رواية شمس القرصان الفصل السادس 6 بقلم أماني المغربي
رواية شمس القرصان الفصل السادس 6 بقلم أماني المغربي
البارت السادس من شمس القرصان صلو علي النبي
كريم بقلل.... في إي ريما مال وشك مخطوف كدا لي
ريما.... شمس
عقد حاحبه بإستغراب.. شمس
بلعت ريقها ... ان شوفت شمس عند أحمد
كريم بصدمة... شمس وهي إي إلي جبها القاهرة وازاي وصلت لاحمد ينهار مش فايت لو كان اتعرف عليها وكشفك كدا هنروح في ستين داهيه
ريما .. لا لا ما تخفش دا باين عليه مش بيطقها دا حتي مد إيدة عليها وهزئها استحاله اصلا يتعرف عليها ما انت عارف ان شكلها اتغير بعد إلي كان بيحصل ليها
كريم بخوف.. اوعي تكون شفتك
ابتسمت بخبث.. من الناحية دي ما تخفش هي ما شفتنيش حتي لو شفتني مش هتعرفني انت نسيت أن ملامح وشي متغيره خاصه اما حطيا اللينزز
كريم... بس لو شفتني هتعرف واحتمال تحذره مننا او تحكي له عنا
ريما بشر... لا ما تخفش ما انا قبل ما تعمل كدا هكون خلصت عليها
كريم.... تخلصي عليها انت شكل جرا لعقلك حاجة احنا من امتي قتلين قتله
ريما... ما احنا لازم نتغدي بيها قبل ما تتعشي بينا لان لو هي ما قالتش لاحمد حاجه عنا اكيد هتقول لأسماعيل وانت عارف إن إسماعيل لو مسك حد فينا مش هيرحمة
بلع ريقة بخوف من مجرد تخيل ماذا سيحدث له أن تم الإمساك به من قبل اسماعيل الملقب بدراكولا سفاح الدماء
قطع تفكيره رنين الهاتف
كريم بإستغراب.. ما تردي
ابتسمت بخبث وقامت بقفل الفون.. تؤ خليه يتعب شويه
كريم.. انا مش فاهم حاجة
ريما .. هفهمك الأستاذ أحمد كان بيعبر ليا عن حبه وعشقه ليا
كريم بضيق.... قصدك بيعبر لشمس الحقيقيه مش شمس المزيفه
ريما بخبث...... مش مهم المهم مين إلي هيتجوزها في الاخر
وقف كريم بغضب.. نعم يتجوزها انتي قصدك إي بكلامك دا
مسكت ايدة وقعدته...... ما تبقاش حمقي كدا ي كيموا انا كان قصدي يعني لحد ما نعرف نضحك عليه ونهرب بالفلوس
كريم . انا قلبي مش مطمن للموضوع دا و حاسس انه هيخرج من تحت سيطارتنا
ريما.. تف من بوئك دا حتي بيقولوا تفائلوا بالخير تجدونه اتفائل بالخير وبعدين هيا أول مرة نعمل كدا
كريم.. لا مش اول مرة بس انا شايف انك عجبتك التمثليه دي قوي وناويه تخليها حقيقه
ريما...ههه حقيقه إي ي كيموا هو انت مش عارف إلي فيها مسكت ايدة.. و بعدين انت عارف كويس إنك إلي في القلب
سحب إيدها.. أيوة عشان كدا لحد دلوقتي مش راضيه تعتبريني جوزك
ريما ... اووووف ما انت عارف إلي فيها ي كريم انا مش عاوزة اربط نفسي بأي مسؤوليه خلينا كدا صحاب احسن دلوقتي
كريم. لحد امتي هنبقا صحاب لحد امتي انتي لو بتحبيني ذي ما انا بحبك كنتي رضيتي تتجوزيني
ريما.. اومال احنا إي دلوقتي ي كريم
كريم بعصبيه لا ي ريما احنا متجوزين بس عشان الخطه تكمل مش اكتر
ريما.. .. طب اهدي عشان خاطري بص اوعدك أول ما نخلص التمثليه دي نتجوز بجد ونشوف حياتنا لان بعد النصبايه دي هنطلع فوق فوق قوي كمان
اتنهد كريم.. انت نشوف قولي ليا بقا لي فصلتي فونك
ريما ...هقولك دلوقتي احمد بيدور عليا لانه فاكر اني خفت منه لما شفته بيزعق ويتخانق مع شمس بس هو مش عارف السبب الحقيقي ي حرام عشان كدا طلبت٤منك تقبلني في مكان عام عشان مش يقدر يوصل ليا بسهوله وبالتالي لما اقبله هيعرض عليا الجواز باسرع فرصه ويطلب مني اني اتطلق منك عشان هو هيخاف يخسرني
كريم بسخريه.. وطبعا هتوفقي وتتطلقي مني
ضحكت ريما.. هههه لا انا هرفض واقوله اني مش بحبه ودا هيخليه يفكر في مليون طريقه عشان يخليني احبه ما انا مش بحبك بردوا وبعتبركوا اخواتي فى انت طبعا هيبداء دورك في انك هتتحداه علي إلي هيفوز بقلبي وفي الاخر اقنعه اني دايبه في دباديبه ونتحوز واقدر اخد كل حاجة منه بسهوله
كريم... طول عمر الكلام سهل بس الفعل اصعب
ريما .. وما في حاجة تصعب علي ريما وانت عارف دا كويس
استغفر الله العظيم
سبحان الله بحمدة سبحان الله العظيم
لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
احمد هيتجنن مش قادر يوصل لها تليفونها مقفول وكريم مش بيرد بقاله اكتر من اربع ساعات بيدور عليها وبيسال في بيتهم والشركة الخاصه بيهم بس مش عارف يوصل لها لحد ما كريم من عليه ورد عليه
كريم بغضب.. إي عمال ترن ترن طلما مش رديت من اول مرة يبقا مش عاوز ارد
احمد اتملك اعصابه .. فين شمس
كريم. انت مالك مش كفايه انها رجعه من عندك منهارة ومش راضيه تبطل عياط انت عملت فيها إي وصلها لكدا
احمد بخوف. طب خليها تكلمني
كريم.. لا قفل الفون
احمد بجنون .. الو الو الو رمي الفون بعصبيه وشد شعره .. عاااااااا
فجاؤة سمع صوت فونه بيرن التقطه بلهفه وجد رقمها
احمد بحنان .. الو ي ريما انتي فين
ريما..... انا لسا وصله البيت حالا انا قولت ارن عليك لما سمعت كلام كريم معاك قولت اطمنك عليا واقولك اني مش فيا حاجة وكريم بيقول كدا عشان يضيقك
همس في سره . ابن ... وربي ما انا رحمه
قال بحنان. انا عاوزة اشوفك ي شمس واقعد معاكي
ريما.. احمد انا
احمد... ارجوكي ي شمس انا مش عاوزك تخافي مني بسبب إلي شفتيه النهاردا
ريما ...
احمد... سكتي لي
ريما.... ما فيش
احمد.. اقبلك فين وياريت يكون بعيد عن إلي اسمه كريم لاني لو مسكته مش هرحمه
بتمثل الخوف.. احمد مش تخوفني منك
احمد بحنان . انتي تخافي من العالم كله وعندي مش تخافي ي شمسي عشان انتي اغلي ما املك
تسريع الاحداث لما اتقبلوا
حضنها بلهفه لتبادله الحضن فهي لا تنكر هي تشعر بالأمان معه وراحه غريبه تتسلل إلي داخل قلبها عندما تنظر إلي عينه
ابعدها عنه ولمس خدها برفق.... اياكي تفكري تعمليها تاني وتختفي كدا أنا كنت هتجنن
خفضت نظرها ليرفع ذقنها حتي ي ا عيونها.. مش عاوزك تبعدي عيونك عني تاني انا مصدقت لقيتهم شمس تنجوزيني
ابتعدت عنه... اتجوزك انت بتقول إي ي احمد انت نسيت أني متجوزة
مسك إيدها د. جوازكوا علي ورق انتي مش بتحبه ولا هو بيحبك
ريما.. ما انا كمان مش بحبك
ساب إيدها ونظر لها بصدمة لتصحح كلامها سريعا قصدي انا بحبك اه بس ذي حبي لكريم يعني انا بشوفك انت وكريم اخواتي مش اكتر
احمد بصدمة... يعني إي
ريما .... يعني انا اسفه ي احمد مش هقدر اوافق علي طلبك انا جيت اقابلك النهاردا عشان اقولك الكلام دا عشان مش تربط نفسك بيا وتقدر تكمل حياتك بشكل طبيعي
احمد .. اكمل حياتي بشكل طبيعي انتي شايفه كدا يعني بعد ١٥ سنه ومن التدوير والبحث عنك وتقولي ليا اكمل حياتي انا حياتي ملهاش معني من غيرك لانك حياتي ي شمس
ريما... بس انا مش شمس الطفله إلي تعرفها انا دلوقتي بقيت ريما يعني بقا ليا هويه وشخصيه مختلفه عن إلي تعرفها وإن شاء الله قريب تلاقي البنت إلي تنسيك ذكريات شمس الطفله
تحولت نظراته لجحيم وعروق ايدة برزت ضغط علي إيدها بعصبيه.... ريما ولا شمس ايا يكن مش فارقه معايا المهم انتي من حقي انا بتاعتي انا ومش هسمح تكوني لحد غيري بمزاحك او غصب عنك فاهمه
سحبها غصب عنها وتوجه لها للسيارة.. ابعد عني انت مجنون حد يلحقني الراجل دا خطفني
شلها احمد ذي الشكارة علي ظهره .. اخرسي مش عاوز اسمع ليكي صوت
ركب عربيته بعد ما حطها فيها وبص للناس .. معلش ي جماعه مراتي وبتدلع عليا
احمد .. الو ي حسن تروح تجيب واحد اسمه كريم عايش في .... وتجيبه علي المخزن واتصل علي المأذون وهاته بسرعه ي حسن بسرعه
برغم سعدتها الكبيرة إنها اخيرا هتوصل إلي هيا عاوزاه بس كان لازم تكمل تمثليه الرفض هي شافت الجنان منه وحبته وقلبها دق له بتعترف لأول مرة انها اتهوست بيه و بقت عاوزة ليها ليها لوحدها ودا إلي هتعمله أول ما يتحوزوا هتمحي شمس من الموجود ولو حصلت تتخلص من كريم عشان تقدر تكمل تعيش معه من غير ما حد ينغص عليهم حياتهم
ريما ..... انا مجنون والله العظيم مجنون نزلني ي احمددددد
لرمي نفسي
بص لها بحدة... انتي لو مش سكتي دلوقتي هخلي العربيه تعمل حادثه ونموت احنا الإتنين
خفت لأول مرة اخاف نظر عيونه كانت بتقول انه مجنون ويعملها
تسريع الأحداث
احمد بجمود... طلق
كريم وهو بيحاول يحرر نفسه.. أطلق مين دا علي جثتي انا مش هطلقها وطول ما انا عايش هتفضل علي ذمتي
احمد رفع المسدس في وشه .. يبقا انت إلي جنيت علي نفسك
ريما صريخ.. لاااااااا احمد لااااا عشان خاطري ما اتخلنيش اكرهك وتبوظ صورتك قدامي ارجوك كفايه جنان
احمد بجمود.. الجنان لسا ما شفتهوش لو هو مش طلق ووفقتي تتجوزيني
ريما ببكاء تمثيلي .. هيطلق واتجوزك بس ارجوك مش تأذيه
احمد لكريم... هتطلق
بص لريما... هتطلق
احمد .. مستني إي ارمي عليها اليمين
كريم..... ريما انتي
قطع كلامه تليفون احمد إلي رن
احمد بضيق.. الو ي أسر
اسر بقلق.. ما شفتش شمس ي أسر
فتح احمد عيونه بصدمه وبص علي ساعته همس .. ينهار مش فايت انا إزاي نسيتها دا كله
اسر .. عامر عامر انت رحت فين
احمد .. اقفل انت دلوقتي ي أسر وهكلمك بعدين
بص علي ريما وكريم..... هسبكوا دلوقتي تودعوا بعض لأنه هيكون اخر لقاء لأنك بتاعتي ومن حقي انا وبس ي شمس ومش حق حد تاني
وسبهم وطلع يجري وبيدعي في سره انه يلاقي البنت بخير مش عارف كان عقله فين وقت معمل كدا هو مش كدا بس هيا بتعرف تتطلع الشيطان إلي جواه بكل سهوله
اشهدوا أن لا إله إلا الله محمد رسول الله
لا حولا و قوة الا بالله العلي العظيم
استغفر الله العظيم
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من
انصدم مكانه لما دخل لقاها مغمي عليها جري عليها لقي نبضها يكاد معدوم
شلها بسرعه و جري بيها هي اقرب مستشفي
احمد بخوف.. طمني ي دكتور هي عامله دلوقتي
د... الحمد الله انك جبتها في الوقت المناسب
وإلا للاسف كنا فقدناها لانها كانت قطعه النفس
احمد .. هو إي إلي عندها
د... حصل معاها نوبه فزع
احمد.. نوبه فزع
د...ايوة هي بتعاني من إي فوبيا؟
احمد .. معرفش هي موظفه عندي مش اكتر
د..... امم طب ما تعرفش إي إلي حصل خلاها يحصل معاها كدا
افتكر احمد إلي عمله وصراخها .. احم لا
د.... تمام المهم ياريت تبعدوها عن إي توتر غير لازم إنها تهتم بصحتها اكتر من كدا لان مرض الربو مش سهل لو اهملت فيه
احمد . ربو
د... ايوة عندها ضيق تنفس واحنا ان شاء الله أول ما تفوق هنعمل ليها أشعه عشان نطمن علي صحتها
احمد . تمام
دخل عليها ونظر لها بحزن فماذا فعل بها اخذ يلوم نفسه علي فعلته معاها خاصه بعد ما شاف الاجهزة إلي محطوطه عليها
قرب ببطئ منها وقعد علي الكرسي واتنهد.. انا بجد اسف ما كنتش اعرف ان دا كله هيحصل او إنك تعبانه
كمل بضيق.. بس انتي السبب لسانك الطويل هو السبب انتي الي بتستفزيني وطلعي اسواء ما فيا هما مرتين بس الي شفتك فيهم وفي كل مرة بعمل حاجات انا عمري ما فكرت اعملها
بداءت تفوق. امممم انا فين
احمد بقلق. انتي كويسه
شمس أول ما شفته خافت ولما الأكسجين وظلت تبكي.. عااااا ابعد عني عااا
حضنها احمد بسرعه وكتف حركتها الما لاقها بتشيل الاجهزة من جسمها
احمد .. اششش اهدي
شمس بصريخ وضرب علي صدرة... ابعد عنييي انا بكرهك بكرهك
تشبثت في ملابسه و دفنت رأسها في صدرة ودا خلاه مصدوم للحظات
شمس.. انا بكرهك بكرهك انت السبب انت السبب لو ما كنتش سبتهم ياخدوني ما كنش دا وصلت لهنا انا بكرهك بكرهك قوي ي احمد
استوب
يتبع الفصل السابع والاخير اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية شمس القرصاني "اضغط على اسم الرواية