Ads by Google X

رواية حب مزيف الفصل الخامس 5 بقلم منة أحمد

الصفحة الرئيسية

   رواية حب مزيف الفصل الخامس بقلم منة أحمد


رواية حب مزيف الفصل الخامس 

داليدا في مطعم مستنيه يوسف يجي لها قال لها انه عايزها يكلمها في موضوع
جاء شاب في نفس سن يوسف بس يوسف عرض شويه وقف قدام ترابيزاتها واتكلم: حمدلله علي سلامتك يا داليدا فاكراني ولا احب افكرك بنفسي انا حسام حسام الحقيقي مش الدكتور يوسف اللي منتحل شخصيتي
داليدا بصدمه: حسام
حسام ببرود: ايوه حسام اتفاجئتي ليه ما انتي عندك بديلك دكتور يوسف
داليدا حسيت بدوشه كبيره جدا في دماغها وصداع كإن في صراع في دماغها مش عارفه تستوعب واتكلمت بضعف: انا مش فاهمه حاجه
حسام قعد علي الكرسي وحط رجل فوق رجل بغرور: تحبي افهمك ايه بالظبط افهمك غبائك ولا افهمك حبك اللي حبيي ليكي الخادع ولا افهمك بقى كرهي ليكي وحبي المزيف؛ بتبصي لي باستغربت كده ليه ايوه كرهي ليكي انا بكرهك كره ما كرهتهوش لحد
داليدا بصدمه ودموع في عينيها: انا ياحسام انا بتكرهيني ليه عملتلك ايه انا ما حبيتش حد في حياتي قد ماحبيتك انا قعد تلات سنين منعزله عن العالم كله عشان انت مكنتش موجودة
حسام بضحكه استهزاء: مش باقول لك غبيه انا افهمك ياداليدا من تلات وعشرين سنه اتولدتي فيها وامك ماتت وهي بتولدك، ابوكي اختار امي تبقي ليكي الداده بتاعتها بيختار لك داده وانا ابويا مكنش بيسال فينا ما كناش بنلاقي اللقمه ناكلها جينا عندكم وانا كان عندي خمس سنين كنتي كل ماتكبري كنت بشوف فيكي كل حاجه مش عندي حب ابوكي ليكي اللي عمري ماحسيته اللي كان دائما ضرب واهانه لي ولامي عمره ماصرف علينا طول عمره كان بيجئ شارب ويطلع كل القرف علينا وكان اخرت قسوته قتلته، شوفت الفلوس اللي لو قعدتوا تصرفوهم مش هتخلصوهم واحنا شاغلين خدامين، منكرش انك كنتي اجمل بنت اي حد يشوفها؛ كل الحاجات دي خليتني اكرهك واكره ابوكي، ابوكي اللي كنتوا بتدءدونا بواقي الاكل وبواقى اللبس، امي اللي خدمتك وياعيني فكرت ان ولاد الكبار ممكن يعتبروا الشاغلين عندهم في مقام امهم اعتبرتك زي بنتها كان هو ده المقابل؛ بقيتوا كانكم اعدائي اللي لازم اخد منكم كل حاجه اتحرمت منها وبدات انفذ خطتي من بدري قوي  فيكي انتي؛ انتي اللي كان بالنسبه لي الدخله لثروتكم والاهم اني انتقم لفقري وذلي انا وامي،بدات حبيبك فيا بكل المعاني اهتمام و رعايه و حب و قلق ومساعدة في مذاكره كل حاجه كنت بعملها معكي مش حب ده كان بيبقي جوايا كره ليكي بس كنت لازم استمر فيها ومع كل وانتي بتكبري حب الناس بيزيد فيكي في جمالك وادبك وحب ابوكي اللي عمره مارفضلك طلب، وعشان ابوكي مغفل برده حبيني جدا وشاف فيا الراجل اللي هيقدر يصون بنته ومش ضمعان في فلوسه؛ ما ازاي هيجئ علي باله اني ضمعان وهو اللي بيدفعلي مصاريف الثانوي والجامعه كانت علي وشغلي كان في شركته وتقدمتلك وزي متوقعه وافق علي طول كنت لازم من الخطه انك كل ما تكبري تحبيني وهو ده اللي كان بيحصل، انا اكتشفت اني ممثل شاطر جدا معكي كان بيبقي جوايا غل وكره ليكي وقدامك خوف وقلق وحب وحنيه عليكي، بس كان لازم بقي ابدا استغل من فلوسك وده كان سهل جدا انتي كنتي زكيه جدا الصراحه في الشغل اللي نزلتيه وانتي عندك سادس عشر سنه والفلوس اللي ابوكي كان حاطتهالك في البنك؛ كان لازم يبقوا ملكي 
ماكانش معقوله اعمل كل ده عشانك ومستفدتش منك بحاجه قبل اللعبه الكبيره وبدات بالفعل اني محتاج فلوس عشان اعمل شركه خاصه لي وطبعا كان عبائك في حبك لي كان بيساعدني علي اخر بداتي تعرضي على فلوس وانا عشان الخطه تكمل للاخر كنت برفض لحد ما اثبتلك للمره الميه اني الانسان اللي هيحافظ عليكي وعلي فلوسك وقبلت فلوسك بعد عدد محولات منك كتير واللي كانوا فتحة الخير عليا واول مره استفاد منكم بجد سحبت منك عشر مليون جنيه؛ عمري ماشوفت غباء زيك، المهم كان لازم بقي ادمرك وادمر ابوكي وده كان حجر بعصفورين لما انتي تدمري هو كمان هيدمر ليزعله عليكي قررت اني لازم ابقي قدامك ميت وتعيشي بذنبي طول عمرك ولحبك لي ساعديني جدا في؛ دبرت حادثه كده بس مش حادثة موت وده برده كان لازم زي ماقولتلك تحسي بذنبي وعشان غبيه تجاوبتي علي طول انتي كنتي بطبيعتك بتتكلمي وتهزري واحنا في الطريق ونقعد نضحك وعملت نفسي اني بسسبك ما كنتش مركز و عملنا الحادثه ونقلوانا المستشفي كنت متفق مع الناس في المستشفى انهم 
يقولوا لكم اني موت والاجراءات عملت اني لي خال وهو اللي هيعمل الاجراءات وطبعا ده ولا خالي ولا حاجه ده واحد متفق معه زي المستشفي بظبط ودفنه جثه تانيه الباقي طبعا انتي عارفاه بالنسبه لك اما بالنسبه لي انا بقى فانا كملت علي كده سافرت وطبعا اخد امي معي هي قالت لابوكي انها هتسافر البلد عشان تعبان بسبب موتي بس الحقيقي انها كانت عارفه بكل حاجه بكرهي وخقدي وغلي منكم هي كانت بتحبك وشايفه اني مكنش لازم اعمل كده بس مفيش ام طبعا هتقف قدام ابنها ولا هتبلغ عنه، وسافرنا رجعت شخص تاني خالص بس بنفس اسمي طبعا؛ خالي ده كان دوره انه يبعد اي حد من طرفكم انه يعمل الاجراءات انا ماليش شهادة وفاه كان بالنسبه لكم بس اني موت المهم رجعت شخص عايز يكمل الصراحه عليكم ابوكي كان مدمر نفسيه بسسبب تعبك بدات اروحلك المستشفي بس كانك 
بيتهيالي لك بس بتشوفيني كويس ومتاكد اني انا وده كان ممرضه بتساعدني في وبتخبرني  حالتك علي طول وبدات بقا اظهر في الشغل دمرت ابوكي كنت باخد كل الصفقات وكل حاجه ترفع من 
شركه كم، ابوكي من كتر الفقر اللي بقي في بقي 
مايملكش في حسابه غير خمسين الف جنيه باغ كل عربياتكم و البيوت والفلل بتاعتكم ماسبش غير الفيلا اللي انتم قاعدين فيها من رغم من كل اللي عملته في وطبعا بعد ما عرف انا قد ايه بكره هو وانتي مارضيش يقول لك؛ كان خايف احسن حالتك تسوء اكتر من الصدمه و بالاضافه اناحددته؛ بس اللي مكنتش عامل حسابه انك ترجعي تاني؛ بواحد يظهر شبهي وتفتكري انا سبتك ومارضتش اظهر غير لما حالتك تتحسن تاني عشان لما اظهر لك تاني وتعرفي كل اللي انا عملته ده مايبقاش بس تلات سنين لا يبقي مفيش ولو ذرة امل فيكي يحصل لك اي شي يفضل موقفك عن الحياه لا منك عايشه ولا منك ميته وكده ابقي شفيت غالي لي منكم واخد حقي وحق فقري اللي عشته
كل هذا الكلام تحت صدمه وعدم استيعاب للكلام وصراع بين العقل والقلب اللي القلب مش مصدق والعقل اللي بيلومها انها عرفت وحبيت واحد بالقزاره والخقاره والغل والحقد ده كله
داليدا باهستريت عياط بعد ما استوعبت الكلام: ليه انا حبيتك بتسمي حبي ليك غباء 
حسام ببرود: ايوه غباء اللي مايقدرش يميز بين حب مزيف وحب حقيقي يبقي غباء 
داليدا بصدمه: حب مزيف؛ كنت عاوزني اعرف ان حب مزيف وانت بتعمل لي كل حاجه حلوه اهتمام وخوف وقلق
حسام بلامبالاه: انا كده عملت اللي عاوز اعمله ومافينيش دماغي للهري ده 
وقام ومشي
داليدا في حاله لا تحسد عليه تليفونها رن
كسرة القلب اوجع حاجه ممكن الواحد يحسها حب حقيقي تحول الى حب مزيف
يوسف: الوا داليدا انا اسف تاخرت عليكي بس كان  ورايا شغل مهم والله
داليدا وهي مش قادره تنطق كلمه باستهزاء: اه شغل ماشي يادكتور يوسف
يوسف اتصدم: داليدا انتي كويسه 
داليدا ما ردتش وبعد خمس ثواني قفلت الخط وقفلت الموبايل اساسا
يوسف حاول كتير يتصل بي ولكن كان بيدي له مقفول واتصل بابوها واعرفوا وقعدوا يدوروا عليها كتير في كل الاماكن اللي بتروحها
وهما قعدين في بيت عبدالله وعبدالله تعبان ويوسف بيحاول يطمنوا
دخلت عليهم داليدا من غير اي تعبير يالوشها ملامح باهته عيون مليان دموع
عبدالله بلهفه: داليدا انتي كنتي فين خضتيني عليكي
يوسف: داليدا مالك فيكي ايه
داليدا بتبصلهم نظرة عتاب نظرة لوم نظرة كلها وجع وكسرة قلب وهي بتوجه كلامها لابوها: ليه ليه يحصل معي ده كله ليه كل الكره ده من اكتر انسان حبيته في حياتي ورفعت صوتها بخنقه ووجع وكلام طالع من قلب بيتقطع: ليه عيشتني تلات سنين في وهم ليه حرمتني من خضنك ليه ما مسرحتنيش ان الانسان اكتر انسان حبيته هو اكتر انسان بيكرهني بيحقد عليا بيلومني علي حاجات مش بذنبي ليه ليه
يوسف قلبه بيتقطع بسببها: طيب داليدا خرجي كل اللي جواكي بس براحه علي نفسك
داليدا بصراخ: دكتور يوسف اللي كمل في الخداع اللي اشترك مع ابويا بدال ماتنسيني جاي بتكمل 
داليدا وقفت فجاه الكلام وحسيت بدوخه
يوسف مش عاوز داليدا ترجع تاني للحاله اللي هي كانت فيها او تسوء كمان زي ماهو عاوز واتكلم بعصبيه: انتي زعلانه عليه ليه ها بعد كل اللي عرفتي ده وجاي برده بتحطي اللوم علي ابوكي وعلى داليدا افهمي هو عاوز يرجعك تاني انتي ايه مابتفهميش
(اوقات لازم نبقي جامدين مع اللي بنحبهم عشان   نفهمهم ونقويهم منخليهمش يستسلم للحزن والوجع والكسرة) 
"الحب الحقيقي بقويه مش بيضعف"  
عبدالله بضعف: اقول لك ياداليدا عملت ليه كده عشان غلطتي غلطتي انا من الاول اللي ماكنتش معكي انا حبي ما قالش من ساعة ما فتحتي عينك علي حياه كان حبك بيزيد في قلبي ليكي بس الغلطه اللي كنت مفكر اني كنت صح و بعملها عشانك هو اني كنت دائما في الشغل حياتي كلها كانت شغل ماعشتش معكي كنت بشوف تصرفات حسام قدامي كانها ازاز من بعيد شكله حلو بتصرفاته معكي لكن ما كنتش بقرب عشان المس الازاز اللي بيجرح ده اللي اول واحده جرحها هي بنتي وحياتي سكت عشان رجع بجبروت وغل وحقد بيشغله الغير الغير قانوني الشمال اللي كان بياخد اي صفقه بالرشاوي اللي خلاني ابيع بيوتي وعربياتي العربيات اللي قلت لك عليها في مركز الصيانه وكانت حاجه متصدقش انهم كلهم، الشركه اللي انا عارفه لو نزلتي من اول يوم هترجعي احسن من الاول اللي عباره عن شركه 
مافيهاش اي حاجه ولا بقي اسم ولا نجاح بقيت عباره عن فشل، سنين بينت اسم وكيان و تهدوا في تلات سنين مارضيتش اقول لك لان كل اللي و مريت بي كان اهون علي من انك تروحي مني انا قعد سنه ما شفتكيش لاني كنت قاعد في السرير مش قادر اتحرك من كتر كسرة الظهر والقلب
داليدا بحنيه قربت من عبدالله: انا اسفه اسفه علي كل حاجه مريت بي بسسبي وقلبت صوتها لجمود وحزم واصرار بس والله لادفعه التمن غالي قوي تمن كل حاجه دمرها، تمن كل دمع وكسرة 
اتكسرت ها، تمن تلات سنين وجع واحساس بذنب وعدم استوعاب ليموتوا، تمن تلات وعشرين سنه حب، ورحمة امي اللي عمري ما حلفت بي لعرفه ان الست لما تحب اياك ثم اياك و قلبت الحب لكره وقامت من الارض وهي بتبص ليوسف وتشوف نظره منه اول مره تلاقي او تحس انها مختلفه طلعت برا البيت كله بعد ماالقت اخر كلماتها
داليدا بثبات: عبدالله بيه اسمه هيفضل زي ما هو و هتشوف بنتك هتثبت لك ازاي، متخافش علي انا راجعه تاني داليدا القديمه اللي حبت ماتت 
" اخاف عليك ياقلبي من تفكير عقلي فانت انظف بكثير من هذا الوجع والكسرة ولكن لن احكمك بعد اليوم وسافتح عليهم جحيم عقلي "💔💔
(خاف من اللي حب وبعدين كره، خاف من اللي اعطاك كل حاجه حلوه وانت عطيت كل حاجه وحشه)


يتبع الفصل السادس اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب مزيف" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent