رواية احببت قمر الصعيد البارت الخامس 5 بقلم حنين محمد حنون
رواية احببت قمر الصعيد الفصل الخامس 5
قمر : بصراحة كدة يعني انا كنت عايزاك تشوف الشهادات اللي معايا وكدة وتقولي ممكن اشتغل بيها ايه او حتي من خلالها ادخل جامعة اوحاجة؟!
اسر : اشمعنى يا قمري...
قمر : يعني انا حابه ابقى حاجه يا اسر فاهمني ؟!
ده لو معندكش مانع ؟!
اسر بفرحة : فاهمك يا روحي يلا وريني طيب الشهادات واخداها منين بالضبط يلا وريني.....
قمر بفرحة : ماشي هسجل دلوقتي على الموبايل بحساب جوجل بتاعي اللي انا حافظه عليه كل صور الشهادات و بدات توريه الشهادات الالكترونيه.......
آسر : واو ياقمرى دي من مواقع عالميه
خلاص بصي هطبعلك كل ده
وكمان هدورلك على كورسات ثانيه هنا في القاهره تاخديها بجانب دول ونجهز البروفايل بتاعك وتروحي تعملي انترفيو في شركه كويسه جدا انا اعرفها........
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
قمربفرحة : بجد يا اسر يعني انت موافق....
اسر : اكيد يا عيون اسر انتي انسانه مثقفه
و عندك اراده و انا اكيد احب اشوفك ناجحه في حياتك ومستقله.....
قمر : بجد شكرا جدا جدا يا اسر.....
اسر : تاني هتقول لي شكرا مش قولت مافيش شكر بين الصحاب ......
قمر بابتسامة : حاضر هقوم اخلص بقى بقيه الحاجات اللي عليا.....
اسر : ماشي يا قمري.....
وقامت قمر......
اسر في عقله : انا لازم اخليكي تبقى بتشتغلي ومستقله يا قمر انتي انسانه طيبه جدا بس اعمل ايه طيب انا بحب تارا....
وخايف عليكي الصراحه علشان كده لازم اخليكي تشتغلي و تتعاملي مع الناس علشان لما اقولك الحقيقه تبقى عارفه هتعملي ايه يا قمر......
بعد مرور بعض الوقت...... 💛💛💛💛
قمر خلصت كل حاجه وعملت كوبايتين قهوه وراحت لاسر........
قمر : اسر عملت قهوة.....
اسر : ليه كده يا قمر ماكانش فيه داعي تتعبي نفسك يا قمري.........
قمر بابتسامة : لا عادي تعبك راحه......
انا كده كده عملت لنفسي قولت اعمل لك معايا......
اسر ☺: ماشي شكرا تسلم ايدك تعالى المسرحيه دي بحبها قوي نتفرج عليها.......
قمر🤔 : اه دي مسرحيه الواد سيد الشغال بموت فيها......
اسر😇 : طب يلا نتفرج عليها
وقاعدوا اتفرجوا على المسرحيه وهما بيضحكوا طبعا طول المسرحيه لحد ما خلصت......
قمر بضحك😂 : المسرحيه دي فصلان.....
اسر بضحك هو كمان 😂: اه والله عندك حق.....
وعدي اليوم بدون احداث تذكر ....
----------------------------------------
وجاء صباح اليوم التالي☀️☀️
قمر كانت ظابطة المنبه علشان تصحى مع اسر.......
المنبه رن صحيت وصحت اسر قام اخذ شاور ولبس وكانت قمر بتحضر الفطار
خلص اسر وخرج على الفطار
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
اسر 😍 : صباح الجمال يا قمر...
قمر ☺: صباح النور يلا علشان تفطر......
وقعدو هما الاثنين يفطروا.........
اسر : بوصي يا قمري النهارده هطلع من الجامعه على المستشفى يعني هرجع 7:00 كده ولا حاجه
مش زي امبارح
وصح النهارده كمان هسالك على مواعيد الكورسات علشان تاخديهم يا قمر تمام......
قمر : تمام يا اسر.......
اسر خلص فطار......
اسر : يلا انا خلصت كده
وراح باس راسها وقال😍: يلا عايزه حاجه يا قمري...
قمر بابتسامة ☺: سلامتك.....
اسر نزل ركب عربيته ومشي راح الجامعه
وقمر فضلت قاعده في البيت.......
اسر راح الجامعه وعطي المحاضره وخلصها
وتارا قابلته وبرده قال لها انه عنده شغل وكده
وركب عربيته
وكان رايح على المستشفى لقي لؤي بيتصل به........
اسر : الو يا زميكس؟!
لؤي : ايه يا برو ايه الاخبار؟!
اسر : تمام الحمد لله انت ايه اخبارك؟!
لؤي : تمام يا برو ها هتنزل مستشفى ولا تقعد مع مراتك يا حلو انت....
اسر : انا جاي اهو يا زفت على المستشفى اساسا......
لؤي : ايوه يا عم........ اخيرا نزلت.....
اسر : عايز ايه يا لؤي يخربيت لماضتك ورخامتك يا اخي انا جاي........
لؤي : خلاص خلاص انت متعصب كده ليه لما تيجي نبقى نتكلم يا استاذ عصبي.....
اسر : ماشي انا جاي سلام يا اخويا......
لؤي : سلام......
( صح صح احنا نسينا نتعرف على لؤي بوصوا لؤي ده دكتور شغال في المستشفى اللي اسر مديرها
يعني....
هو كمان دكتور شاطر بشرته قمحي
وعينيه بني وملامحه حلوه ومرح جدا 😂
ومن الاخر كده اتراكتف قوي😂😂)
نرجع بقى لبطلنا وصل المستشفى ودخل مكتبه و لبس البالطو بتاعه
خمس دقائق ولقي لؤي بيخبط........
لؤي : اهلا اهلا بعريسنا الحلو.....
اسر : يا عم اتنيل اقعد ساكت انت بس عايزك في موضوع كده.......
اسر حكي للؤي كل حاجه عن قمر وشهاداتها وكده وبعدين اكمل :
تمام هابعتلك الصور تطبعهم وتجيبلي مواعيد الكورسات وكل حاجه يا لؤي بسرعه من فضلك......
لؤي : حاضر بس كده يا صاحبي من عيوني
اسر انت بتعمل كل ده ليه؟!
اسر بتنهيدة : حاسس بالذنب يا لؤي حاسس بالذنب جامد قوي اني ممكن اظلمها او اجرحها في يوم
اقو لها كل حاجه عني
ولو رجعت البلد طبعا انا حكيتلك عن عاداتهم
فعايز اخليها مستقله يا لؤي......
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
لؤي : حاسس بالذنب ولا حاسس انك بدات تحب ؟!
تفرق الجمله دي ........
اسر : لا طبعا يا لؤي قلتلك حاسس بالذنب مش اكثر وكمان انت عارف كويس ان انا وتارا بنحب بعض صحيح اوقات بتضايق منها شويه ومن تصرفاتها بس برده بحبها يا لؤي.....
لؤي ضحك بسخرية واستفزاز كدة 😂😂
اسر بعصبية : انت بتضحك ليه يا لؤى هو انا بقولك نكته انا بقولك بحبها....
لؤي : اصلي يا صاحبي عمري ما شوفتك في الوضع ده و بالحاله دي عادي انت طول عمرك بتساعد الناس سواء بنات بقى او شباب بس اشمعنى قمر بتتكلم عنها كده يا اسر انت خايف؟!
اسر : خايف؟!
لؤي : ايوه خائف خايف من انك تعترف لنفسك انك فعلا بدات تحبها يا اسر...... اسر انت عارف كويس قوي من جواك انها احسن من تارا في حاجات كثيره جدا......
بس انت بتقنع نفسك انك مش بتحبها و انك هتفضل تحب تارا......
وتقدر تغير تارا
مع انك بقالك كثير بتحاول و ما بتتغيرش
يا ترى لو كانت بتحبك بجد مش على الاقل كانت حاولت تتغير علشانك ولا ايه ؟!
ولا هي ما تعرفكش غير لما تاخذ سيلفي معاك علشان توريها للبنات تغيظهم...
لما تقولك يلا نتغدى في اكبر المطاعم لما تطلب منك سلسله غاليه هو ده الحب يا اسر
عموما ماتردش علشان انا عارف ردك كويس
هتقولي تارا بتعتبرني كل حاجه
علشان كده بتطلب مني بس افتكر كلامي كويس
وفكر في الكلام ده يا اسر.....
و صح عايزه اقولك انك مش بتحبها ولا كنت بتحبها جايز كان مجرد اعجاب علشان القلب اللي يحب بجد عمره ما هيفكر انه ينبض لحد غير اللي بيحبه
وانت قلبك بدا ينبض لقمر يا اسر سواء بقى انت انكرت
او اعترفت باين عليك اوي يا صاحبي انا اعرفك من زمان......
وصح انا هحجز الكورسات لقمر
و اعمل كل حاجه
و هبلغك بالمواعيد يا صاحبي يلا سلام........
لؤي خرج.............
اسر لف بالكرسي وحط دماغه بين يديه و بيفكر في كلام لؤي قطع تفكير الممرضه وهي بتخبط على الباب....
اسر : ادخل......
ممرضة : دكتور اسر المرضى بره في انتظار حضرتك ابدا ادخل الكشوفات يا دكتور.......
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
اسر بتنهيدة : اوكي يلا دخلي.......
واسر بدا يشتغل لحد ما اخلص كل الحالات والشغل خلص وراح للؤي.....
اسر : ها خلصت يا لؤي اللي قولتلك عليه؟!؟
لؤي : اه يا برو المواعيد هتبقى *****
ودي الايصالات بتاعه الحجوزات واول ميعاد بكره الساعه 2.......
اسر : ماشي شكرا يا صاحبي.....
لؤي بهزار : روح يا ابني الهي تنستر اول مره حد يحترمني ويقولي شكرا....😂
اسر : طب علشان لماضتك دي غور يالا من هنا مش عايز اشوفك ثاني......
لؤي : خلاص خلاص يا عم اسر انت قفوش كدة ليه روح يلا تلاقي قمر مستنياك يا معلم........
اسر بعصبية : غور يا ابني من هنا ده انت الواحد يندم بعد كده يطلب منك حاجه......
لؤي : عادي عادي كله بيقولي كده مش حاجة جديده....
اسر : سلام ....
سلام قبل ما افقد اعصابي عليك دلوقتي.......
لؤي : سلام يا اخويا .....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ومشي اسر ركب عربيته وروح البيت
فتح الباب ودخل
لقي قمر قاعده على الفون
اول ما شافته سابت الفون وراحت له......
قمر بابتسامة : حمد لله على السلامه يا اسر........
اسر : الله يسلمك يا قمري.....
قمر : يلا ادخل غير هدومك علشان نتغدى.......
اسر : يلا هروح بسرعه......
دخل غير هدومه وبعدين خرج لقي قمر محضرة السفره وقاعدوا ياكلوا..........
اسر : صح يا قمر جبتلك مواعيد الكورسات وكل حاجه المواعيد هتبقى**** اوكي
والبداية بكره ان شاء الله وممكن بقى لو اجتهدتي
تخلصي الكورسات في وقت اقل كمان وانتي وشطارتك...
قمر : بجد......
اسر : اه يا قمري بجد
وصح سيبك بقى من شغل البيت والطبخ انا هجيب اللي كانت بتنظف تيجي تعمل كل حاجه........
قمر : لا يا ياسر انا هعمل كل حاجه و هذاكر ماتخافش......
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
اسر ياعتراض : قولت لا يا قمري ياريت تسمعي الكلام ركزي بس في الكورسات.......
قمر : خلاص اللي تشوفه يا اسر بس
سيبني اعمل الغدا ماشي من فضلك....
اسر : خلاص اللي تحبيه اساسا كل ده علشانك.....
خلصوا غدا وقمر لمت الاطباق
وراحت على المطبخ خلصت كل حاجه وخرجت وبعدين ناموا....😴😴😴
-------------------------------------------------
جاء صباح اليوم التالي......
قمر صحيت حضرت الفطار عادي واسر اخد شاور ولبس وفطروا........
اسر : النهارده اول يوم ليكي هتلاقي العربيه بالسواق الساعة 2:00 تحت البيت هياخدك يوصلك المكان ويجيبك
ولا اقولك اروح معاكي النهارده علشان اول يوم عقبال ما تتعودي ايه رايك؟؟؟!
قمر بفرحه: ماشي..
اسر باس راسها : ماشي يا قمر انا ماشي بقى عايزه حاجه......
قمر : سلامتك..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية احببت قمر الصعيد" اضغط على أسم الرواية