رواية حارستي الفصل السادس بقلم شوشا عبدالله
رواية حارستي الفصل السادس
عاصى:انتى بيتك فين
شمس:فى الزمالك
عاصى:ده بعيد جيبتى بعربيتك ولا ايه
شمس بتوتر:بصراحه انا طالعه من غير علم حد
عاصى:ليه أهلك بيرفضوا طلوعك
شمس:أنا أهلى متوفيين من زمان مليش غير اخويا
عاصي بأسف :أنا اسفه
شمس بهزار:متاسفه على ايه هو انتى إلى موتيهم
عاصى بمرح ترفع يديها باستسلام:لا والله أنا اول مره
اشوفك
شمس بضحكه على منظرها:هههههه أنا بجد بشكرك على
انقاذى من الشباب دى
عاصى بجديه:لاشكر على واجب بس انتى لازم اتعلم ازاى
تدافعى عن نفسك المراضى ربنا ستر ولحقتك المره الجايه
متعرفيش ممكن يحصل ايه علشان كده انتى لازم تكونى
قويه وتعتمدى على نفسك وسعتها اخوكى مش هيخاف انك
تطلعى بالعكس هيكون مطمن جداا عليكى
شمس بإعجاب من طريقه إقناعها:بجد كلامك حلو جدا ومقنع
وحبيتك جدااا وارتحتلك بس ازاى اكون زيكى كده انتى ولا
هيرقليز
عاصى بضحكه:هههه الله اكبر فى عينك ايه يابنتى
هتحسدينى ولاايه
شمس بضحكه: هههه لا ابد أنا باقر بس هههه
عاصى :هههه لا واضح انك مبتحسديش هههه
شمس:انتى ازى بالقوه دى
عاصى:أنا بلعب كونغ فو وكراتيه وجودو وكمان مصارعه
شمس بزهول:وده بجد ط طيب ازى انتى بنت يعنى دى
مناسبه ليكى دى العاب اولاد
عاصى:ومين إلى قال كده لاطبعا دى العاب مشتركه إلى عاوز
يلعب براحته مش لما تجى تلعبها هتقولك لا أنا لعبه ولد
شمس:طيب من أمته وانتى بتلعبى الألعاب دى
عاصى:من وانا عندى عشر سنين
شمس:واو طيب ممكن تعلمنى اكون زييكى
عاصى :اكيد طبعا
شمس بفرحه:طيب نبداء من أمته
عاصى:من بكرا لو تحبى
شمس: ماشى طيب وقت التدريب كد ايه
عاصى:زى مجسمك يستحمل التدريب
شمس:طيب ادرب كد ايه علشان وكون جاهزه
عاصى:برضوا على حسب سرعه جسمك وقدراتك الذهنيه
شمس: اوك من بكرا أن شاء الله اجيلك بس انتى بدربى فين
عاصى:فى شركه عادلى الحراسه تعرفيها
شمس: ااه حراسه اخويا وحراستى منها
عاصى:طيب كويس هتيجى وتسألى عن قسم التدريب
وبعدين تسالى عنى وهما هيدلوكى
شمس:اوك
عاصى:ها بيتك اى واحد من دول
شمس بزهول:ايه ده احنا مشينا المسافه دى كلها على رجلينا
عاصى:ااه مش احنا بنتكلم خلاص المسافه مش هتحسى
بيها
شمس:تعرفى أنا مليش اصحاب ولا حد قريب منى غير اخويا
بس هو مشغول دائما رغم أنه بيعمل اى حاجه علشان
يرضينى بس برضوا بفضل اغلبيه وقتى وحيده رغم عندى
كل وسائل الترفيه الى فى العالم بس برضوا بحس بالفراغ
والوحده وده شى قاتل اول مره اطمن لحد كده وأحبه من اول مره
عاصى بهزار:ده حب من اول نظره ولا ايه
شمس:بالظبط كده
عاصى بحنيه:وانا كمان حبيتك و ارتحتلك قووى
شمس:وانا كمان
عاصى :فين بيتك بقى
شمس:لسه شويه لقدام
تمشى عاصى وشمس إلى أن يصلا إلى قصر الاسيوطى
عاصى بانبهار:واووو ايه ده كل ده قصر ده زى قصر الريس
شمس:ههه انتى إلى بتقرى اهو
عاصى:هههه لا ابد بس اول مره اشوف قصر بالحجم ده
شمس:طيب اتفضلى ادخلى معايا
عاصى :لا الوقت اتاخر
شمس بإصرار:لا اتفضلى اشربى حاجه وافرجك عليه بالمره
عاصى:لا ممكن اخوكى يضايق من وجودى
شمس:قاسم مش هنا اصلا مفيش غير الخدم
عاصى:اوك
تدخل عاصى وشمس للداخل لتنبهر عاصى من منظر القصر
وجماله الخلاب وشياكت اثاثه
عاصى بإعجاب: واو
شمس:تعالى اوريكى غرفتى وبقيه الغرف
شمس تاخذ عاصى وتتحول فى القصر وبعد ساعتين
شمس:ها ياستى ايه رايك
عاصى:تتتتحفه قليله عليه أنا حاسه انى فى عصر الملوك
شمس :وقت متحبى تعالى هتنورينى
عاصى تبتسم لها بحب:اوك ثم تنظر لساعتها لتجد الساعه
والواحد صباحا لتشهق
عاصى:نهااااار اسود دى الساعه واحده بعد نص الليل
شمس:ايه ده بجد دى لسه من شويه كانت الساعه التاسعه
عاصى:أنا اتاخرك جامد تصبحى على خير
شمس:استنى بس انتى راحه فين
عاصى:هروح
شمس:تروحى ايه لاطبعا انتى هتباتى هنا وبكره تروحى فى النهار
عاصى :لالالا انا هروح
شمس بإصرار:ايه هو إلى لالالا أنا قولت هتباتى هنا يعنى هتباتى هنا
عاصى:لا
شمس مقاطعه ايها:علشان خاطرى وافقى ولا مليش خاطر عندك
عاصى باستسلام:ماشى
شمس تحتضنها بفرحه: شكرااااا يلا تنام بقى
عاصى:طيب انا هناك فين
شمس:فى اى غرفه تحبيها براحتك
عاصى:اوك تصبحى على خير
تذهب كلا من الفتتان إلى النوم
******************************
فى أحد البارات يجلس جاسم على طاوله المشروبات ب
الخمور وتجلس على قدميه أحد فتيات الليل ثم يأتيه اتصال
جاسم :الو
المتصل:اهلا يا جاسم بيه سمعت انك عاوزنى
جاسم:عاوز منك مصلحه
المتصل:ماذا تريد
جاسم:اريد ان اعرف على اي طائره صعدت عاصى كامل مهران
المتصل:منذ متى
جاسم:منذ ثلاثه ايام
المتصل:سوف احاول سيد جاسم
جاسم:اريد المعلومات فى أقرب وقت
المتصل:حسننا يا سيد جاسم
جاسم:إلى إلقاء
المتصل :إلى إلقاء
ينهى جاسم الاتصال ثم يحدث نفسه بشر ووعيد
جاسم هتروحى منى فين أنا وراكى وراكى حتى لو فى اخر
الدنيا ولما اوصلك هعلمك ازى تهربى منى تانى وحسابك تقل اوووى معايا
الفتاه بدلع:ماذا تقول
جاسم :لاشي
الفتاه:هيا إذا لنرقص سويا
جاسم:هيا
يذهب جاسم لساحه الرقص برفقه الفتاه
***************************
فى الطائره الخاصه يجلس قاسم ممسكا بالابتوب يماريس
شغله بهدوء بعد فتره يغلق الابتوب ويضعه بجواره ويدلك
رقبته بيده
قاسم بالم :اااه ثم يفك الكرافته وبعض ازرار القميص
المضيفه بابتسامه::حضرتك تطلب حاجه
قاسم بجديه:لا هنام
المضيفه: تصبح على خير
قاسم :لا رد
المضيفه بهمس:قليل الذوق
قاسم بحده:بتقولى حاجه
المضيفه بخوف:لا ابدا
قاسم:طيب امشى مستنيه ايه
المضيفه بابتسامه غيظ:بعد اذنك
قاسم :مضيفه غبيه ثم يغلق عينيه وينام
بعد نص ساعه
المضيفه تذهب لقاسم لايقاذه من نومته القصيره
المضيفه تنحنى لتيقظ قاسم :مستر قاسم اصحى الطياره وصلت
قاسم : يستيقظ طيب ابعدى علشان اقوم
المضيفه باحراج شديد:ااه اتفضل
يمشى قاسم وينزل من طائرته ويلبس نظارته لتاتى سياريه
الفارهة لينظر فى ساعته المرصعه بالالماس ليجد الساعه
الثانيه عشر بعد منتصف الليل
يركب قاسم السياره
قاسم للسائق بأمر:اطلع على القصر
السائق:حاضر يا فندم
ينطلق السائق بسرعه ليصل بعد ساعه للبيت
السائق:وصلنا يافندم
ينزل قاسم من السياره ويدخل إلى الداخل ويصعد ويذهب
لغرفه أخته ليتمطن عليها
قاسم يدخل غرفه شمس ليجدها نائمه بعمق ليقبل رأسها
ويذهب إلى غرفته ولاكن يسمع حركه فى أحد الغرف
المجاوره لغرفه أخته
قاسم :مين ممكن يدخل هنا ممكن يكون حد عاوز ياذى شمس
يذهب قاسم لباب الغرفه لتزيد صوت الحراكات ليتأكد بأن
يوجد احد بالداخل
قاسم يتصل على أحد العمال فى قصره
قاسم بأمر للعامل:اقفل النور نورا وتفتحه لما اتصل عليك
العامل بطاعه:حاضر حضرتك
ينقطع النور ليفتح قاسم الباب ليجد ظل شخص عند الشباك
ليذهب إليه فى هدوء ويضربه على رأسه ليفقد الوعى سريعا
قاسم يتصل على العامل لياتى النور بعد ثوانى ليتفاجاء
قاسم من هويه هذا المجهول
قاسم بزهول: مش معقول دى بنت
قاسم:أنا اول مره اشوفها ياترى مين دى
قاسم يمد يده ويبعد شعرها ليتفاجاء من جملها الأخاذ
قاسم:ايه الجمال ده ايه الى أنا بقوله ده ليحملها ويضعها
على السرير ويجلب حبل ويربطها من يدها ويجلب كاسه
مياه ويسكبه عليها لتشهق من سقوط المياه عليها
عاصى:ااااه ثم تفتح عينيها لتجد شخص ما واقف أمامها
ويديها مربطين وأثر المياه عليها
عاصى:انت مين وايه إلى ربطنى كده
قاسم بحده :المفروض أنا إلى اسالك مش انتى انتى مين
وايه إلى جابك هنا والأهم جايه اعملى ايه
عاصى بحده مماثله :وانت مال أهلك هو كان بيت ابوك
قاسم بتفاجا من أسلوب كلمها:انتى بتكلمينى أنا
عاصى بسخريه:لا بكام خيالك
قاسم ينحنى عليها بغضب:احترمى نفسك علشان مندمكيش
على اليوم إلى اتولدى فيه
عاصى تنظر له بقوه:تصدق يلا خفت
قاسم :يلا أنا قاسم الاسيوطى يتقلى يلا
عاصى بتفجاء من هويته تضغط على شفتيها بقوه تغمض
عينيها وتلعن تسرعها :اوبس هو انت قاسم الاسيوطى
قاسم برفع حاجب:ولا على. اساس ان فيه حد ميعرفنيش
عاصى برفع حاجب أيضا:تصدق فيه
قاسم يقترب منها ينظر لها بقوه وعاصى تنظر له بقوه مماثله
ليفتح الباب وتدخل شمس
شمس:عاصى انتى اااااا
شمس بتعجب من وجود أخيها:قاسم انت هنا بجد
قاسم يبتعد عنها:ااه مين دى
شمس:دى وحده صحبتى
قاسم:من أمته وانتى ليكى أصحاب
شمس:لسه عرفها قريب
قاسم:مش اى حد نتعرف عليه ندخله قصرنا وينام فيه كمان
عاصى تتجاهل قاسم :شمس ممكن تاخد اخوكى وطلعيه
بررررره عاوزه انام
قاسم بزهول من حديثها فهو لاول مره أحد يتحدث معه
هكذا ويتجاهله أيضا
شمس بخوف من تهور أخيها:تعالى ياقاسم نتكلم بره
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حارستي" اضغط على اسم الرواية