رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل السادس 6 بقلم رفيدة حامد
رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل السادس
انت عارف السبب الحقيقي وري جوازنا ؟!
بتوتر : وانت ايه الي مخليكي مقتنعه كده أنه ف سبب غير الي اتقال !
يعني انت عايز توصلي انو مفيش سبب غير الي بيقولوه ؟!
ا..ايوا
زين من غير لف و دوران انت عارف الحقيقة ؟!!
!!
بكلمگ انا ع فكره..
معرفش ي روح
متأكد
بقلق : ايوا متأكد
لو عرفت انگ عارف السبب ومخبي عليا مش هسامحگ ابدا
طوال حياتي .
" قامت عشان تدخل بس وقفها صوته
بتوتر : ر..روح
لفتله تاني وبصتله بشگ
هقلگ بس اوعديني انگ هتفضلي هاديه
بقلق : زين اتكلم قول ف ايه
اوعديني الاول
قعدت واتكلمت : وعد ..بس يلا قول
اتنهد: عمي..
قاطعته ماله بابا ؟!
طيب اديني فرصة اتكلم ..
اوووف خلص ي زين بقي مش ناقصه لاستزرافگ
باباكي تعبان عنده القلب وف مرحلة متأخرة من المرض
ايه !!
زي مسمعتي كده ..
بدموع : بس بابا مكنش بيروح لدكاترة ولا مشفتهوش بياخد
علاج قبل كده.
اهدي ي روح
ان ..انا عايز اروح لبابا
روح متنسيش انگ وعدتني انگ هتفضلي هاديه
بس ي زين
مفيش بس .. وبعدين ي ست اكيد بابكي هيجي بكره
وهتشفيه بعنيكي
طيب مفيش اي امل أنه يشفي !
بعد بكرة هيعمل العملية بس نسبة الشفاء 50%...روح مش
هينفع ف حاجة العياط دلوقتي قومي نصلي وندعيله
اكتفت انها تومئ برأسها ومشيت معاه
" خلصنا صلي وكان بيصلي بيا زين صوته كان جميل جدا ف
القران فضلت ادعي لبابا ف سجودي .. بابا سندي ف الحياة
لو حصله حاجة انا اروح فيها .. ممكن اكون كنت زعلانة منه
بسبب أنه جوزني وانا مش راغبة كده بس هيفضل كل الي
ليا ف حياتي "
*كنت كل مسجد بسمع صوت عياطها . كانت هي بتدعي
لعمي وانا كنت بدعي ليها بدعي اني ربنا يطمن قلبها .. عارف
كد ايه هي متعلقه ب بابها ولوحصله حاجة هي هتحزن
جامد .. كان غلط اني اقلها بس مقدرتش ممكن لو عرفت
بعد كده متسامحنيش ودي اكتر حاجة مقدرش ع مواجهتها
ف حياتي .. عارف أنه عمي ممكن يزعل مني بس مش بايدي "
ارتحتي شوية دلوقتي !
الحمدالله ... زين هو ايه العلاقه ده برضو بجوازنا
اتنهد واتكلم : عمي كان عايز يطمن عليكي .. خاف ليحصله
حاجة ..رغم أنه كان ف شاب متقدملگ قبل ميتكلم مع بابا
بس موافقش عليه لأنه مش عايز يسيبگ مع حد مش متاكد
انه هيحافظ ع الأمانة بتاعته و ..
روح : وشاف انك الي مناسب صح ؟!
اااها
بغضب : يعني بابا راح طلب من باباگ انگ تنجوزني هو انا
رخيصه لدرجة دي
مقلتش كده ي روح
امال ايه هااا !! ان..
قطعها : روح بابا هو الي طلب من عمي كده ..لما شاف باباكي
عايز قلقان عليكي .. كمل بمرح : وطبعا مفيش حد غيري
هيقدر يحملگ ي بلوة .
انا بلوة ي زين !!
لا ي روحي انتي مصيبة ف حياة كل الي بتعرفيهم بس
بتحذير : ززززين
بضحگ : خلاص متبقيش قفوشة كده بهزر
ناس متجيش غير بالعين الحمرة
حصل
يلا بقي من اوضتي عشان هنام انا تعبت
اي ده هو بتطرد بالزوق
بالظبط كده
مصلحجية حقيرة
اممممممم
يلا تصبحي ع خير
زين
" كان لسه هيخرج بس سمع صوتها هي وبتناديه فلفلها واتكلم
اممممم
شكرا
باستغراب : ع ايه ؟!
ابتسمت واتكلمت : ع انگ قلتلي الحقيقة ومكذبتش عليا
زيهم .
يكش يتمر فيكي
غور ي زين انا الي غلطانة
اديني خارج اهو من غير تهزيق
شطور ي بيبي
" خرج وانا اتنهدت بتعب وخوف من الي جاي .. ايه الي
هيحصل لبابا !! وي تري هقدر اكمل مع زين ؟! طلعت
الرسالة بتاعت امبارح وانا بطلعها لمحت الورقه الي كان
كاتبها زين عشان يوم مكنت باكل من اكله خدتها هي كمان
وقعدت ف البلكونة .. فتحت الرسالة وقريتها وانا ببتسم ..
هو انا كده بخون زين !! بس انا معرفش حتي صاحب
الرسايل دي بيكون مين ؟! اتنهدت بضيف وفتحت الورقة
الي كان كتبها زين .. ضحكت أول مفتكرت منظرة لما دخل
وملقيش الاكل
Flash back
"دخل زين المكتب بعد مخلص الشغل الي كانو عيزينه ف بره
بالصدمة : انتي كلتي الاكل كله؟!
ببراءة :الاه مش انت كنت جيبهولي انا
اديكي قلتي كنت .. وانتي مرضتيش
وغيرت راي عادي يعيني مش معضلة هي
طيب ع الاقل كلي نصيبگ بس مش الاكل كله كده ف انسان
معاكي هنا مفطرش برضو وعايز ياكل
خلاص اطلبنا اكل تاني ولا يهمگ
اطلبنا !! قصدگ انك تاكلي تاني ؟
بالظبط
ده لو انتي قعدتي ف بيتي خمس دقائق هتخربيه ع كده
الاه ي جدع مكنتش لقمه دي كلتها
جدع .. ولقمة .. بيئة اوي انتي ي بت
يلا ي بابا ع شغلگ
والله لطلعه من عينگ بس استني
back
مسگت الورق وبدأت تطوي فيه تاني بس لاحظت ..
بالصدمة : ايه ده !! ال ...الخط ! الخط متشابه ف
الورقتين ؟! يعني زين هو الي بيكتب طول المده دي كلها !!
يعني زين ..بي..بيحبني ..لا مستحيل ! هو انا كنت غبية
لدرجة دي .. طول المدة دي ببحث عن صاحب الرسالة وهو
قدامي علطول .. وغير كده كنت بعمل نفسي بخبيها منه
ضحكت ع غبائي والعبط الي انا كنت فيه .. ابتسمت بخبث :
والله لوريگ ي زين يعني المده دي كلها بتحبني ماشي
هوريگ انت بتلعب مع مين ! .
* ف الصبح
سمعت صوت حد بيصحيني وكان زين
روح قومي يلا ..
سيبني كمان شوية شالله يخليگ
روح خلصي بقي بباكي زمانه جاي
بابا !!
ايوا ي بنتي
اه ... خمس وجايا وراگ
تمم مستنيكي
" غيرت وطلعت كان قاعد ع السفرة ومستنيني فتكلمت :
ايه ده هو انت الي عامل ده كله لوحدگ
بفخر : ايوا امال
تصدقگ انگ يتقال عليگ ست بيت شطورة
ابو شكلك ي شيخة .. كلي ي روح عشان مموتكيش ع الصبح
بالضحگ : ايدا عم حصباله متزعلش كنت بهزر
حصبالة ف عينگ .. تقدري اسكتي ي بيئة
بالضحگ : حاضر
" كلنا ولميت والاكل ومفيشى خمس دقائق وكان جرس
الباب بيرن خرج زين فتحلهم وانا روحت غيرت هدومي
وخرجت
بالدموع وترمت ف حضنة : بابا
حضنها هو كمان : مالگ ي بنتي بتعيطي ليه ؟! زين عملگ
حاجة !!
هتفضل مخبي عني كده كتير؟!
بتوتر : م..مش فاهم مخبي عنگ ايه ؟!
انگ مريض ي بابا
بص لزين بعتاب فزين بص ف الأرض بخجل
روح : باب انا الي اصريت ع زين أنه يقول
روح ي حبيبتي متقلقيش نفسگ ع الفاضي مش هيحصل
حاجة انشاء الله
انشاء الله ... بس مكنش لازم تخبي عني ي بابا
اهو الي حصل بقي .. متنسينش ف دعائگ
بالدموع : مقدرش انساگ طبعا
جه اليوم الي بابا هيعمل فيه العمليه رحنا كلنا معاه كنا
خايفين عليه جامد وطول الوقت انا ببكي من الخوف ..
اتاخر الوقت وبابا لسه مطلعش بدأ الخوف والقلق يسيطر
عليا جامد بس كل مبحس بخوف كان ديما زين يطبط علي
ايدي ويقلي :
هيخرج كويس انشاء الله متقلقيش .. محتاج دعائكم هو
دلوقتي .
" خرج الدكتور بعد مده كبيرة جرينا كلنا عليه عشان نطمن
بابا كويس ي دكتور ؟!
الدكتور : !!!
بدموع وخوف : دكتور انا بكلمگ
بحزن : البقاء لله ...
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية وقلبي في حق المرسال متعلق" اضغط على أسم الرواية