رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل الخامس 5 بقلم رفيدة حامد
رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل الخامس
بابا وعمي حددو معاد الفرح
بصتله بقلق : ها.. امتي ؟!
مع خطوبة شهد
ايه !!
زي مبقلگ كده
بتوتر : طيب انت موافق ع الي بيحصل ده
كان لسه هيتكلم بس قطعهم شهد
هو الاكل موصلش لدلوقتي ؟!
زين : لسه ي مفجوعة
روح : انتي مش قادر تصبري خمس دقائق لغاية ميجبو الاكل
بالضحگ : وجهو الكلام لبطني مش ليا. ي جودعان
زين : كتر خيره والله الواد صعبان عليا من دلوقتي
شهد : ي بني انا اختگ احترمني شوية
هحترمگ بس ف البيت ي عيون اخوگي
شهد : قولولي صح هي الخطوبة هتكون امتي!!
زين بص لروح الي ظاهر عليها القلق اتنهد ورجع بصلها
تاني واتكلم : مفيش خطوبة
ايه !! ليه كده
زين : المفروض تسألي بابا وعمي مش انا السؤال ده
شهد : طيب الفرح هيكون امتي يعني
زين : مع خطوبتگ
شهد : لا د انتو ع الله حكايتكم بقي
بص زين ع روح واتكلم : بابا كان قايلي نحجز الفستان معانا
انهارده ولو حاجة نقصاگي نجيبها.
اكتفت انها تومئ رأسها بمعني انها موافقه
" خلصنا اگل وجبنا الحاجات الي كانت ناقصه .. رجعت البيت
ف وقت متأخر ..فكان بابا وماما نامو فدخلت ع اوضتي
علطول .. حاولت انام مقدرتش من كتر التفكير بالي بيحصل
فتحت الفون وفضلت اقلب فيه جاتلي مسج وكانت من زين
ف لاول استغربت بس دخلت رديت ؟
لسه صاحية ؟!
ايوا
ليه قاعد لدلوقتي؟!
اظن انها حاجة متخصگش ...
خلاص متبقيش قفوشة كده
ممكن اسألگ سؤال !!
اتفضلي
ممكن تقلي ايه سبب الحقيقي الي وري جوازنا ده !!
" شاف الرسالة ومردش .. يعني هو ممكن يكون عارف
السبب .. د اكيد زين مستحيل يوافق ع حاجة زي كده من
غير لما يكون مقتنع .. زفرت بالغضب بحاول ابطل تفكير
سمعت صوت اذان الفجر قمت صليت ونمت تاني يوم
صحيت متأخر عن معاد الشركة غيرت هدومي وخرجت
روح : ليه مصحتنيش لدلوقتي ي ماما
حولت معاگي بس انتي مش رضيتي تصحي
نفخت بالضيق واتكلمت : تمم انا ماشيه عشان اتاخرت
مش هتفطري الاول طيب ؟!
روح : لا هفطر في الشركة سلام
سلام
" وصلت الشركه كنت داخله مكتبي بس لمحت انو زين مش
ف مكانه ومكتبه مش موجود استغربت من عدم وجوده ..
دخلت مكتبي وتفجأة أنه ناقل مكتبه معايا ف نفس المكان
روح بالصدمه : ايه الي انت عامله ده ي زين
عملت ايه ؟!
ناقل ليه مكتبگ هنا !! مش المفروض ده مكان مكتبي انا
طيب ممگتبك قاعد اهو وهو حد خده
زين متغلسش بقي عشان انا مش ناقصه
هو انا جيت عندگ ي بنتي
بهدوء ما قبل العاصفة : زين خد مكتبگ ده واطلع لبره
بعند : مش طالع واعملي الي انتي عايزاه
اووووف زين خلصني بقي عشان عايز اشتغل
اشتغلي المكتب قدامگ اهو ممنعتگيش
تمم والله لوريگ
" قعدت وتفجأة برالسالة ع المكتب بصيت ع زين بتوتر
ليعرف .. حمدت ربنا لما لقيته مرگز مع الورق ال قدامه
فبصيت ع الورقه تاني وابتسمت فتحتهم وبدأت اقري
_
مغرم بالحيَاة ؛ و الحيَاة أنت 🧡🌍!!
_
طويتها زي مكانت ودخلتها الشنطة .. فضلت افكر في سبب
الي منعه أنه يسيب الرساله امبارح زي كل مره .. بما أني
لقيت انهارده رسالة ف اكيد لسه مش عارف بجوازي بزين
بدأت اشتغل ف الورق الي كان قدامي وطول الوقت
متجاهله زين تماما
ع فكره انا بكره هكون جوزگ يعني المفروض تحترميني شويه
!!!
بكلمگ انا ي ست روح
!!
طيب الورق ده محتاج امضتگ ي ست هانم
خدت منه الورق ومضيت عليه ومرفعتش وشي عليه خد
الورق وخرج لبره بعد دقائق لقيته داخل وف أيده اكل
حطهم قدامي ع المكتب فبصتله بستفسار
زين : عرفت من مامتگ أنگ خرجت من غير فطار فقلت
اكسب فيكي ثواب واجبلگ ناگل مع بعض اي خدمة
روح : لا مستغنين عن خدماتگ ي بابا
گلي بس و متكبريش عارفگ جعااانة
زين خد اگلگ ده وروح بعيدي عشان ورايا شغل مش هقدر
يعني مش عايز تأكلي
بتردد : اي .. ايوا مش عايز ومش جعانة
تمم انتي الي اخترتي
" حطهم ع مكتبه وفضل ياگل .. مني لله يعني لازم امثل اني
زعلانه دلوقتي ! انا إنسانة برأس بخاخة والله .. سمعنا
صوت خبط ع المكتب
مستر زين محتاجين حضرتگ تحت
تمم روح وانا جاي حالا
تمم ي فندم
الاكل أمانة عندك هااا
بزهق : يعني هيحصله ايه الاكل مثلا
اممم .. ممكن حد يكون جعان كده فيفكر انه ياخد منه حاجة
روح : لا متقلقش بس روح انت
تمم
" ثانيتين ولقيته مظهر رأسه من فتحه صغيره ف الباب
خلي بالگ من الاكل.. مش عايز اوصي كتير انا
روح : ي راجل وانت لسه موصتش كتير امشي ي طفس من هنا .
سلاااموز
مهو انا جعانة ومش هينفع اقعد اكتر من كده من غير اكل..
وهو عامل حسابي ف الاكل فمش هتبقي سرقة لو خدت
نصيبي يعني اتسحبت للمكتبه كنت لسه همسگ الاكل لقيت
ورقه عليه كان فيها ..
" ع اساس انگ مش جعانة ومستغنيه عن خدماتي .. گل ي
مفجوعة يكش يتمر" .
مهو انا غبيه ..يعني الولد ماسگ توصية فيا خلي بالگ من
الاكل .. ضحگت ع هبلي وخدت الاكل لمكتبي مهو هيكون
زوجي وقرة عيني مفيهاش حاجة يعني لو كرامتي اتهانت
شوية قدامه
" خلصت شغلي و روحت البيت سلمت ع ماما وبابا ودخلت
اوضتي علطول غيرت هدومي وانهارده كان أول يوم أنامه
من غير تفكير.. ممكن لاني اتعبت ؟! او لاني مش لاقيه حل
ولا نهايه لتفگيري ده صحيت الصبح ع صوت الفون وكانت
شهد اتكلمت بنوم
روح : الو ي شهد
شهد بزعيق : انتي لسه قاعد نايمه ي بت انتي
ايه ي بنتي هو ف حد بيرجف حد كده
مش انا رجفتگ
ايوا
يبقي فيه ... خلصي قومي البسي عشان زين هيوصلنا
بغباء : هيوصلنا فين بالظبط مش فاهمه ؟!
بت فوقيلي كده عشان هي مش ناقصه وجع دماغ.. انهارده
فرحگ ي اختشي .. وزين هيوصلنا للكوافير
بحزن : تمم هستناگم
" وصلوا تحت وشهد رنت عليا واستأذنت من بابا وماما
ونزلتلهم .. بعد وقت كنا خلصنا وكان وصل زين وخطيب
شهد .. تم گتب الكتاب وانا روحي بتطلع مني منكرش أنه
رغم حزني ده كان جوايا شعور بالراحة
back
اتفضلي
دخلت وبصيت حواليا كانت كل حاجة ع زوقي وزي مكنت
بتمني ..
عحبتگ
تووووووحفة .. بس انت عملت ازي ده كله ف المده دي ..
سيبگ من كده انت اعرفت ازي أنه ده الي انا عيزاه
بتوتر : عادي ي بنتي تشابه اذواق
ممكن .. زين ممكن نتگلم ..
طبعا .. بس نغير هدومنا الاول
تمم ... فين اوضتي ؟!
الي هناگ دي .. كمل بمرح : والي جمبيها اوضتي لما تحتاجي
حاجة خبطي عليا وهكون ف خدمتگ
بابتسامة : تمم .. هدخل انا
" دخلت غيرت الفستان وخرجت لبره كان زين لسه مخلصش
فضلت استگشف ف المكان حواليا لغاية مسمعت صوت باب
اوضتة زين بيتفتح فقعدت وهو قعد قصادي
ايه بقي ي ستي الي عايز تحكي فيه
زين انت عارف اني مكنتش مواقفه ع الزواج ده وكمان مش
مقتنعه بالي بيقولوه
بمحزن بيحاول يداريه : عارف ي روح
طيب ممكن اسألگ سؤال وتجاوب بالصراحة متتهربش
بقلق : اسألي ي روح .. بس لو مش معايا أجابت
سؤالگ مش هقدر اجاوبگ
اومأت براسي واتكلمت : انت عارف السبب الحقيقي وري جوازنا ؟!
زين : ....
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية وقلبي في حق المرسال متعلق" اضغط على أسم الرواية