رواية انا لك انت الفصل السادس 6 - بقلم حبيبة محمد
رواية انا لك انت الفصل السادس 6
الانا عايزه اعرفه انت تبقالي اي يا سليم ابن خالتي؟ ولا اخويا الكبير؟ سكتت شويه وقالتله: ولا حبيبي؟
سليم قلبه دق واتوتر وقالها بجديه: اي الانتي قولتيه دا؟
ملك قالتله وخرجت ال في قلبها: ايوه اتكلمت بصراحه؛ انت اي بنسبالي؟ ليه بتعمل معايا كدا
سليم قالها بكدب: انتي زي مريم اختي يا ملك بس تصدقي انا غلطان اني بعاملك زيها عشان انتي دماغك خدتك وراحت بعيد
طلع اوضته وقفل الباب وبص عليها من الشباك وقالها في نفسه: والله علي عيني اقولك اني بعتبرك بنتي مش بس حبيبتي بس مينفعش يا ملك مينفعش لمصلحتك انتي
ملك طلعت علي السلم بغيظ وهي بتقول: بقا انا زي اختك؟
ماشي يا سليم!!! قبل ما تدخل اوضتها دخلت علي اوضه مريم ولقتها نايمه قعدت حمبها وقالتلها: وحشتيني اوي يا مريم؛ انا اسفه اني بعدت عنك يوم كامل من غير ما تشوفيني ولا تحكيلي عن كريم؛ اليوم من غيرك انتي وسليم كان ممل اوي باستها من خدها وقالتلها: اول ما تصحي بكره هتلاقيني بلبس في اوضتي وهتفرحي
خرجت من الاوضه ودخلت اوضتها وغيرت هدومها ونامت علي السرير وهي بتفكر في كلام سليم: معقول يكون بيحبني زي اخته؟ بس ليه ميكونش كلامه صح انا لما مشيت من الڤيلا مجاش ورايا ولا عبرني بعتلي مسدچ فيه عنوان ماما بس اقصد نريمان بس ممكن يكون افتكرني روحت عند ماما عشان كدا مقلقش عليا ميعرفش اني كنت نايمه ف الشارع
غمضت عينها ونامت
****
في صباح يوم جديد
قامت من علي السرير غسلت وشها وسنانها وغيرت لبسها ولبست لبس المدرسه وخرجت من الاوضه لقت مريم لابسه لبس المدرسه وهي زعلانه ومضايقه
مريم اول ما شافت ملك اتبسطت ونفسيتها اتحسنت ١٨٠ درجه وحضنتها وقالتلها: وحشتيني اوي يا ملك كنت شايله هم اني راحه المدرسه من غيرك
ملك ضحكت بفرحه وقالتلها: انا قررت انسي الفات وابدأ من جديد مش هفتكر ماما تاني زي ما هي مفتكرتنيش وقلبي مش هيحنلها تاني هبدا من جديد نسيت اقولك ديما تكون اختي
مريم ضحكت بسخريه وصدمه:اختك اي يا بنتي انتي بتقولي اي
ملك كانت مستوعبه صدمه مريم وقالتلها ببرود: ديما طلعت بنت ماما من جوزها التاني فهمتي حاجه
مريم اتخشبت ووقفت مصدومه وقالتلها: اي؟ اي؟ انا بجد مصدومه؛ طب وهي تعرف انها اختك؟
ملك قالتلها بقرف: مش عايزاها تعرف
سليم خرج من اوضته وابتسم اول ما شافهم وقالهم: صباح الخير
ملك مردتش عليه ونزلت علي السلم وسابت مريم معاه
مريم قربت منه وقالتله بهمس: ديما ال معانا في الفصل تبقي اخت ملك من جوز امها التاني
سليم مستغربش ونزل علي السلم وقالها: طب ما انا عارف كل حاجه يا مريم وقف وبصلها وهو بيقول: وبعدين تعالي هنا انتي فلوسك خلصت ومجيتيش تقوليلي ليه؟
مريم قالتله بطيبه: مرضتش اتقل عليكي يا ابيه
سليم باس ايدها وقالها: لا يا حبيبتي. انتي تاخدي عيوني ومقولكيش لأ خرج فلوس من جيبه واداها في ايدها وقالها: نص الفلوس ليكي والنص التاني ل ملك
مريم قالتله باستغراب: ليه مدتهاش الفلوس انت زي كل مره
سليم نزل وقالها: اسمعي كلامي بس
نزلوا هما الاتنين لقوا ملك واقفه وسانده علي العربيه مستنياهم
سليم فتح العربيه وركب وهما كمان ركبوا
ملك كانت بتبص في عيون سليم في المرايه وهو مش واخد باله خالص
لحد ما خد باله ومن كتر ما هو كان مركز في عيونها لبس في المطب
مريم وملك اتفزعوا وخافوا انهم يعملوا حادثه
وسليم ساق العربيه تاني بغيظ وقال في نفسه: قدرت تخليني اركز معاها برضو مش عارف ابعد عنها ازاي
ملك بصت للشباك وهي بتضحك بأنتصار وقالت في نفسها: وريني هتسلم من ايدي ازاي يا سليم
وصلوا المدرسه ومريم نزلت كالعاده وراحت تبص علي كريم و ملك نزلت تستني من سليم يكلمها زي كل مره بس هو اول ما نزلوا مشي علطول من غير حتي ميديها مصروفها في ايدها
ملك دخلت المدرسه وهي زعلانه ومتضايقه من تصروفاته وقالت في نفسها: مش يمكن بيتقل عليا شويه!!
ملك اول ما لقت مريم بتبص علي كريم شدتها من ايدها وهي بتقولها بعصبيه: اي يا مريم معندكيش كرامه للدرجه دي؟ الواد قالك نبعد من عير صداع وانتي لسه زي ما انتي؟ وهزقك هو وصحابه وانتي برضو مفيش دم؟
مريم قالتلها بضيق: الحب بيكون كدا يا ملك بس للأسف انتي محبتيش قبل كدا عشان كدا عمرك ما هتحسي بيا
ملك سكتت وافتكرت يوم ما بعدت عن سليم ورجعتله تاني عشان مستحملتش تبعد عنه
طلعت هي ومريم الفصل من سكات
وقعدوا علي الديسك وديما وصحابها دخلوا وكريم دخل والفصل كله اتجمع
ديما قعدت علي الديسك وحكت رجل علي رجل وقالت وهي بتضحك بسخريه: تخيلوا اي حصل يا شباب؟
كلهم ركزوا معاها
ديما وقفت قدام الفصل كله وقالت وهي بتهين ملك: يعيني ويا حرام ملك جت لحد عندنا عشان تشتغل خدامه بس ماما موافقتش ضحكت بسخريه وقالت: ولما ماما موافقتش هي فضلت تعيط وتقولها انتي خذلتيني وطلعت تجري قربت من ملك اوي وقالتلها بهمس خبيث: يا تري انتي فقيره اوي كدا لدرجه انك تشتغلي عندنا؟
مريم كانت هتقوم تتخانق معاها بس ملك وقفتها وقامت وقفت قصاد ديما وضربتها قلم يشهد عليه المدرسه كلها
كريم و مريم ضحكوا عليي القلم ال ديما خدته وقالوا: يالهوي علي الكسفه الانت فيها يا حازم
سيف صاحب كريم: طب اسكت انت خالص عشان انت لسه واخد قلم زيه من كام يوم
كريم بصله بغيظ وسكتت
ديما كانت حاطه ايدها علي وشها وما ذالت في اثر الصدمه
ملك خرجت تجري علي التويلت عيطت قدام المرايه وهي بتقول: ماما راحت قالتلها اني عايزه اشتغل خادمه؟ دي مش ام دي شيطانه
غسلت وشها و مسحت دموعها وبصت لنفسها ف المرايه وهي بتعمل لياقه القميص وقالت: مفيش حاجه هتخليني اعيط تاني عليها مهما حصل خلاص ماما كانت صافحه وانتهت بالنسبالي زيها زي الميته
خرجت من التويلت وراحت تاني الفصل وقعدت جمب مريم
مريم مسكت ايد ملك وقالتلها: انتي كويسه؟
ملك ابتسمتلها بألم وقالتلها: احسن بكتير
ديما بصتلهم بغيظ ومقدرتش تتكلم عشان الميس دخلت
*****
عدي وقت وملك ومريم روحوا البيت
ملك دخلت اوضه مريم ورمت شنطتها بأرهاق وغيرت هدومها وقعدت هي ومريم يتكلموا
ريحوا هما الاتنين ضهرهم علي السرير وبصوا للسقف
مريم سرحت وقالت لملك: هفضل لأمتي احب كريم وهو يطنشني؟
ملك بصتلها وهي بتضحك و بتقولها: لحد ما يبقي عندك كرامه
مريم معرفتش ترد عليها وضحكت وهي ساكته
ملك قامت وربعت رجلها وقالت لمريم: بحس اتجاه سليم بشيئ غريب
مريم قامت هي كمان وربعت رجلها وقالتلها: اكيد بتفتكريه بيكرهك
ملك ابتسمت براحه وافتكرت سليم وقالتلها: لا خالص؛ بس بحس اتجاهه بحاجه غريبه اوي
رفعت كتفها وقالت بعدم فهم: حاجه بتحصلي لما بتكلم معاه وبشوفه
مريم ضحكت بذهول وقالت:
لا اوعي تقولي انك معجبه باخويا؟
ملك سكتت وبعدين بصتلها وقالت: معرفش بس ممكن
مريم ضحكت وهي مصدومه وقالت: انتي عماله تديني في صدمات اليومين دول يا ملك بجد
معجبه بمين؟ ب سليم؟
ملك ضحكت علي ضحكها وقالت: ايوه يا بنتي اعمل اي طيب بقولك لما بشوفه بتوتر ولا ببص في عيونه بتوهه ولما بمسك ايده بفرح ولما بحضنه بطمن اقولك اي تاني
مريم قامت بفرحه وقالت: اخر شئ اتوقعه بس حاجه جميله ومحتاجه شويه فرفشه
ملك قامت هي كمان وقالتلها: هتعملي اي؟
مريم جابت فساتين قصيره جميله جدا وادتها لملك وقالتلها: اختاري واحد منهم
ملك اختارت ال لونه ازرق
ومريم خدت ال لونه دهبي ولبسوا هما الاتنين
ملك بصت لنفسها ف المرايه وقالت: يخربيتك دا عريان اوي
مريم بصت لنفسها ف المرايه وهي بتقول: يبنتي ما احنا مش هنخرج بيه هنرقص شويه بما ان مفيش حد ف الڤيلا
ملك ضحكت وقالتلها: اشطا فكره حلوه
مريم شغلت اغنيه: لا كدا ڤيري نايس
الاغنيه اشتغلت بكلماتها وهما الاتنين رقصوا عليها
ملك كانت بتغني مع الاغنيه وموجهه ايديها ناحيه ملك وبتقولها: لو تسمحيلي امسك ايديكي يلي شغلي عقلي بيكي من زمان ونا نفسي فيكي يا عسلل انتي حاجه مش عاديه و ف جمالك مفتريه اهدي حبه ياريت عليا يا بطللل
ملك ضحكت من قلبها وقامت ماسكه ايد مريم ورقصتها وهي بتغني مع الاغنيه وبتقول: اول ما شوفتك سكتت وقولت يا بخت باباكي عشان خلفك شكلي وقعت بجد مش هكبر لحد توافقي يأما اخطفك
مريم هزت وسطها وهي بتغني وبتقول: ماي هارتي علت حرارتي دي روحي واميرتي وقلبي وبنتي القمررر هي الجمال كله هي ال ماليه عنيا عليا دي غاليه يا بشرر
مريم خرجت برا الاوضه وسابت الباب مفتوح وقالت لملك بصوت عالي عشان تسمع: انا هدور ع الفون بتاعي عشان نتصور
ملك فضلت ترقص ومكمله رقص مع نفسها وهي بتغني وسليم كان وصل للڤيلا وهو طلع لأوضته لقي الاغاني صوتها عالي اوي وباب الاوضه مفتوح لقي ملك بترقص بشكل جميل اوي وعماله تغني وتقول: لا كدا ڤيري نايس يا عم الريس يلي خاطف قلبي انااا
غمضت عينها وفضلت تلف حوالين نفسها وهي بتغني لحد ما وقعت علي ايد سليم وبقت هي علي ايده وهو واقف بيبص لعيونها والاغنيه مكمله: قوليلي اي العمل يا حتت عسل بحبك انا من كام سنه؛ لو روحتي فين هكون وراكي والحقكك بحبك انتي وبس وانسي اني احس الحب لو بقي مع غيرك عليكي صحكت قمر دي ثابت اثر في قلبي وانسي اني اسيبك
ملك اكتفت بص لعيونه وطلعت تجري برا اوضه مريم من كسوفها ودخلت اوضتها وهي بتقول: شافني وانا برقص لا ولابسه الفستان دا لأ وكمان وقعت علي ايده
قالت لتفسها بعصبيه: غبيه
لمست وشها بكسوف وقالت: يادي الموقف الانا اتحطيت فيه
مريم دخلت اوضتها ملقتش حد ولقت الاغاني مطفيه دخلت اوضه ملك وقالتلها: مالك قاعده كدا ليه كأنك اتقتلك قتيل؟
ملك قامت وقفت وقالت لمريم بكسوف: سليم جه ولقاني وانا برقص ووقعت علي ايده
مريم ضحكت وقالتلها وهي بتغمز: الله علي الرومانسيه يا شيخه يارتني انا مكانك بس مع كريم بقا
ملك ضربتها في كتفها وهي بتقولها: كريم اي الهزقك ١٠٠ مره قبل كدا يا مهزقه
مريم قربت من ودن ملك وقالتلها وهي بتضحك: كل لما تفتكري ان انا مهزقه افتكري انك انتي معندكيش بربع جنيه كرامه دا سليم معبركيش انهارده زي كل مره
ملك قالتلها بحزن: اسكتي بقا متفكرينيش
مريم وملك ناموا جمب بعض وهما مقضيين كول الليل ضحك وهزار
صباح يوم جديد
ملك قامت وغسلت وشها كالعاده ولبست هي ومريم
مريم خرجت لقت سليم برا غمزت لملك وقالتلها: انا ف العربيه
ملك اتغاظت منها وقالت في سرها: يا متخلفه ليه عملتي كدا
اتكسفت من سليم من الحصل امبارح ووشها احمر
سليم نزل علي السلم وقالها ببرود: مفيش داعي تتكسفي انا الغلطان اني فضلت واقف ابص عليكي برغم اني افتكرت ماك هي العامله الدوشه دي كلها وكنت طالع ازعقلها بس لقيتك انتي انا بعتذرلك عن امبارح
ملك نزلت وراه وهي مكسوفه منه وبتقوله: معلش موقف وعدي
ركبت العربيه جمب مريم بس مريم اتحججت وقالتلها: لا يا ملك متقعديش جمبي
ملك جزت علي سنانها وقالت لمريم بغيظ: ليييه بتعملي كدا
مريم قالتلها بخبث عشان تقربها من سليم: انا مخصماكي ومش عيزااكي جمبي انهارده
ملك فضلت تهمس لمريم وهي بتجز علي سنانها وتقولها: بقا انتي مخصماني يا كدابه
سليم قالهم بعد ما ركب: بس انتوا هتتخانقوا ولا اي تعالي يا ملك اركبي جمبي
ملك بصت لمريم وهي بتتوعدلها و بتقولها: ماشي يا مريم والله لأوريكي
ركبت جمبه وبعدين بصت من الشباك وطول الطريق محطتش وشها في وشه عشان متتكسفش اكتر
اول ما وصلوا للمدرسه ملك سابتهم ونزلت
سليم بص لملك وقالها: هتفضلي قاعده مش هتنزلي ولا اي؟
ملك بصتله بحب وبعدين مسكت ايده وقالتله: خد بالك من نفسك
فتحت باب العربيه وخرجت من غير ما تستني منه رد فعل عشان هي عارفه انها لو كانت استنت كان هو هيزعقلها
دخلت الفصل لقت مريم قاعده علي الديسك بتبص لكريم
ملك قربت من مريم وقالتلها: بقا بتعملي كل الحوار دا عشان اقعد جمب سليم؟ طب اي رايك بقا اني مبصتلهوش خالص طول الطريق
مريم سكتت ومردتش
ملك قالتلها بغيظ: هخزقلك عينيكي دي لو بصيتي لكريم تاني
مريم ريحت راسها علي الديسك وهي سرحانه وبتقول: والمشكله في عيونه بتاخدني بلاد وتوديني
الميس دخلت والحصه بدأت
بعد نهايه الحصص كلها مريم وملك نزلوا لقوا ديما مجمعه المدرسه كلها ف مريم وملك بقا عندهم فضول يعرفوا في اي
ديما قالت بصوت عالي: يا جماعه انا جمعت كل هدومي القديمه عشان اديها لملك هتبرع بيهم ليها يعني عشان هي معندهاش حاجه تدفي بيها ف الساقعه دي
قالت بسخريه: حد عايز يتبرعلها
معلش اصلها معفنه ومعاهاش فلوس تشتري لبس
ملك معرفتش تقول اي غير انها كانت مكسوره من جواها واتدمرت نفسيا بعد كلام ملك عنها
مريم قربت من ديما وقالتلها بصوت عالي: ما هي وارثه العفانه منك
بصت لملك وقالتلها وهي بتغمز: معلش يا ملك
ديما قالتلها بتكبر: وتورثه مني ليه كانت من بقيت اهلي
مريم كسفتها وقالتلها:علي كدا بقا انتي اهلك معفنين
ديما قالتلها بغيظ: انتي حيوانه وبعدين هي متقربليش حاجه عشان تورثه مني
مريم قربت من ديما وقالتلها بتريقه: لأ خالص تكون اختك بس
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية انا لك انت"اضغط على اسم الرواية