفل عليها الباب ودخل العربيه وساقها باقصي سرعه ومشي
مراد اخد لارا وصلها البيت ورجع الفندق
مازن روح لمراته وبنته
عهد... ادم نزلني احسنلك انت واخدني علي فين
ادم متعصب ومبيردش وبيسوق بسرعه وعهد عندها فوبيا من سرعه العربيات وفجاه حطت ايدها علي ايده وبرعب ادم لو سمحت هدي السرعه انا بخاف من السرعه فجاه ادم وقف العربيه وقلبه كان في سباق معاها قلبه بدا يدق جامد من لمه ايد عهد ليه
عهد... بعدت ايدها بسرعه وبدات تتكلم بصوت عالي انت واخدني علي فين وازاي تسحبني وراك كدا
ادم كان في عالم تاني وفي ثواني اتحول لما اخد باله من اللي عهد لبساه
ادم.... بعصبيه انتي ازاس تلبسي كدا ازاي تسمحي لنفسك تلبسي كدا
عهد... انت ملكش دعوه بيا متدخلش في حياتي الخاصة انا مسمحش لحد يدخل في حياتي ولو سمحت بقا حل عني وسيبني في حالي انا مبطيقكش
ادم في اللحظه دي كان حد قلب عليه مياه ساقعه حس ان كرامته اتجرحت
ادم... تمام ي عهد انا هسيبك في حالك ومش هتدخل في حياتي تاني ولا هتشوفيني تاني
عهد يبقا احسن برضو فتحت باب العربيه ونزلت ركبت تاكسي عشان ترجع بيتها
............ ............. ........ ..........
بس يا تري هترجع ولا القدر ليه راي تاني
وياتري ادم هيسامحها علي الكلام الجارح لكرامته دا ولا هيبقا في كلام تاني
نتقابل في البارت اللي بعده ي حلوين
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عندما تلتقي العيون" اضغط على اسم الرواية