رواية القاسي والبريئه الفصل الخامس 5 بقلم الاء ابو العز
رواية القاسي والبريئه الفصل الخامس
اروي بصدمه رفعت اديها وضربة ياسين بالقلم
اروي:انت انسان مش محترم انا كنت شيفاك حاجه كبيره اوي انت ازاي كدا
ياسين وهو بيستوعب الحصل تملك منه غضبه واحمرة عينه من شدة الغضب
ياسين بغضب وحده:انا تمدي ايدك عليا يا زباله
وانهال عليها بالصفعات والضربات
ياسين:انا هوريكي انا هعمل فيكي ايه
كانت اروي علي الارض بتعيط من شدة الخوف والالم واختفت ملامح وشها من شدة التورم
ياسين خرج علي باب المكتب وجاب العقد من ندي ودخل وقفل الباب بقوه خوفتها وقرب منها وهي بدات ترجع لورا وهي منهاره
ياسين بحده:امضي هنا حالا
كانت بتدنفض من الرعب والخوف وبتعيط بانهيار ومش شايفه ايه القدامها ومش عارفه تمسك القلم
ياسين بنفاز صبر مسك اديها وخالها تمضي ومسك العقد وقام وقف
راح ياسين علي مكتبه ومسك التلفون الشخصي بتاعه وكلم جلال المساعد الشخصي بتاعه ورجل المهام الصعبه زي ما ياسين مسميه
ياسين بحده و امر:جلال تعاله علي مكتبي فورا
قفل ياسين التلفون وبص ليها وبغضب :كفايه عياط بقا هقوم تاني اسكتك
في خلال دقايق كان جلال في مكتب ياسين وشاف اروي وهي قاعده علي الارض بتعيط وباين عليها الضرب
ياسين بحده:خد الهانم وديها مستشفي وتخلص وتروحها للبيت وتوقف 2 علي باب بتها متخرجش غير بامر مني انا انت فاهم
جلال بطاعه:امرك يا فندم
قرب جلال من اروي وهي كانت بتعيط بزياده
حاول جلال يساعده ان هي تقف ولكن كانت في كل مره تقع هم جلال عشان يشلها مسكه ياسين من ايده
ياسين بحده:انت هتعمل ايه
جلال:هشيلها يا فندم مش هتعرف تقف
ياسين:اياك تلمسها حتي
وفجاه لاحظ ياسين و جلال توقف اروي عن عياطها بص ياسين شافها نايمه علي الارض ومش بتتحرك ووشها شاحب جدا
شالها ياسين بسرعه وجري بيها برا الشركه
...............................
الساعه 3
خرجة منه من الكليه بتاعتها وكانت في طريقها للبيت وقف قدامها شاب اول ما شافته ابتسمت
منه بسعاده:حمزه
حمزه الصياد 23 سنه كلية الطب معروف في الكليه ان هو بيلعب بالبنات حمزه شاب جميل وجذاب لكل البنات طويل شعر مائل للبني جسم رياضي عيون خضراء فيه كل الصفات التلفت اي بنت
حمزه:ازيك يا منوشي
منه:انا تمام
حمزه:ريحه فين
منه:مروحه
حمزه:تعالي نخرج
منه:تاني يا حمزه قولت ليك قبل كدا انا مش بخرج و حدودك معايا الجامعه لان احنا زمايل و بس
حمزه:انت بتكلميني كدا لي
منه:عشان انت مفكرني هبله ومن البنات البتريل عليك
حمزه:ماشي يا منه
مشي حمزه وهي كملت في طريقها وهي بتفكر في الاسلوب اللي هي عملته واسلوبها وهي بتكلمه
منه:انت ايه الانت عملتيه دا مش كنت بتقولي بتحبيه
منه:هو تقريبا كان اعجاب وراح لان حسه ان شوفته علي حقيقته النهارده
منه:ولي راح الوقتي بقا
منه:حسه ان هشوفه حسه ان هو دا الانا عيزاه جنبي
انهت منه الحوار بينها وبين نفسها ودخلة شارع بيتها وقابلة ام منصور
منه:ازيك يا خاله
ام منصور:ازيك يا بت معدتش حد بيشوفك
منه:المذاكره والكليه بقا
ام منصور بضحك:اتخرجي عشان تعلجيني بقا
منه:بس كدا حاضر هي اروي اجت
ام منصور:اجت واجه معاها راجلين انما ايه باين عليهم اكابر اوي واتشاكلوا مع المعلم رضا وهما حاليا فوق عندك
منه:فوق وسيباني واقفه ارغي معاكي
قالتها منه ولفت وشها طلعت البيت بسرعه علي امل من وصف ام منصور ان الفوق رمزي
وصلت منه عند شقتها وشافت الباب مفتوح دخلة شافت ياسين وجلال حسة بخيبة امل وبصت شافت اروي قاعده وباين علي وشها التعب واثار الضرب
منه بفزع وهي بتجري علي اروي:اروي حبيبتي ايه الحصلك مالك مين عمل فيكي كدا
اروي حضنة منه وبدات تعيط بقوه
ياسين بنفاز صبر:الدكتور قال بطلي عياط
منه بصت ليه بغضب وقالت:اهدي بس يا رورو عشان افهم
قالت اروي من بين عياطها:خليه يمشي انا خايفه
سمعها ياسين ووقف
ياسين:زي ما قولت ليكي اخر الاسبوع تكوني في شغلك هسيبك تروقي و مش تنسي العقد عشان لو فكرتي تهربي
قالها ياسين وبص لجلال
ياسين:جلال زي ما قولتلك
منه:هو انا ممكن افهم ايه الحصل لاختي وليه خايفه منه كدا
ياسين:اختك ضربتني وانا اخدة جزء من حقي ولسه الباقي بس لما تقوم
قالها ياسين ومشي قبل ما منه تحاول تفهم و وقف جلال اتنين علي الباب بتاع شقتهم
منه بغضب:و دول مين بقا
ياسين:عشان اختك لو فكرة تهرب مني واعتبريهم لمحايتكم من البيئه ال.....الانتم عايشين فيها دي
قالها وركب العربيه ومشي دخلة منه لاروي وحضنتها
منه:اجبلك المهدء
اروي:لا اخدة في المستشفي
منه:ايه الحصل وازاي ضربتيه وليه
بدات اروي تحكي ل منه علي الحصل
قطعتها منه بغضب:ابن ال.... داانا هشرب من دمه
اروي:اهدي يا منه انا لحد الان مش عارفه انا مضيت علي ايه
منه:هاااا كملي
اروي :معرفش الباقي انا صحيت في المستشفي
منه:بس لما اشوفه تاني
اروي:انا تعبانه ومحتاجه انام
منه:ادخلي نامي انت
وقفت اروي ودخلة اوضتها ونامت علي السرير بهدوء ودخلة في ثبات عميق بسبب المهدء والمجهود بتاع اليوم
.............................
كان ياسين وصل القصر ودخل شاف ناهد قاعده وباين علي وشها الغضب
ياسين:مساء الخير
ناهد:من غير مساء ولا صباح تقدر تفهمني مين البنت الكانت عندك ونزلت وانت شايلها ورحت بيها المستشفي لي
ياسين بانفعال بسيط:انت بترقبيني يا نانا
ناهد:انا مش براقبك انا بخاف عليك ومتفكرش انك كدا هتوه ومش هتقولي يا ياسين
ياسين:دا شيء يخصني ومش عايز احكي انا طالع اوضتي
مشي ياسين عدة خطواة ولف ليها
ياسين:تزكرة الصفر اتحجزة وسفرك بعد بكرا
ناهد:ياسين تعاله هنا وكلمني
ياسين بهدوء:ارجوكي سبيني الوقتي لما اقدر اتكلم واحكي هجيلك
سكتت ناهد لان عرفة من شكل ياسين ان هو مرهق جدا
طلع ياسين اوضته ودخل وقفل عليه
ياسين:انت زعلان لي هي ضربتك وانت اخدة حقك ولسه الباقي هيكون احلي واحلي مش ياسين الصادق اللي يتفاله لا
...............................
كانت ناهد قاعده قلقانه عليه هو شكله مضايق وفي نفس الوقت عيزه تعرف مين البنت دي
دخل رمزي وهي قاعده
رمزي:حبيبة قلبي
ناهد:رمزي كويس انك جيت
رمزي:ياسين هبب ايه
ناهد:معرفش بس هو راجع مع جلال ومضايق جدا وفي بنت كانت عندو الصبح ونزلت من عنده شايلها وراح المستشفي و كانت مضروبه
رمزي بصدمه:مضروبه
ناهد:اطلع اعرف في ايه
رمزي:لا انا هخرج لجلال لان حفيدك مش هيقولي حاجه
خرج رمزي وراح عند غرفة جلال البيقعد فيها لما يكون في القصر
خبط رمزي ودخل بعد ما سمع جلال بيازن بالدخول
وقف جلال اول ما شاف رمزي
جلال:رمزي بيه اتفضل
رمزي:ازيك يا جلال
جلال:الحمدلله يا فندم
قعد رمزي وشاور لجلال يقعد وهو بيقول:اقعد يا جلال عايزك
قعد جلال وهو بيقول:تحت امرك
رمزي:مين الكان عند ياسين في الشركه وايه الحصل
جلال:الانا اعرفه ان اسمها اروي وياسين بيه طلبني عشان اوديها المستشفي واروحها واحط حرس علي بيتها
رمزي:وليه تروح مستشفي ايه الحصل
جلال:ياسين بيه ضربها ضرب يموت وكانت بتنزف من بقها وبتعيط جامد وانا بحاول اشلها وقفني وقالي مالمسهاش
رمزي:غريبه ما انت ياما لميت من وراه
جلال:معرفش يا فندم ولما هو كان قريب هي فقدة الوعي هو شالها ونزل روحنا المستشفي بتاعتة و طبعا عشان الضرب وكدا
رمزي:وايه الحصل هناك
..........فلاش بااك...............
دخل ياسين يجري في المستشفي وهو شايلها
ياسين بصوت عالي:هاتولي دكتور حالا انتم يا بهايم
قابله طقم التمريض والدكاترة واخدوها منه ودخل معاهم
بداءت الدكاتره تساله عن كانت حالتها ازاي وقالوله ان دا انهيار عصبي و عطوها مهدء
ياسين:هي هتفوق امتا
دكتور:ساعتين وهتفوق كويسه
خرج الدكتور وفضل ياسين قاعد يبص عليها وعلي وشها الوارم
دخل جلال
جلال:ياسين بيه كلموني من الشركه ومحتاجينك هناك وانا لما تفوق هروحها وانفز اوامرك
ياسين:خليهم يلغوا كل مواعيد النهارده يا جلال
جلال:حاضر يا فندم
خرج جلال واستمر ياسين في انتظار ان هي تفوق وهو بيتامل ملامحها
مر الساعتين وهي لسه مش فاقة خرج ياسين للدكتور وقاله
الدكتور:يا ياسين بيه هي النايمه بمزاجها لو حضرتك صحتها هتقوم ويستحسن تسبها تقوم لوحدها
ياسين:تمام
خرج ياسين من مكتب الدكتور و دخل اوضتها تاني وفضل منتظرها ساعتين كمان لحد ما صحت
اول ما اروي فتحت عنيها شافته وهو قاعد حاطط رجل علي رجل وقميصه الابيض عليه قطرات دم بسيطه منها وهو شايلها
افتكرة اروي الحصل وبدات تعيط تاني
ياسين:اهدي مش هاجي جنبك
استمرة اروي بالبكاء
ياسين بنفاز صبر:اسكتي واسمعي اللي هقوله وبطلي عياط
بدات اروي تهدء بسبب خوفها ان يضربها تاني
ياسين:انا مش هضربك تاني بس اسمعي كلامي
اروي بضعف:مش هينفع اسمع كلامك في الانت عايزه دا
ياسين:خلاص هتشتغلي عندي بدون مرتب لحد ما احس انك سديتي الفلوس العليكي هسيبك
اروي وهي عنيها مدمعه:بس انا بصرف علي اختي وعلي دراستها
ياسين:والله ميخصنيش الكلام دا يا توافقي يا تتسجني
اروي بهدوء واستسلام:هشتغل اي
ياسين بتكبر:خدامه عندي في القصر
اروي بصدمه:خدامه
ياسين:هااا قولتي ايه
اروي بخضوع واستسلام:موافقه
ياسين بابتسامة سخريه:شاطره قومي عشان اروحك يلا
اروي:لا شكرا اناهروح لوحدي
ياسين بحده:اول قاعده في شغلك الاقوله يتنفذ
وقفت اروي بصمت ومشت قدامه وقبل ما تفتح الباب وقفها ياسين
ياسين:اظبطي طرحتك الاول
اروي بدات تظبط طرحتها وخبط الباب ودخل جلال
جلال:الشنطه يا فندم الكانت في المكتب
ياسين:تمام يا جلال يلا عشان ننزل
اخدة اروي الشنطه بتاعتها ومشت جنبه وهي حاسه ان هي هتقع علي الارض بس حاولة تتماسك
ركبت اروي العربيه معاه
ياسين:بيتك فين
بدات اروي توصف الطريق ليه وسكتت
وفضل شويه ساكت وبعدين اتكلم
ياسين:عرفي اختك انك هتستلمي الشغل اخر الاسبوع واقامتك في القصر عشان بس تكوني عارفه
حسة اروي بالخوف ودا بان عليها
ياسين:متخافيش جدتي عايشه في القصر هي بس هتسافر عمره وترجع وكمان في شغالين غيرك
فضلت اروي السكوت فهي لو اتكلمت هتضرب تاني
وصل ياسين بالعربيه قدام بيت اروي ونزل هو وجلال
ياسين:جلال احجز علي اقرب طياره للسعوديه لنهاد هانم
جلال:علم يا فندم
نزلة اروي من العربيه وهي خايفه من اللي هي شيفاها واقف قدامها وكان المعلم رضا
رضا:اهلا اهلا ايه دا ما احنا مقضينها اهو لا ومع اتنين كمان جت علي رضا يعني وانا كنت عايزك في حلال ربنا
سهير مرات رضا:قولتلك يا معلم دي شكلها مش مظبوطه مسمعتش كلامي لا ومن بجاحتها جيباهم كدا في عز الظهر معدتش خشه خالص
ام منصور:ما تتلمي يا ست انت وجوزك الله
وقربت من اروي بلهفه :مالك يا بنتي مالك يا ضنايا
رضا:لا ومروقين عليها وضربنها كمان
ياسين بصوت عالي وهو بيقرب من رضا:انت بتقول ايه يا حيوان انت و هي
وضرب ياسين رضا بالبوكس وقعه ولسه هيقرب منه تاني سمعها بتقول
اروي:بلاش ارجوك بلاش
لف ياسين وشه ليها شافها بتتنفض قرب منها وهي رجعت لورا
كان رضا قام من علي الارض ورايح يضرب ياسين مسكه جلال وضربه
بدات اروي تعيط وقالت :خليه يسيبه دا راجل كبير
ياسين بحده:خلاص يا جلال يلا
طلع جلال وياسين مع اروي وقفت قدام الباب و حاولة تفتحه لكن معرفتش بسبب رعشت اديها
اخد ياسين منها المفتاح وفتح الباب ودخل وهي دخلة وكان رايح يقفل الباب بس وقفته اروي
اروي:لا لو سمحت سيبه
ياسين:ليه
اروي:متعودتش اقفل الباب وفي ناس غريبه في البيت وانا مش عايزه يتقال عليا حاجه تانيه في الحته
ياسين:مسبتنيش لي اخلص عليه
اروي:عشان هو راجل كبير قد باباك لو حسبتها
فضل ياسين الصمت وفضل قاعد معاها لحد ما منه وصل
..............انتهي الفلاش باك............
رمزي:دا كل الحصل يا جلال
جلال:ايوا يا فندم دا الانا اعرفه
رمزي:تمام
وقف رمزي وخرج من عند جلال ودخل القصر
ناهد:ها عرفة ايه
رمزي:اقعدي وانا احكيلك
قعدة ناهد وبدا رمزي يحكلها العرفه
ناهد:دا اتجنن
رمزي:او بيحاول يخفي حاجه ورا اللي هو بيعمله دا
ناهد:بس لي كل دا عشان خاطر قلم
رمزي:لا مش عشان قلم لما تشوفيها هتعرفي لي
دخل ياسين وهما بيتكلموا
ياسين:انت هنا من امتا
رمزي بقالي شويه
ناهد باندفاع:انا مش هسمح ليك تكمل في الانت بتعمله دا البنت عملة ايه لكل دا
ياسين:وانا مفيش حد هيعرف يمنعني عنها
رمزي:لي بقا يا استاز ياسين
ياسين ببرود وهو بيقعد ويحط رجل علي رجل:لانها مراتي
يتبع لفصل التالي:اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "القاسي والبريئه" اضغط على أسم الرواية